Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jag vill ha en bättre bomlös än den 7år gamla jag har nu :) Och jag vägrar handla av en viss återförsäljare(som du säkert oxå läste) så det begränsar valet lite. Jag vill framförallt ha en som ger mig mer stöd i sitsen, min gamla ligger bra på hästarna men jag får stolssits.

Vad är dt egentligen för bomlös du har och hur ser den ut, visa gärna bildern.
Vart har du skrivit om återförsäljaren läser gärna det:grin:.

Tror vi vägrar handla av samma återförsäljare!
Annars är jag också nyfiken på nya bomlösa, har inte hittat den helt perfekta ännu.

mmm vad bra...tänk om hon bara kunnat tänka lite mindre på pengar och lite mer på kunden ja då kunde de gått bra och hon sluppit detta hm...men man får ju vad man förtjänar.

aja.

Näe jag tycker med det kan komma lite nya varianter nu faktiskt, bra sådana. Till bra priser.

Häftigt!
Hästarna såg riktigt trevliga ut trots, till synes, lite halvdana ryttare :D
Några utav dom såg klippta ut så det är väl det som gäller om dom inte anpassar pälssättningen efter klimatet?

Jag skulle fortsätta träna i det tempo som han har stabil takt i ett tag till sen succesivt försöka öka tempot lite, först mkt korta sträckot i taget.

Det är så jag har tänkt också. Skälet till att jag börjat fundera på den andra strategin är att den lille rackaren börjar bli såpass framåt att jag har svårt att hålla ihop honom "med magen" och jag vill inte behöva få för mycket häst i händerna. Och då tog den lata sidan över och tänkte "hmmm, det kanske inte är så illa ändå"...
Jag är tacksam över att ni hjälper till att återföra mig till ordningen igen!

Vad tycker ni; är det OK att låta honom länga steget och träna på det, och plocka rätt takten igen sedan?
Eller bör jag vara väldigt noga med takten och strunta i steglängd/hastighet?
Eller bör jag träna ena dagen på takten och nästa dag på steglängd?
Eller har ni andra fiffiga tankar kring grundläggande töltträning av ung islänning?

Tycker du ska jobba med takten.
Resten kan ni jobba på när takten sitter 110%
Hastigheten är inte så noga.

Rena gångarter med bra takt är det enda jag fokuserar på när jag utbildr/rider in unghästar.
Formen, steget och sånt tar jag sedan

*KL*
Igår hann jag aldrig pussa på mina pojkar :cry: Det var fullt ös på jobbet, sen hem och slänga i sig mat och iväg på möte, hemma strax efter 9 och då var det bara att äta en smörgås och gå och lägga sig. Min underbara sambo var till stallet och städade åt dom och fixade hö :love:

Idag ska jag åka till stallet direkt efter maten och hoppas på att ridbanan är ledig så ska jag ta med båda hästarna ner och busa lite :)

Är sååå trött på att dela stall med folk!!! Till helgen hoppas jag vi får tag i lite virke och kan börja regla upp boxar i vårt stall. Om inte annat ska vi städa bort allt efter gjutningen och mäta så vi vet hur mycket vi behöver :)

Klippning gäller nog definitivt! För det är väl i första hand ljuset de sätter päls efter?

KL*

Det är fortfarande SÅ HIMLA TRÅKIGT här, hinner aldrig med stallet! För några dagar sedan snöade det helt gudomligt, hann till stallet först igår kväll och fick då rida i helt knögglig paddock. Idag, helt ledig förutom hemmaplugg, så spöregnar det. :devil:

Men nu börjar det iafll sakta men säkert lugna ner sig på skolfronten, och pengarna börjar rulla in lite bättre, så tänkte försöka komma igång med snarare 4 riddagar i veckan än 1-2 som det är nu. Hnokki blir stel av att stå såhär mycket och kräver mycket igångsättning med skritt och gymnastik, men i övrigt är han faktiskt fin, mjuk och lugn även i huvudet.

Börjar lite smått planera vårens tävlingar...

Det skadar inte att leka och låta hästen finna balansen i olika tempon! En unghäst vill man ju inte gärna sitta och bromsa "bara för att", får du mycket bjudning så ta vara på den. :) Det betyder inte att du är lat och låter hästen smita.

Men jag tycker tvärtemot vissa att takten inte är det allra viktigaste på en unghäst, snarare är det viktigt att premiera bjudning och lösgjordhet. "Ridbarheten" liksom. Takten kommer med styrka och balans, vilket byggs upp hela tiden under träningen. Energin är i min mening inget du vill riskera att ta död på eftersom den BEHÖVS, framförallt i steglängdsökningar.

Givetvis är det även viktigt att arbeta hästen i det tempo takten är bra - för att just bygga upp denna styrkan och balansen, och att ha det tempot som utgångspunkt.

Klippning gäller nog definitivt! För det är väl i första hand ljuset de sätter päls efter?

KL*

Det är fortfarande SÅ HIMLA TRÅKIGT här, hinner aldrig med stallet! För några dagar sedan snöade det helt gudomligt, hann till stallet först igår kväll och fick då rida i helt knögglig paddock. Idag, helt ledig förutom hemmaplugg, så spöregnar det. :devil:

Men nu börjar det iafll sakta men säkert lugna ner sig på skolfronten, och pengarna börjar rulla in lite bättre, så tänkte försöka komma igång med snarare 4 riddagar i veckan än 1-2 som det är nu. Hnokki blir stel av att stå såhär mycket och kräver mycket igångsättning med skritt och gymnastik, men i övrigt är han faktiskt fin, mjuk och lugn även i huvudet.

Börjar lite smått planera vårens tävlingar...

Har du tänkt komma på våran vårtävling? :)

Jag tycker att många är alldeles för fega med lite högre tempon, och att man absolut kan låta den häst som själv bjuder fram gå på! Även om inte takten eller formen är perfekt sådär i början så är det ju både kul och lösgörande med lite pådrag och riktig energi! Den ökade tölten tycker jag är en tölt med enorm bärighet, balans och styrka, medans en snabb tölt bara kan vara just ett högre, kravlöst tempo som många hästar klarar av och tycker det är riktigt kul att få dra på i. Satt helt enkelt, så länge inte hästen tappar balansen, låt honom få öka på ibland om han själv bjuder fram till det!

Självklart!! :) Jag och en tjej i stallet planerar att dra oss upp mot arvika någon vecka också för att träna lite på bana och i ridhus, det skall bli superkul!

Kul! :D Är ni gästmedlemmar hos oss?

Blir ingen tävling för mig nu i vår, kanske inte ens kan komma och kika på vårtävlingen eftersom bäbis beräknas komma den 12 maj ;)

Nope, inte jag iafll! Har inte ens blivit medlem på nytt i Glaumur nu efter årsskiftet:o Men tänkte ta tag i det snart!

Ååh kul med bebis! Men den måste väl få se islänningar så fort som möjligt, föd på plats kvinna!!

Man måste vara (minst) gästmedlem hos oss för att få låna banan och träna på :) Har fått flera förfrågningar om detta och vi prata på det på styrelsemötet igår.

Den kommer få se islänningar nog fort ändå ska du se ;) Så fort den kommer hem ska hästarna få hälsa :D

Jodå det vet jag! Tänkte se till att fixa allt sånt där snart, och fixa ryttarlicens skall jag göra också! Skall bli superkul att få testa racerhästen på bana och se hur han reagerar :) Antagligen med att dra:angel:

Vad bra, då ser jag fram emot att få en ny bukemedlem snart;)

Vet hur det är ;) Min räcerhäst får vila från tävlingar i vår, kanske hela året beroende på hur allt blir med bäbis och så.

Men jag har en liten önskan att hinna träna upp Laukur för att göra tävlingsdebut på Idja KM till hösten :D

Ja fast med en häst som blir travtaktig i högre tempon skulle jag nog ändå vänta lite och hellre rida fort i de andra gångarterna, skulle den däremot bli passtaktig så är det lite en annan sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 356
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 246
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka