Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Det är sant, absolut!
Min tankegång var mer inne på hur mycket jag får ut på en "dressyrlektion" på en häst som inte orkar jobba stadigt i trav än. Därför ställde jag frågan främst till dom som ridit för dressyrtränare på en islänning med svag/obalanserad trav.

Halv knapp.
Om man är "licensierad B-tränare och godkänd ridinstruktör" inom dressyr, vad motsvarar det hos "våra" tränare? Någon här som har en aning?

Senast ändrad:

RIDbilder på 07orna är ett krav;)
Min 07a har jag haft i 4år nu i januari och han är inte ens 4½ än lillplutten(född sent i augusti) Köpte honom som 4månaders bebis.

Var ute på promenad i månskenet häromdagen med honom och stannade och bara beundrade månen och tänkte, var lycklig jag är som fått äran att äga en sån fin hingst, han är så himla vacker och just nu väldigt teddylik och bara sååå go och gosvänlig:)
32776403.jpg

Jag har ridit för dressyrtränare med inriktning CR och ska nu börja rida för ännu än nu snart. Tycker inte alls att det är bortkastade pengar. Det gäller ju bara att hitta en tränare man trivs med.
Allt man gör i islandsridning är ju också dressyr. :)

Var det på en häst med svag trav? Vad har du fått göra och tycker du att det har stärkt hästen?

Bör det inte vara skyltat med "ridning förbjuden" i sådana fall?

Nej, det behöver det inte göra. T te x gång och cykelväg, här styr trafikförordningen vilken kan skilja något från olika kommuner. Skulle det mot förmodan vara tillåtet att rida på dessa vägar, då kommer de gång och cykelvägarna som inte är tillåtna att skyltas annars inte.

Såvitt jag vet så är det inte tillåtet att rida i spår och leder för människor, är de upplysta så finns alla anledning att dra öronen åt sig.

KL.

Jaaa, såhär ser vi ut för tillfället. Lite passtaktigt och aktionen är som bortblåst, suck!
Inte kul när man hamnar i dom här lägena när det bara känns som om man trampar på samma ställe hela tiden utan att komma vidare.
Ibland glimmar han till och då är det kul! Men just nu är detta vår vardag :p

32847726.jpg

I samband med ett stallägarbyte så plockades våran älskade korall/rundpaddock ner. Jag använde den flitigt, minst 2 ggr i veckan, för att träna traven utan ryttare och märkte bra resultat!
När den försvann så försvann även Fánis stabilitet i traven och vi är tillbaka på nästan samma ställe som förut. Han travar jättestort men blir lätt störd av mig så han tappar takten och blir fyrtaktig istället.
Då ser det ut såhär!

32847729.jpg

Och ja, jag är väl medveten om att jag ser ut som en streckgubbe när jag rider lätt :rofl:

Nu har jag gnällt färdigt :angel:

Jag tjatar ofta om detta men det kan vara nyckeln när man kört fast speciellt på unghästar....han behöver kanske en vila?!:) Ofta löser sig ju allt bara genom att de vilar helt otroligt.

Sen ser din sadel ut att ligga väldigt långt fram i traven det kanske stör med?

Är han 07a eller 06a?

Det står ju inte ridning förbjuden på gång och cykelvägar, och där får man inet rida.

Inte på granplantage heller... :grin:

(Poäng: gång/cykelvägar är inte samma sak som motionsspår, då man som tidigare nämnts i en del fall få rida på motionsspår, vilket i så fall borde innebära att de motionsspår där man INTE får rida borde vara märkta med "ridning förbjuden", men så är väl inte alltid fallet.)

Jag tror det skulle vara nyttigt för honom i alla fall, så testa en lektion vettja och se om det är något för er :)

Du sitter så rakt :) (har själv svårt att sitta rakt - börjar hela tiden luta mig litet framåt :grin:)
Åker sadeln lätt framåt? Snyggt matchat i alla fall :d Svart är alltid lika stilrent :love:

KL

Var igår på träningar med G och fick höra att jag borde rida mer :grin: Vi har visst blivit litet väl hemmastadda i det som funkar bra :angel: så nu blir det att börja tänja på gränserna litet. :laugh:

32847881.jpg

32847876.jpg

Vilken fin häst du har:love:

Jag tjatar ofta om detta men det kan vara nyckeln när man kört fast speciellt på unghästar....han behöver kanske en vila?!:) Ofta löser sig ju allt bara genom att de vilar helt otroligt.

Sen ser din sadel ut att ligga väldigt långt fram i traven det kanske stör med?

Är han 07a eller 06a?

Han vilade rätt nyligen och känns inte trött så jag tror att jag bara behöver gnälla av mig lite och ta nya tag :p
Sadeln skrev jag om nyss, det ser värre ut på bilden än vad det är.
Han är född 20060606 :D

Han vilade rätt nyligen och känns inte trött så jag tror att jag bara behöver gnälla av mig lite och ta nya tag :p

Men de måste ju inte kännas trötta för att behöva en vila(men vilade han nyss så är det mest styrka som krävs kanske) de kan ju ha en period bara där de fått mkt info som de behöver smälta, dvs en psykisk vila typ.
De är ju bara tonåringar orkar inte ta in så mkt mer än tjejer och paaartyyy(dvs bita polare i benen och galoppera runt i hagen).:p

Det är sant, absolut!
Min tankegång var mer inne på hur mycket jag får ut på en "dressyrlektion" på en häst som inte orkar jobba stadigt i trav än. QUOTE]

Skulle inte tro att det är något hinder. Kan ju hjälpa dig och hästen till styrka i stället.
Om den aktuelle dressyrtränaren inte har redskap för "gångartstrassel" så kan ni säkert hitta en hel del styrkeövningar i skritt som på sikt hjälpter både balans och styrka och därmed på sikt förbättrar traven.

Tror att man via Svenska Ridsportsförbundets hemsida kan hitta en förklaring på vad en B-tränare är. Tror att det är högt i utbildningsnivå.

*KL*

Igår blev golvet i stallet färdigt! Ska åka till sambons mormor under veckan och se om hon har något virke som vi kan ha när vi reglar upp boxarna :) Längtar såååå efter att få börja spika boxar :D

Ska åka hem till mamma och pappa och hämta tråd till hagarna, hink och krubbhållare, lite krokar mm så vi har allt på plats :)

Håller med om att en svag trav inte behöver vara ett hinder. Jag red lite för en dressyrryttare och när hästen tappade traven så var det "Ojdå, men då fortsätter du i tölt och får igenom övningen", sen blev det bättre och bättre!

Har du testat med annan sadel då? Visst det kan vara en ögonblicksbild då sadeln låg fel, men brukar den glida så är risken för att den påverkar någon eller alla gångarterna stor. Jämför man bilderna när hästen står still och den rids så har sadeln glidit framåt en bra bit.

Jag har inte provat någon annan sadel. Den brukar inte glida, den passar som sagt helt okej. Men jag kommer mest för min egen skulle att köpa en ny så småningom eftersom jag inte får ultimat stöd av den nuvarande.
Traven har blivit sämre pga att vi inte kunnat tränat den ordentligt på några månader.

När jag gick på Strömsholm red vi dressyrlektion samt hopplektion varannan vecka, jag bokade även in på helgerna så att jag kunde rida dressyr för samma lärare. Det hände galet mycket med Skuggi under tiden. Nu har hon förvisso haft lektioner för x antal islandshästar, men det är fortfarande en häst som ska jobbas igenom i samma övningar (bara det att det ibland blir trassel med extra gångarter). :)
Det man kan göra (om man är medveten om att pålle exempelvis har svag trav) är att förbereda/läsa på om VAD som händer när den ex grisepassar så att läraren blir mer insatt i problemet... :)

Jag tror också att det kan löna sig att fara på dressyrlektion, det kan ju vara att ni får mycket bra nya tips och övningar till traven. :)
Om det inte funkar behöver du inte fara fler gånger. ;)

Gullan86: Tack så mycket, det tycker jag också ;):love:

Tror att man via Svenska Ridsportsförbundets hemsida kan hitta en förklaring på vad en B-tränare är. Tror att det är högt i utbildningsnivå.

Jag hittade det, tack!

Det står bl.a. såhär
Det övergripande målet är att B-tränaren skall ha kompetens att med iakttagande av ett gott horsemanship och i enlighet med av SvRF fastställda principer, på ett självständigt och yrkesmässigt sätt, som tränare, kunna utbilda, såväl hästar som ryttare/kuskar, från och med 3-årstest till och med första steget i svår klass.

och även

– uppnått lägst 29 års ålder samt verkat som C-tränare i minst 4 år
– har egna tävlingsmeriter på ridhäst (ej ponny) lägst:
– Dressyr – Intermediaire I
– Hoppning – 140-145 cm

och sen en väldans massa annat såklart!
Så det verkar, som du säger, vara en ganska hög tränarnivå.

Jag har inte provat någon annan sadel. Den brukar inte glida, den passar som sagt helt okej. Men jag kommer mest för min egen skulle att köpa en ny så småningom eftersom jag inte får ultimat stöd av den nuvarande.
Traven har blivit sämre pga att vi inte kunnat tränat den ordentligt på några månader.

Det kan vara så att han musklat sig nu efter ett tags ridning så du kan testa att ta bort fårpadden(antar att du har den för att sadeln var för bred förut) men nu när den glidit fram(det kan du inte neka till, gämför bilderna hur långt det är mellan bakvalvet och virveln, + att sadeln ligger i bakvikt) så kan det betyda att bomvidden blivit för smal när fårpadden ligger under då brukar sadeln glida fram och lägga sig i bakvikt(det var även det som hände när jag hade bomsadel och thengill fick en låsning i ryggen när all vikt hamnade på bakvalvet)
Men testa att rida med vanligt schabrak blir kanske bra direkt så slipper du byta sadel nu direkt.

Det är ju inte bara ryttaren som sadeln ska passa:).
Unghästar ändrar sig snabbt så man hinner knappt märka det själv.
Därför det är viktigt att kolla ofta för det är mycket som kan gå illa när sadeln bara ligger "okej" dvs inte optimalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 428
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
477
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 311
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod