Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Min stallägare brukar Switcha också. Har dock ingen egen erfarenhet. Men ett litet tips :)

Sådär...

Jag har precis backat ur ett köp av Vilja, hon var inte till salu utan det var några som trots detta blev intresserade av henne och jag blev erbjuden 55 000:- plus en betäckning och jag backade ur detta idag och beslutade mig för att plocka hem mitt monster. Jag vet inte om jag klarar av henne eller om hon är för mycket häst för mig men jag vill ha hem henne och kunna bedömma detta själv.

Jag vet inte om jag är dum i huvudet men jag är så rädd att ångra mig, jag vill ju rida henne, njuta av långa ridturer, starta någon tävling, gå kurser, mocka, packa hö och vara ute i stallet. Jag känner mig halv utan henne och gör inget på min fritid så jag plockar hem henne istället och skulle jag märka att jag inte klarar av hennes stora steg så får jag försöka sälja henne då men jag slipper fundera på om vi hade kunnat susa fram på SM ;)

Det är säkert ett bra beslut. Jag sålde min Islänning Edall för över 2 år sedan för jag fick för mig att jag ville ha Paint istället... Sagt och gjort Edall såldes till Åland och hem kom en stentuff boskapshäst, inga problem med det men jag har aldrig haft så mycket problem med en häst förut, hovar, leder och muskler, in och ut på kliniker för både det ena och andra :cry: Skänkte bort honom i höstas till en tjej som tyckte han var värd en chans till utredning och jag fick chansen att köpa tillbaka Edall :bump:

Allt har en mening heter det och det fanns säkert en mening utav det här också men erfarenheten gjorde ett stoooort hål i plånboken men jag är lycklig iaf :angel: Så håll du fast vid din fina häst :laugh:

Min stallägare brukar Switcha också. Har dock ingen egen erfarenhet. Men ett litet tips :)

Det brukar tydligen funka att vänta på sommarpälsen också...
Snorri har drabbats av fyrbenta pälsägare. Piraten, Yngve, Erik och Lester turas om. Till Snorris stora glädje. Ärlig har också lite skavda fläckar och han bara älskar när någon hjälper honom...:crazy:

Grattis :D

*KL*

Red ett pass på ridbanan med Fengur igårkväll! Han var suuuuperduktig! Lätt och fin! Körde övningar i skritt rätt länge så han skulle bli lyhörd och lösgjord. Sen töltade vi lite på volt och tränade på att han skulle sänka formen lite. Han springer gärna lite för högt med huvudet och då får han inte med överlinjen så bra. När detta funka i båda varv övade vi lite ökningar på långsidorna och shit va bra det gick! Han töltade på som en gud! Han har annars haft rätt svårt för ökningar då han blir passtaktig i högre tempo. Men nu var det klockrent :) Iallafall taktmässigt.

*kl*

Båda hästarna är igångsatta, och jag njuter! Muninn har en galopp som inte är av denna värld- jag ska fånga den på film snart tänkte jag ;) Den kanske inte är så STOR, nu när han är barfota och överviktig, men den är RUND, och han kan gå på mini-volter....
Snorri har upplyst mig om att han hatar stångbett- tog ett pessoa magic pelham på honom när jag skulle rida ut, för säkerhetsskull ifall jag behövde nödbroms. Det gick åt skogen och han var stel som en pinne hela turen.
Så han får fortsätta med sitt pyttelilla tredelade helt enkelt. Inte mig emot! :laugh:
Tölten börjar komma mer och mer, nu kan jag jobba honom i tölt. Höger varv är svårare dock, då blir han stel, tittar åt vänster och börjar rolla. Halvkul.
Ja, och så har han växt ur sin sadel.... Den ligger kraftigt i bakvikt :mad: och Snorri är inte ens tjock nu- lite kraftig men inte överdrivet. Han är bara bred, helt enkelt.... Och den här sadeln är en Prestige Top Dressage (om jag inte är helt ute och cyklar) i bomvidd 37, dvs den bredaste de har. Jaha, så då får jag börja leta efter något annat, JÄTTEBRETT, kort, med rundbossor och inte alltför spikrak. Idéer någon? :idea:
Nåväl, tills dess så rider jag barbacka i paddocken och med den bomlösa på uteritter, så det går ingen nöd på oss :)

Raka en lusrand kan bara hjälpa som förebyggande, de sprider sig snabbt till andra delar av kroppen.

Switcha kan man göra, det brukar hjälpa. Sen finns det vaccin till nästkommande år också om man vill ta det steget också! Vi använde ett hemkok av oljor förra året som hjälpte fint, kan se om jag hittar receptet. Själv använder jag gärna så absolut lite kemikalier som möjligt på min häst, men det finns alla möjliga sätt att bli av med de där krypen...

Plockade hem en Lippo Iceland idag som jag är supersugen på att testa! Rider ju fortfarande barbacka, och har inte riktigt hittat nått nytt jag vill ha. Men denna verkar väldigt trevlig i utförande, har riktigt bred kanal och hur den ligger på hästen. Så vi får se!

KL

Har börjat komma igång med Randalin nu. Idag hade vi en rätt rolig tur. Som vanligt är hon väldigt villig att gå ifrån stallplanen då hon är ensam, men det går framåt. Så länge hon rör sig på rätt håll är det ju positivt. Vi hade en fins men snabbt övergående diskussion i en korsning där hon ville hemåt och jag ville fortsätta. Hon blir ARG!! Det blir några bocksprång o kast med huvudet, men sen ger hon sig men låter mig märka att hon är missnöjd, hon söölar.. Men håller sig rätt gångart. Vi klättrade lite och på hemvägen så "skröltade" vi lite för att som beröm busa iväg i galopp. Det gillade hon. Känns bra efter dagens tur faktiskt.

Plockade hem en Lippo Iceland idag som jag är supersugen på att testa! Rider ju fortfarande barbacka, och har inte riktigt hittat nått nytt jag vill ha. Men denna verkar väldigt trevlig i utförande, har riktigt bred kanal och hur den ligger på hästen. Så vi får se!

Provred den på min häst, den var jätte skön tyckte jag, men inte hästen.

Här gillade hästen den, och även jag så pass att den är precis som jag vill ha en bomsadel. Men attans asså, jag kan verkligen inte slappna av i bomsadel:crazy: Börjar spänna mig direkt, har inte alls den följsamheten och smidigheten som barbacka/bomlöst. Skit också, jag gillade ju den liksom ändå men ändå inte!

Han är bara så SNYGG!

Skicka honom till mig om du behöver egentid någon gång :angel:

ihhh tack visst är han:love::love::love: jag kan inte fatta att han är min och ibland bara stannar jag upp och blir helt förstummad av hur otroligt snygg han är:love:.

Du får gärna komma hit och prova honom om du vill;)

Red han idag igen och en hel ridtur denna gången, han är så otroligt lätt och snäll i allt, jag känner mig tryggare på hans rygg än på Thengills:rofl:

Han töltade några steg vid hand på kommando och även uppsuttet så tölten börjar komma mer och mer men traven är fortfarande klockren.
Vi galopperade några steg i en uppförsbacke på kommando han är verkligen otroligt lydig nej han är verkligen precis exakt min drömhäst är så glad att jag köpte den där lilla bebisen för 4år sedan vilken svan han blivit.

Ska blir riktigt roligt att se vad det blir av honom med mer ridning och hur snygg han kommer bli sen i sommarpälsen:love: haha är helt kär i han alltså.

Här gillade hästen den, och även jag så pass att den är precis som jag vill ha en bomsadel. Men attans asså, jag kan verkligen inte slappna av i bomsadel:crazy: Börjar spänna mig direkt, har inte alls den följsamheten och smidigheten som barbacka/bomlöst. Skit också, jag gillade ju den liksom ändå men ändå inte!

Prova en Sensation Ride? :angel:

Knapplån!

Nu är jag glad igen.. för jag hittade en annan tävling som jag fick tävla trots att jag hade rakade ben och nada hovskägg.
Jag får hålla mig till sånna här småskojtävlingar som inte följer fipos regler angående detta med att raka hovskägg helt eneklt.
På sommaren är ju detta inge problem då hon knappt har någe hovskägg då och de lilla stump hon har får hänga kvar.

Kul det skall bli=)
Ska sätta mig ner i helgen och kolla runt på olika tävlingar detta blir ju vårat första riktiga tävlingsår och 1-2 tävlingar i månaden kommer det bli=)

Och nästa är då skall hon visas har jag bestämt nu så det blir tärning inför visning från och med nu i höst efter tävlingsterminen är över!

Lite nya bilderpå mina nya fina benlindor jag köpte köpte 6 nya färger:o:d

Babyblå
blandat18jan12007.jpg

Gult
mob18jan12005.jpg

En liten bild på en del av alla mina schabrak och benlindor haha börjar bli en del=)

blandat18jan12008.jpg

*KL*

Idag ska mina hästar kollas av en euqiterapeut :) Nästan alla hästar i stallet ska kollas så det är bara en rutinkoll ifall det är nåt.

Laukur har aldrig blivit kollad så det ska bli kul och se vad hon säger om han :)

Hör med arrangörerna innan du anmäler dig bara, det finns "risk" att de följer FIPO till valda delar inklusive klippning av skyddshår.

Förstår precis hur du känner!
4 år är lång tid att hålla ut ;) Och jag tar det som en inbjudan :angel:

Nu är det bestämt. I februari kommer min hästs mamma till mig för inridning och vidare utbildning.

Hittat en superstallplats som jag tror vi båda kommer trivas på med tillgång till litet ridhus också.

Det tråkiga är att jag inte kommer fortsätta rida mina medisar, men kommer bo ganska nära åtminstående.

Förstår precis hur du känner!
4 år är lång tid att hålla ut ;) Och jag tar det som en inbjudan :angel:

Ja du har ju med en riktig snygging:love: Visst är det spännande när man känner på sig att de kommer bli så snygga fast de står där raggiga och helt opropotionerliga man är såå nyfiken.
ja jag trodde aldrig 4år skulle gå såhär snabbt men det underlättade nog med att focusera på att vara gravid 9mån och sedan ha fått barnet så tiden bara flög iväg:)
Japp, inbjudan var det:D

Du skulle kunna stå hos oss ju, det blir dags för inackorderingar i vår :) Vi bor ju bra till iaf :) Vart är det du hittat plats nu?

*kl*
Nu ska mamma snart iväg till ett sadelmakeri som tar emot schabrak och täcken för tvättning... när schabraken kommer hem ska jag göra en sån där tjusig bild med hela traven... Det är SJUKT, det finns schabrak där som inte är använda på ÅR. Jag har bara köpt nytt :angel:
Borde räkna mina träns också. Jag är en hamster. Tur att vi har en gigantisk sadelkammare numera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 332
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
457
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka