Oki ja jag är nog mer friare i mina tankar än ni då. Jag är mer inne på.. va fasiekn gör de om man klipper bort hovskägget eller inte. ochframförallt om hästen har problem mugg och dyligt så kan de vara bra som i miutt fall vart Jorunn frisk av rakningen . Hon är len som en barnrumpa i karllederna idag
Det är som du säger en petiness löjlig regel för vi tävlar ju gångarter och de blir varken sämre eller bättre om man rakar och hästen lider inte om den är rakad heller.
Jag kan förstå att man inte får raka manen och svansen men hallå lite hovskägg de är inte ens man och svans.. de är bar anått SIF har hittat på att de skall tillhöra man och svans kategirin.
Man ska inte ändra hästens naturliga utseende hävdar dom oki fine.. men då skall man inte heller få raka.. inte ens av hälsoskäl... man får vackert rida efter pälsen då isåfall!
Antingen eller... inte som nu.. ja men päääälsen får du ju så klart raka bort om den stör dig i din vardag och hästen svettas då mkt att du inte kan rida..
Men om hovskägget stör hästen så du inte kan rida ja ne de skiter vi de får du inte raka bort punkt slut!
En häst som har mugg kan få rasp och kan ivärsta fall få kronisk lumfangit... så det är inget att leka med.
Nä en urlöjlig regel som jag aldrig kommer att acceptera. men har redan hittat kryphål i regeln och kommer hålla mig inom den=)