Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Ja jag tycker den är väldigt intressant och givande. Det enda jag kan tycka det är att han är lite för inriktad på just SI-leden men det är min högst personliga åsikt.

Håller med.

Får man rätt på SI-leden så har du löst aaalla dina problem med din häst varesig vad.

Kanske inte riktigt så enkelt, men den har fått min att tänka lite längre och även att kolla upp hästen ordentligt innan inridningen.

Läste en superintressant bok häromdagen om låsningar, varför hästen känns sne mm.
Håkan Lundell -Vad är det för fel på hästen.

Väldigt lärorik :)

Någon mer som läst den och har kommentarer?

Jag har inte läst hela boken så jag kanske inte är kvalificerad att svara...men jag har använt honom en gång på min förra häst- aldrig mer. Men sen finns det dom som använder honom och tycker han är jättebra.

Men detta var ju kanske inte så mycket svar på vad jag tyckte om boken inser jag nu....:crazy:

Meen så får du ju inte skriva :p

Kan du inte berätta varför och hur du upplevde det?

Nu gjorde du mig nyfiken!

Kul.

Åh ena sidan är jag stark motståndare till att klippa av skyddshåren å andra sidan känns det som en petitess som inte bör hindra någon att tävla på mindre tävlingar så länge modet inte sprider sig. Jag vill ha massor av hovskägg :).

Lycka till.

Oki ja jag är nog mer friare i mina tankar än ni då. Jag är mer inne på.. va fasiekn gör de om man klipper bort hovskägget eller inte. ochframförallt om hästen har problem mugg och dyligt så kan de vara bra som i miutt fall vart Jorunn frisk av rakningen . Hon är len som en barnrumpa i karllederna idag:D

Det är som du säger en petiness löjlig regel för vi tävlar ju gångarter och de blir varken sämre eller bättre om man rakar och hästen lider inte om den är rakad heller.

Jag kan förstå att man inte får raka manen och svansen men hallå lite hovskägg de är inte ens man och svans.. de är bar anått SIF har hittat på att de skall tillhöra man och svans kategirin.

Man ska inte ändra hästens naturliga utseende hävdar dom oki fine.. men då skall man inte heller få raka.. inte ens av hälsoskäl... man får vackert rida efter pälsen då isåfall!

Antingen eller... inte som nu.. ja men päääälsen får du ju så klart raka bort om den stör dig i din vardag och hästen svettas då mkt att du inte kan rida..

Men om hovskägget stör hästen så du inte kan rida ja ne de skiter vi de får du inte raka bort punkt slut!

En häst som har mugg kan få rasp och kan ivärsta fall få kronisk lumfangit... så det är inget att leka med.

Nä en urlöjlig regel som jag aldrig kommer att acceptera. men har redan hittat kryphål i regeln och kommer hålla mig inom den=)

Knapplån!

Idag vart Jorunn vacc och efter skrittade jag ut.. tanken jag hade var en luugn skön avkopplande skrittur..
Tanken Jorunn hade var ett räsepass i 320....

Hon taktade och hade sig hela tiden sen på vägen hem fick jag hålla emot och hon fick ett frispel och började hoppa och reste sig. Men efter ett tag slutade hon men då fick hon som straff jobba hela vägen hem.

Satan i gatan vad hon är pigg just nu hahah.. min sen gångare är ett minne blått=)

Nu blir det uteritter 2 dagar nu eftersom hon är nyvacc=)

Du får ju raka bort hovskägget bara du har ett vetintyg på det så vad är det att fortsätta gaffla om? Jag trodde detta var klart nu? Ska vi införa knoppning av man härnäst....

Inget illa menat men raka bort hovkskägget om du nu vill det men då får man acceptera att reglerna är som dom är också. Det är ungefär som att starta en dressyrtävling och vägra knoppa manen bara för att man anser att det är en idiotisk regel.... förstår du sambandet?

Nä det var en dålig gämförelse=)
Gaffla?? Hmm detta är väl endå ett forum eller har jag missuppfattat allting??:confused:

Så jag får väl prata vidare i en fråga jag tycker är rätt viktig... även om du inte gör de;)
Men gäärna för mig att man inför att man får om man vill knoppa manen vid tävling=)=)=)

Jag tycker bara att det är en sån liten del av ett helt koncept att haka upp sig på. För min del så spelar det ingen roll att du rakar hela Jorunn så länge hon mår bra. Men om det är nödvändigt att raka henne för att hon ska må bra så får du ju göra det!?

Och nej det är en ganska bra jämförelse med knoppningen ;)

Får du inte knoppning på tävlingar så får du banne mig knoppa Viljas man för den är tjock och det är MASSOR av man att knoppa ;) Jag gör det inte....

Det jag menar är att du hakar upp dig på så små saker just nu, har du ringt och förklarat varför du rakat Jorunn till en nakenfis till arrangörerna på FIPO tävlingarna ( du kan ha skrivit det tidigare men jag har nog missat det hela i såfall ) jag ser inte varför det inte ska vara tillåtet om man måste göra det pga att hästen mår dåligt och får mugg om den har kvar hovskägget. Det tycker jag står klart och tydligt i FIPO.

Raka på du ;) Jag tror inte att hon lider av det :D

Oki ja jag är nog mer friare i mina tankar än ni då. Jag är mer inne på.. va fasiekn gör de om man klipper bort hovskägget eller inte. ochframförallt om hästen har problem mugg och dyligt så kan de vara bra som i miutt fall vart Jorunn frisk av rakningen . Hon är len som en barnrumpa i karllederna idag:D

Jag är så fri i tanken att jag kan tänka mig att inte göra om hästen. Och du är så låst i ditt tanke att skapa en dressyrhäst att du inte skyr några medel. Sluta upp med dina onödiga tjuvnyp och försök att platta till folk är du snäll. Vi har olika åsikter, du är inte bättre och jag sämre (eller fri/bunden).

Det är som du säger en petiness löjlig regel för vi tävlar ju gångarter och de blir varken sämre eller bättre om man rakar och hästen lider inte om den är rakad heller.
Det är både en petitess och en grundläggande filosofi. Det är en skitsak om en person vill raka bort hovskägget, men är det början till att göra om den fria vackra vilda islandshästen till en vanlig ponny så är det ett stort steg.

Resten av ditt inlägg är så barnsligt och avsiktligt provocerande att jag inte ids svara, väx upp för sjutton.

Jag förstår mig faktiskt inte på dig, har läst flera inlägg här på buke och ärligt talat så tror jag inte någon bryr sig vad du gör eller inte gör med din islänning.

Att sitta här o klaga på regler ger liksom ingenting, om du nu tycker att de är så konstiga regler ring till FIPO eller vem det nu är som bestämmer och klaga. Funkar inte det, gör en namninsamling eller vad som helst. Men INGET kommer förändras bara för att du klagar här.

Jag har varit dressyrryttare i X antal år och har klippt hovskägget en gång och det var på min nordsvensk som hade fått en skada på kronranden. Och då har jag haft alla möjliga olika sorters hästar.

Jag kan förstå att man inte får raka manen och svansen men hallå lite hovskägg de är inte ens man och svans.. de är bar anått SIF har hittat på att de skall tillhöra man och svans kategirin.

Man ska inte ändra hästens naturliga utseende hävdar dom oki fine.. men då skall man inte heller få raka.. inte ens av hälsoskäl... man får vackert rida efter pälsen då isåfall!

Antingen eller... inte som nu.. ja men päääälsen får du ju så klart raka bort om den stör dig i din vardag och hästen svettas då mkt att du inte kan rida..

Men om hovskägget stör hästen så du inte kan rida ja ne de skiter vi de får du inte raka bort punkt slut!

En häst som har mugg kan få rasp och kan ivärsta fall få kronisk lumfangit... så det är inget att leka med.

Nä en urlöjlig regel som jag aldrig kommer att acceptera. men har redan hittat kryphål i regeln och kommer hålla mig inom den=)

Det som är löjligt är hur du orkar föra detta resonemang till leda:angel:
Som sagt har inte avsaknad/mycket hovskägg något med mugg att göra hästarna har snarare lättare för att få mugg när de inte har "skyddshåret" som ja, skyddar mot bakterier/småsår i karleden.

Finns ju lixom en anledning till att reglerna vill SKYDDA hästarna och hindra dem från sina tokiga ägares ideer:angel:.

Det snygga och typiskt med en urhäst som Islandshästen är all päls(vinter) all lång tjock vacker man och svans och det rikliga hovskägget:love:.

Skaffa halvblod igen.
(såg nu att det inte bara var jag som hade fått nog till slut)

Senast ändrad:

Knapplån!

Idag vart Jorunn vacc och efter skrittade jag ut.. tanken jag hade var en luugn skön avkopplande skrittur..
Tanken Jorunn hade var ett räsepass i 320....

Hon taktade och hade sig hela tiden sen på vägen hem fick jag hålla emot och hon fick ett frispel och började hoppa och reste sig. Men efter ett tag slutade hon men då fick hon som straff jobba hela vägen hem.

Satan i gatan vad hon är pigg just nu hahah.. min sen gångare är ett minne blått=)

Nu blir det uteritter 2 dagar nu eftersom hon är nyvacc=)

Hästarna ska vila ifrån all form av ansträngande(där pulsen går så helst vila helt) i runt 4-5dagar efter en vaccinering så jag förstår verkligen inte varför du ger dig ut och rider SAMMA dag???:crazy:

De behöver vila från kraftig ansträngning i ett dygn eller två vid alla vanliga vacc?

Hästarna ska vila ifrån all form av ansträngande(där pulsen går så helst vila helt) i runt 4-5dagar efter en vaccinering så jag förstår verkligen inte varför du ger dig ut och rider SAMMA dag???:crazy:

Hur ny är den infon?

Jag frågar varje år och sist så sa vet att nuförtiden är de helt andra typer av vacciner mot förr så de där "gamla" (inte ens 10 år i mitt fall, och vi har använt samma vet.) råden inte riktigt gäller längre. Han menade att man kan ju ta det lite lugnt och inte tävlingsträna. Jag frågade om det då gick bra att skritta dagen efter, och han sa att jag kunde rida samma dag om jag red normal fritidsridning. Inga flera timmars distanser eller galopprace eller hoppbanor, men annars var det ingen fara.

Jag brukar ändå låta hästen vila och sen skritta dagen efter, men sen kör jag igång som vanligt (ingen megaansträngning precis).

Äntligen hemma igen, men måste erkänna att jag litegrann saknar skånelandet. :angel: Börjar riktigt gilla den staden och jag är ingen stadsmänniska.

Hann med en liten ridtur på min Solstråle och idag lyssnade hon så fint så fint, trots att hon var pigg som en mört. :D Riktigt kul att börja igen, är så glad så glad.

Hälften av hästarna har åkt på mugg i leran, inte Sol eller någon av hennes hagkompisar tack och lov. Så nu blir det hagbygge imorgon för att de ska få lite torrare om fossingarna. Blir nog riktigt bra. Ingen större skillnad för våra damer, men där är så torrt det kan bli ändå i storsta delen av hagen, bara en smal passage som är lerig som attan. Hade suttit fint med lite torr vår nu.

Imorgon blir det dessutom storskurning av Sols ben som blivit galet leriga (konstigtnog bara upptill :crazy:) och broddning, halt ute här nu.

Kl

Idag är jag glad!!! Jag hämtade ut Meyjas pass idag! Och gissa vad? Jag vann kampen mot registratorn om mitt namnval! Så Meyja heter nu "Meyja från Rinna" :banana:
Gården har ju hetat Rinna sedan slutet på 1600talet enligt kyrkans register!

mejbus3.jpg

Vad tycker ni om min lilla fjordhäst-wannabee?
mejstor.jpg

fintur.jpg

Slängde med en bild från vår härliga utforskningstur under solen igår! Sol är vi ju inte bortskämda med direkt... Men imorn blire snöstorm äntligen!!! Jag är förresten muppen med konstiga minen till vänster i bilden... :angel:

Jag är så fri i tanken att jag kan tänka mig att inte göra om hästen. Och du är så låst i ditt tanke att skapa en dressyrhäst att du inte skyr några medel. Sluta upp med dina onödiga tjuvnyp och försök att platta till folk är du snäll. Vi har olika åsikter, du är inte bättre och jag sämre (eller fri/bunden).

Det är både en petitess och en grundläggande filosofi. Det är en skitsak om en person vill raka bort hovskägget, men är det början till att göra om den fria vackra vilda islandshästen till en vanlig ponny så är det ett stort steg.

Resten av ditt inlägg är så barnsligt och avsiktligt provocerande att jag inte ids svara, väx upp för sjutton.

Tack för att du skriver vad jag tänkt tusentals gånger :bow: Jag försöker acceptera alla olikheter som finns och hästen far ju inte illa - men...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 330
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 232
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka