Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jag saknar leran, den är bättre än det hemska knögglet vi har nu :( Går inte att rida vettigt mer än i ridhuset och det är ju inte kul alla dagar i veckan.

kvandi Hon är betydligt sötare än en fjordis :angel: Och va kul med namnet! Jag ska ju betäcka mitt russ i vår och det ska bli så roligt med en fölunge. Tyvärr så är det inte min uppfödning men det är jag som sköter om allt.

Hur ny är den infon?

Jag frågar varje år och sist så sa vet att nuförtiden är de helt andra typer av vacciner mot förr så de där "gamla" (inte ens 10 år i mitt fall, och vi har använt samma vet.) råden inte riktigt gäller längre. Han menade att man kan ju ta det lite lugnt och inte tävlingsträna. Jag frågade om det då gick bra att skritta dagen efter, och han sa att jag kunde rida samma dag om jag red normal fritidsridning. Inga flera timmars distanser eller galopprace eller hoppbanor, men annars var det ingen fara.

Jag brukar ändå låta hästen vila och sen skritta dagen efter, men sen kör jag igång som vanligt (ingen megaansträngning precis).

Det är den infon jag fått av alla veterinärer jag rådfrågat också; ta det lugnt i ett par dagar. Inga vilda skenturer, men visst kan man trava och ta en liten galopp så länge hästen är i god kondition i övrigt.

Jag saknar leran, den är bättre än det hemska knögglet vi har nu :( Går inte att rida vettigt mer än i ridhuset och det är ju inte kul alla dagar i veckan.

kvandi Hon är betydligt sötare än en fjordis :angel: Och va kul med namnet! Jag ska ju betäcka mitt russ i vår och det ska bli så roligt med en fölunge. Tyvärr så är det inte min uppfödning men det är jag som sköter om allt.

Sant, här har det ju inte frusit tillräckligt för att det ska bli tjäle. På gott och ont. Så lerhålen är numera täckta av ett lager is, ännu roligare. :cool:
Annars är det ganska lagom nu, tillräckligt fruset för att det ska bli lite fastare och mindre slabbigt, men inte så hårt att det påverkar alla vägar. En del, visst, men sandrundan var fortfarande jättefin och paddocken är också helt ok.

Jag är ju galet förtjust i småttingarna hos grannen, men du har nog ändå årets urgulligaste och charmigaste föl. :love:

Det är den infon jag fått av alla veterinärer jag rådfrågat också; ta det lugnt i ett par dagar. Inga vilda skenturer, men visst kan man trava och ta en liten galopp så länge hästen är i god kondition i övrigt.

Ja, det är den info jag också fått från lite olika håll. En del verkar lite striktare än andra, men ta det lite lugnare verkar vara reglen iaf :)

Tack för att du skriver vad jag tänkt tusentals gånger :bow: Jag försöker acceptera alla olikheter som finns och hästen far ju inte illa - men...

Jag faller in i hurrakören här. Folk får göra vad de vill bara inte pålle far illa av det, eller att man envist måste trycka ner det i halsen på andra.

Halvt KL. Min 01:a ha ETT rakat ben just nu efter att ha drabbats av lättare lymfangit på det benet och för att kunna se hur det såg ut så rakade vi det så lite som möjligt för att pälsen skulle skydda så gott det gick efteråt. Nu är pälsen på utväxt men hon ser lite kul ut :P (Det var inte mugg som låg bakom lymfangiten utan en konstigt sårskada som kan ha kommit av någon form av djurbett.)

*kl*

Mitt hjärta idag!

Vi tog en härlig ridtur i det vackra vädret. Solen sken, snön glittrade och det var -10 grader kallt. Helt perfekt ridväder med andra ord!

Dock var herrn på grisepasshumör, och inte jag men efter lite om och men så fick vi till traven och galoppen. Han har verkligen fått en riktig gunghästgalopp nu, jag bara njuter!

I april firar vi 12 år tillsammans. Helt galet! :love:

Spá har tappat mindre kondis under vilan än jag trodde att hon skulle göra. Nu har hon varit igång i två veckor med lugna turer, och jag testade att rida på mer "som vanligt" igår med lite galopp och ett par långa töltsträckor och hon blev inte tröttare än vanligt, så jag har nu anmält oss till Viggi-kurs på onsdag. Då kommer hon att ha varit riden i tre veckor och jag tänker att man kan anpassa lektionerna efter hur pass igång hon är. Det vore så väldigt nyttigt att rida kurs känner jag för både mig och Spá, om vi så bara ska skritta oss igenom kursen. :D Och så är jag nyfiken på att rida för Viggi, han kommer upp hit regelbundet och har en fast grupp han tränar, ibland finns det lediga platser som man kan knipa. Sist jag red för honom var 1998. :)

Inget illa menat men raka bort hovkskägget om du nu vill det men då får man acceptera att reglerna är som dom är också. Det är ungefär som att starta en dressyrtävling och vägra knoppa manen bara för att man anser att det är en idiotisk regel.... förstår du sambandet?

Usel jämförelse som visar att du inte har koll.
I TR för dressyr står det "manen får vara flätad".
Fullt tillåtet att rida med manen rakad, lång, flätad, lös.
Jag har tävlat min kallblodstravare i LA dressyr, med massor av pälsglans i tjock, lockig, flygande man och svans. Fick domarkommentaren "härlig häst med fin uppsyn". Inget hinder mot lös man i dressyr, alltså.

En adekvat jämförelse kan vara med mig och nosgrimmor.
Jag rider i stort sett aldrig med nosgrimma. Dels ser jag inte behovet, dels är jag "skolad" inom western där nosgrimma inte är tillåtet (eftersom domaren ska kunna se om hästen gapar emot och då döma ner ekipaget).
Om jag vill tävla dressyr, får jag vackert följa reglerna och hänga på en nosgrimma på hästsen och ett par sporrar på mig (som jag heller aldrid använder eftersom jag inte ser något behov). Annars får jag hålla mig till mina principer och då avstå från att delta i tävling.

Hästarna ska vila ifrån all form av ansträngande(där pulsen går så helst vila helt) i runt 4-5dagar efter en vaccinering så jag förstår verkligen inte varför du ger dig ut och rider SAMMA dag???:crazy:

Äsch.
Hästarna ska ta det lite lugnt i några dagar. Att skritta hästen under ryttare behöver inte vara så mycket mer ansträngande än att hästen rör sig fritt i hagen.
Ganska elakt tonfall i ditt svar till Niela.

Knapplånar mig själv.

Det märks att Karl har blivit lite starkare.
Han var lagom pigg, lagom avslappnad förut. Nu har han blivit lite för pigg. Inte så han sticker eller så, men han är väldigt intresserad av att tolka mina sitsförändringar som "fortare framåt"... och inte särskilt intresserad av att skritta. Vill gärna byta till trav eller tölt.
Eller älga fram väldigt fort i skritt som då blir överilad och ganska irriterande.
Å andra sidan är han känslig för halvhalter med magen, så jag får vara nöjd ändå.
Och han håller gärna traven när han tar den, bara i högre hastighet än jag egentligen tänkt mig. Jag inbillar mig att det är bättre träning för bärigheten att jobba med en lite långsammare trav, för att få bättre grundkvalitet. Sedan när hästen är ordentligt stark, kan man öka på precis som i dressyr och få en friare frambensaktion med traven väldigt tydligt från baken.
Och visst är det säkert bra att låta hästen töja på stegen av sig självt också, men det blir som sagt inte samma bärighet. Karl är inte färdig för snabb trav med bärighet eftersom han är ung och inte särskilt mycket riden. Därför vore det trevligt att kunna jobba, som sagt, i lite lugnare tempo. Kanske ska testa paddocken: det har kommit 2 cm snö ovanpå isen så med broddar kan underlaget var helt OK för arbete i lugnt tempo. En volt har ju benägenheten att bromsa hästen något.

Nästan lika söt som mina fjordföl var
221938_105318716222483_100002330643644_51446_5122969_n.jpg

Den vita är alltså fjordingen...

Vad hade du för svårigheter med namnet? Jag fick inga synpunkter alls på Daggarperla från Grönfallet (Grönfallet är namnet på min lilla gård).
307319_162364660517888_100002330643644_326336_1652893257_n.jpg

...
Jag kan förstå att man inte får raka manen och svansen men hallå lite hovskägg de är inte ens man och svans.. de är bar anått SIF har hittat på att de skall tillhöra man och svans kategirin.

Alltså, förlåt, men... du har alltså NOLL koll på att hovskägget RÄKNAS som skyddshår, dvs, samma kategori som man och svans? Det är inte något SIF hittat på :D:p
T.o.m wikipedia har en pytteliten notis om det hela:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddshår

Och som sagt, I don't get it. Om nu Jorunn mår dåligt av att ha hovskägg (vilket jag inte heller fattar. Ok, hon får mugg av att kvar håret i karleden, eller? men hovskägget på kotan, får hon mugg av det också?) så FÅR du ju tävla med helrakade ben. Bara att upplysa tävlingsledningen om att du rakat av veterinära skäl!

*kl*

Ligger i sängen och njuter av sovmorgon och ska om lagom tid ut och rida på påwnisarna. Funderar på uteritt på båda, med bomlösa sadeln, och bara njuta. Det är lördag, då behöver man väl inte JOBBA? :D

Jag är så fri i tanken att jag kan tänka mig att inte göra om hästen. Och du är så låst i ditt tanke att skapa en dressyrhäst att du inte skyr några medel. Sluta upp med dina onödiga tjuvnyp och försök att platta till folk är du snäll.

du säger ju rätt bra emot dig själv.. jag får inte säga vad jag tycker för då är jag barnslig och skall växa upp eller så trycker jag ner folk..:crazy:

Men du får säga åt mig saker och säga att de jag skriver är fel och provoocerande och barnsligt utan att de på nått sätt skulle vara provoserande eller barnsligt från ditt håll?
Att jag skulle göra om min häst till en dressyrhäst och de verkligen låter nedlåtande från ditt håll osv.
Jag gör inte om min häst till en dressyrhäst för fem öre.. Jag har en islandshäst och bara för jag inte harvar runt på ovalbana i tid och otid och töltar utan faktiskt rider dressyr och tycker det är minst lika viktigt som ätt tölta runt så ska jag inte behöva få skit före de och få kommentarer om att jag gör om min häst till islandshäst!!!!

Jag helrakar mitt sto vilket extremt många här inne gör.. skillnaden är att jag har rakat 50 cm mer ner på benen och VIPS så ska ja ha en dressyrhäst helt plötslligt???
Om det vore så lätt:D

Nä nu skall jag till gymmet och kötta muskler inte bara hästen som ska ha muskler

Men ÅÅÅH, tror du vi andra "harvar runt på ovalbanan" eller inte tycker dressyr är vidare viktigt då?

Nä. Och ändå är det ingen som beskyller oss för att "göra om våra hästar till dressyrhästar". Konstigt va?

Jag trodde du skulle förstå men jag får väl förklara. När du hackade på mig och så vände jag på steken och skrev motsvarande om dig. Det var ironi, vilket flera här förstod men du missade det tydligen. Vad jag menade var att vi gör som vi själva vill du behöver inte tala nedvärderande om islandshästryttare och höja dressyrfolket till skyarna i varje inlägg.

Och resten av ditt inlägg var i samma stil, frontalattack och förlöjligande av SIF och FIPO. Kan du inte sluta att hacka på islandshästkulturen och alla fel vi gör, du behöver inte hålla med men det är lite uttjatat när du ägnar spaltmeter åt att såga oss. Vi andra går inte in på dressyr och talar om hur löjliga folk är där som rycker manen och lindar sina hästar och talar om att vi minsann rider dressyr till skillnad från dem.

Jag kanske borde börja med det?

"Hej dressyr-forumet! Får jag vara med fast jag har islandshäst? Jag rider ju faktiskt dressyr också. Fast jag tycker dressyren är lite mindre viktig än tölten, egentligen. Ni sitter ju hela tiden och nöter på ridbanan och sågar era hästar i munnen och hackar med sporrarna. Jag rider ju mer fram än vad ni gör, och min häst är mycket gladare och jag sätter ju så mycket mer GÅNG i min häst. Fast jag tycker det är kul med dressyr också. Fast inte er dressyr. Dessutom förstår jag inte varför ni håller på och friserar och rakar och grejar, era hästar ser ju nakna ut? Och så en massa täcken istället. Så töntigt. Jag tar lite bättre hand om min häst, för den får ju vara häst och ha kvar sitt hår. Jag tror den blir gladare då. Men jag tänkte tävla dressyr i år iallafall. Jag hoppas de ändrar bedömningsgrunden tills dess, för jag tycker er bedömning är lite konstig som den ser ut nu, faktiskt. Men men, jag får väl bara köpa det och göra som ni vill. Fast det är rätt korkat. Fast jag vill ändå vara med! Jaja. Ni gör som ni vill, jag gör som jag vill. Fast erat sätt är ju lite konstigt"

Ja, jag undrar vad de hade sagt då? Typ, "ta ditt håriga troll och dra, du behöver inte hänga här om du tycker illa om oss"?

HAHAHA det där var klockrent! :D

Seriøst Niela, dom flesta här inne är skapligt irriterade på dig. Ge upp.

Kryddelyd- Jag tror Gullan har en spydig ton mot Niela med flit. Jag hoppas det iaf.

Kl.

Det ringde på en säljare hos mig nyss. "Hej, har du dina føräldrar hemma?"
haha, jag är 23 och bor tillsammans med min kille och våra två barn:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 330
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 232
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka