Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

usch hoppas det går bra och att hon blir 100% bra,
Hur kommer de göra? på människor fixerar man ju käken när mn bryter den mer så jag tänkte.

Knapplån

Åhh nu är man hemma från en trevlig kväll på Globen... hemkommen med ett röttschabrak 4 röda benlindor och 4 st mörkoranga benlindor och 4 röda höpåsar=)

Rött är sött=):love:

Veterinären sa att det är en väldigt vanlig skada och att hon kommer bli bra!
6 veckor med ståltråd som fixering, men hon kommer kunna äta hela tiden osv :-)

Hoppas hoppas det blir så bra som det låter!!!

mob26nov11002.jpg

Jorunn i sin nya fina schabrak med matschande benlindor jag köpte på Globen:love:
Köpte även i mörkorange=)

Sant. Lite kontrast mot förra året måste jag ju säga. Då var det väl 15 grader kallare och fullt i snö vid det här laget. :p

Äntligen hemma igen efter en heldag med föreläsning och massa trevliga hästmänniskor.

Fick en del nya fakta och förstärkte det jag redan hade lite koll på med tydliga förklaringar.

Tyckte väl att en del saker var lite luddiga också, och de ifrågasattes såklart och fick en bra förklaring som jag kunde hålla med om.

Nu känner jag mig helt ok med att fortsätta rida i den paden som Sol gillar bäst, men som jag varit lite tveksam till om den räcker.

Framförallt, jättekul att träffa Kvandi och CallMeAce och fina, fina Tyra :love: Det var ju en sån exteriör jag ville ha på min nya häst.
Istället blev det en Sol :angel: Inte lika snygg exteriör, men hon är bäst ändå! :love:

Vad är det för padd du rider i?

Pad och pad... Det är en formiga vojlock. Den är mer stötdämpande än en vanlig vojlock.

Rider med den och en gelpad som också är stötdämpande.

Har även en grandeurpad med inlägg som är stötdämpande och ull på ena sidan, men den gillar hon inte lika mycket.

Det jag var osäker på var om vojlock+gelpad var ok eftersom den inte har någon kanal. Hon sa att eftersom sadeln inte har några hårda bossor eller någon kant som kan trycka på ryggen så funkade det. Och eftersom Sol går bättre med denna kombinationen så tar jag det som ett gott bevis på att det funkar.

Gah, varför vill inte Svt visa klippen från globen????

Den säger att jag måste uppdatera flash, men jag har ju den senaste versionen, har försökt uppdatera men den säger bara att jag redan har den versionen.

Va fan!!

Irriterande! Själv såg jag nyss islandshästtävlingen. Störde mig dock lite emellanåt på hur de filmade, var lite väl mycket där man såg hästen rakt framifrån. Plus att de filmade publiken och närbilder på ryttarnas ansikten under programmen så man missade hälften...

Moli är 10 år. Jag trodde han var yngre. Han har fått mycket höga poäng både på tävling och avelsbedömning men jag tycker han är för obalanserad för poängen.

Pad och pad... Det är en formiga vojlock. Den är mer stötdämpande än en vanlig vojlock.

Rider med den och en gelpad som också är stötdämpande.

Har även en grandeurpad med inlägg som är stötdämpande och ull på ena sidan, men den gillar hon inte lika mycket.

Det jag var osäker på var om vojlock+gelpad var ok eftersom den inte har någon kanal. Hon sa att eftersom sadeln inte har några hårda bossor eller någon kant som kan trycka på ryggen så funkade det. Och eftersom Sol går bättre med denna kombinationen så tar jag det som ett gott bevis på att det funkar.

Men? hur menar hon då bossor är ju till för att hålla ryggraden fri och det är ju bossor som bomlösa sadlar inte har ja, men det är ju då man måste skapa en kanal med hjälp av en padd med ilägg annars sitter man ju på ryggraden "hur bra hästen än verkar gå"
Kan du inte ha en bra padd tex en med equlitzer ilägg det är lite som tempur det skapar fri ryggrad men är mjuka och följsamma.
Sen kan du ha gelpadden mellan sadeln och padden om det är tvuget men då har man ju iaf en fri ryggrad.
Sitter man på ryggraden så hindrar man ju rörelserna i ryggen + riskerar kissing spines så som jag uppfattar det iaf.

därför det vore intressant med den där undersökningen som BOJ berättade om!!! länka hit tack!

vad är en formiga vojlock förrestern är det en sån där det ser ut som ilägg sydda ovanpå?

Såhär tolkade jag det (kan ha missuppfattat, så jag vill inte citera henne på något sätt, ska maila och fråga igen för säkerhets skull)

Som jag förstod det så är bossorna för att skydda den hårda bommen från att trycka på ligamenten som finns längs tornutskotten, också därför det är viktigt att ha tillräckligt bred kanal.
Men eftersom den bomlösa inte har någon bom eller några bossor för den delen, så finns det ingen "kant" som kan trycka mot ligamenten när hästen rör sig.

Jag har ju funderat en del fram och tillbaka över detta länge. Det är tydligt att hon gillar den andra bättre. Men som sagt, jag har varit tveksam. Jag har tänkt sy nån form av ficka till iläggen så jag kan sätta fast dem på den andra paden, med kardborre eller nåt. Ska se om hon gillar det bättre.

Hon sa också att en bomlös kan aldrig tryckfördelas, bara stötdämpas. Men eftersom den sadelbärande ytan ofta är så liten så spelar det oftast ingen roll, eftersom trycket i alla fall kommer på rätt ställe med en bomlös. Till skillnad från en illasittande bomsadel, där det kan bli tryckpunkter på fel ställe.
(självklart är en passande bomsadel det bästa vad gäller att fördela trycket, men det är ju inte alltid så lätt att hitta en som passar perfekt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 952
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka