Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

*kl*

Nu är jag av med gipset! Men sjukgymnasten förbjöd mig att rida på minst en månad till :( Suck, det är nog lika bra att jag ställer av Rósa redan nu. Egentligen hade jag tänkt hålla igång henne till februari-mars innan hon får gå på mammaledigt...

Tassarna bort, sadeln är min. :devil:

Eyjaros; vad skönt att du fått gipset bort iaf, så kan man ju iaf pyssla något annat med hästen. Tömköra, gå på promenader till fots osv. :)

Hrimnir har en tävling på facebook där man kan vinna en sadel och Landsmót - biljetter till nästa sommar. :)

KL.
Red Ó på plan igen, men är lite förbryllad. I tölten känns han oren, men inte på ett taktmässigt sätt, utan frambenens rörelsemösnter känns annorlunda. Som om ena benet skulle ta ett annorlunda steg både lyft - och längdmässigt.... Känns som om han liksom rycker det andra benet i tölt...? :confused:

Så nu vet jag inte om han ömmar den "skadade" hoven och därmed har lite ont, eller om han helt enkelt har ett taktfel pga. stelare muskler och lång vila, vilket jag måste rida bort? Han känns helt ren i både skritt och trav, men bjuder på traven ovanligt starkt.
Dock är ridplanen jätte mjuk, så testade även att rida på den lite hårdare vägen. Han kändes inte helt lika oren men det där lilla "rycket" fanns kvar...
Övervägde ifall sula i bara ena hoven påverkar sådant?

Måste jag dvs. bara rida taktfelet bort eller överväga att han har ont? :confused: Någon som har erfarenhet?

Lite alternativ
*Är det första gången du rider honom normalt sen hovbölden? kan vara att han har kvar "känslan" av den och det lär släppa till nästa träningspass

*Allt kanske inte kom ut från hovbölden

*Du kanske överanalyserar? Testa be någon filma/longera

Ville mest vara lite bollplank. Hoppas din fina känns bättre imorgon!

Snaart efter jobbet ska jag hämta ut mina vinter ridskor (yeey) och bege mig till Gjola :) blir träning i paddocken idag. Ska fortsätta där vi avslutade i tisdags, avslappning och mjukgörande. Denna tjejen ska få muskler så vi kan börja på tölten sen.

(Har en liten dröm om Rigel blir godkänd hingst att få föl efter henne, god damit vilken drömhäst jag kommer ha då!)

Drömma kan man alltid, och hoppas :love:

Tusen tack för bra tankar att bolla runt på lite! :) Sånt behövs när man själv börjar överanalysera saker och inte mera kan tänka klart. ;)

Det här är tredje gången jag rider honom ordentligt, före de har vi skrittat i grimma i några dagar då vi fick grönt ljus av hovis. Första ridningen bara skritt, andra ridningen lite tölt och trav, idag både tölt och trav i lite längre sträckor.

Hur vanligt är det att hästar ännu en stund efter hovböldens läkande rör sig lite "stelt" eftersom de aktar foten som varit sjuk? Det tror jag att är ett alternativ, att han helt enkelt tar det försiktigt av eget initiativ tills hoven växer ordentligt tillbaka.

Men skall fråga om stallägaren skulle kunna ta en titt när jag rider i morgon och säga vad hon tycker. Ibland känns det som om hon är allvetande, hon har alltid bra svar till mina dumma frågor. :D

Senast ändrad:

*kl*
Imorgon är de återbesök med Odinn, nervös men jag känner mig faktiskt positiv eftersom han idag visade på stor förbättring :)
Så jag hoppas på de bästa :)

Ska avsluta en grymt hektisk vecka med en spännande försläsningsdag. Hoppas jag har några hjärnceller kvar så att jag orkar ta till mig något.

Ska dessutom få äran att träffa en superfin bukehäst, och klämma och känna på varenda liten muskel :D Ska bli kul att få se henne "live" :p

Hoppas det är ok att jag outar stackars bukare, annars får de skälla på mig på lördag :P

CallMeAce kommer med sin Tyra som vi ska få klämma och titta på. Kvandi kommer också, utan häst. :)

Sadelprovning.

Fick upplägget och det lät sådär lagomt avancerat med biomekanik och såna fina ord. Men vi ska helt enkelt gå igenom hur hästen är uppbyggd och hur sadeln ska ligga, hur den påverkar hästen om den ligger fel och så.

Tycker ändå jag har rätt bra grundkoll på ämnet efter alla vändor med Godi som hade omöjlig rygg, men det ska bli jättekul. Jag har hört mycket gott om föreläsningen så förhoppningsvis blir det en del ny, ögonöppnande kunskap. :)

Outad? Så länge det inte innebär att jag blir utslängd så kan jag nog överleva :D (vad betyder det?)

Tyra e jättefin! Har faktiskt flera kort på henne med förra ägaren från olika tävlingar. Ett jäkla snyggt o prydligt ekipage som alltid var trevliga att fotografera. Om jag får startat datorn nån regnig tråkig dag så skall jag leta upp dom(ligger ej i datorn utan på olika minneskort, jag förlitar inte mina kort på hårddiskar).

Idag är det riktigt pissväder i Kungsbacka, jag skall julpynta och måla i stallet. Boxarna är ju klara nu, vi väntar bara på fönstergaller. Känns härligt att ha det klart! Kanske blir det en tur på trygga Andi ikväll om inackorderingen kommer. Axeln min har blivit mycket bättre sen min vurpa i tisdags. Vet inte vad jag skall göra med the crazy cow Rönd? Mathias vill rida henne nu, "rida till henne" som han själv sa det, hon skulle inte ha en chans att sticka med honom på ryggen. Men vågar jag riskera honom bli skadad? Hmm...

Hoppas inte jag får sån tunghäfta som jag fick när jag snubblade på Freyr på Sm(sorry M), jag är lite blyg ibland :o fast det är nog lättare när det är planerat. Ses imorn! Ps, jag har ingen bild av dig i huvudet(bara sol) så bli inte förvånad om jag inte "ser" dig...

Jag var på hennes föreläsning för ett par veckor sedan och hon tittade även på hur min sadel låg på hästen. Sedan dess rider jag barbacka i väntan på att hitta en bra sadel jag har råd med... Föreläsningen är jätteintressant och ger en del aha-upplevelser. Riktigt spännande är det att se hur de hästar som provar hennes bomlösa ändrar gången. Tyvärr ligger den för tillfället en bra bit utanför min möjliga prisklass.

Jag var på hennes föreläsning för ett par veckor sedan och hon tittade även på hur min sadel låg på hästen. Sedan dess rider jag barbacka i väntan på att hitta en bra sadel jag har råd med... Föreläsningen är jätteintressant och ger en del aha-upplevelser. Riktigt spännande är det att se hur de hästar som provar hennes bomlösa ändrar gången. Tyvärr ligger den för tillfället en bra bit utanför min möjliga prisklass.

Vad är det för bomlösa sadlar hon har? Nyfiken :D

Sadelprovning.

Fick upplägget och det lät sådär lagomt avancerat med biomekanik och såna fina ord. Men vi ska helt enkelt gå igenom hur hästen är uppbyggd och hur sadeln ska ligga, hur den påverkar hästen om den ligger fel och så.

Tycker ändå jag har rätt bra grundkoll på ämnet efter alla vändor med Godi som hade omöjlig rygg, men det ska bli jättekul. Jag har hört mycket gott om föreläsningen så förhoppningsvis blir det en del ny, ögonöppnande kunskap. :)

Vad intressant, såna där föreläsningar skulle jag också villa fa höra på! Du får dela meg dig alla nyttiga tips sen! ;)

KL.
Förbannade regnväder, jag orkar inte rida i gegga och vattenpölar mera!
Bloffe var lika härlig som vanligt men nu har jag haft någon och bevittnat att det inte är jag som inte kan rida utan att Ó faktiskt gör något konstigt med det högra benet i tölt. Helt ren i skritt, trav och galopp men tölten är bara underlig... :crazy:
Får ta en snack med stallägaren vad hon tycker...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 950
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 648
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka