Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Outad? Så länge det inte innebär att jag blir utslängd så kan jag nog överleva :D (vad betyder det?)

Hoppas inte jag får sån tunghäfta som jag fick när jag snubblade på Freyr på Sm(sorry M), jag är lite blyg ibland :o fast det är nog lättare när det är planerat. Ses imorn! Ps, jag har ingen bild av dig i huvudet(bara sol) så bli inte förvånad om jag inte "ser" dig...

Outad, alltså att jag sagt nåt som ni inte ville att jag skulle säga typ. Ni kanske inte vill att hela buke vet vart ni är på lördag :p

Jag känner inte ens hälften av de som kommer (min snälla tränare hjälpte till genom att bjuda in över 100 pers till evenemanget så de flesta är såna som hon känner.

Förutom min tränare så känner jag bara tre pers. :o en har jag jobbat lite med, en hade häst i samma stall som jag för 5 år sen, har inte träffat henne på 2-3 år och innan dess 2-3 år sen igen. :o och en har häst i stallet jag står nu, men flyttade in i somras, så jag känner inte henne så jättebra heller.
Men de är alla supertrevliga, och det är säkert de andra som kommer också.

282027_2278795650651_1271560364_2714074_4309559_n.jpg

Ifall du hinner kika in på buke innan du åker imorgon så är ser jag ut ungefär såhär, fast troligtvis med lite mer kläder imorgon. Kommer förmodligen ha typ 15 lager kläder på mig, så om du ser nån som är så tjockt påpälsad att hon knappt kan röra sig så är det jag. :D:angel:

Jag har för mig att jag såg Tyra på håll när jag var där nere på kurs. :) Ska bli kul att få se henne på nära håll, hon är ju dösnygg.

Jag var på hennes föreläsning för ett par veckor sedan och hon tittade även på hur min sadel låg på hästen. Sedan dess rider jag barbacka i väntan på att hitta en bra sadel jag har råd med... Föreläsningen är jätteintressant och ger en del aha-upplevelser. Riktigt spännande är det att se hur de hästar som provar hennes bomlösa ändrar gången. Tyvärr ligger den för tillfället en bra bit utanför min möjliga prisklass.

Haha, jag har hört flera som fått den lilla fina "bieffekten" från föreläsningen.

Jag var först inne på att Sol skulle få prova hennes sadel, jag var lite nyfiken på att se hur hon uppförde sig med en sån. Pratade med Jeanette om att hon skjuter ut rumpan, men när jag berättade vad jag hade för sadel så fick jag till svar att jag inte behövde oroa mig för att det var sadelns fel.
Jätteskönt verkligen att höra från en som inte ens säljer den sadeln (det var ju hon som fick mig att välja den sadeln efter att jag hade pratat med henne om de sadlar hon säljer och hon sa rakt ut att hon trodde att sensation passar mig bättre. Sånt gillar jag!! Hade inte brytt mig om föreläsningen om det inte hade varit hon som höll i det, efter det lilla jag varit i kontakt med henne har jag fullt förtroende för henne!)

Så det blir ingen sadelprovning för min del, tur det, för jag har verkligen inte råd att byta sadel (speciellt inte till en sadel för 20'):eek:

Men visst är det konstigt att bara en typ av sadel passar, och ännu konstigare att det är precis just den som föreläsaren själv säljer.;)

Läs inlägget jag skrev precis efter ditt.

Jag kontaktade henne för jag var intresserad av en av hennes sadlar och hon sa rakt ut att den andra jag funderade på (som hon inte säljer) är bättre.
Självklart blev det en sån istället.

Får väl se hur hon framställer frågan på föreläsningen, men det är verkligen inte den uppfattningen jag fått av henne sen tidigare. Hon har varit väldigt rak och ärlig och inte alls så säljfixerad att hon lurar på folk en sadel som inte passar. Men det är ju min erfarenhet, förhoppningsvis blir jag inte motbevisad imorgon.

Hon har dessutom varit väldigt tydlig med att hon inte säljer sadlar på föreläsningen, utan den är till för att vi själva ska lära oss att se hur en sadel ska sitta. Jag tror och hoppas att hon håller sig till det. :bow:

Det är alltid bra att gå på olika föreläsningar, man lär sig alltid något nytt.

Men om vi ska ta diskussionen ang bom vs bomlöst så visar studier på att dessa sadlar bör prövas ut på samma sätt som en bomsadel och alla hästar kan inte ha en bomlös sadel. Den typ av sadel som faktiskt har visat sig hålla den bästa måtten mot en hästrygg är en sadel med flexibom stoppad med ull. De bomlösa sadlarna tenderar i stor utsträckning att öka trycket framtill i högre tempon medan trav och skritt i en bomlös ökar trycket rakt ner i hästens rygg.

Man har gjort studier på Strömsholm där man också har tillgång till en sk tryckmatta som läggs på hästens rygg under sadeln, den är mycket avslöjande. Den används också i utbildningssyfte på ryttare, även där har den varit mycket avslöjande med stora Aha upplevelser för testpersonen.

Men om vi ska ta diskussionen ang bom vs bomlöst så visar studier på att dessa sadlar bör prövas ut på samma sätt som en bomsadel och alla hästar kan inte ha en bomlös sadel. Den typ av sadel som faktiskt har visat sig hålla den bästa måtten mot en hästrygg är en sadel med flexibom stoppad med ull. De bomlösa sadlarna tenderar i stor utsträckning att öka trycket framtill i högre tempon medan trav och skritt i en bomlös ökar trycket rakt ner i hästens rygg.

Man har gjort studier på Strömsholm där man också har tillgång till en sk tryckmatta som läggs på hästens rygg under sadeln, den är mycket avslöjande. Den används också i utbildningssyfte på ryttare, även där har den varit mycket avslöjande med stora Aha upplevelser för testpersonen.

Självklart ska bomlösa provas in precis som en bomsadel!!! :eek:

Bomlösa passar verkligen inte alla hästar, och jag anser att om det går att få en passande bomsadel så ska man ha det. Jag har ju velat lite fram och tillbaka med Sol, hon har en "enkel" rygg, så jag kommer köpa en bomsadel till henne så småningom. Men sålänge hon är under utveckling så har jag hellre kvar den bomlösa, eftersom jag misstänker att misstänker att jag skulle behöva byta sadel väldigt ofta annars. Och den jag har passar henne, så jag kör på den tills hon växt till sig lite. Sen kommer jag att behålla min bomlösa även när jag har en bomsadel, så att jag kan ha den att variera med, och om bomsadeln i perioder inte skulle passa.

Jag provade flera bomlösa innan jag köpte den jag har nu och det blev jätteskillnad på Godi med den sadeln på. Sol har jag provridit med bomsadel både före och efter jag köpte henne och hon är helt klart "kantigare" i övergångarna. När jag rider henne med den bomlösa så är det en svagare övergång om det blir fel takt i tölten. Med bomsadel blir det större skillnader, mer som en vippbräda än en vågskål. När det blir fel takt så blir det ketchupeffekten, jag känner att det är på väg och om jag inte hinner korrigera så blir det grispass eller trav direkt istället för att bli mer och mer travtakt i tölten.
Vet inte vad det betyder, men jag tycker det känns bättre i den bomlösa. :)

Har även ridit hästar som inte alls funkar i bomlöst. Så ja, det är ju olika precis som med allt annat.

Då skall jag nog känna igen dig! Jag får ju med mig min inackordering tilliika en av mina bästa vänner, det känns tryggt. Jag e typ livrädd för att göra nya saker,ta mig till nya platser själv... Sociofoba sus...

Delvis kl

Tur jag har en bomlös sadel redan så kanske inte lördagen slutar i att jag vill köpa ny dyr sadel... Jag har en 6år gammal Kari pad, inget underverk direkt men jag gillar den. Bra att variera med. Hade ju en annan, nu minns jag inte om det var den som hette softsaddles supreme eller töltmaster. Den gled fram lika hemskt som alla andra på kveikja iaf... Undrar om föreläsarens sadel skulle ligga kvar....

En bonusbild på sötaste Meyja när hon äter äpple...
wpid-dsc_0607.jpg

Ps ALLA, ni glömmer väl inte SvTplay kl 16.55 idag? Islandshästarna på globen...

Då skall jag nog känna igen dig! Jag får ju med mig min inackordering tilliika en av mina bästa vänner, det känns tryggt. Jag e typ livrädd för att göra nya saker,ta mig till nya platser själv... Sociofoba sus...

Ps ALLA, ni glömmer väl inte SvTplay kl 16.55 idag? Islandshästarna på globen...

Jag är också sån, behöver någon som är i alla fall lite bekant att "hålla i handen" när det är massa nytt folk. :angel:

Globen hade jag missat helt!!! Får skynda mig till affären nu då så att jag hinner hem innan det början. :D

Hoppas alla mail med vägbeskrivning och föreläsningsmaterial kommit fram. :)

Oj vad spännande har du mer information om de studierna?:d

KL. (VARNING FÖR ÄCKLIG BILD)

Min dam har roat sig på egen väg..
img_1511_176527999.jpg

Resultat; Bruten käke och står nu på strömsholm opererad och under uppsikt!
Förmodligen av att hon har fastnat i boxgallret, fått panik och dragit..
Älskade lilla häst..

img_1507_176528450.jpg

Hon skötte sig super hos veterinären! lilla hjärtat

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 209
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 952
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka