Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Kul, jag med! Känner nog absolut inte igen nån, men känner nån igen mig får ni hojta :D

Samma här! Jag är lång och klär mig säkert i något svart. Är det någon som känner igen mig på den beskrivningen så får ni gärna säga hej :p

Jag ska börja med att säga peppar peppar peppar peppar.....

Men gissa vem som har en häst som har kommit fram i hagen i stort sett varje gång nu den senaste veckan?! :love::banana:

Jag har tränat och tränat, och äntligen har hon nog fattat vinken (dvs att hagen är tråkig och tom på mat och i stallet finns det käk :angel:)

Hon kommer ju inte precis springande i glädjerus när hon ser mig, utan hon står först och tittar och funderar på om det är värt det. Och när ingen annan går så tittar hon lite till, och lite till. Sen börjar hon låååååångsamt gå mot mig.
Men... hon kommer!!! :love::love:

Går hon på lösdrift? Isf hade jag bara klippt mer på halsen och bogen. En del hästar gillar inte att bli kalla/blöta om magen och kan då få få svårt att ligga som de vill och var de vill.

Haha jag ser mig framför mig..."Hej, Anna här, det är du som är? Ehm, jaha nej ursäkta. Hej, Anna här, är det du som är? nähe, inte det heller. Hej...."

:D

Dom går på stall sen när snön kommer.. Men då avvaktar jag nog med att klippa henne mer :) kanske tar mer på halsen/bogen då. Ska man ta hela halsen isf?

*KL*

Har beslutsångest...

Fengur har sin vila hela november vilket betyder att jag kan sätta igång honom nästa vecka. Han är spårklippt, alltså halva halsen, magen och låren. Det har växt ut till nästan samma längd som innan. Det var det jag ville från början eftersom jag hade väntat mig en lika hemskt och kall vinter som förra året, vilket det inte är, inte än iallafall.

Så frågan är, ska jag chansa och klippa honom likadant nu eller bara ta halsen och mellan frambenen? Jag vill inte att han ska ska behöva gå med täcke så mycket som förra året för att jag rakat magen. Men klipper jag nu kanske det hinner växa ut, eller så blir jag lika överraskad som förra året så han gick halvnaken i -20 grader och var tvungen att ha täcke för det hann inte växa ut.

Tycker spårklippningen är bäst på honom som har sån fruktansvärd päls och aldrig torkar om lår och mage. Men vill som sagt att han ska kunna gå utan täcke även när det blir lite kallare...

Hur hade ni gjort?:crazy:

Jag sitter också lite i valet och kvalet ang hur jag skall klippa. På Hnokki har det växt ut ordentligt, vilekt jag också ville eftersom jag väntade mig samma vinter som förra året när det var snö och flera minusgrader vid denna tiden. Men i skrivande stund är det 7+ grader här hemma, vilket ger en dyngsur häst vid allt annat än en kort skrittur.:crazy:

Jag tror jag klipper om honom på bogen, skulle det bli smällkallt är det bara att täcket åker på! Men jag har ändå en känsla av att minusgraderna väntar på sig...

Ja, det är jättesvårt. Förra året chansade jag och då blev det smällkallt direkt jag lagt ner klippmaskinen mer eller mindre:crazy:

Men jag tror jag klipper halva halsen och till sadelgjordsläget på Fengur under helgen. Han borde klara sig bra då om det blir kallt eftersom inte hela magen är bar.

Va fin han kommer bli med 3 olika färger om jag klipper så ;) Tur han bara ska va hemma haha.

Jag skall oxå snart klippa igen, jag kommer bara ta halva halsen och bringan ev bakom frambenen. Jag orkar inte joxa med täcken som det är nu. Det är så skönt o slippa funder om det är för kallt för varmt för blött etc. ;)

Kl

Idag har jag varit runt o shoppat. Har fixat lasyr till mina i stort sett klara boxar! Skall bli så fint såå! Har köpt lite krokar o annan smått o gott.

Jag skulle ha ett par vinterkängor och ett orange schabrak. Hittade bara ett par skor som tyvärr var stövlar fast med mjukt skaft, jag som bara har jodpuhrridbyxor i vinterutförande. Typiskt, de var både skitsnygga och goa!. Hittade ett schabrak i rätt klockrena orange, ett HV Polo... Allround modell med ful framskärning, o med tanke på priset blev det inget av det heller. Ett schabrak för 600:- får banne mig va perfekt ;)
Men jag råkade köpa två orangea Mias benlindor, vad jag nu skall med dom till?

Tänkte fråga vad ni andra har för vinterkängor?

Ja, det är så jag också känner. Han ska bara behöva täcke om han är svett, men vid vanlig utvistelse vill jag att han ska kunna gå naken :)

Angående vinterkängor har jag ett par från Börjes, tycker dom är kanon. Har ett par tjocka strumpor i och det är jättebra :) Rider även i dom.

Meeen jag vill också shoppa hästprylar!

Men vad kan man köpa för roligt till en 1,5 åring på lösdrift?..

Mina produkter kommer iaf synas på Göterborg, det längtar jag till!

Dom går på stall sen när snön kommer.. Men då avvaktar jag nog med att klippa henne mer :) kanske tar mer på halsen/bogen då. Ska man ta hela halsen isf?

Jag brukar lämna lite på halsen, men det är bara för att min dam har ganska kort och lite bred hals så den får ett slankare intryck om man lämnar en rand längst men mankammen, sen tar jag hela bogen och ner bakom frambenet - men inte ner armhålan och vidare för då surar min dam ur :p Inget man tänker på om man inte vet det.

KL.

Jag älskar min häst. :love: Ifall ni inte redan visste det. :angel:

Dagens recept;
sjukledigt häst som stått i hagen i fem dagar, stenhård ridplan med geggalager på, dåligt sittande sadel för att hästen magrat så mycket, samt obehaglig mörker eftersom ridplanens lampa vägrade fungera ordentligt.
Resultat;
min finaste Ó gjorde once again sitt bästa och var den perfekta gentlemannen att rida. Hur kan en häst vara så där underbar att rida.

Jag och dottern "Sansko" ska också vara i Globen på fredagen. Så om ni råkar på två bortkomna mor-och-dotter-finlandssvenskar med är det kanske (!!) vi :D

Är inne i en så himla tråkig period nu. Skolan tar jättemycket tid och de dagar jag inte har skola så jobbar jag. På sätt och vis är det rätt skönt att jag inte har Godi kvar, för det hade jag nog inte hunnit med. :(
Sol blir ju inte knäpp av att stå två dagar i rad. Så när det blir såna här extremdagar känns det ändå lite bättre, men får sån abstinens.

Att skynda till stallet, fixa mat på 2 röda, ta in Sol och borsta medan hon äter och sen ut i hagen igen och skynda hem ger ju inte riktigt samma känsla som att stå och pilla och mysa i stallet i lugn och ro och ta en härlig ridtur. :(

Håller tummarna för att jag hinner stressa till stallet och hinner med en liten ridtur imorgon. Annars blir det inte förrän på fredan, alldeles för långt till fredag!!

Vad gör ni andra som har hektiskt schema? Har ni några tips på hur man kan underlätta?

Ikväll red jag underbara Gjola i en av grannarnas paddock. Hon har en sån enorm framåtbjudning den hästen. Idag blev det avslappning och mjukgörande övningar. Gick väl sådär men kul hade vi :)

Mitt och ägarens mål med henne blir att försöka töltsätta henne.
Kollar lite roliga kurser sen framåt våren. Hittar dock inget än..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 949
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 647
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka