Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Elise har väl haft Hvinur rätt länge? Eller allt är väl relativt, men något år har hon väl haft honom tror jag. Att rida i globen är nog ganska annorlunda och dessutom är det inte tävlingssäsong så det är väl fullt förståeligt att han inte går på topp.

För Matilda Rolf och Tumi var det väl däremot första tävlingen? :)

Ah, jag har blandat ihop dem! :idea:

Tumi var det jag tyckte såg oren ut. Var tvungen att googla så jag inte bara blandade ihop ryttarna (får inte upp svt-play klippet igen :mad: så tyvärr kan jag inte gå tillbaka där och kolla), men det måste varit Tumi, han har ju ganska speciella benrörelser och det kände jag igen även på andra klipp.

Då får jag ta tillbaka det om Hvinur, det var inte honom jag tänkte på, men mycket möjligt att han rollade också.

(Ni märker hur insatt jag är i tävlingsvärlden va ;) :o)

Senast ändrad:

Nej inte den med ilägg.

Formiga Air heter den, ett tunnt stötabsorberande sadelunderlägg. Funkar kanon tycker jag! :)

product_thumb.php

Vad jag kunde utläsa är det som en vanlig vojlock men lite tjockare bara???
vad är det speciella?

Vad jag kunde utläsa är det som en vanlig vojlock men lite tjockare bara???
vad är det speciella?

Den är inte tjockare, den är som en vanlig tunn voljock, fast materialet är mycket mer stötdämpande än en vanlig bomullsvojlock. Vet inte vad det är för material, det är ju deras eget material som de kallar formiga air.

Går ju inte riktigt att jämföra själv, men jag tycker att det är stor skillnad när jag har klappat/tryck på formigan jämfört med en vanlig bomullsvojlock.
Svårare att känna någon skillnad på inläggen i paden och formigan. Tror inte att formigan är lika dämpande som inläggen, men jag hade svårt att känna skillnad "för hand". Hade man gjort riktiga trycktest så hade man nog kunnat se skillnad.

oh vilken underbar färg han har, älskar linjen under ögat så har thengill med fast denna var ännu mer tydligt, var så fint med så mörk brun och så ljusare bruna nyanser med. och så det lilla tecknet med:)

ja mkt spännande med sånt tryck test vill gärna läsa om det men vet inte vad man ska googla på?

Jag har också försökt hitta, men nej, inga resultat. Bara massa sidor som säljer dem.

KL.

Har plötsligt blivit sjukt nervös inför Sverige - flytten.... Insåg en tid sen att jag bara ridit en och samma häst i nästan ett år, och nu är jag super tveksam över mina ridkunskaper. :crazy:
Jag som är så van med en sjukt känslig, lätt töltad häst som alltid gör som man ber, vad skall jag ta mig till om jag plötsligt får en icke känslig, passtaktig femgångare under mig? :eek: Eller en travstark fyrgångare eller en latmask eller en super het häst eller eller eller... Hjääälp, nervöst sammanbrott! Min inre skeptiker har smugit sig fram på mig.... :crazy:

Kanske jag skall hålla mig till att mocka boxar och sopa stallgångar så behöver jag inte göra någon besviken... :angel: :D

Han är nästan exakt 19 månader nu. Liten skit :)

Och tack alla, jag tycker själv han är helt gudomlig :love:
Men vem gör inte det om sina egna.. ;)

Nämen vad kul att höra om Odinn!

Visst är han efter Ögri från Hjortkvarn?
Min ena medryttarhäst är också efter honom. Vet du något om honom?

Förlåt Gullan jag ljög för dig, det var en Top reiter sadel hon hade, ingen aning var jag fick Jacson ifrån..

Ville bara säga det :D

*KL*

I lördags blev Fengur klippt igen. Blev bara halsen och ner bakom sadelgjordsläget. Han har verkligen hemskt mycket päls!!!!!!!!! Inte konstigt han blir svettig av att stå i hagen...

Tog en ridtur på honom både lördag och söndag. Han var pigg och glad efter en månads vila :p Fick ta kimblewickbettet på honom på söndagen för jag orkar inte sitta emot och göra förhållningar på samma sätt som när jag inte var gravid. När jag bytte kunde jag rida med mindre hjälper.

Blev jättesleten i ryggen och låren efter två ridturer på Fengur och en promenad med Laukur under helgen plus det vanliga som ska fixas i stallet så jag fick stränga order av min sambo att jag inte ska göra så mycket fysiskt i ett par dagar :angel: Tur han är rädd om mig och bäbis :love:

Va roligt å höra att de finns fler som har avkommor efter Ögri!
Vet inte mycket om den hingsten, finns inte så mycket att hitta igentligen!

Har varit i kontakt med ägarna lite snabbt men de hade inte så mycket att säga! :p
Men ja, jag är jätte glad över Odinns tillfrisknande! :D

Nä jag har inte heller lyckas få fram mycket mer än där står på WF.

ja din fina Odinn måste bli 100!

Jösses idag var Jorunn taggad, hon sprang vid sidan av mig när jag skulle ta in henne. Sedan påväg in i ridhuset så var hon som en bomb sååå jag tog de säkra före det osäkra och longerade innan jag satte mig upp=)

Herregud så hon bockade och hoppade haha tokmajja... efter ett tag lugnade hon ner sig och jag kunde börja rida.

Måndag idag och så dags för dressyrlektion igen

Idag tränade vi mkt på att få fason på högerbog och få in högerbakben under sig.
Så mkt trav och så ner till skritt och så flytta unand för skänkeln direkt i skritt. och målet var att inte få någe töltsteg alls fårn trav ner till en bärig skritt.
Det var svårt men de gick då och då:)
Sedan tränade vi mkt galoppfattningar både från skritt och trav

Och så tränade vi skänkelvikning och i slutet av diagonalen fattade man galopp och så galopperade en halv volt och så in på nästa diagonal för en ny skänkelvikning och så höll man på några varv.

Sedan lite öppna i trav och de börjar sitta allt mer och mer nu KUL!

sedan tränade vi på steglängdsökningar och jösses så slut jag vart haha jag var mer trött än Jorunn men till slut fick vi till något steg där hon ökade steget och inte hastgheten.
Så hon har de i sig nu gäller de bara att bygga upp henne så orken också sitter där.

Häftig känsla måste jag säga att det va:love:

Sedan avslutade vi med att försöka samla galoppen och jag har idag galopperat runt påtja max 3meters volt med Jorunn något som för 6 månader sedan var nått jag inte ens kunde drömma om att kunna göra!

En liten bild från idag när hon busar runt och springer och har sig i sin nya fina utrustning i rött:love:

Globen2011116.jpg

Nu på Torsdag är det dags för att träna för en islandshästtränare och det skall bli superspännande.

Förlåt Gullan jag ljög för dig, det var en Top reiter sadel hon hade, ingen aning var jag fick Jacson ifrån..

Ville bara säga det :D

Aha misstänkte att det var något sånt såg ut så, har aldrig hört talas om någon jacson sadel så tyckte det verkade lite konstigt hihi.

KL*
Idag hade jag världens bästa ritt! Hnokki var verkligen sitt gamla glada jag igen!:love:
Red ut i halsring och min fina lilla häst lyssnade så himla bra. Stannar, backar, och svänger på en femöring! Nåväl, nästan hela tiden iallafall :angel: Tölten var kanon!

374763_10150387999121814_541216813_9040568_400456590_n.jpg

Tog lite seriösa bilder också. Köpte top reiter nosgrimma och tyglar på sthlm horse show mässan, jag bara älskar tyglarna som är precis rätt tyngd i och ändå bara några millimeter breda.
385810_10150388704951814_541216813_9042934_922053483_n.jpg

Är en gelpad något att ha?
tänkte om man skulle haft den under sadeln kanske för att få ännu bättre stötupptagning.

har de gjort testar på om detta fungerar lr om det är en värdelös grej, BOJ?
GOOOGLA tack!!!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 213
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 952
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈