Snabbt! Hur får jag honom att kräkas?

Sv: Snabbt! Hur får jag honom att kräkas?

Njursvikt av russin? Okey, det hade jag ingen aning om och inte min hund heller.
Hon har ätit russin, i små mängder och älskar också choklad, som nu inte heller är bra.

Saxat från agria.se:

Vindruvor/russin
Intag av vindruvor/russin kan orsaka akut njursvikt hos hund. Det saknar betydelse om druvorna är med eller utan kärnor, vita, gröna eller röda. Den exakta mekanismen bakom den toxiska effekten är inte känd, inte heller varför vissa individer är känsliga för vindruvor/russin medan andra inte är det.

Minsta mängd som orsakat förgiftning hos hund har varit 4 vindruvor hos en hund med 8,2 kg i kroppsvikt och 2,4 g russin/kg kroppsvikt. Något samband mellan intagen mängd och förgiftning hos hund har inte konstaterats. I vissa fall har hunden ätit betydligt större mängder utan att symtom har konstaterats.

Dominerande symtom är kräkning som uppkommer 2 till 48 timmar efter intag, ibland kombinerat med snabbt insättande diarré. Buksmärta, ataxi (vinglighet) och svaghet kan uppkomma inom 24 timmar, men i de flesta fall tar det upp till 5 dagar innan dessa symtom kommer.

En hund med akut njursvikt orsakad av vindruvor/russin kräver tidigt insatt behandling med framkallande av kräkning, upprepade givor av medicinskt kol, vätskebehandling samt intensiv övervakning som ofta sträcker sig över flera veckor. Trots insatt behandling är dödligheten hög.

Vid misstanke om förgiftning, oavsett substans, ska veterinär kontaktas omgående.

Njursvikt av russin? Okey, det hade jag ingen aning om och inte min hund heller.
Hon har ätit russin, i små mängder och älskar också choklad, som nu inte heller är bra.

Men jag måste få fråga. Att du gett russin när du inte vetat att det är farligt, det kan jag förstå. Men varför ger man choklad när man vet att det är farligt?
Även om hunden gillar det, så måste man ju inte uppmuntra att smaka.

Jag har märkt att ger man aldrig hunden en viss sak, och sen testar ge det (nyttigt eller ej), så vill de först kolla vad det är, eftersom det är något nytt. De kanske t o m inte ens vill smaka.
Nu är det flera år sedan jag testade om mina ville smaka choklad, men då när jag gjorde det, var det ingen som ville ha. De hade helt enkelt inte fått smak på det, så de kunde vara utan det..
Ja är bara lite av min teori. Men man behöver ju inte ge lite av något, bara för de ska få smak på det. Om det nu ändå är farligt..

Russin och vindruvor, liksom vinbär, kan vara livsfarliga för en hund. Det är inte alla som reagerar, men det är inte roligt om det händer. Inträffar det så är det akut dialys som gäller, och det är ingen garanti.

Och finns knappt några djursjukhus i sverige som utför dialys på hund, av etiska skäl.
Det är verkligen otroligt dumt att riskera ge hunden något som kan ge njursvikt. Nya njurar finns inte.

Men jag måste få fråga. Att du gett russin när du inte vetat att det är farligt, det kan jag förstå. Men varför ger man choklad när man vet att det är farligt?
Även om hunden gillar det, så måste man ju inte uppmuntra att smaka.

Jag har märkt att ger man aldrig hunden en viss sak, och sen testar ge det (nyttigt eller ej), så vill de först kolla vad det är, eftersom det är något nytt. De kanske t o m inte ens vill smaka.
Nu är det flera år sedan jag testade om mina ville smaka choklad, men då när jag gjorde det, var det ingen som ville ha. De hade helt enkelt inte fått smak på det, så de kunde vara utan det..
Ja är bara lite av min teori. Men man behöver ju inte ge lite av något, bara för de ska få smak på det. Om det nu ändå är farligt..

Ja, varför.
Det började med att hon som valp, tog sig upp i en bokhylla och snodde ett kg oöppnad belgisk nougat.
Jag ringde vet och de sa att jag skulle avvakta, det är inte alla som reagerar på choklad.

Hunden mådde väldigt bra och efter detta har jag gett, mindre mängd när jag har ätit.
Kan tillägga att hunden är 10 år idag och har mycket bra, både lever och njurvärden.
Dom är regelbundet kollade.

problemet med nötter är att hunden oftast sväljer dom hela - har varit med om hund med tvärstopp i tarmarna pga nötter som packats.

Allt som är gott tuggas noga, denna hund skiljer sig mot de jag har haft tidigare som svalt allt som är gott direkt utan att tugga så jag är faktist inte orolig för det du skriver om.

Russin och vindruvor, liksom vinbär, kan vara livsfarliga för en hund. Det är inte alla som reagerar, men det är inte roligt om det händer. Inträffar det så är det akut dialys som gäller, och det är ingen garanti.

Jag trodde jag hade rätt god koll på vad som är farligt för hund och inte - det här med russin visste jag - men vinbär har jag aldrig sett i nån lista.... mina hundar brukar själva plocka vinbär från buskarna på sommaren... är vinbär alltså farligt för dem? :confused:

Jag trodde jag hade rätt god koll på vad som är farligt för hund och inte - det här med russin visste jag - men vinbär har jag aldrig sett i nån lista.... mina hundar brukar själva plocka vinbär från buskarna på sommaren... är vinbär alltså farligt för dem? :confused:

Vinbär är inte samma sak som vindruvor - så vinbär är knappast farligt:)

Du har ingen amris du.... Ordspråket är "Äta först och fråga sen". Till och med rå vitlök högg han och gjorde visserligen en konstig min efteråt, men visst åt han det. Sen han flyttade in är de snygga godisskålarna utbytta mot stängda syltburkar och fruktskålen står i bokhyllan.

Du skulle sett efter julbordet när vi dukade fram julgodis på soffbordet. I låsta syltburkar. Jag piffade till dem med röda rosetter men gästarna skrattade lite.

Ja, varför.
Det började med att hon som valp, tog sig upp i en bokhylla och snodde ett kg oöppnad belgisk nougat.
Jag ringde vet och de sa att jag skulle avvakta, det är inte alla som reagerar på choklad.

Hunden mådde väldigt bra och efter detta har jag gett, mindre mängd när jag har ätit.
Kan tillägga att hunden är 10 år idag och har mycket bra, både lever och njurvärden.
Dom är regelbundet kollade.

Bara så att du vet kan det ändras med åren. Min mattjuv har ätit det mesta i sina dagar och aldrig blivit dålig. För någon månad sen stal hon återigen en ganska stor mängd choklad hos mina föräldrar, jag funderade inte så mycket på det förutom att jag städade undan ordentligt. Några timmar senare blev hunden akut dålig och fick tillbringa natten på djursjukhus.
Så de vänjer inte sig och kan bli jättedåliga.

Nu blir jag också förskräckt! Min hund äter mängder, MÄNGDER, av vinbär om somrarna, direkt från busken! Både röda, vita och svarta. :eek:

Visst kan det förändras med åren, så blir det ju hos oss också men eftersom man lever så tätt, jag skulle direkt märka om det är något fel och att jag bara ger en liten bit så oroas jag inte.

Vad jag har läst om choklad och vindruvor är att även om man bara ger lite ibland byggs bara mer och mer upp, så hunden kanske har ätit 1 kg någon månad innan och blir sen sjuk av en liten bit. Kommer inte ihåg var jag läste det tyvärr (men någonstans på internet säkert)

Vallhund: Aktivt kol kan i vissa fall framkalla kräkning.

Jag ska ärligt säga att detta med vinbär är något jag läste för första gången i en artikel härom dagen, som en kompis från Brukshundklubben lade upp på facebook. Där hänvisas det till "currants", som väl är vinbär på engelska. Jag har alltså inte hittat på det själv. Än mindre tror jag att vinbär och vindruvor är samma sak.

Här en länk till artikeln.

http://www.lifewithdogs.tv/2013/03/dog-almost-dies-after-eating-raisins/

Senast ändrad:

*kl*

Det där med känslighet måste verkligen vara väldigt individuellt. Min labbe har ätit hela kartonger med druvor utan att må det minsta dåligt. Inte så att jag ger honom med vilje, men han är en mattjuv av rang och det har hänt några gånger att han överlistat oss. Han sväljer dock allt helt, så kanske blir det mer svårsmält då?

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 709
Senast: Sassy
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix