Snabbt! Hur får jag honom att kräkas?

Sv: Snabbt! Hur får jag honom att kräkas?

Är väl bara kärnhuset som är giftigt?

Det trodde jag med, men vissa sager att det ar hela applet. Ibland later jag Mandy smaka en liten bit apple (utan karnor) men da en av mina hastar spottar ut karnorna, som hon star under stalldorren och ater up, far hon noja sig att ibland fa smaka av mig numera.

"Aprikos, körsbär, fikon, plommon, äpple och liknande frukt - om en hund äter stor mängd av dessa frukter eller deras löv och/eller kärnor, kan det bli farligt. Dessa frukter innehåller ämnen som liknar cyanide som är giftigt och påverkar t.ex. andning, ögon och kan ge chock etc."

Efter lite mer läsning läste jag även att kärnhusen är giftiga för oss människor med.

Precis ... och persikor ocksa, men det visste jag inte forran en hast kompis talade om att det inte var bra att ge hastarna min fallfrukt.:crazy: Sa nu har jag ingen fallfrukt langre. Jag tror dock att sjalva applet inte ar sa farligt om det inte blir for mycket.

Fast fallfrukt och nypon finns ju tillgängligt. Är ju något han hittar själv.
Fanns det chokladträd skulle säkert hundar äta det också.

Det jag menar är att något de aldrig får, något de inte kan få utan att bli bjuden på. Tror jag att de kanske inte får smak för..

<snip>

Men Mandy hade aldrig sett blabar nar jag upptackte att hon plockade sjalv i skogen ... eller nar jag hade kopt vattenmelon till hastarna och Mandy snodde en bit som lag pa en stol medan jag vande ryggen till. For att inte tala om nar jag fick en hel hink med hela annanasar och Mandy plockade en hel annanas och at/hade jatte kul med innan jag ens hann fundera pa det.
Eller min katt som avgudade chocklad och man var tvungen att gomma den mycket val da hon larde sig oppna vissa skapdorrar for att komma at chockladen.

Jag tror att du helt enkelt aldrig har haft en riktig matfixerad hund. Som rottis tillexempel. Nar jag skulle borja spara med henne talade alla om att jag inte fick mata henne innan vi gick ut, inte ge henne hela middagen kvallen innan heller da hon inte skulle spara lika bra. Och det stammer for de flesta hundar ... men min sparar bast om hon har atit nyss innan vi gar sparet, annars blir hon aldeles for ivrig och bara rusar pa.:angel:

Det trodde jag med, men vissa sager att det ar hela applet. Ibland later jag Mandy smaka en liten bit apple (utan karnor) men da en av mina hastar spottar ut karnorna, som hon star under stalldorren och ater up, far hon noja sig att ibland fa smaka av mig numera.

Precis ... och persikor ocksa, men det visste jag inte forran en hast kompis talade om att det inte var bra att ge hastarna min fallfrukt.:crazy: Sa nu har jag ingen fallfrukt langre. Jag tror dock att sjalva applet inte ar sa farligt om det inte blir for mycket.

Men Mandy hade aldrig sett blabar nar jag upptackte att hon plockade sjalv i skogen ... eller nar jag hade kopt vattenmelon till hastarna och Mandy snodde en bit som lag pa en stol medan jag vande ryggen till. For att inte tala om nar jag fick en hel hink med hela annanasar och Mandy plockade en hel annanas och at/hade jatte kul med innan jag ens hann fundera pa det.
Eller min katt som avgudade chocklad och man var tvungen att gomma den mycket val da hon larde sig oppna vissa skapdorrar for att komma at chockladen.

Jag tror att du helt enkelt aldrig har haft en riktig matfixerad hund. Som rottis tillexempel. Nar jag skulle borja spara med henne talade alla om att jag inte fick mata henne innan vi gick ut, inte ge henne hela middagen kvallen innan heller da hon inte skulle spara lika bra. Och det stammer for de flesta hundar ... men min sparar bast om hon har atit nyss innan vi gar sparet, annars blir hon aldeles for ivrig och bara rusar pa.:angel:

Jo, jag har en mops nu som älskar mat. Har också haft en labbe som jag faktiskt placerade om, för hon bara åt och åt här på gården.
Men ännu en gång. Hur många ggr ska jag behöva skriva det :D Jag tror inte detta gäller alla hundar. Men jag tror fortfarande att man delvis kan hindra en hund att få smak för något genom att aldrig ge den det.

Och då menar jag sånt som vi människor ger, inte att de kan hitta själva i skogen tex blåbär osv..

Vår amris plockar själv från äppleträdet....:crazy:

Vi funderar på vad han kommer att göra när vi testar blodspår, kommer han att slicka upp spåret, vilket vi tror han vill, kommer det att ta väldigt lång tid att gå.:angel:

Jag har aldrig haft någon så matfixerad hund. Men han är lättränad, man tar en näve torrfoder och han gör allt man ber honom om. Köttbullar och korv är helt bortslösat.

Vi funderar på vad han kommer att göra när vi testar blodspår, kommer han att slicka upp spåret, vilket vi tror han vill, kommer det att ta väldigt lång tid att gå.:angel:

.

Ni kan ju börja gå på morgonen så är ni lagom hemma till kvällen :D

Fast fallfrukt och nypon finns ju tillgängligt. Är ju något han hittar själv.
Fanns det chokladträd skulle säkert hundar äta det också.

Det jag menar är att något de aldrig får, något de inte kan få utan att bli bjuden på. Tror jag att de kanske inte får smak för..

Jag säger inte att det är så här, är som sagt mina egna teorier. För ofta har det varit så här..
Jag kan tex vara hundvakt. Bjuda dessa hundar på köttben, och de vet inte vad de ska göra med dom, för de har aldrig fått sånt tidigare.
Men efter nån halvtimme...ja då kommer de på att det där kanske inte är så tokigt ändå..

Hmm, undrar vem det som i så fall lärt kompisens dalmatinertik att tex turkisk peppar är lika med hundgodis eller något av alla de andra konstiga sakerna hon stal... speciellt med tanke på att det fanns benhårda regler med att hunden enbart skulle äta sin hundmat och jag som var mer eller mindre boende i huset aldrig såg någon ge hunden något annat än sin egen mat.
Så jag måste hålla med dom som säger att vissa är bara mattokiga och det verkar ofta vara rasbundet.

/Camilla

Senast ändrad:

<snip>
<snip>

Det tror jag att Mandy skulle gjora ocksa. :p Vi kor IPO spar och da vi har gott om 'fire ants' i den har arean maste jag fa bort 'betet' ur sparet. Jag kom pa att hon ju vet att 'artiklarna' ger godis nar hon markerar, sa jag har nu lagt spar med sakert massor av artiklar (hon far nagra bitar varmkorv nar hon lagger sig vid varje) och kommer att sakta bara oka avstandet mellan dem. Det ar inte latt ... hon forsoker rusa och da blir det inte alltid sa bra sparat:crazy: Om jag ger henne mat, hela portionen hon forvantar sig, nar jag lagger sparet ar hon dock lite lugnare ... det ar da ungefar 45 minuter tills vi gar sparet. Jag bavar for att stracka ut avstandet mellan artiklarna.:angel:

kl
Jag har BARFat mina hundar i många år, o läst på massvis om vad som är giftigt för hund. Vinbär har jag aldrig stött på, de finns inte heller på de mest kompletta listorna:
http://www.aspca.org/Pet-care/poison-control/Plants?plant_toxicity=toxic-to-dogs&page=2
http://www.ansci.cornell.edu/plants/php/plants.php?action=indiv&byname=common&keynum=1
http://www.sonic.net/~cdlcruz/GPCC/library/poison.htm
http://www.vth.colostate.edu/poisonous_plants/report/search.cfm
http://www.cbif.gc.ca/pls/pp/ppack.list?p_sci=comm&p_type=all&p_x=px
C:\Documents and Settings\2V7F\Local Settings\Temp\trees-plants.mht

Skulle gärna ha mer info, speciellt eftersom de på http://www.petpoisonhelpline.com/poison/currant/ verkar blanda ihop vinbär med vidruvor o sultanas, en druvsort, har heller aldrig hört om någon vinbärssort som egentligen är en druva.

Sv: Hej!

Ja då får jag skriva det en tredje eller en fjärde gång då :) Jag säger inte att det är så. Jag säger att det lite är av min teori och att det självklart inte gäller alla hundar. Och hur som. . Jag skulle aldrig ge mina hundar något som inte är bra, bara för att. För varför ska de få smak av något som de inte ska äta. .

Senast ändrad:

Undviker givetvis choklad, vitlök och vindruvor till hundarna (russin äter vi knappast så det får de inte tag på) - även om jag vet att de fått i sej lite av misstag av ovanstående.

MEN färska frukter och bär som de kommer över - javisst... Att gnaga på fallfrukt, plocka vinbär, blåbär, smultron, hallon och lingon (!) gör mina gärna på eget bevåg. Har två JR tikar och JA de älskar mat och att äta :) Tanten fyller 15 i maj och är pigg och alert (dock nästan döv och ser lite sämre) och hon har nog ätit allt som går att äta under sitt liv. Ungtiken är dock mer för att plocka själv när hon är i trädgården eller i skogen.

De äter gärna rå morot och potatis som godis också.

Jag är nog rätt onojig egentligen, men den här tråden gör mig nojig :p

Jag hade också gärna sett mer info om vinbär och huruvida det är giftigt. Jag har bara sett det i de två artiklarna som har länkats till i den här tråden (av mig och bewildered), men aldrig från någon annan källa.

En kompis rottweiler hade "exploratory surgery" for att han hade sa markliga symptom och de trodde att han kanske hade nagot i magen de inte riktigt kunde se pa rontgen eller ultraljud. Det visade sig att han maste ha atit notter (black walnuts) eller gnagt pa grenar som blast ner fran ett trad som kompisens granne har och som hon inte visste var giftiga for hund (och hast). Efter det ar jag ganska noga med att halla ett oga pa vilka vaxter som ar giftiga eller inte.

jag med... nu ar det ingen risk att vara hundar far i sig det.. eller nagot annat barigt eller fruktigt som kan vara farligt... vi har.. liksom... ingen tradgard pa det sattet, vi har en enorm gras*ehrm*plan.. Men kanns alltid vettigt att veta pa nat satt.

Biffen, jag erkanner att jag ar asfanigt nojig. :o

men, tur for mig kanske, sa har jag aldrig haft en hund som gillar varken frukt eller bar. Eller gronsaker. Morot till tuggande valp, japp... men that's it typ.

Wikipedia sa foljande:

"In most of Europe and North America, dried grapes are referred to as "raisins" or the local equivalent. In the UK, three different varieties are recognized, forcing the EU to use the term "Dried vine fruit" in official documents.
A raisin is any dried grape. While raisin is a French loanword, the word in French refers to the fresh fruit; grappe (from which the English grape is derived) refers to the bunch (as in une grappe de raisins).
A currant is a dried Zante Black Corinth grape, the name being a corruption of the French raisin de Corinthe (Corinth grape). Currant has also come to refer to the blackcurrant and redcurrant, two berries unrelated to grapes."

Det ar alltsa en fraga om namnforvirring. Det vi kallar vinbar ar 'blackcurrant, redcurrant eller vitcurrant' medan bara currant ar en sorts druva.

Har ar en mycket battre lank:
http://www.currantc.com/index.php?s...rants or Raisins?&category=v4_Health_Benefits

Senast ändrad:

Det förklarar förvirringen, jag trodde alla visste att korinter är russin från en speciell druva.

Eller så blir du härdad ;). De första åren satt jag uppe på nätterna och vakade samt ringde oroliga samtal till veterinärer men nu rycker jag mest på axlarna och börjar städa. Min Loke blir 13 år på måndag och äter dessutom en massa läkemedel som är stygga mot organen. Men här har det inte "slagit tillbaka" :). Jag tycker självklart inte att man ska negligera riskerna och självklart ska man försöka se till så de inte stoppar i sig en massa onyttigheter, men man blir ju knäpp om man ska behöva oroa sig hela tiden. De här notoriska mattjuvarna går det inte att göra så mycket åt. Tänk bara alla de gånger man ser att de sväljer något på promenaderna utan att man har en aning om vad det är de nyss satt i sig!

Haha ja alltså på så vis är jag härdad. Det är liksom "jaha, idag har hon visst satt i sig ett helt kycklingskrov igen. Jaja.." Jag suckar mest lite åt henne och som du säger - börjar städa ;)
Men jag är ändå lite orolig någonstans i bakhuvudet att det ska komma ikapp oss någon dag med mer långsiktiga problem.
Jag vet hundar som har satt i sig giftiga saker och verkat klara sig fint, sen några år senare dör de på grund av njurproblem.. :crazy:

Tack snälla för att du redde ut det, då kan mina hundar få fortsätta äta vinbär från buskarna. :)

Att korinter är russin vet jag ju men jag hade faktiskt inte en aning om vad det heter på engelska. Men nu har man lärt sig något nytt. :)

Ang äpplen så är det faktiskt den enda frukt vi kan ha framme i fruktskål här hemma. De äter äpple om man bjuder men det är tydligen inte så gott att de stjäl.
Allt annat låser jag in i skafferiet (som jag typ har hänglås på för att hålla Camaro ute). Frukt och grönsaker är mums!

Jag började låsa in efter en incident när Camaro lämnades ensam hemma ganska snart efter en storhandling = fruktfatet var fullproppat med ganska många kilo banan, clementin, apelsin, vindruvor osv.
När jag kom hem var ALLT borta. Skålen var typ renslickad och allt som återstod var vindruvornas plastförpackning och ett gäng slibbiga bananskal..

Skönt att läsa att vinbär inte är giftigt! Har också en som gillar att nalla direkt från busken.

Senast ändrad:

Vad bra! Jag har aldrig hört ordet currant i någon annan betydelse än vinbär och det var den som kom upp när jag slog på ordet. Men då vet jag!

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 708
Senast: Sassy
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix