Snabbt! Hur får jag honom att kräkas?

Sv: Snabbt! Hur får jag honom att kräkas?

Precis. Jag kom faktiskt ihag att jag vid nagot tillfalle blivit 'corrected' med "oh, du menar blackcurrant" nar jag sagt currant. Det ar nog sa att pa Svenska anvander vi ordet vinbar och sedan lagger till vilken farg det har, medan pa Engelska sa ingar fargen i namnet sa att saga.

Det vet nog de flesta också men här var det fråga om det engelska ordet currant, som också betyder vinbär.

Jag uppfattade det som att amerikaner förvirrat sig vid översättningen så de inte kan skilja på vinbär o russin/druvor, i detta fallet korinter.

Precis. Jag kom faktiskt ihag att jag vid nagot tillfalle blivit 'corrected' med "oh, du menar blackcurrant" nar jag sagt currant. Det ar nog sa att pa Svenska anvander vi ordet vinbar och sedan lagger till vilken farg det har, medan pa Engelska sa ingar fargen i namnet sa att saga.

Det stämmer nog. Men om du gör en Googletranslate på currant får man upp vinbär. Så förvirringen verkar vara utbredd :)

Det ar ungefar som att man I Sverige (och UK) anvander ordet elk for alg ... medan har i USA ar elk kronhjort och alg ar moose. Dar misstanker jag att forvirringen ar for att alg inte finns i UK sa man har helt enkelt tagit det storsta hjort djuret som finns. Men i USA heter alg moose och det ar ingen skillnad pa Svenska algar och Amerikanska algar.
Det finns en hel del sadana ord, dar meningen kan vara helt annorlunda beroende pa vilket engesksprakigt land man talar om. Det ar val egentligen inte konstigare an att manga ord i Svenska och Norska (och aven i Svenska dialekter) har helt skild mening.

Hehe, det finns ju ändå en väsentlig skillnad på älg och moose.. Storleken! :D

älg.jpg

bull-moose-dangerous-aniimals-moose-dangerous-animal-attacksnews.jpg

Fast jag kanske tänker mer på den kanadensiska och nordamerikanska moosen än den som finns mer söderut.

Det ar samma djur ... skillnaden ar inte storre an att Skandinver har en storre medellangd an vad Engelsman har. Moose finns bara i Canada, Norra USA och en liten bit langre soderut i klippiga bergen dar temperaturerna ar mycket lagre pa grund av hojden over havet. Jag ar pa vag ut genom dorren sa jag har inte tid att leta efter linkar just nu.

Senast ändrad:

Precis. Den Canadensiska älgen är större eftersom det är kallare där. Mindre yta/kg att tappa temperatur på.

Ja, men storleken är ju ändå en väsentlig skillnad, trots att det är samma djur. :p
Väldigt OT, men jag tycker det är riktigt häftigt att storleken kan skilja sig åt så enbart pg a vart de finns. Det kan ju göra nästan 100 kg bara på älgarna i södra vs norra Sverige.

Min point var att de heter olika inte pa grund av storleken eller arten, utan for att spraket har forandrats och utvelcklats olika i olika delar av varlden som har Engelska som forsta sprak.
Nar jag sager till min Norska kompis att hon ar rolig tar hon det inte alls pa samma satt som nar jag sager det till en Svensk.;)

Jag förstod det, men jag försökte vara lite rolig och skämta till det med att det, trots att det är samma djur, finns en väsentlig skillnad - nämligen storleken ;)

Jag uppfattade det som att amerikaner förvirrat sig vid översättningen så de inte kan skilja på vinbär o russin/druvor, i detta fallet korinter.

Jag forstod nastan det, men det var nog mest det har ^ uttalandet som fick mig att overhuvudtaget saga nagot. Jag hor ganska ofta fran Svenskar att 300+ millioner manniskor inte vet hur man stavar.:p

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 708
Senast: Sassy
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka