Små hästar i dressyr

Sv: Små hästar i dressyr

Nu innan tävlingssäsongen har börjat för min del och jag gör mitt bästa för att fixa till mitt dåliga självförtroende så kan jag ju skryta med att min ponnymåttarab var placerad två gånger i Msv B förra året (5a och 3a) samt strax utanför placering vid flera tillfällen i stora startfält (40 starter) o hård konkurans (skåne..). Han fick många 8or på olika saker i Msv B men även på travökningarna i St Georg. I Georg gick det sådär men vi var strax över 60 % flera gånger o hoppas på att göra bättre ifrån oss i år.

Det är ju inte direkt lättare med en liten häst men egentligen har jag aldrig fått speciellt dåliga delpoäng, det är bara det att jag missar aldeles för mycket.. och de låga poängen jag får på mina missar drar ju ner rejält. Att jag missar beror på mina nerver, eller nått sånt. Det händer knappt på träning utan bara på tävling. Oftast för att jag mitt i en rörelse kommer på att det här är nog inte tillräckligt bra o så klämmer jag till honom så det blir ojämt o konstigt.. :crazy:

Får se vad som händer i år. Hoppas på att kunna debutera Intermediare I i alla fall.. Får se. Första tävlingen är om två veckor, nationellt. Så vi får väl se om vi är tillräckligt stora för den nivån.. ;)

Tack! :bow: Hon är en otroligt ambitiös häst. Inte de bästa förutsättningarna i gång & extriör men kompenserar med arbetsvilja & att alltid göra sitt bästa för ryttaren.

Jag tävlar visserligen bara i de lätta klasserna men vi får nog de poäng vi förtjänar, jag är rätt kass och min häst (153 cm) har ganska dålig gång (korta framben och långa bakben) men han är väldigt samarbetsvillig och tycker det är kul att jobba, men det verkar vara mindre viktigt för domarna, gången verkar vara det viktigaste även på småtävlingar, men det är väl så det ska vara.:)

Sv: Re: Små hästar i dressyr

keramin skrev:
Kanske är det inte de små hästarna som är trippiga utan deras ryttare som inte är så duktiga. Om du är en erfaren dressyrryttare som söker en ny häst letar du nog upp en med storlek eftersom du vet "vad som gäller" och därför kanske inte de små får en ärlig chans. Tycker ofta att hästar döms (inte av domare utan rent generellt) p g a storlek, färg, ras o s v och inte för ryttarens kunnande. Vi får aldrig se elitryttare på en liten skäckig tinker så vem vet vad den hästen egentligen kan ;)
inte för att det här har något med det här att göra men stallets minsta lektionshäst tror hon är 152 fick in exakt lika många galoppsprång på samma sträcka som stallets strörsta lektionshäst på 176. Så små hästar kan också men det krävs nog lite mer.

Njä inte direkt.. Men det brukar ju vara så att ju större häst, desto bättre gång, desto bättre poäng.

Det där tror jag beror på. Jag är säker på att det finns vissa domare, precis som någon annan skrev, som upplever mindre hästar som "trippiga". Visst, även en stor häst kan vara trippig, men det är klart att en mindre häst rör sig mer trippigt än en med längre ben som kan ta ut rörelserna lite mer.
Har själv tävlat c-ponny tillsammans med stroa hästar upp till LB:2 (alltså små klasser)
Vi vann en hel del ihop, men på samma tävling, med ungefär en lika bra runda kunde vi komma runt en mittenplacering om vi hade "oturen" att få en sådan domare som ovan..

Så, visst.. det förekommer nog att en del domare ser ner på dem kanske.. Men som någon skrev ovan, en häst på 159.. det tycker jag är lite överdrivet att kalla liten.. men men, byggnaden spelar ju också in sin roll...

Det här sammanfattade mina tankebanor på pricken.

Jag har ett litet sto (160 mkh) och jag måste arbeta på bra för att hon bara inte ska trippa runt utan verkligen ta ut stegen.
Men när hon gör det tror jag inte att någon domare skulle klaga på oss:cool:

har jag aldrig sett iag
va en ponny som tävlade bland hästar upp till och med georg med placeringar iväntan på att ett indre syskon skulle ta över

Sv: Re: Små hästar i dressyr

Ni som tävlat i dressyr, hur tror ni domarna ser på skäckar som är häst (161), denna har 4 vita ben och är nästan helvit förutom en stor fläck på ena sidan, brunt huvud och svans.
Han har bra gångarter och frågan är om man blir neddömd bara av att de ser honom?

Jag tävlade iof på ponny, med en skäck på elit nivå och upplevde bara ett fåtal gånger att jag blev nerdömd, och alla blir ju nerdämda någongång.

Har för mig att det är Darbhanga eller hennes sambo som tävlat en skäck i MSV utan problem.

Stämmer att det är både jag & sambon som tävlat Zorro (finns på bild tidigare i tråden, hästen som är maxad kat d, se ovan) tom Msv B. Upplever inte att jag nånsin blivit neddömd pga färgen, det är annat som brustit om poängen varit dålig.

Tycker domarna häromkring är ganska toleranta, vi rider ju i samma distrikt du & jag. Har du tur kanske det t.o.m är jag som dömer om du åker ut & tävlar iom att jag är färdigutbildad domare nu. ;)

Woa, va coolt är du?

Tyvärr är ju ponnyn såld nu men lillungen har börjat tävla små klasser på henne så om du skymtar den sötaste brunskäcken i hela världen så är det hon. ;)

Blev klar i mars, så jag har inte hunnit dömma något ännu mer än klubbtävlingar. Men det känns jättekul.

Jag rider en häst som är ca 153 cm och hon går MSV med bra poäng. Hon rör sig som jag vet inte vad, när hon travar känns hon mer som 170 cm! haha och hon har jättebra ökningar och gör superbra byten. Så inte tror jag storleken spelar roll, bara dom rör sig bra!:smirk:

Det var ju det jag sa...... fast inte med samma ord.

Men det är ju faktiskt så, att man på t ex en travrörelse inte kan få mer än ett poäng högre än vad traven är värd. Alltså om traven är 7-mässig kan man inte få mer än 8, hur bra man än utför rörelsen. Men man kan ju ändå tjäna många poäng om hästen går i en stadig o lagom form för klassen o om man rider noggranna vägar o utför alla rörelser rätt. Men man måste ju kämpa mktmkt mer på en häst med sämre g-arter... för om en häst med bättre g-arter gör en ungefär lika bra uppvisning, får ändå den hästen högre poäng. Jag tror att det i de flesta fall när du hamnat i mitten inte beror mest på domarna, utan på de andra hästarna. På låg nivå kan man ofta bli placerad om hästen är väldigt lydig o välriden o går i en bra form även om de inte har de bästa g-arterna eftersom många av de hästarna som startar där inte är så välridna, men på högre nivå är det svårt eftersom ryttarna oftast är duktiga, hästarna mer välridna o har väldigt bra g-arter. Sen beror det också lite på vart i landet man tävlar... nivån är väldigt olika på olika ställen... Med detta menar jag inte att alla ponnyer/mindre stora hästar álltid har sämre g-arter, men ofta kan det vara så.

Jo visst är det så, men den jag rider har super gångarter menade jag, hon har mycket mycket bättre än dom flesta stora storhästarna. Sen är det väl många ponnyer som växt över ponnymåttet och därför inte har samma kapacitet som en "riktig storhäst" fast det finns ju ponnyer som tävlar mot storhästar med placering oxå..kanske inte i dom högsta klasserna men..

Darbhanga skrev:
Snabbt svar: nej, det tycker jag inte. Jag har fått de poäng jag förtjänat, det som dragits ner på har det gjorts pga att det fanns brister där, inte pga storleken.

Jag har f.ö nästan bara tävlat små hästar, en kat C tom LA:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1918758.html

En maxad kat d tom Msv B:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1845822.html

..och en liten dam på 159 cm tom LA:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2169921.html

Vad söt "den lilla damen" var! :)

Både min mamma och jag tävlar små hästar(under 160 cm) och vi blir placerade på dem. Mammas häst tävlar s:t George och det är ingen domare som säger nåt om att de är små. Så sluta gnälla och rid.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar