Slakt, fotoutställning

Sv: Slakt, fotoutställning

Varför blir det sånt himla ramaskri om förstörda likkistor efter begravning? Människor bryr sig ju knappast heller när de är döda.

Då är det ju de anhöriga som lider och tar illa vid sig, inte de döda!

Kicki :laugh:

Grisens kindtänder är ordentligt strecktecknade/malande.
PL
Vad innebär snedtecknade? Har aldrig hört talas om det förut :laugh:

Fattas väl bara att någon som är emot att man plockar färsk frukt från träden ska lägga sig i med så blir det riktigt patetiskt..
Är det nåt som är patetiskt så är det snarare folk som dömer andra som patetiska baserat på vad de tycker och lever efter istället för det de skriver innan de ens hunnit yttra sig.

Jag anser att man våldför sig på någon om man avlivar det av andra än humanitära skäl, ja, oavsett om det är en människa eller djur. Om det sedan är rätt eller fel är en helt annan fråga, men man värderar inte någon/något särskilt högt om man tar dess liv.

Men du menade ju på att man inte kunde bry sig om sina djur om man senare valde avlivning?:confused:

Och som du beskriver våldför, det sätter jag mer i samband med regelrätt djurplågeri, inte en bra avlivning.

*knapp, men har med våldförandet att göra iaf*

Fast man våldför sig ju på djur vid avlivning. Att skjuta en ko i pannan är ju våld. Däremot måste våldförandet inte vara negativt i varenda fall utan en del våldförande är ju positivt också - som när man bultar en ko/häst/annat som brutit benet och måste nödslaktas tex.

Här var jag för snabb, grisens kindtänder är inte skapta som hästens utan helt riktigt mer som våra men med ett mer komplext system av knölar.
Kollar inte grisar i käften tillräckligt ofta.
PL

gul_zebra;10727404 Fast man våldför sig ju på djur vid avlivning. .[/QUOTE skrev:
Jag tycker inte en korrekt, bra avlivning, även om djuret är friskt, är att våldföra sig på det.

Då ser jag mer dåliga transporter, misshandel osv som våldförande.

Inte våldför du dig på dina råttisar eller vad det nu är du har i dina burar om du tänker avliva någon fast den är frisk?

Jag brukar inte avliva friska djur öht :p
Men sjuka djur däremot så jo, en aning iaf. Eller inte jag, men andra. Avlivas de hos veterinär så håller jag fast de när de får spruta, men det är inte mycket till våld där utan de brukar sitta stilla och är så duktiga så. Ska de skjutas så överlåter jag det åt pappa eftersom jag inte kan sånt, och det är ju definitivt våld i mina ögon iaf :p

Jag måste vara en fruktansvärt hemsk människa i dina ögon. Jag har inget emot att man dödar djur, men ändå ska jag utbilda mig till djurskyddsinspektör/etolog. Jag är för aktiv dödshjälp på människor, ändå vågar jag påstå att jag älskar andra människor.

Vad har aktiv dödshjälp med saken att göra - menar du att det är djurens önskan att dö? Eller innebär aktiv dödshjälp för dig att man tar livet av någon för att man själv tycker det blir bäst så? Sen tror jag inte du är mer fruktansvärt hemsk än de flesta andra människor.

Hur kan man överhuvudtaget dra dessa paraleller är för mig en gåta!? Det ÄR en BRED linje mellan djur och människor! Jag kan ALDRIG komma i närheten av att jämställa mina barn och mina djur!
Hur skulle man kunna jämställa eller ens jämföra sina djur med sina barn? De ena är ju i magen först och de andra hamnar där senare. Jag tror att för de allra flesta friska människor är ens barn viktigare än allt annat, de kan inte jämställas med vare sig ens djur, vänner, grannar eller syskon. Djuren däremot måste man väl jämföra med vännerna eftersom "jag är djurvän" nämns så ofta.

Så du skulle hellre svälta ihjäl än att äta upp din häst!? Eller om du har barn som svalt, så skulle du inte skjuta hästen så att de fick äta eftersom du verkligen bryr dig om din häst!?

Jag skulle nog hellre svälta ihjäl än äta upp min häst ja, men jag har inget problem med att andra inte skulle det. Förstår dock inte resonemanget, menar du att du svälter dagligen och därför måste avliva dina djur?

Om mina barn skulle svälta skulle jag nog vara beredd att göra nästan vad som helst för att rädda dem, även ljuga, stjäla, sälja min kropp och möjligtvis även bruka våld mot andra människor. Jag skulle även slakta min häst för att hålla mina barn vid liv. Men även här förstår jag inte vart du vill komma - svälter dina barn?

Precis, dessutom så är det iaf införstått att kistan ska vara hel,även liket, det ingår i betalningen.
Ska det mosas så ska det informeras om innan.

Så om det skulle vara någon anonym person utan anhöriga som betalat kistan och begravningen så spelar det ingen roll?

Men du menade ju på att man inte kunde bry sig om sina djur om man senare valde avlivning?:confused:

Ja?

Och som du beskriver våldför, det sätter jag mer i samband med regelrätt djurplågeri, inte en bra avlivning.

Med våldför menar jag snarare att sätta sig över någon annans känslor och vilja, d.v.s. att ta någons liv, oavsett hur snabbt och smärtfritt det går till, är att våldföra sig på någon om den inte uttryckligen bett om att få dö. Att våldföra sig innebär alltså inte nödvändigtvis att använda brutalt våld, men jag kanske borde använt ett annat ord (svenskan är inte helt 100 alla gånger).

Så om det skulle vara någon anonym person utan anhöriga som betalat kistan och begravningen så spelar det ingen roll?

Spelar ingen roll vem som betalar eller vad som ligger i kistan.
Ska den medvetet mosas ska det vara regel att informera alla om det innan.

Om avsikten är att ha djuret så länge man tycker att det är roligt eller tills man blir hungrig så anser jag inte att man månar om djuret, nej.

Utifrån detta skrev jag mitt inlägg! Och eftersom du tydligen skulle göra allt för dina barn, vilket ju är som det ska, så bryr ju du inte heller dig om djuret om du slaktar det för mat!

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 761
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar