Sv: Slakt, fotoutställning
Men hjälp, männska! Jämför du att slakta en gris med att våldta ett barn? O halleluja världen är ett sjukt ställe..
Jag måste erkänna att jag skrattade när jag läste igenom tråden. Det hela känns bara så.. patetiskt. Jag har slutat bli upprörd över människor som inte accepterar att djur är djur, och skriver över en mängd mänskliga värderingar på dem. Ni har aldrig funderat på att sätta er in i till exempel skatornas beteende? Vet ni vad de matar sina ungar med?
Andra skatbarn. Smaskens!
Har ni någonsin sett en katt jaga? Där kan vi prata grymhet och äckel, men det ligger i deras natur. Jag skulle aldrig få för mig att läxa upp en katt för att den bet frambenen av en mus och lät den springa runt så gott den kunde medan katten slår lite förstrött på den med tassen. Varför? För katter är grymma djur. Det är så de lever.
Jag försöker inte säga att det är rätt att misshandla djur, eller att det är fel att äta kött, eller något annat absurt. Vad jag försöker få fram är att naturen är inte ett underbart paradis där alla lever i harmoni och gulligull som i en Disney-film.
Vad är det fotografen vill säga med sin utställning egentligen? Att vi inte ska äta kött för att djuren innehåller blod och inälvor? Det ser äckligt ut, det medger jag. Jag hade nog inte klarat av det jobbet. Men jag äter kött. Snart kommer väl en liten fotosession till med rensning av fisk. Det är precis lika äckligt det..
Apropå ingenting egentligen, jag är bara in the mood, hörde jag en intervju med ordförande på djurens rätt för någon månad sen. Hon gjorde mig grymt upprörd. Hennes hund och katt fick vegetarisk mat för att det var fel att döda djur. Men.. En hund är en köttätare, en katt är en köttätare. Det bara är så. Djur äter djur. Och det är inte direkt en snabb och smärtfri död i djurriket..