skolförvirring

Sv: skolförvirring

Nej slutan är ingen sväng - det är en sidvärtsrörelse

Hästen kommer inte att ändra riktning när den kommit in i slutan
- det gör den däremot i en sväng och i en piruett

Delvis kl
Och jag tycker först och främst att det är styrkan i det "sidskjutande" bakbenet som det ska tränas på! Kan hästen skjuta sig sidvärts så är den rörlig. Ser alldeles för många hästar som sticker ut en ytterbog och drar sig sidvärts med den.
Gast

jag håller med.

även i det förra - hästen är rörlig i den del som minst belastas.

Delvis kl
Och jag tycker först och främst att det är styrkan i det "sidskjutande" bakbenet som det ska tränas på! Kan hästen skjuta sig sidvärts så är den rörlig. Ser alldeles för många hästar som sticker ut en ytterbog och drar sig sidvärts med den.
Gast
Fast det andra benet måste gripa framåt o åt sidan- minst lika viktigt- för bibehållen böjning.

HUR kan en häst dra sig sidvärts med ytterbogen:confused:
eller menar du i en öppna?
Att den faller åt sidan i en framtung form med bogen först?

Senast ändrad:

Nja i en sluta så måste den ju korsa bakbenen - kanske därför den är så mycket svårare än en öppna :angel:

och kanske därför det är så noga med att man sitter rätt -i balans - och avlastar framdelen

Nja i en sluta så måste den ju korsa bakbenen - kanske därför den är så mycket svårare än en öppna :angel:

och kanske därför det är så noga med att man sitter rätt -i balans - och avlastar framdelen
Hur tänker du då när du skriver "korsa"?

Om jag tittar rakt framifrån (i en sluta för hand, lite svårt att titta från hästryggen! ;) ) vill jag att yttre bak ska rakt fram och inre bak likaså men inre är innanför spåret - inget korsande där inte. Om böjning + tvärning ökar så vill jag fortfarande ha bakbenen att gå rakt framåt.

I en diagonalsluta blir det såklart skillnad, att hästen bör sätta sitt yttre bak framför det andra bakbenet eftersom den raka linjen blir i en annan riktning - diagonalt istället för rakt fram. Men om den korsar över - säg väldigt tydligt med 1-2 dm som exempel, ja då tycker jag en del av själva slutan går förlorad. Skulle hästen ha gjort så i förra exemplet på sluta (för hand sett framifrån på rakt spår) så hade jag tolkat det som att hästen tappat böjningen.

Är det den biten att den sätter bakbenet snett framåt framför andra bakbenet som du ser som korsande, eller definerar du liksom jag inte korsande förrän den passerat det andra bakbenet innan det landar?

Om jag tittar rakt framifrån (i en sluta för hand, lite svårt att titta från hästryggen! ;) ) vill jag att yttre bak ska rakt fram och inre bak likaså men inre är innanför spåret - inget korsande där inte. Om böjning + tvärning ökar så vill jag fortfarande ha bakbenen att gå rakt framåt.

I en diagonalsluta blir det såklart skillnad, att hästen bör sätta sitt yttre bak framför det andra bakbenet eftersom den raka linjen blir i en annan riktning - diagonalt istället för rakt fram.

Diagonalen är en lika rak linje som längs långsidan :idea: Den bara ligger åt annat håll. Tänk dej en vägg längs diagonalen så ser du att det är samma sak.

Och som svar på Fredriks inlägg, ja, jag tycker det är därför den är svårare, minsta man inte sitter rakt över dvs ÄVEN på ytter så tappar man ytterbak och hämmar rörelsen. Det är ofta det som är orsak när man inte kan bibehålla takten hela vägen, tycker i alla fall jag..

Och ja, klart bakbenen korsas.

Senast ändrad av en moderator:

Det blir inte rakt fram sett framifrån, så jag menar. Beror iofs på vart man står och tittar! :p

Poängen var korsandet. Om hästen korsar sina bakben markant framför + förbi det andra så kan ju inte höften vara särskilt inåtvriden = böjd.? För isåfall skulle benen inte "komma ivägen" för varandra så de behöver korsas.

Tänkt dig den böjda hästen på en volt - som ett tåg som följer en räls . Där fambenen gått - där kommer också bakvagnen följa.

I slutan så följer fortfarande framdelen rälsen - medan vagnen som kommer efter kanar i sidled - med lite bredsida först.

bakbenen följer ingen räls längre utan klättrar sidvärts
Inner bak kommer ta ett steg diagonalt åt sidan
och ytterbak likaså och kommer då att placeras framför det andra bak.

Jämför med skänkelvikning
I den enklaste så går ytter bak framåt - och inner bak placeras framför detta - först när det blir tvärare så måste yttre bak "korsa" och gå förbi det inre.

samma med slutan - blir det tillräckligt tvärt så måste de korsa och gå förbi

- om bakbenen går framåt - och inte sidvärts - så är det knas.

Om bakbenets tår går rkat fram så är det förmodligen en utskjuten bog och ingen sluta

Det är viktigt att kolla det där- var pekar egentligen hästens tår....
Inte så himla lätt att få den att peka framåt i ena änden och åt sidan i den andra.

När man passerat stadiet utskjuten bog - inramlad bakdel :angel: - så blir det ofta en böjd skänkelvikning - i stället för skolor :angel:

Skolor tillhör medelsvår - för att det är medelsvårt, dvs svårare än lätt :D

Nej, jag får inte till det i mitt huvud.

För det första vill jag ha innerhöft framåt, att det är vridningen i hästens höfter jag vill ska forma slutan snarare än att hästen vrider benen särskilt mycket. I vilket moment menar du att fossingen trampar förbi den inre? I mitt huvud upplever jag det som att hästen kommer vrida sina höfter FEL om den i en vanlig sluta börjar korsa yttre bak så mycket att den hamnar framför + förbi andra bakbenet, att inre höftknölen inte alls är längre fram.
I en diagonalsluta kan jag tänka mig att det hamnar framför inner bak, men jag får inte in i skallen hur det ska kunna vara bärigt om yttre bak trampar tydligt förbi/framför. Såpass tydligt att den hamnar bredvid tyngdpunkten alltså.

Lägg gärna ut en bild där hästen trampar över utan att kliva förbi tyngdpunkten om du hittar någon för jag tror bara vi pratar förbi varandra annars! :p
Antingen är min hjärna för trög för att fatta vad ni menar (vilket bilder nog skulle underlätta) eller så tänker vi himla olika angående slutorna.

Så här står det i Markus ridhandbok;

Och även i diagonal sluta

Pratar man om diagonal sluta blir strax mången nervös. Diagonal sluta är inget konstigare än "vanlig" längsgående sluta. Skillnaden är bara att man rider den åt ett annat håll.

http://www.youtube.com/watch?v=oNBYP3zEZT8&feature=related
Ung 50 sek in ser man bakbenen bra. Vill inte påstå att detta skulle vara världens ändpunkt för förfining av skolorna, men det var vad jag hittade vid googling

Senast ändrad:

Saken är den anser jag att sluta längs långsidan ställer mkt mindre krav på ryttaren och hästen och den korrekta böjningen, sluta längs med långsidan klarar vilken idiot som helst av men längs diagonalen blir det direkt mkt svårare då alla bitar måste vara på plats på ett helt annat vis. Om man tar tex filmen här ovanför så är det inte ens en sluta och jag vill inte ens föreställa mig hur det skulle se ut längs med diagonalen. :crazy:

Nej slutan är ingen sväng - det är en sidvärtsrörelse

Hästen kommer inte att ändra riktning när den kommit in i slutan
- det gör den däremot i en sväng och i en piruett
Men sidvärts gör den- för att den är svängd.

De tvärar antingen med fram eller bak p g a vilken riktning den har.
Det är inte tvärningen som är viktig, utan böjningen.

Brant diag. sluta är en annan 5

Det här börjar ju bli roligt.

En sväng är en riktningsförändring

En böj - är en förändring i form

Nej, jag får inte till det i mitt huvud.

För det första vill jag ha innerhöft framåt, att det är vridningen i hästens höfter jag vill ska forma slutan snarare än att hästen vrider benen särskilt mycket. I vilket moment menar du att fossingen trampar förbi den inre? I mitt huvud upplever jag det som att hästen kommer vrida sina höfter FEL om den i en vanlig sluta börjar korsa yttre bak så mycket att den hamnar framför + förbi andra bakbenet, att inre höftknölen inte alls är längre fram.
I en diagonalsluta kan jag tänka mig att det hamnar framför inner bak, men jag får inte in i skallen hur det ska kunna vara bärigt om yttre bak trampar tydligt förbi/framför. Såpass tydligt att den hamnar bredvid tyngdpunkten alltså.

Lägg gärna ut en bild där hästen trampar över utan att kliva förbi tyngdpunkten om du hittar någon för jag tror bara vi pratar förbi varandra annars! :p
Antingen är min hjärna för trög för att fatta vad ni menar (vilket bilder nog skulle underlätta) eller så tänker vi himla olika angående slutorna.

De där med bärighett och tyndpunkter - jag tror Bent missförstått sina källor lite :angel:

Jag tror han bygger sina teorier på två citat - dels trampa in mot tyngdpunkten ( podhajsky) och sedan att när hästen samlar sig skall bakdelen placeras närmare tyngdpunkten ( minns ej) - men det är något som sker - eller inte sker i bäckenet. Placeras bäckenet rätt så placeras hovarna rätt.

"Lost in translation" blir ofta att det handlar om hela bak_delen_ och har ganska lite med var hovarna placeras. Bak_delen_ börjar med bäckenet

Det hela hanlar om att; för att orka lyfta en tyngd ( i det här fallet framdelen - så måste man komma in under tyngden ( i det här fallet hästkroppen) Men det går att komma in med hoven långt under magen - helt utan att resten av bakdelen är med. Hela bakdelen måste in under tyngdpunkten det är det som är grejen:idea:

Och beroende på konstruktion så handlar det om att böja lederna alla leder -och ju mer lederna böjs - detso kortrare blir stegen - (prova skälva :idea:) så att stirra sig blind på fötterna är att binda ris åt sin egen rygg:mad: Eller hästens snarare

- men du har ju rätt i att en böjd häst kommer fram med inner höften

Om hästen vrider höften så lär fötterna följa med.

Egentligen är det ju bara att prova på sig själv - att gå med mer bredsida först - vad händer

Här bild på att foten hamnar framför. Jagvar tvungen att göra den oigenkännelig - men om man titar på vart tårna pekar ( syns på den främre) så går de på samma spår

http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/sluta.jpg

OBS detta är inte en idelabild på en sluta :p - bara så ni vet :o

Jag stirrar mig inte blind på benen, bara för att förtydliga, och tror inte att Bent gör det heller (bara så ni vet så har jag inte Bent som idol eller något! ;) ) men att "trampa in under tyngdpunkten" känns mer som ett samlingsbegrepp för att bakbenen börjar ta mer tyngd och bäckenet vinklas.
Kliver hästen för långt fram med bakbenen så kliver den förbi tyngdpunkten. Men nu känns det som att vi kom in på ett sidospår?

Det bilden illustrerar ser jag som första steget in i slutan, sen vill jag helst att höften ska stanna kvar inåtvriden i förhållning till böjningen - och då kommer den bara "trampa förbi" det andra benet i det första steget. Och inte korsa förbi det andra benet i sidled mer än om tvärningen blir för stor i förhållande till böjningen.
Hänger du med på hur jag tänker?

Hur många hästar tror du trampar ens till sin medelpunkt?

Hur ser man det på varje specifik individ?

Om vi pratar om på rakt spår, så är övertramp en början- får styrkan om den sen hjälps av sin ryttare att inte springa fortare eller ramla framåt. Det är ju därför som travare måste käkas upp.

Kan man omvandla skjutkraften så hamnar du över tyngdpunkten.

Enda gången som för stort övertramp i sidled är dåligt- korsning- är om den inte hänger ihop i hela kroppen, utan viker sig o faller åt sidan.

därför bör man börja med mindre sidoflyttning, där man kan hålla ihop hästen o utan att den förlorar i steglängd eller tappar takten.

Svag böjning i skolorna o liten tvärning i sk. vikning.

jag glömmer nästan alltid knapplån...babblar mest rakt ut i luften :o

jag förstår inte det där pratet om tyngdpunkten - för hästens tyngdpuntk är hos normalhästen placerad ungefär där vårat knä befinner sig - så långt kan ingen häst nå - visst den kan ha ett övertramp men när hästen kliver där så är redan hästkroppen transporterad framåt och så också tyngdpunkten.

Anledningen till att man inte vill att hästen skall nå får lång inunder är ju att den då inte kan svikta bak med det bärande benet.
Ju mer det bärande bak sviktar - desto kortare bit når det andra. Så långa kliv inunder är ett tecken på att hästen inte är samlad :idea:

Jag tycker det mesta är vettigt att prova på sig själv - vad bakbenen gör går ju alldeleles utmårkt atttetsta själv. Likaså om man fälelr ryggen framåt.

Själv har jag också piafferat med händerna på en stol....

jagvilsjälvklart ochså att hästen skall stanan kvar i böjningen och dp blir fotförflyttningen som i en skänkelvikning - fast tvärtom

Inner (sluta) eller ytter (sk.vikn) tar ett steg fram - och det andra placeras framför - upprepa = behålla linjen

Prova på dig själv och med olika tvärning

Så man ska rida en unghäst med korta kliv för att lättare kunna samla den?
Elasticitet, styrka o bakbenaktivitet är en grund att stå på-innan.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar