skolförvirring

Sv: skolförvirring

*Knapplån*

När jag skriver vissa, menar jag inte någon speciellt utpekad. Utan det är som Elbereth flera gånger i tråden har påpekat, flera personer, som har väldigt intressanta synpunkter om hur fel andra rider vare sig det gäller öppnor, slutor eller något annat, men inte själva har förklarat hur DE rider sina öppnor och diagonalslutor utan i stället är med och svävar ut i andra diskussioner.

Som Elbereth också så påpassligt säger, är det helt OK att sväva ut i andra diskussioner och det var också därför jag skrev mitt off-topic inlägg för att visa att jag som moderator skäller värre än jag bits.

Jag ber om ursäkt, för att jag lade mig i.

Mvh

IngelaH
moderator

KL
Det där att visa färdriktningen med magögonen, det ska jag ta o prova, har fokuserat på andra delar hittills.Provade idag, efter någons recept, att går ur öppna mot sluta, och för att vara på min (nybörjar)nivå, så funkade det bra!
Det gjorde min dag - tillsammans med de få steg i lättridning där vi fick till känslan av att vara ett danspar...
onatt

Visst är det så - det är därför det går att sitta på utisidan men belasta insidan.

Det handlar inte om att lägga vikten utåt* - utan om att hitta balansen därifrån (av flera skäl)

* Om tesen är hästen följer vikten - så blir det ju ingen sluta om man lägger den utåt bakåt

Måste iväg......

Jag förstår faktiskt inte alls. Hur kan man sitta på ett ställe men belasta ett annat? Alltså rent fysiskt med kroppen, hur går det till? Man belastar väl där man sitter?

nej man kan tex lägga tryck på ytter sittben, men förlägga vikten mer inåt genom att "sträcka" sig ditåt och kanske lägga mer vikt i inner stigbygel, eller bara göra benet "längre" i känslan, eller flytta sig lite mer åt det hållet i sadeln, eller, sadeln följer med i rörelsen lite och hästen följer med sadeln.. handlar väl om halva cm eller nåt.

Så man kan sitta med högre tryck på utsidan men lägga vikt åt insidan. Man kopplar isär sina delar och ger olika signaler samtidigt, men på samma gång måste man ju hålla ihop sig så man inte går av o viker sig!:p
Huvva, det där med kroppskontroll var det ja..:cool:

nej man kan tex lägga tryck på ytter sittben, men förlägga vikten mer inåt genom att "sträcka" sig ditåt och kanske lägga mer vikt i inner stigbygel, eller bara göra benet "längre" i känslan, eller flytta sig lite mer åt det hållet i sadeln, eller, sadeln följer med i rörelsen lite och hästen följer med sadeln.. handlar väl om halva cm eller nåt.

Så man kan sitta med högre tryck på utsidan men lägga vikt åt insidan. Man kopplar isär sina delar och ger olika signaler samtidigt, men på samma gång måste man ju hålla ihop sig så man inte går av o viker sig!:p
Huvva, det där med kroppskontroll var det ja..:cool:

vad menar du med att lägga tryck på utsida och samtidigt "flytta vikt" på insidan? det är väl ändå på innersittben man ska sitta lite tyngre i slutan så att man kan ha kvar böjningen genom kroppen?;)

Det där är som bäddat för att man viker sig o sen tappar kontrollen över sin egen bål.
Man börjar tänka o får inte till det rätt per automatik.

läs lite om vikthjälper eller fråga ngn som kan rida med "osynliga" hjälper.

Elbereth. det fanns en film på Miranda där hon går från öppna till diagonalsluta. även en massa andra på nätet.
Det ska bara flyta på, iom att hästen redan är rätt formad o ska bara byta färdriktning.

Innerskänkeln är viktigast- om hästen inte alltid har en extrem bjudning, lösgjordhet o bakbenstryck. Till det hör då en ryttare som inte bromsar det, utan understödjer det. Finns få av dem.

:laugh: Jo, jag var så inne i det Fredrik pratade om med vikt på ytter.. Själv sitter jag på insidan än så länge, det känns som det funkar, dom följer fast dom inte lärt sig lixom!

red unghästen idag, inte riden på någon månad o innan det bara fem sex gånger.
han fattar och gör rätt direkt, men nu snackar jag inte diagonalsluta utan mest bara öppna och skänkelvikning över vägen. men vikthjälperna och sittbenens läge menar jag, behövs bara det, och då känns det logiskt.

Det där är som bäddat för att man viker sig o sen tappar kontrollen över sin egen bål.
Man börjar tänka o får inte till det rätt per automatik.

läs lite om vikthjälper eller fråga ngn som kan rida med "osynliga" hjälper.
Du är bra rolig!:bow:

Varför ska man behöva tänka?
Det är svårt att sätta sig in i, men då man gör det till häst går det ju på känsla o reflex!
Det ska inte behöva synas det jag säger. Det handlar ju om mm. på en samlad bärig häst.
Nog kan man vika sig om hästen sjabblar till det och tappar någon del och puttar över en, men hellre riskera att följa för mkt en bit än vara för stilla och kanske bli låst.

Nej jag menar det- att man inte ska tänka mer än på att vara med- utan att stjälpa över hästen.
om man börjar ge sin egen kropp kontraorder- halva kroppen dit o resten åt andra hållet- då blir det kaos.

:laugh: Jo, jag var så inne i det Fredrik pratade om med vikt på ytter.. Själv sitter jag på insidan än så länge, det känns som det funkar, dom följer fast dom inte lärt sig lixom!

Men Hallå!!!

Jag har ingenstan skrivit vikt på ytter:devil:

ja vikten skall innåt - men om du hör till de 99.99% som viker dig i midjan och redan har kasat ned åt höger (tex) vad händer då du läger ännu mer vikt på höger - jo du kasar ned lite till och hindrar hästen.:grin:

Elbereth:
vad menar du med att lägga tryck på utsida och samtidigt "flytta vikt" på insidan? det är väl ändå på innersittben man ska sitta lite tyngre i slutan så att man kan ha kvar böjningen genom kroppen?

Inte lägga tryck - Sitta på ytter för att hitta balansen för att ha samma balans och form som hästen med en lätt välvning

Kan ni inte gå tillbaka och läsa en gång till vad jag skrev :angel:

Allt är logiskt och konsekvent

böj med possition (inre fram yttre bak) inte med tryck ( för det sabbar rakriktningen - vilket jag skrev tom hur och varför)

men det börjar kännas som det är steg två :confused:

Här syns det att ryttaren är böjd i sin ryggrad som hästen är böjd i sin, kanske lite för myket tom.
http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/Goud_voor_Van_Gruns_91946a.jpg

men denna sluta är rak - hästen lutar inte :idea:

först kan man flytta in bakdelen sedan; göra en "sluta", sedan kan man göra en sluta sedan kommer finliret - och då gäller det att ha koll på detaljerna

Men jag tror jag ger upp

Senast ändrad av en moderator:

Däremot är jag med dig tror jag i lättridningstekniken - om du menar pivot punkt knäleden.

Sedan tänker du rätt när du tänker länga utsida på häst och ryttare - då blir det ju en böj på ryggraden - den är ju ledad liksom :crazy:

Elbereth - länger man hela sin utsidan så kan man få vikten innåt utan problem utan att det ser kosntigt ut - men det visade inte denna bilden. Men det kanske är finlir

Om du bortser från vad du gör med styret på en cykel - hur svänger du egentligen - jo du flyttar vikten - innebär det att du viker dig i midjan - nej

Nu iväg

Senast ändrad av en moderator:

:
red unghästen idag, inte riden på någon månad o innan det bara fem sex gånger.
han fattar och gör rätt direkt, men nu snackar jag inte diagonalsluta utan mest bara öppna och skänkelvikning över vägen. men vikthjälperna och sittbenens läge menar jag, behövs bara det, och då känns det logiskt.

Du menar att du rider en korrekt ÖPPNA på en unghäst som är riden 5-6 gånger, med samling o allt:bow::bow::rofl: Blir djupt imponerad:grin:

Eller flyttar du framdelen:o

Här syns det att ryttaren är böjd i sin ryggrad som hästen är böjd i sin, kanske lite för myket tom.
http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/Goud_voor_Van_Gruns_91946a.jpg

Shit! Hästen ser ju ut att slå knut på sig! :eek:
(I positiv bemärkelse, impad över att den kan röra sig så.)

Inte svar på ditt inlägg, mest en reaktion över bilden!
Logiskt sett så borde det ha varit lättare (alltså inte så mycket "slå knut på sig"- över det hela) med mindre tvärning och lite mer böjning?

Hur mycket böjning vill ni ha i en diagonalsluta? Är fokus på att den aldrig får tvära förbi tyngdpunkten eller har ni andra syften?

Om du bortser från vad du gör med styret på en cykel - hur svänger du egentligen - jo du flyttar vikten - innebär det att du viker dig i midjan - nej
men man lägger inte en häst i kurvorna:D förhoppningsvis:angel:
Iom att man vrider lite på överkroppen i slutan så är det iallafall inte meningen att man ska bli sned.
håller med om att bilden visar på det, men om man ser till helheten- så tycker inte jag att de sitter snett- inte heller domarna eller så spelar det inte så stor roll- när det är marginellt o är bra i övrigt.

Sen visar bilden på en tvär sluta.
Inget som många av oss rider här.

jag sitter till att börja med på inner sittben med något tillbakadragen axel. det enda som jag egentligen ändrar från öppnan är att ytterskänkeln börjar inverka i varje steg ( om det behövs)istället för inner. yttertygeln ligger kvar mot halsen för att flytta framdelen på diagonalen. åså måste jag vara tydlig med att verkligen sitta på inner sittben, har lätt för att vrida mig och smyga över på ytter. :grin: nu när jag funderar lite undrar jag om jag förutom inner sittben sitter kvar på samma sätt som i öppnan. har för mig att man ska föra "magtrakten" lite inåt för att förstärka slutakänslan. ---
det är lättare att veta vad man gör när man sitter på hästen faktiskt:D
Jag har ju en tränare som kör sparkstöttingen o där får jag inte rida med benen hela tiden, utan bara när det behövs.
Ytter är knappt nödvändigt efter att man har startat, men inner....

Shit! Hästen ser ju ut att slå knut på sig! :eek:
(I positiv bemärkelse, impad över att den kan röra sig så.)

Inte svar på ditt inlägg, mest en reaktion över bilden!
Logiskt sett så borde det ha varit lättare (alltså inte så mycket "slå knut på sig"- över det hela) med mindre tvärning och lite mer böjning?

Hur mycket böjning vill ni ha i en diagonalsluta? Är fokus på att den aldrig får tvära förbi tyngdpunkten eller har ni andra syften?

ja, aldrig tvära för mkt. ju mer böjning man har desto jobbigare blir det också för hästen, så på min häst till exempel som inte orkar med så mkt böjning än (jämför öppna på fyra spår) fokuserar jag på att ytter ska trampa in och bära - men itne för mkt, för om det blir rätt böjning mm så vill han inte flytta sig mer! och när det blir för mkt så vet jag mkt väl att han/jag fuskar:p jag fokuserar på att hålla kvar böjning och längd överlinje från öppnan, då brukar det i regel funka rätt bra

Jag har ju en tränare som kör sparkstöttingen o där får jag inte rida med benen hela tiden, utan bara när det behövs.
Ytter är knappt nödvändigt efter att man har startat, men inner....

kan inte påstå att sitta på rätt sittben är att "rida med benen", jag tycker mer att det handlar om att placera sig i rätt position. tycker att rätt sittben är en grundförutsättning för att få bra böjning i hästens kropp. fast jag kanske missuppfattade dig:)

hur menar du med att inte ytter bak är nödvändig? utgår från att du menar när man gått in i slutan efter öppnan.
i min värld är den skänkeln man använder en signal för hästen att sträcka fram bakbenet mot tyngdpunten, och i det här fallet så är det ju ytterbak, eller hur? men om sen hästen gör rörelsen bra behöver man förstås inte använda skänkeln i varje steg.

ja, aldrig tvära för mkt. ju mer böjning man har desto jobbigare blir det också för hästen, så på min häst till exempel som inte orkar med så mkt böjning än (jämför öppna på fyra spår) fokuserar jag på att ytter ska trampa in och bära - men itne för mkt, för om det blir rätt böjning mm så vill han inte flytta sig mer! och när det blir för mkt så vet jag mkt väl att han/jag fuskar:p jag fokuserar på att hålla kvar böjning och längd överlinje från öppnan, då brukar det i regel funka rätt bra

Ja, ser man det ur det perspektivet blir såklart mindre tvärning + mer böjning svårare... Rider själv inte diagonalslutor än med den nuvarande så det är mest intressant att spekulera! :p
Precis som att det i regel blir kass öppna ju mer öppna jag tänker, men bättre "öppna" om jag bara tänker flytta lite utåt samtidigt som hästen är bra böjd.

Allmänt riktat (eller till tävlingsryttarna snarare):
Att tvärningen är högre på tävling - är det helt enkelt för att man ska se övningen tydligare, lite som att man rider skolorna på 3 spår? Eller blir det automatiskt så för att hästen inte är tillräckligt böjd utifrån tvärningen?
Min poäng/frågeställning: är målet den typ av diagonalsluta som visades på Fredrik´s bild eller tränar ni det som samlande övning på träning, genom att inte trampa förbi tyngdpunkten?

Ja, ser man det ur det perspektivet blir såklart mindre tvärning + mer böjning svårare... Rider själv inte diagonalslutor än med den nuvarande så det är mest intressant att spekulera! :p
Precis som att det i regel blir kass öppna ju mer öppna jag tänker, men bättre "öppna" om jag bara tänker flytta lite utåt samtidigt som hästen är bra böjd.

Allmänt riktat (eller till tävlingsryttarna snarare):
Att tvärningen är högre på tävling - är det helt enkelt för att man ska se övningen tydligare, lite som att man rider skolorna på 3 spår? Eller blir det automatiskt så för att hästen inte är tillräckligt böjd utifrån tvärningen?
Min poäng/frågeställning: är målet den typ av diagonalsluta som visades på Fredrik´s bild eller tränar ni det som samlande övning på träning, genom att inte trampa förbi tyngdpunkten?

Man måste ju tvära så mkt för att komma fram till bokstaven,ju högre klass desto mer tvärning men det är ju rätt svårt att rida hästen så böjd samtidigt som den måste tvära så mkt., det kräver ju sin gymnastik. Jag har ridit diagonalslutor tom St George och dom är ju inte så tvära i jämförelse med GP. Jag tränar nog 3 spåriga öppnor och 4 spåriga slutor med inte så mkt tvärning än , som sagt det kräver sin gymnastik att komma dit i slutorna.

Senast ändrad:

Man måste ju tvära så mkt för att komma fram till bokstaven,ju högre klass desto mer tvärning men det är ju rätt svårt att rida hästen så böjd samtidigt som den måste tvära så mkt., det kräver ju sin gymnastik. Jag har ridit diagonalslutor tom St George och dom är ju inte så tvära i jämförelse med GP. Jag tränar nog 3 spåriga öppnor och 4 spåriga slutor med inte så mkt tvärning än , som sagt det kräver sin gymnastik att komma dit i slutorna.

Det kan jag tänka mig! :p Att det kräver sin gymnastik...
Vet du hur det bedöms, om det blir bättre poäng för häst som kan vara tillräckligt böjd också, eller om domarna vill se att hästen korsar över ("för mycket" för att hamna under tyngdpunkten)?

Är diagonalslutor något man övar som förberedelse för galoppiruetter? Själva rörelsen/koordinationen (i den samlande - icke överkorsande varianten) känns ju ganska lik!
"Riktiga" skrittpiruetter blir ju också liknande en diagonalsluta koordinationsmässigt...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar