skolförvirring

Sv: skolförvirring

Du menar att du rider en korrekt ÖPPNA på en unghäst som är riden 5-6 gånger, med samling o allt Blir djupt imponerad

Eller flyttar du framdelen
Ja, efterssom flera här har hållt med om att det är en gradskillnad mellan en öppnaplacering och sedan en öppna med starkt samling, inom alla gångarterna!

Den här herren är så kort och rejäl, och lyhörd för sitsen, att då han lyssnar och mjuknar är det inga som helst problem att placera honom i en öppna några steg! Bara att vrida om och han följer.

Lite trögare dock då höger bak, som lätt blir lite stummare att träda fram som det ska, så där behövs lite extra innerskänkel i inledningen.

Vart läste du att jag red honom samlad?? Han får gå några steg i en rätt låg form i öppna, och lite skänkelvikning. Dock blir känslan i hästen skitfin mot att gå rakt fram då han inte är utbildad till att forma och bära sig och ta halvhalter och framåtdrivande så bra, får hålla det så enkelt som möjligt och utnyttja reflexerna.
öppnapositionen ger lite extra bärighet som känns bra att sitta på!
 
Sv: skolförvirring

Vart läste du att jag red honom samlad?? Han får gå några steg i en rätt låg form i öppna, och lite skänkelvikning. Dock blir känslan i hästen skitfin mot att gå rakt fram då han inte är utbildad till att forma och bära sig och ta halvhalter och framåtdrivande så bra, får hålla det så enkelt som möjligt och utnyttja reflexerna.
öppnapositionen ger lite extra bärighet som känns bra att sitta på!


Vad är syftet med att rida skolor på en häst som inte kan gå rakt fram eller förstår framåtdrivande eller förhållande hjälper? Förklara gärna, för den filosofi du redogör för här är det mest orginiella jag stött på hittills tror jag.
 
Sv: skolförvirring

Det blir inte samlat för att man inte trampar förbi tyngdpunkten.:confused:
Hästen tappar inte balansen för det.Den har ju 2 ben. Den blir både starkare o som Fio skrev. smidig, stark o gymnasticerad.

att få hästen att spåra har ju med tyngdpunkten att göra, men sen går man ju- vidare
En häst som korsar fram- i öppna o diagonalsluta. blir ju även loss i sina bogar.
 
Sv: skolförvirring

kan inte påstå att sitta på rätt sittben är att "rida med benen", jag tycker mer att det handlar om att placera sig i rätt position. tycker att rätt sittben är en grundförutsättning för att få bra böjning i hästens kropp. fast jag kanske missuppfattade dig:)

hur menar du med att inte ytter bak är nödvändig? utgår från att du menar när man gått in i slutan efter öppnan.
i min värld är den skänkeln man använder en signal för hästen att sträcka fram bakbenet mot tyngdpunten, och i det här fallet så är det ju ytterbak, eller hur? men om sen hästen gör rörelsen bra behöver man förstås inte använda skänkeln i varje steg.
Du skrev såhär- varav mitt svar
ytterskänkeln börjar inverka i varje steg ( om det behövs)istället för inner
I öppnan ska hästen bära lika med bakbenen- baken ska gå rakt fram.

Sen vet jag inte om jag tycker att just det ena bakbenet ska bära mer egentligen ens i diagonalslutan- däremot i galoppen.
Yttre bak skrev jag inget om- ytterskänkeln bara ligger intill.
 
Senast ändrad:
Sv: skolförvirring

men man lägger inte en häst i kurvorna:D förhoppningsvis:angel:
.

nej - det händer bara om man inte kan få till böjning - men även med korrekt böjning så kan hästen aldrig bara vinkelrät mot underlaget i en sväng ( blanda inte ihop med slutan som inte är en sväng - utan en sidvärts - alltså vinklerät)

Poängen är att göra samma som hästen - för att inte störa.

KL
Egenetligen så är det ju det diskussonen i tråden handlar om och som fio påpekar.

Ju högre upp i klasserna - desto mer viktigt blir kontrollen över detaljerna i den egna kroppen.

Flytta in bakdelen kan man göra enkelt - men skall hästen uppvisa en sådan rakhet som den gör på bilden - och det är ju denna rakhet som är förutsättningen för tvärheten - så måste man ha koll på detaljer.

Skall man rida små volter och piruetter så måste man hjälpa hästen med vikten - OBS hjälpa inte stjälpa - Man måste hela tiden fungera som en enhet. Båda måste göra samma sak
 
Sv: skolförvirring

Vad är syftet med att rida skolor på en häst som inte kan gå rakt fram eller förstår framåtdrivande eller förhållande hjälper? Förklara gärna, för den filosofi du redogör för här är det mest orginiella jag stött på hittills tror jag.
Det är en travhäst som i princip mest behöver komma igenom i överlinjen och töja på sin ländrygg. och då har skolor i låg form ganska bra effekt tycker jag!
Då man har lite ont om ork o tid och det hästen svarar på så små hjälper känns det som en rimlig väg att förbättra hästens fysik faktiskt!
Lite i mängd men mycket i kvalite. För hästen i fråga.

Annars är ju böjda spår en väg som känns enklare, men jag red längs vägen för att få naturlig framåtbjudning (o ridplan är oridbar) och fick utnyttja böjning då jag inte kunde forma honom på böjt spår.

Fast det var mest för att testa, utan krav eg. han var rätt nöjd väl hemma iaf. Blir ett komplement till körningen.
 
Sv: skolförvirring

Det är en travhäst som i princip mest behöver komma igenom i överlinjen och töja på sin ländrygg. och då har skolor i låg form ganska bra effekt tycker jag!
Då man har lite ont om ork o tid och det hästen svarar på så små hjälper känns det som en rimlig väg att förbättra hästens fysik faktiskt!
Lite i mängd men mycket i kvalite. För hästen i fråga.

Annars är ju böjda spår en väg som känns enklare, men jag red längs vägen för att få naturlig framåtbjudning (o ridplan är oridbar) och fick utnyttja böjning då jag inte kunde forma honom på böjt spår.

Fast det var mest för att testa, utan krav eg. han var rätt nöjd väl hemma iaf. Blir ett komplement till körningen.


Men om den är riden 5 -6 gånger endast, så även om det är som du säger att den behöver gymnastik osv, så förstår jag inte prioriteringen. Är inte prio ett att lära den förstå grundläggande steg 1 först, vilket är att gå fram för hjälperna, kunna ta en förhållning och framför allt kliva på rakt fram, innan man börjar med annat. förstår den inte skänkelhjälper eller förhållningar ens rakt fram, hur ska den då förstå mer avancerade hjälper. Jag förstår som sagt inte prioriteringen. en häst som är riden 5-6 gånger sporadiskt sitter man väl inte som första steg och prioriterar överlinje och annat på?
 
Sv: skolförvirring

Det blir inte samlat för att man inte trampar förbi tyngdpunkten.:confused:
Hästen tappar inte balansen för det.Den har ju 2 ben. Den blir både starkare o som Fio skrev. smidig, stark o gymnasticerad.

att få hästen att spåra har ju med tyngdpunkten att göra, men sen går man ju- vidare
En häst som korsar fram- i öppna o diagonalsluta. blir ju även loss i sina bogar.

Korsa fram har jag inte skrivit något om?
Kliva förbi tyngdpunkten bak = bär inte med det bakbenet ordentligt om man utgår från tankesättet ju närmare tyngdpunkten med bakbenet, desto mer samlat.

Menar du att man skulle vilja korsa bakbenen för gymnasticeringen bak?
 
Sv: skolförvirring

Du skrev såhär- varav mitt svar I öppnan ska hästen bära lika med bakbenen- baken ska gå rakt fram.

Sen vet jag inte om jag tycker att just det ena bakbenet ska bära mer egentligen ens i diagonalslutan- däremot i galoppen.
Yttre bak skrev jag inget om- ytterskänkeln bara ligger intill.


Då har vi helt enkelt olika definitioner på hur en öppna/diagonalsluta ska vara. hur definerar du att hästen bär lika mkt med bakbenen? tillexxempel i diagonalslutan? vilken hjälp använder du för att få ytterbak att jobba?

Jag börjar med att först skola ett bakben i taget- pga att hästen för det första inte klarar av att i början bära lika mycket med båda två, dels för att det nog är lättare för hästen att förstå en hjälp i taget, dvs lägger jag till innerskänkel ska inner bak sträckas fram,

det är först när jag rakriktar, - där hästen blivit så stark i "alla" sina bakben att den verkligen orkar bära lika mycket, som jag tror att liksidigt bärande blir helt rätt.
 
Sv: skolförvirring

Det blir inte samlat för att man inte trampar förbi tyngdpunkten.:confused:
Hästen tappar inte balansen för det.Den har ju 2 ben. Den blir både starkare o som Fio skrev. smidig, stark o gymnasticerad.

att få hästen att spåra har ju med tyngdpunkten att göra, men sen går man ju- vidare
En häst som korsar fram- i öppna o diagonalsluta. blir ju även loss i sina bogar.

Eh, hur kan det fortfarande vara samlat om den trampar förbi sin tyngdpunkt?
jag tror nog att hästen visst tappar balansen, även om hästen går kvar i rörelsen så har den ingen bärande effekt.om den inte sträcker fram till tyngdpunten där hästen och ryttarens tyngdpunt förhoppningsvis sammanfaller , så bär den ju inte upp ryttaren på sina bakben och det blir ingen samlande effekt.

loss i bogarna blir den oavsett samling eller ej, det är ju precis som i skänkelvikning i sådana fall, där den också korsar fram 8och bak) men där bakbenen är låångt från någon samling.

vart exakt går man vidare från tyngdpunkten och "spårandet"?
;):confused:
 
Sv: skolförvirring

Eftersom en bra trav o givetvis galoppen har ett svävmoment så kan den ta sig förbi den där tyngpunkten som en inriktning är så fixerad vid.
Man känner ju vad hästen klarar av eller inte:confused:
Om hästen klarar av att trampa längre än fram till sin tyngdpunkt kommer den ha större förutsättningar att klara av att bära sig sen.
Typ en sdn som trampar under sig br- avlastar fram

en icke samlad häst eller framtung kan aldrig bli loss i sina bogar eftersom den bär mer vikt där än bak- 60% i normaljämnvikt- varav man börjar md att få den att trampa över- som de fle´sta bra hästarna klarar av ganska snart. Om man alltid rider hästen samlad- förlorar den rörlighet i baken- av samma skäl.
Att den tvärar med bak är både gymnasticerande för bakbenen o sidan- om det utförs rätt.
titta på unghästar.
De har oftast mindre bakhovar, men kan genom åren få större

I öppnan ska baken gå rakt fram o i slutan framdelen.
En rätt riden diagonalsluta rids exakt som en utmed långsidan, men följer nu diagonalen- som då kan variera i branthet..
 
Sv: skolförvirring

Jag börjar med att först skola ett bakben i taget- pga att hästen för det första inte klarar av att i början bära lika mycket med båda två, dels för att det nog är lättare för hästen att förstå en hjälp i taget, dvs lägger jag till innerskänkel ska inner bak sträckas fram,

det är först när jag rakriktar, - där hästen blivit så stark i "alla" sina bakben att den verkligen orkar bära lika mycket, som jag tror att liksidigt bärande blir helt rätt.


Hur kan man utföra en rörelse och bara skola ett ben i taget?
 
Sv: skolförvirring

Är knappast så att "en inrikting" är fixerad vid det där med att få hästen trampa fram bakbenen närmare tyngdpunkten.

Det man börjar fundera över är varför man skulle välja diagonalsluta för att lösgöra bakdelen, när det finns skänkelvikningar? Om man inte samtidigt vill få hästen trampa in under tyngdpunkten med ytter bak som i sluta.

Vill du få hästen korsa bakbenen i sluta? :p
 
Sv: skolförvirring

Jo- att skola ett bakben i taget. Jag tränar en hel sida i taget.
Vill ha alla delar på plats.
Självklart ska den korsa bak i slutan- om det kommer sig av böjningen i bålen- att framdelen går rakt fram.
Skillnaden på skänkelvikning o skolorna är att man får den mer gymnasticerad i sidorna o har redskapet att kunna samla den.
 
Sv: skolförvirring

det är först när jag rakriktar, - där hästen blivit så stark i "alla" sina bakben att den verkligen orkar bära lika mycket, som jag tror att liksidigt bärande blir helt rätt.
Fast "vi" försöker att hålla rakriktningen någotsånär hela tiden. Först då känner man vad som felar o om man kollar det dagligen, behöver den inte bli så oliksidig.
Sen gör man ju en massa annat stärkande arbete hela tiden.
Klättrar, cantrar, hoppar mm mm.
 
Sv: skolförvirring

Ursprungligen postat av axel
men man lägger inte en häst i kurvorna förhoppningsvis
.

nej - det händer bara om man inte kan få till böjning - men även med korrekt böjning så kan hästen aldrig bara vinkelrät mot underlaget i en sväng ( blanda inte ihop med slutan som inte är en sväng - utan en sidvärts - alltså vinklerät)
Men slutan är ju en sväng där tvärningen kommer sig av hur svängd hästen är.
 
Sv: skolförvirring

Jo- att skola ett bakben i taget. Jag tränar en hel sida i taget.
Vill ha alla delar på plats.
Självklart ska den korsa bak i slutan- om det kommer sig av böjningen i bålen- att framdelen går rakt fram.
Skillnaden på skänkelvikning o skolorna är att man får den mer gymnasticerad i sidorna o har redskapet att kunna samla den.

Att korsa FRAMFÖR det andra bakbenet är skänkelvikning i olika variationer anser jag, inte en sluta! :p Att den skulle korsa bak för att bålen är böjd har jag svårt att hänga med på.
 
Sv: skolförvirring

Skrev det ovan!
MEN rörligheten i sidled måste som regel tränas på.
Delvis kl
Och jag tycker först och främst att det är styrkan i det "sidskjutande" bakbenet som det ska tränas på! Kan hästen skjuta sig sidvärts så är den rörlig. Ser alldeles för många hästar som sticker ut en ytterbog och drar sig sidvärts med den.
Gast
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp