skolförvirring

Sv: skolförvirring

Saken är den anser jag att sluta längs långsidan ställer mkt mindre krav på ryttaren och hästen och den korrekta böjningen, sluta längs med långsidan klarar vilken idiot som helst av men längs diagonalen blir det direkt mkt svårare då alla bitar måste vara på plats på ett helt annat vis. Om man tar tex filmen här ovanför så är det inte ens en sluta och jag vill inte ens föreställa mig hur det skulle se ut längs med diagonalen. :crazy:

Ja precis, att man måste hålla koll på hela hästkroppen!
För egen del är det överkurs - har testat med kuse som ändå var lite tränad till det innan och det blev mest pannkaka, trots att jag tyckte slutorna på volt var helt ok.

Så här står det i Markus ridhandbok;

Och även i diagonal sluta

Pratar man om diagonal sluta blir strax mången nervös. Diagonal sluta är inget konstigare än "vanlig" längsgående sluta. Skillnaden är bara att man rider den åt ett annat håll.

Hehe, säg det till varmblodet! Han skulle nog gå av på mitten om man försökte få honom till dylikt! :rofl: fast tanken är väl att övriga slutor ska sitta bra först och främst!
I teorin är det ju inte så svårt- men måste man börja korrigera inne i diagonalslutan- då blir det spännande! :D

Hur många hästar tror du trampar ens till sin medelpunkt?

Hur ser man det på varje specifik individ?

"Medelpunkt"? Vet inte riktigt hur jag ska tolka det! :p
Är såklart lättare att se till helheten än att titta på benen. Men när hästen t ex går i en bra sluta så har man lite "helhet" och kan börja titta på hur mycket vikt hästen klarar av att ta, hur mycket böjning/tvärning den skulle klara.

Enda gången som för stort övertramp i sidled är dåligt- korsning- är om den inte hänger ihop i hela kroppen, utan viker sig o faller åt sidan.

därför bör man börja med mindre sidoflyttning, där man kan hålla ihop hästen o utan att den förlorar i steglängd eller tappar takten.

Svag böjning i skolorna o liten tvärning i sk. vikning.

Sidvärtsövningar har ju såklart sin lösgörande poäng bland annat. Men en diagonalSLUTA förutsätter jag är tänkt att samla i första hand, inte bara lösgöra.
Det är det där att övningen fortfarande skulle vara samlande när det blir mer likt en skänkelvikning (för mycket tvärning i förhållande till böjning) som jag är skeptisk till.

Jag är helt med på vad du skriver, och som sagt så tänker inte jag heller på steglängden!
Snarare blir ju som sagt steglängden lite kortare när man börjar samla, annars kommer ju skjutandet bli större än bärandet.

För att ta varmblodet som exempel så kan han ta riktigt långa kliv inunder sig. FÖR långa. Slutan är nog den enda rörelsen där jag "alltid" (när vi får till den alltså - blir lite allt eller inget jämfört med andra övningar) kan se riktigt tydligt att han börjar samla sig. Den pusselbiten -höfterna?- behövs nog för att börja få koll på hans kropp. Och då kortas steget med minst en halvmeter.
UR DET kan man sen börja räkna hur mycket vikt han kan ta på yttre bak, i det svaga varvet blir det nästan att han stannar till i steget för att det blir så tungt, i det lite starkare varvet ser man att innerhöften kan vridas in lite mer och då blir kusens mittlinje också lite kortare, ser ut att vara lite kortare mellan fram- och bakdel och då tycker jag också man får intrycket av att han trampar mer "under sig".
Kanske borde ändra uttrycket till kortare mittlinje? ;)

En del kallar det kortare understödsyta - det är ju vettigt.

För en häst som kommer under sig - belastar benet under sig och inte bakom :angel:

Fast mittlinje (är inte mitt påhitt, har stulit begreppet från en bok! ;) ) tycker jag känns rätt logiskt... En häst kan såklart korta mellanrummet i sin "mittendel" på fel sätt också genom att inte bibehålla lång överlinje, genom att ta för mycket vikt på bogarna osv, men just när det gäller skolorna tycker jag "mittlinjen" passar bra in, sen får man såklart försöka ha de andra pusselbitarna på plats om det ska säga något om hur hästen bär!

Understödsytan kan man såklart också mäta, men det blir lite konstigare i mitt huvud, att det känns lättare att misstolka som att det är fötterna man fokuserar på? Typ som undertramp! :p (icke att förväxla med övertramp! ;) )

Hur menar du med den sista meningen - att en häst som kommer under sig belastar benet under sig? Att en häst som "sätter sig" belastar benet mer rakt ner än en häst som skjuter på?

Elbereth. det fanns en film på Miranda där hon går från öppna till diagonalsluta. även en massa andra på nätet.
Det ska bara flyta på, iom att hästen redan är rätt formad o ska bara byta färdriktning.
Tack för tipset. Du kanske missförstod syftet med tråden. Jag har inga problem med att rida rörelsen, utan är intresserad av hur andra tänker när de gör den. Speciellt då kanske de som inte tänker som jag.
Det är väldigt nyttigt att veta, inte bara för min skull, utan också för de eventuella elever man har som inte tänker som jag gör.

nej man kan tex lägga tryck på ytter sittben, men förlägga vikten mer inåt

Om igen, hur lägger man tryck på ytter om man vill ha vikten inåt?
Menar du att man ska ha en del vikt på ytter sittben och en del vikt i inner stygbygel så att vikten är fördelad?

Inte lägga tryck - Sitta på ytter för att hitta balansen för att ha samma balans och form som hästen med en lätt välvning

Men jag tror jag ger upp

Jag har läst noga det du skriver men jag förstår bara inte hur man kan sitta på ytter utan att lägga trycket där?
Och som sagt, jag är verkligen intresserad av att förstår hur du menar så ge inte upp.

Sedan tänker du rätt när du tänker länga utsida på häst och ryttare - då blir det ju en böj på ryggraden - den är ju ledad liksom :crazy:

Elbereth - länger man hela sin utsidan så kan man få vikten innåt utan problem utan att det ser kosntigt ut - men det visade inte denna bilden. Men det kanske är finlir

Jag förstår hur du menar med att länga utsidan, det låter precis som jag tänker också. Och visst, vikten på inner, inner sittben då i min version, men som jag försåtr dig på vill du ha tryck på ytter sittben, men inte vikt där?

Jag tänker i alla fall att det handlar mer om att inge "glömma" ytter sittben, det är lätt att hamna snett i en sluta med för mycket sittande på inner. Ett sätt att bli kvar rakt över hästen i själva verket. Om man inte sitter rakt över och har kontakt med båda sittbenen kommer man att tappa ytterbak och därmed takt och tempo.
Det räcker alltså inte med yttersk utan man måste även sitta rakt över:idea:

Jag tänker i alla fall att det handlar mer om att inge "glömma" ytter sittben, det är lätt att hamna snett i en sluta med för mycket sittande på inner. Ett sätt att bli kvar rakt över hästen i själva verket. Om man inte sitter rakt över och har kontakt med båda sittbenen kommer man att tappa ytterbak och därmed takt och tempo.
Det räcker alltså inte med yttersk utan man måste även sitta rakt över:idea:
Jaha, det kan jag förstå. Kontakt med båda sittbenen är ju bra:idea:

Alltså, det är kanske inte så Fredrik tänker, men jag tänker så, och att fokusera på ytter kan göra att man "kommer ihåg" den också:idea:

Fast det andra benet måste gripa framåt o åt sidan- minst lika viktigt- för bibehållen böjning.

HUR kan en häst dra sig sidvärts med ytterbogen:confused:
eller menar du i en öppna?
Att den faller åt sidan i en framtung form med bogen först?

Visst, om den inte lyfter ytter fram och åt sidan lär den trilla omkull:devil:

I öppnan är det vanligt att de förböjer sig och då försämras dels balansen dels förmågan att skjuta sig sidvärts med inner bak. Då ser jag i alla fall ofta en häst som petar ut ytter fram och drar sig sidvärts mer än den skjuter sidvärts med inner bak.
Gast

Jag har läst noga det du skriver men jag förstår bara inte hur man kan sitta på ytter utan att lägga trycket där?
Och som sagt, jag är verkligen intresserad av att förstår hur du menar så ge inte upp.

För att du skall förstå principen

Har du åkt skidor? skridskor? gått?

Vi alla dessa momnet har man tyngden på ena skidan, skridskon, foten men lägger vikten över det lyftade benet - det är så vi tar oss framåt.

Man måste tänka på att ridning hela tiden är en rörelse framåt även om det i slutan är en rörlese diagonalt framåt..

I slutan (hållningen = böjd häst) så skall inner sittben fram - i och med att vi sitter ihop i ryggraden och en rörelse fortplantas - så kommer framflyttandet av inner sittben ( om man sitter rakt vill säga) skapa en lätt välvning av vår länd - för att sitta så måste vi hitta en stabilitet i utsidan som håller kvar vikten över det bakre sittbenet - annars skulle vikten följa med digonalt framåt med det framflyttade inre sittbenet och tynga ned inre fram och hindra samlandet i slutan.

Men även om man kan behålla sin stabilitet i bäcken och rygg så kan bröstkorgen röra sig oberoende av bäckenet - kallas koordination :angel:

Flyttas bröstkorgen så flyttas tyngdpunkten. Man är böjde böjlig och kan förskjuta kroppen i sidled. Har du sett en indisk dansare - de brukar flytta huvudet i sidled.

det handlar inte om stora rörelser utan om små - i en redan korrekt lagd grund

för mig är det klassiska systemet det enda logiska.
Man lägger alla byggstenar på plats - dvs dansar samma dans som hästen
- sedan lägger man till finliret.

Senast ändrad av en moderator:

För att du skall förstå principen

Har du åkt skidor? skridskor? gått?

Vi alla dessa momnet har man tyngden på ena skidan, skridskon, foten men lägger vikten över det lyftade benet - det är så vi tar oss framåt.

"Vikten på dalskidan älskling!"
Man kan knappast ha vikten på det lyftade benet, möjligen luta sig åt det hållet.:confused:

Men jag tror inte du har nytta av det jag skriver till dina elever - för det ena bygger på det andra

- visserligen kan man upprepa sådant som låter bra.

Men för att lära ut det så måste man ha upplvet det - och kunna guida eleven dit förbi fallgroparna..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar