skolförvirring

Sv: skolförvirring

Jag vill inte bara ha godkänt, utan även lite kvalité på rörelsen:banana:

Jag är inte heller överens med dig i detta. du skriver att det är framdelen som ska håll sig på spåret, när jag anser att det är bakdelen- öppna.

för att rida öppna på volt krävs det mkt av ryttaren.
Det du skriver ( med konen) är ju mer bara en framdelsvändning- maximal tvärning med bakdelen runt frambenen.
Hoppas att du menar i skritt.:confused: Jag är emot att sätta hästen i extremt svåra övningar som den tappar balansen i o även självförtroendet.

För mig krävs det böjning- som ger endera tvärning med bak eller fram.

I galoppen menar jag en kanske ung häst som springer ganska fort o har en ryttare som saknar timingen för att inte bara korta galoppen, utan få den lite samlad- med bibehållen energi.- redskapet.

Framdelen på spåret på voltspår. Bakdelen på spåret på långsidor.

Nej, det är inte en framdelsvändning för den korsar både fram och bak för att flytta sig sidvärts.

Jag gör det i skritt, har sett det göras i galopp.

Den galopp du beskriver är allt annat än samlande i mina ögon.
Gast

Jag är kanske inte alls på samma nivå, så att jag gör något helt annat, men mitt mål i öppna är att båda bakbenen ska transportera framåt OCH bära lika mkt. Svårigheten är att aktivera båda och att inte få en tvärning bak.

Nu är det ju på ett biomekaniskt plan - bakbenens skjutkraft transporterar hästkroppen "framåt"

Hästkroppen består inte av två halvor bredvid varandra utan hästen är 3 - dimensionell.

Vä bak skjuter tex inte kroppen rakt fram över vä fram - utan diagonalt över höger framben :idea:

Om hästen skulle göra lika med bakbenen i en öppna så skulle den börja vingla.

istället så får vä bak transpprtera hästen i öppnan för vänster skänkel och höger bak får gå böjgång.

Senast ändrad av en moderator:

Bra exempel, men vet inte om den behöver skjuta på mer, utan bara ta längre steg med ytterbak- att den spårar.

Jag vet inte om vi utgår från hästar med olika förutsättningar:confused: Om den har schwung. så ska det inte behövas skjuta på ngt extra- eller
blir osäker här.:confused:
ska nog rida lite o kolla vad JAG tycker händer.

Om den tar längre steg med ytter bak utan att skjuta sig sidvärts med inner bak så kommer den att centrera sig runt inner bak och vända mer eller mindre på bakdelan på en större eller mindre volt.
Gast

Om den tar längre steg med ytter bak utan att skjuta sig sidvärts med inner bak så kommer den att centrera sig runt inner bak och vända mer eller mindre på bakdelan på en större eller mindre volt.
Gast

exaktementus :D

Gast
Men den är ju kortad i sin innersida o längre på utsidan- spårar.
Jag förutsätter att den har en ryttare som hjälper den till att inte hamna i en oönskad böjning eller tvärning.

unghästen som rids i svag öppna får hjälp av rörelsen att inte bara kubba fort. i trav funkar det sämre.

Det finns en värld bortom "spårar"

Hur gör _hästen_ när den går ur en volt till en öppna - hur ändrar den _sitt_ rörelsemönster

Framdelen på spåret på voltspår. Bakdelen på spåret på långsidor.

Nej, det är inte en framdelsvändning för den korsar både fram och bak för att flytta sig sidvärts.

Jag gör det i skritt, har sett det göras i galopp.

Den galopp du beskriver är allt annat än samlande i mina ögon.
Gast
Här får ju bakdelen en längre väg att gå- sladdar.
Bara ren gymnastik av bakkärran.

det är av den anledningen som man varken rider piruetter i piaff eller galopp- där man rubbar bakdelen- den som ska bära vikt- benen får ej korsas. Framdelen som då är lätt- kan flyttas runt den samlade bakdelen.

Men den är ju kortad i sin innersida o längre på utsidan- spårar.
Jag förutsätter att den har en ryttare som hjälper den till att inte hamna i en oönskad böjning eller tvärning.

unghästen som rids i svag öppna får hjälp av rörelsen att inte bara kubba fort. i trav funkar det sämre.

Öppna - kort innersida, lång yttersida. Transporterar sig sidvärts med hjälp av inner bak.
Sluta - kort innersida, lång yttersida. Transporterar sig sidvärts med hjälp av ytter bak.
Svårare än så är det inte.
Spårar gör en häst när dess hovar förflyttar sig enligt och längs det spår den följer. titta på alla gamla klassiker där du har tusentals skisser över hur hovarna förflyttar sig i alla möjliga konstiga och okonstiga rörelser.
Kvaliteten hur denna förflyttning utförs är sedan beroende av balans och styrka och skolning och och och i all oändlighet.
Gast

Öppna - kort innersida, lång yttersida. Transporterar sig sidvärts med hjälp av inner bak.
Sluta - kort innersida, lång yttersida. Transporterar sig sidvärts med hjälp av ytter bak.
Gast
Innersidan är ju alltid den kortare.

det är ju här vi inte är ense.
Jag menar att om man ser till att det yttre puttas på lite i öppnan o det inre i slutan så har man mer jämn bakdelsdrift o bättre förutsättningar till rätt böjning o då även samling.
Därför räcker det inte med att bara forma den med sätet.

Här får ju bakdelen en längre väg att gå- sladdar.
Bara ren gymnastik av bakkärran.

det är av den anledningen som man varken rider piruetter i piaff eller galopp- där man rubbar bakdelen- den som ska bära vikt- benen får ej korsas. Framdelen som då är lätt- kan flyttas runt den samlade bakdelen.

I balans sladdar inte "bakkärran". Rider man däremot i full fart så kan det bli fallet.
Nu är det så att öppnan är inte släkt med piruetter. Öppnan sätter inte hästens balans över ett bakben som den ska rotera runt just eftersom den skjuter sig sidvärts med inner bak!
Slutan däremot är släkt med piruetten eftersom ytter bakben skjuter hästen mot inner bak - balanspunkten.
Vill jag göra en piruett i galopp eller ur piaff så tar jag det definitivt inte ur en öppna eftersom det kräver en större balansförändring och byte av bakben än om jag gör det ur en sluta.

Gast

Innersidan är ju alltid den kortare.

det är ju här vi inte är ense.
Jag menar att om man ser till att det yttre puttas på lite i öppnan o det inre i slutan så har man mer jämn bakdelsdrift o bättre förutsättningar till rätt böjning o då även samling.
Därför räcker det inte med att bara forma den med sätet.

Jag har aldrig pratat om att forma hästen med sätet.:confused:
Jag har ingen önskan att engagera ytter bak som skjutande i öppnan.
Jag har ingen önskan att engagera inner bak som skjutande i slutan.
Däremot har jag en önskan att få hästen att flytta sig sidvärts med ett ben och bära med ett ben.
Gast

I balans sladdar inte "bakkärran". Rider man däremot i full fart så kan det bli fallet.
Nu är det så att öppnan är inte släkt med piruetter. Öppnan sätter inte hästens balans över ett bakben som den ska rotera runt just eftersom den skjuter sig sidvärts med inner bak!
Slutan däremot är släkt med piruetten eftersom ytter bakben skjuter hästen mot inner bak - balanspunkten. Vill jag göra en piruett i galopp eller ur piaff så tar jag det definitivt inte ur en öppna eftersom det kräver en större balansförändring och byte av bakben än om jag gör det ur en sluta.

Gast
Nu begriper jag inte alls:confused: Den ska inte skjuta sig framåt med inre bak, utan ta för sig.
Piruetter kräver ju stor samling o den bär då mest på ytter iom böjningen.
Man utgår från öppna för att hästen bär sig där redan iom att det är framdelen som tvärar- som ska fortsätta flyttningen runt bakdelen.
Man samlar "bara" upp maximalt o vänder den redan färdigformade hästen.

annars får man vända mer än 180/ 360 grader o börja ändra på balansen. Det står i TR -som brukar vara mkt logiskt.
Hur menar du med det jag har markerat?

Är det western eller.
där man spinner runt det inre bakbenet.
Inre bak måste ju ha frihet att lätta från marken för att lyfta upp den välformade hästen med den korta innersidan.
Sen är det viktigt om det är i galopp som har ett annat rörelsemönster än piaff.

Senast ändrad:

Jag har aldrig pratat om att forma hästen med sätet.:confused: Där tog jag miste- sorry
Jag har ingen önskan att engagera ytter bak som skjutande i öppnan.
Jag har ingen önskan att engagera inner bak som skjutande i slutan.
Däremot har jag en önskan att få hästen att flytta sig sidvärts med ett ben och bära med ett ben.
Gast
Jag menar inte att engagera för för mer skjutkraft, utan att få det mer till ett bärande av hela rumpan. Få in bägge benen o därmed bäckenet.

Jag har inte problem med tvärning i öppnan:cool:Men jag anser att den ska tvära fram, men inte bak i öppna, (i sluta tvära bak). DET är svårigheten. Hästen ska inte länga utsidan, utan korta inner.

Ang gå in på volt så är ju öppnan bara inledningen på volten tänker jag, om man sen fullföljer rörelsen att gå in på ett böjt spår så sker ju ngt annat då måste den länga utsidan,men då rör den sig inte i öppna längre?:confused:
Såg detta först nu:angel:
Tycker att du tänker o skriver :grin:helt logiskt o även rätt.

Nu begriper jag inte alls:confused: Den ska inte skjuta sig framåt med inre bak, utan ta för sig.
Piruetter kräver ju stor samling o den bär då mest på ytter iom böjningen.
Man utgår från öppna för att hästen bär sig där redan iom att det är framdelen som tvärar- som ska fortsätta flyttningen runt bakdelen.
Man samlar "bara" upp maximalt o vänder den redan färdigformade hästen.

annars får man vända mer än 180/ 360 grader o börja ändra på balansen. Det står i TR -som brukar vara mkt logiskt.

Om man rider en sluta på volt och centrerar volten+slutan mer och mer så har man till slut sin piruett! :)
Så kan man lära in både skrittpiruetter och galoppiruetter (och travpiruetter om man nu vill lära hästen det, har faktiskt sett på en kurs hur man utnyttjade piruetter i trav - som är svårare för hästen än i galopp - för att fresta den att själv byta gångart till galopp och på så vis kunna behålla "lättheten" in i piruetten - hästen tyckte ju det var det enklare alternativet! ;)) med hjälp av sluta.
Har själv inte kommit längre än till skrittpiruetter, men de blev iaf mycket trevliga genom att centrera en sluta! :)

Om man rider en sluta på volt och centrerar volten+slutan mer och mer så har man till slut sin piruett! :)

Nej det har man verkligen inte! Hästen får en väldigt lång väg att vända runt om man rider piruett ur sluta och särskilt centrerad blir den inte heller.

Grejen med den metoden är att man rider för många varv innan centrering- där det är som jobbigast.

bättre att först träna styrka- arbetspiruetter o sen när den är det så kommer piruetten att bli bra av sig självt.
Såg en clinic för Lette för många år sen.

han sa-Sitt inte o samla o samla, så när du väl ska vända- maximal samling- är hästen trött.
Rid istället framåt o ta tillbaka på ett par språng- starka hästar kan det- o sen bara vänd.
då har man betydligt bättre förutsättningar för att få piruetten bra o även att det ser lätt ut.
hästen uppskattar oxå att få ta korta sekvenser av det som är riktigt jobbigt.

Senast ändrad:

Axel:Nu begriper jag inte alls:confused: Den ska inte skjuta sig framåt med inre bak, utan ta för sig.
Gast: Om du menar öppnan (som jag menade) så ska den enligt mig skjuta sig sidvärts med inner bak. Ta för sig vet jag inte vad du lägger för innebörd i.

Axel:Piruetter kräver ju stor samling o den bär då mest på ytter iom böjningen.
Gast: Kräver stor samling ja, men det har mer med vinklingen i bakbenen och var bakbenen placeras att göra. Det är likväl ytter bak som flyttar hästen sidvärts. Jag tror att du härmenar bära mer på ytter bak och jag säger skjuta sig åt sidan. Man kan inte skjuta sig åt sidan utan att ha vikt på det benet. Men man kan aldrig förflytta sig åt sidan utan att skjuta.
Axel:Man utgår från öppna för att hästen bär sig där redan iom att det är framdelen som tvärar- som ska fortsätta flyttningen runt bakdelen.
Gast: Nej, DU utgår därifrån, inte "man". Om hästen går i vänster öppna och ska göra en piruett till vänster, hur kan den då "fortsätta flyttningen runt bakdelen" om den ska växla från att flytta från höger till att flytta till vänster????
Axel:Man samlar "bara" upp maximalt o vänder den redan färdigformade hästen.
Gast: Färdigformad eller ej så måste du byta balanspunkt.

Axel:annars får man vända mer än 180/ 360 grader o börja ändra på balansen. Det står i TR -som brukar vara mkt logiskt.
Hur menar du med det jag har markerat?
Gast: Att hästens balanspunkt måste sammanfalla med centreringen

Axel:Är det western eller.
där man spinner runt det inre bakbenet.
Gast: Åhå, är det det som är spinning? Jag rider inte western men ska kolla upp vad spinning är.
Axel:Inre bak måste ju ha frihet att lätta från marken för att lyfta upp den välformade hästen med den korta innersidan.
Gast: Och var har jag skrivit att den inte ska göra det? Inner bak kan lätta hur mycket som helst i skjutfasen, inner bak är inte i marken då.
Axel:Sen är det viktigt om det är i galopp som har ett annat rörelsemönster än piaff.[/QUOTE]
Gast: Om piruetten rids i en ren gångart kommer det alltid att finnas ett ytter och ett inner kliv oavsett gångart.
Gast

KL

Det händer så mycekt i tråden bara man vänder ryggen till för att jobba lite:angel:

Men ang öppna o böjning osv så blir det inte mycket böjning för att rida en öppna korrekt på 3 spår.....Och definitivt inte tvärning bak.

Nej det har man verkligen inte! Hästen får en väldigt lång väg att vända runt om man rider piruett ur sluta och särskilt centrerad blir den inte heller.

Beror nog på hur man rider isåfall, för jag har sett det utföras mycket bra och centrerat. Sen huruvida det är den bästa metoden för att lära in galoppiruetter eller inte vet jag inte då jag inte kommit så långt själv. Att det går att utföra är liksom en annan sak - har man sett det så har det hänt! ;)

Tillägg:
Borde inte vara så annorlunda mot att börja öva volter med mer och mer tvärning-centrering? Bara att man plockar med sig rumpan utifrån när man minskar volten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar