skolförvirring

Sv: skolförvirring

Beror nog på hur man rider isåfall, för jag har sett det utföras mycket bra och centrerat. Sen huruvida det är den bästa metoden för att lära in galoppiruetter eller inte vet jag inte då jag inte kommit så långt själv. Att det går att utföra är liksom en annan sak - har man sett det så har det hänt! ;)

Fast hur det kan bli centrerat som du beskrev det förstår jag inte och framförallt hur snällt det är mot hästen att göra det svårare för den.:eek: :crazy:

Bättra att rida piruett ur öppna.

Senast ändrad av en moderator:

Blev alldeles snurrig av din text utan citat:crazy:

Gast:
Nej, DU utgår därifrån, inte "man". Om hästen går i vänster öppna och ska göra en piruett till vänster, hur kan den då "fortsätta flyttningen runt bakdelen" om den ska växla från att flytta från höger till att flytta till vänster????
läs Fios svar.
Det är inte min idé, utan TR.
Antagligen för att många tänkte som du- förr.

Arbetspiruetter rids på en 10-m volt med tagen bakdel.

Det är förkastligt att vända in på en snäv volt o försöka göra en piruett på en häst som inte kan samla sig, utan som inte får plats o kortar sin galopp o blir oren eller går ner till skritt.

Det finns många sätt att få hästar att bli "dumma":crazy: De tappar helt enkelt lusten att vilja vara till lags- om man väljer att göra saker den svåra vägen.

Om du rider en öppna längs en långsida i vänster varv så går du inte rakt fram utan du går åt höger.
Om du ska rida en volt åt vänster ur en öppna längs långsidan så måste du be höger bakben att skjuta hästen åt vänster. Du byter alltså bakben för att kunna utföra detta. Ska du sedan gå tillbaka till vänsteröppnan när du kommer tillbaka till långsidan så måste du återigen be hästen att aktivera vänster bakben för att återgå till öppnan.
Att du har problem med tvärning i öppnan, och jag antar att du pratar längs en långsida där du inte ska ha tvärning om du rider enligt TR, så beror det mer på att hästen inte är tillräckligt rörlig i sitt bäcken. Den förmår inte, eller hindras av dig att sträcka sin yttersida.
Gast
Det känns som du har koll på vad som händer i hästen!

Håller med om att svårighet i en öppna nog i många fall beror på orörligt bäcken.
Rörlig häst: inga problem att placera i en skola, men sedan kommer styrkan ur vidare arbete.

Jag förstår att det är svårt för dig att förstå när jag skriver Axel: och Gast: för att ange vem som sagt vad...........

Jag skrev:Nej, DU utgår därifrån, inte "man". Om hästen går i vänster öppna och ska göra en piruett till vänster, hur kan den då "fortsätta flyttningen runt bakdelen" om den ska växla från att flytta från höger till att flytta till vänster????
Du hänvisade till TR på ett obegripligt sätt.
Det jag beskrev enligt ovan skulle bli en piruett till höger om den skulle fortsätta rotationen runt bakdelen och vara på vänster bakben.
Personligen tycker jag att det är ganska ointressant att hamna i pseudodiskussioner med dig hela tiden, du är inte intresserad av vad jag har att säga utan det största intresset är att marginalisera det jag säger bara för att du inte tycker likadant.
Gast som lämnar denna diskussion

Håller med om att svårighet i en öppna nog i många fall beror på orörligt bäcken.
Rörlig häst: inga problem att placera i en skola, men sedan kommer styrkan ur vidare arbete.

Nu var ju inte frågan om vad den ev hästen klarar utan hur rids en korrekt öppna:grin:

I balans sladdar inte "bakkärran". Rider man däremot i full fart så kan det bli fallet.
Nu är det så att öppnan är inte släkt med piruetter. Öppnan sätter inte hästens balans över ett bakben som den ska rotera runt just eftersom den skjuter sig sidvärts med inner bak!
Slutan däremot är släkt med piruetten eftersom ytter bakben skjuter hästen mot inner bak - balanspunkten.
Vill jag göra en piruett i galopp eller ur piaff så tar jag det definitivt inte ur en öppna eftersom det kräver en större balansförändring och byte av bakben än om jag gör det ur en sluta.

Gast

Ja- ang slutan och släktskap med piruettt om man talar om att rida med tagen bakdel på volt för att stärka. Men mer än så kan man inte göra ur sluta eftersom det blir en onödigt lång väg, som andra sagt, och hästen får vrida sej runt på ett onödigt krångligt sätt, det är enligt mej som att försöka sätta krokben för den:crazy: Stor risk att tappa kvalitet - och centrering - nej knappast?

Ur öppna är det naturliga att rida en piruett. Om hästen är stark nog att samlas ner till den galoppen som man ska rida piruetten ur så har du redan hästen ställd o böjd o balanserad för en piruett där den får chansen att ha bakbenen på plats och bära utan att det blir för svårt. Jag upplever inte, (med min lilla erfarenhet)att det blir problem med det du skrev ang riktningen om hästen är väl samlad för en piruett:confused: Är den på väg framåt i högre fart så är det förstås en annan sak men det är ju inte aktuellt om man förbereder en piruett?
(Jag pratar inte om öppna med tvärande bakben utan en öppna som jag rider den.)

Delvis KL
Tycker det blir trist när man ger upp diskussioner istället för att fortsätta dem och ev kanske inse att man ser olika men det kan väl vara ok?:confused: (Även om jag kommer fortsätta tycka att vissa saker är fel, ur mitt perspektiv)

Nu var ju inte frågan om vad den ev hästen klarar utan hur rids en korrekt öppna
Jepp!
och det har klagats över svårigheten att endast rida med tvärning på tre spår.
Där är en svårighet, om hästen inte är loss i bäckenet.
Då öppnan blir svår, kommer kanske hästen vilja tvära för mkt och tappa böjning alternativt förböja sig/vika sig.
Är hästen lösgjord känns det inte svårt. Tycker jag!
-Jobbar själv mer med musklerna på hästen än tekniken i ridningen. För att det är mitt största intresse att rida, men med en lätt känsla. Kan inte hästen göra det lätt, gör vi något annat.

Annars tycker jag Gast förklarar helt riktigt, om man har möjlighet att sätta sig in i tänket att INNER bak bär/tar för sig/skjuter ifrån lite mer i öppnan och YTTER bak bär/tar för sig/skjuter på lite mer i slutan.

Kan man inte tänka så, är diskussion nog dödfödd.

Vill man diskutera det ändå kanske man ska ta en sväng i på tävla dressyrforumet och fortsätta där.:angel:

Jepp!
och det har klagats över svårigheten att endast rida med tvärning på tre spår.
Där är en svårighet, om hästen inte är loss i bäckenet.
Då öppnan blir svår, kommer kanske hästen vilja tvära för mkt och tappa böjning alternativt förböja sig/vika sig.
Är hästen lösgjord känns det inte svårt. Tycker jag!
-Jobbar själv mer med musklerna på hästen än tekniken i ridningen. För att det är mitt största intresse att rida, men med en lätt känsla. Kan inte hästen göra det lätt, gör vi något annat.

Annars tycker jag Gast förklarar helt riktigt, om man har möjlighet att sätta sig in i tänket att INNER bak bär/tar för sig/skjuter ifrån lite mer i öppnan och YTTER bak bär/tar för sig/skjuter på lite mer i slutan.

Kan man inte tänka så, är diskussion nog dödfödd.

Vill man diskutera det ändå kanske man ska ta en sväng i på tävla dressyrforumet och fortsätta där.:angel:

var hittar du att det skulle vara svårare att tvära bak? Jag har i alla fall inte skrivit det. Det var inte detta frågan handlade om ens. Att rida med tvärning bak är lättare, men sen om det är öppna eller ej är ju frågan...:o

Har visst missat om du är dörrvakt på forumet och avgör vilka som får diskutera här:cool:

Det är helt ok att man kan tycka olika, men vad som händer eller inte i hästen osv är väl inte ointressant, eller.....?

Innersidan är ju alltid den kortare.

det är ju här vi inte är ense.
Jag menar att om man ser till att det yttre puttas på lite i öppnan o det inre i slutan så har man mer jämn bakdelsdrift o bättre förutsättningar till rätt böjning o då även samling.

Det är nog inte du och Gast som inte är ense - utan du och biomekaniken

Nu är det så att öppnan är inte släkt med piruetter. Öppnan sätter inte hästens balans över ett bakben som den ska rotera runt just eftersom den skjuter sig sidvärts med inner bak!
Slutan däremot är släkt med piruetten eftersom ytter bakben skjuter hästen mot inner bak - balanspunkten.
Vill jag göra en piruett i galopp eller ur piaff så tar jag det definitivt inte ur en öppna eftersom det kräver en större balansförändring och byte av bakben än om jag gör det ur en sluta.

Gast

det där måste jag grunna på ett tag

Bara lägger in en passus om att Klanky van Grundsmörjs - gör piruetter ur "sluta" på träning ( hon säger det på hennes dvd)

jag upplever vissa likheter mellan hennes tänk ( eller sjefs snarare) och det franska faktiskt

det där måste jag grunna på ett tag

Bara lägger in en passus om att Klanky van Grundsmörjs - gör piruetter ur sluta på träning ( hon säger det på hennes dvd)

jag upplever vissa likheter mellan hennes tänk ( elelr sjefs snarare) och det franska faktiskt

Nej hon gör arbetspiruetter och DET gör man ur sluta, men själva piruetten görs ur öppna.

Personligen tycker jag att det är ganska ointressant att hamna i pseudodiskussioner med dig hela tiden, du är inte intresserad av vad jag har att säga utan det största intresset är att marginalisera det jag säger bara för att du inte tycker likadant.

Det har jag full förståelse för
Man blir helt snurrig i att försöka följa med när pjäserna bar aflyttas om hela tiden

Kan du förklara hur du anser att hästen vänder i en galopp piruett?

Jag tänker att man vill ha öppnatänket för att det är framdelen som vrider hästen runt

Nej hon gör arbetspiruetter och DET gör man ur sluta, men själva piruetten görs ur öppna.

Jo det är jag med om - och det var därfär jag skrev på träning

- jag tänkte bara att hon kanske hade en motivering - till att göra dem med tagen bakdel - det anses ju "fel"

KL

Ja, nu är åtminstånde jag förvirrad (apropå trådens titel..:D).
Kan någon på ett pedagogiskt vis förklara hur man rider galoppiruett ut öppna? Min hjärna kan inte föreställa sig det. Däremot ur sluta.

var hittar du att det skulle vara svårare att tvära bak? Jag har i alla fall inte skrivit det. Det var inte detta frågan handlade om ens. Att rida med tvärning bak är lättare, men sen om det är öppna eller ej är ju frågan...:o

Har visst missat om du är dörrvakt på forumet och avgör vilka som får diskutera här:cool:

Det är helt ok att man kan tycka olika, men vad som händer eller inte i hästen osv är väl inte ointressant, eller.....?

Men ni pratar förbi varandra och drar en massa förhastade slutsatser.

jag skrev att det fömodligen var svårare att rida sluta eftersom hästen då både skall samla och gå sidvärts.

det är ju inte samma sak som att hästen tappar sin böjning i öppnan och går sidvärts med bak därför.

Och nä - hästen behöver inte sladda för att den trampar över i öppnan - det borde ju beror på hur tvär den är.
För även om TR beskriver hur en övning skall se ut på tävling så beskriver de inte hur övningar ser ut på träning.

Mig veterligen rider man inte öppna på volt alls på tävling.

Och öppna på en volt finns :angel:

Rimligen borde den då börja träda överbak - bara volten blir tillräckligt liten

- det är inte samma sak som att Gast rider sin öppna på 3 spår längs långsidan och tvärar bak.

De kollas ju att hästen inte tvärar bak för att se skillnad på skänkelvikning och på öppna :angel:

om man inte förutsättter så mycket är det mycket lättare att förstå varandra.

En vilja att förstå underlättar också

KL

Ja, nu är åtminstånde jag förvirrad (apropå trådens titel..:D).
Kan någon på ett pedagogiskt vis förklara hur man rider galoppiruett ut öppna? Min hjärna kan inte föreställa sig det. Däremot ur sluta.

om en piruett bara består av att "gång på gång flytta inbogen" - så blir det logiskt

Men jag tänker inte svära på att det är så - det är inte så lätt att hänga med i svängarna när det hattas från ett ämne till ett annat

jag känner mig lite yr i bollen faktiskt

Ja. Hm.

Men om man rider en pir. åt höger - då är ju hästen i höger galopp!? Och ställd och böjd år höger.. känns som typisk sluta-pose..
Tänker jag galet?? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar