skolförvirring

Sv: skolförvirring

Ja. Hm.

Men om man rider en pir. åt höger - då är ju hästen i höger galopp!? Och ställd och böjd år höger.. känns som typisk sluta-pose..
Tänker jag galet?? :confused:

jag tänker att förbättra galoppen - det gör man ju när man får hästen att sluta sladda innanför med bakdelen - och det krävs ju en bra galopp för att kunna samla den till piruettgalopp.

det måste ha att göra med hur den balanserar sin framdel på bakdelen

men jag måset tänka - lite kaffe kanske behövs också

det verkar som vi har olika tänk hur en häst tar sig runt - är det med bakdelen eller framdelen ( altså när framdelen är i luften är min tanke) - som inte är färdig än

Jo det är jag med om - och det var därfär jag skrev på träning

- jag tänkte bara att hon kanske hade en motivering - till att göra dem med tagen bakdel - det anses ju "fel"

Nu förstår jag inte?? Hur menar du anses vara fel? Arbetspiruetter rider man väl alltid med tagen bakdel för att kontrollera bakdelen. Det är inte så att volten måste bli mindre och mindre utan det kan man lika gärna göra på en 20m volt.

Arbetspiruetter och piruetter är ju 2 olika rörelser egentligen. Den ena ur sluta och den andra ur öppna.

Att bakdelen går före _i_ en piruett

Nu är förvirringen fullständig hos mig - kan man rida en arbetspiruett på en 20 metersvolt

Är det då inte en sluta på en volt?

Berätta mer om arbetspiruetter...

Bra namn på tråden... :D

Att bakdelen går före _i_ en piruett

Nu är förvirringen fullständig hos mig - kan man rida en arbetspiruett på en 20 metersvolt

Är det då inte en sluta på en volt?

Berätta mer om arbetspiruetter...

Bra namn på tråden... :D

Men det är ju ingen piruett, det är en arbetspiruett. :confused: Förvirringen är total :D Ja det är sluta på volt fast i piruettgalopp vilket är mkt lättare än att rida piruetter men man skall kunna kontrollera både fram och bakdel och arbetspiruetter kontrollerar bakdelen.

Okey - lite mindre förvirring nu då :D

Jag har fortfarande inte fått mitt kaffe :(

Det var ett nytt begrepp för mig - vad är arbetspiruett? Eller vad skiljer den från en piruett?
Förlåt min okunskap, men det är roligt att lära!

Apropå att länga ena sidan utan att korta den andra - är det fysiskt möjligt? Inom mitt arbetsfält talar man hela tiden om det dynamiska, gör man något på ett ställe så händer något annat på ngt annat ställe.

det där måste jag grunna på ett tag

Bara lägger in en passus om att Klanky van Grundsmörjs - gör piruetter ur "sluta" på träning ( hon säger det på hennes dvd)

jag upplever vissa likheter mellan hennes tänk ( eller sjefs snarare) och det franska faktiskt

Nej det är arbetspiruetter för att stärka hästen och ha kontroll över bakdelen. De är inte centrerade.

Oj såg nu att det redan var utrett... sorry, svårt att hinna läsa allt.

Senast ändrad av en moderator:

Arbetspriuetter - är det då man flyttar hästen sidvärtes runt sig själv, som en liten volt? Fick göra ngt liknande för tränaren, men det var nog lite överkurs än så länge

Ja. Hm.

Men om man rider en pir. åt höger - då är ju hästen i höger galopp!? Och ställd och böjd år höger.. känns som typisk sluta-pose..
Tänker jag galet?? :confused:

Skillnaden är att du har bakdelen innanför om du rider ur sluta det blir lång väg för hästen att komma runt och det blir i stort sett omöjligt att piruetten är centrerad dvs runt innerbak. I öppna är den också ställd och böjd så men du har bakdelen på spåret.

Hästen ska ju om det är helt idealiskt och centrerat ha innerbak på samma ställe och flytta runt ytterbak runt det. Det säjer sej själv att det inte går ur sluta, då är ju inner bak innanför och hästen tvärar bak, det kan inte bli centrerat:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Det är när man rider på volt samlat i slutaposition, så att säga, det blir en mycket större rörelse hästen går runt på en volt.
Om du gör det i skritt och ökar tvärningen och böjningen så blir det nog som jag tror du menar:idea:

Mig veterligen rider man inte öppna på volt alls på tävling.

Och öppna på en volt finns

Rimligen borde den då börja träda överbak - bara volten blir tillräckligt liten

- det är inte samma sak som att Gast rider sin öppna på 3 spår längs långsidan och tvärar bak.

De kollas ju att hästen inte tvärar bak för att se skillnad på skänkelvikning och på öppna

om man inte förutsättter så mycket är det mycket lättare att förstå varandra.

En vilja att förstå underlättar också

Ja öppna på volt finns och jag undrar om det inte blir framdelsvändning om man får ner den till riktigt liten volt:confused:
Men är rätt virrig jag med av de olika diskussionerna.

Ja det är just det att med tvärning bak är det förmodligen sk vikn för många som säger att det är så plättlätt med tvärningen bara hästen är loss i länden:cool: Det är ett starkt skäl att inte tvära att det blir gärna sk vikning och alltså lättare, ja, men det är inte längre en öppna.

(Pratar inte om personer nu, utan generellt)

Vad är vitsen med att tvära bak?

Delvis KL
OCh ang att vilja förstå så är det kanske något alla ska tänka på innan man rusar ut och avgår ur diskussionerna stup i kvarten när det blir olika åsikter:o

Det skulle även innebära att man rider ur sluta i skrittpiruetterna.
det innebär att om den nu skulle förläggas på spåret- så sker centreringen innaför spåret.

Nu placeras de inte så- bara bakdelsvändningar.
rider man med tagen bakdel eller ur sluta får man påbackning av domaren på tävling.
Annars kan man väl göra så, men det är mkt svårare att samla hästen i galoppslutan- till piruettgalopp- därav att man rider för osamlat o då tycker att vändningen blir svår- oavsett .

*Knapplån*

Nu kommer jag varken vara vänlig, eller be om ursäkt. Men om vissa rent ut sagt KÄRINGAR inte kan vässa till sig, blir det röda kort på löpande band, så att det blir BANNING. Folk ska inte behöva känna sig så inträngda i ett hörn, att de ska behöva lämna forumet för att några inte kan acceptera att andra har en åsikt som skiljer sig från deras egen.

Jag riktar mig fortfarande inte åt en enskild person, utan jag anser att de som känner sig skyldiga säkert ÄR de skyldiga, som jag menar.

Nu tänker jag inte säga till en gång till i denna tråd, utan nästa gång jag måste lägga mig i LÅSER JAG TRÅDEN ELLER RADERAR DEN, UTAN ETT ORD!

Det är inte ett hot, utan ett löfte

Med INGA vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Fast hur det kan bli centrerat som du beskrev det förstår jag inte och framförallt hur snällt det är mot hästen att göra det svårare för den.:eek: :crazy:

Bättra att rida piruett ur öppna.

Vilket menar du nu?
Den udda metoden jag stött på EN icke-AR tränare använda för att lära in galoppiruetter (genom travpiruetter), eller att en sluta på volt som centreras mer och mer - man minskar volten och tar med sig bakdelen - blir en piruett?

Det mesta vi gör med hästarna är uppbyggt enligt filosofin att det ska vara bekvämare för hästen när den gör rätt.

Arbetspiruetter rids på en 10-m volt med tagen bakdel.

Det är förkastligt att vända in på en snäv volt o försöka göra en piruett på en häst som inte kan samla sig, utan som inte får plats o kortar sin galopp o blir oren eller går ner till skritt.

Hur skiljer sig den arbetspiruetten mot att minska en sluta på volt menar du? Att man skiter i kvalitén i arbetspiruetten? :confused:

Edit: såg att det skrivits lite mer om arbetspiruetter.
Hursomhelst så hoppas jag att ingen rider piruetter eller ens tränar på det om man har en häst som inte klarar att samla sig! :p

Senast ändrad:

KL

Ja, nu är åtminstånde jag förvirrad (apropå trådens titel..:D).
Kan någon på ett pedagogiskt vis förklara hur man rider galoppiruett ut öppna? Min hjärna kan inte föreställa sig det. Däremot ur sluta.

Skönt att höra att det är fler som är förvirrade!:crazy::angel:

Skillnaden är att du har bakdelen innanför om du rider ur sluta det blir lång väg för hästen att komma runt och det blir i stort sett omöjligt att piruetten är centrerad dvs runt innerbak. I öppna är den också ställd och böjd så men du har bakdelen på spåret.

Hästen ska ju om det är helt idealiskt och centrerat ha innerbak på samma ställe och flytta runt ytterbak runt det. Det säjer sej själv att det inte går ur sluta, då är ju inner bak innanför och hästen tvärar bak, det kan inte bli centrerat:confused:

Ja, det där är jag med på!
Det jag har svårt att se framför mig eller känna framför mig är hur man rider en galoppöppna för att sedan gå in i en piruett - då måste man ju "byta riktning". Eller är det bara "öppna-tänk" som avses då man säger att man rider den ur öppna?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar