Sv: skolförvirring
Att bära vikt..
Det förändras ju också beroende på i vilken sekvens av steget man är. Det komplicerar ju allting
Hmm det är ju Udo Bürger som skriver om detta med böjgång - och jag tycker han förklara det bra. Skall se om jag kan översätta och pedagogisera det...
Han menar att framdelen som är skapad att bära vikt har en naturlig fjädring i och med att frambenen inte sitter ihop med skelettet i övrigt med en led - utan framvagnen hänger ju i en slinga av muskler.
Skall bakdelen bära vikt så måste den börja fjädra, annars så blir påfrestningen på lederna för kraftig. Bakbenen måste alltså hållas i ett böjt tillstånd när de belastas - fjädra /svikta = böjgång= början till samling
Eftersom detta medför en stor ansträngning så kommer 90 procent av alla hästar motsäga sig uppgiften
Och om man undrar över hur stor ansträngning det är så kan man ju gå några varv med sviktande ben själv och då inte räta ut knälederna helt
- Piaff och piruett kan kanske jämföras med kosackdans - prova
(min anm) Udo föreslår att man skall göra knäböjningar olika djupt för att testa.
Detta blir extra jobbigt för att de muskler som får göra jobbet egentligen inte är designande för det ( de är inte hållningsmuskler som tål mjölsyra utan rörelsemusker utan förstärkning av senstråk)
Eftersom det är så jobbigt - så kommer de flesta hästar att sträva efter att hålla höft - has och knä så raka som möjligt under belastning = stolpig gång
Udo menar att bakbenens muskler har två uppgifter
* att transportera kroppen framåt ( skjutkraft)
* att stabilisera det belastade ( böjda
) benet
sedan kan man lägga till moderna studier i mekanik och tillägga att det ben som befinner signärmast under tyngdpunkten bär mest vikt , med tillägget att det förändras; beroende på hur många ben som är i marken under just den sekvensen
DÄRFÖR tror jag inte det kan förklaras i enkla förklaringsmodeller - det benet bär mest....
Utan de olika bakbenen har olika uppgifter beroende på vad som krävs av dem
Gast är ju jättelogisk när hon säger att vilket bakbens som främst sysslar med att transportera kroppen framåt = skjutkraft
Sedan vill jag mena att det sätter störst ansträning på det ben som måste belastas längst tid i böjt tillstånd Och givetvis hur djuuupt det benet böjs.
Så länge hästen är böjd så måste det yttre knäa längre och djupare - för att det andra skall nå fram
Men om störst ansträngning också är = bära mest vikt procentuellt skall jag inte svära på
förmodligen inte
Sedan så arbetar ju olika muskler - extensorer transportera hästen rakt fram - och när vi skal sidvärts måste ju även abdukterna in.
( extend = sträcka ut)
Abducera =föra ut från kroppen ( tänk abdikera
)