skolförvirring

Sv: skolförvirring

Jag har läst någonstans att hjälpgivningen i sluta är att vrida innerhöften utåt - någonstans där tappade jag intresset för AR

Sedan om man tittar på Bents häst så har den inte börjat med "böjgång" det är stolpigt med bakbenen - och därför blir det ointressant för mig

Likaså den bruna den försvarar sig med styva bakben.

mer hinner jag inte kommentera - jag skall rida....

Ha det bra :laugh:

hur menar du att bents häst inte börjat med böjgång, /stolpiga bakben?? vad betyder det?

jag vet vilken bild du menar - de har tagit en stillastående häst och böjt den i stallgången och då visade det sig att det inte var mycket den kunde böja sig.

Och vilka slutsatser kanman dra av det - inga

Vi människor kan inte heller sidböja särskilt mycket rakt åt sidan.
Men lägger man till förändiring i kurvaturen lin. samling - samt rotation - då djävlar - är vi akrobater:D

Det finsn ju faktistk muskler som har till uppgift att böja i länden - däremot så måse det nog till en välvning för att det skall gå - då hästen har väligt stora sidliga tornutskott i länden

NU skall jag sätta mig in i Lusidors inlägg
:devil: människa att kunna rita :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Ja det var en bild som illustrerade böjningen bra. i korrekt böjning blir yttersidans muskler långa och innersidan kortar sig.

hur menar du att bents häst inte börjat med böjgång, /stolpiga bakben?? vad betyder det?

Den sviktar / fjädrar inte i lederna när bakhoven belastas
Inget gung i gången.

Jag har snott utrycket stolpiga bakben från Jacko - jag tycker det är beskrivandet

Bilerna visar på en svag böjning. Den är heller inte på 3 spår- den i öppnan.
Som Morvan skriver kan den inte böja sin ryggrad mer än marginellt o den största böjningen sker vid sadelgjorden- därav innerskänkelns importans.

Jag skall försöka ta mig ur förvirringen....

Först att tro att det går att korta insidan utan att länga utsidan är befängt. Så den diskussionen kan vi hoppa.

Jag har varit i en liknande diskussion om ifall det går att höjja och sänka ryggen samtidigt - och försökte påpeka att det inte går att öppna en dörr åt två håll samtidigt :confused:

Så det släpper vi

jag måste tänka på angående att bära vikt - för det finns så många variabler att ta hänsyn till

Jag skall försöka ta mig ur förvirringen....

Först att tro att det går att korta insidan utan att länga utsidan är befängt. Så den diskussionen kan vi hoppa.
Inte alls befängt-
en häst kan vara lång i kroppen eller komprimerad.
det är stor skillnad på en unghästs böjning o en högt utbildad.
Om man släpper efter på yttersidan håller den inte ihop.

Även hästens bålstabilitet är viktig. när den får benen mer inunder sig- kan den bli riktigt kort. Det sker ju inte utan hjälp från ryttaren.

Som Morvan skriver kan den inte böja sin ryggrad mer än marginellt o den största böjningen sker vid sadelgjorden- därav innerskänkelns importans.

Ja det är en ganska svag böjning, men är den rätt i sammanhanget-dvs en häst som är korrekt böjd(men inte så mycket) och som kanske inte orkar med mer utan att tappa formen- så kan man fortfarande få rätt effekt dvs träna innerbak att träda fram mot tyndpunkten-mer vikt.

en fråga: anser ni att öppnan är en öppna endast om den är på tre spår?

ursäkta något osammanhängade meningar
:p

Det är ju det som är så bra. Det går att variera böjningen efter hästens utbildningsståndpunkt.
Från öppnatänk till den öppnan som är på tävling- där det kan vara 4 spår- om den är rätt böjd. Det kan skilja en hovsbredd mellan yttre fram o inre bak.

Sen "kan" man säkert böja mer:grin:

Ja det är en ganska svag böjning, men är den rätt i sammanhanget-dvs en häst som är korrekt böjd(men inte så mycket) och som kanske inte orkar med mer utan att tappa formen- så kan man fortfarande få rätt effekt dvs träna innerbak att träda fram mot tyndpunkten-mer vikt.

:p
Om man nu gör "parader"-kramar på ytter- hjälper man hästen att kunna samla sig oxå -att inte ramla iväg framåt o förstå mer vad man vill.
Man får ut effekt av skolan.
Om man gör dessa o inte blir kvar i handen, så bromsar man inte bakbenen utan hjälper den att få dem mer undersatta.

Senast ändrad:

en fråga: anser ni att öppnan är en öppna endast om den är på tre spår?

Jag har tidigare lärt mig att öppna ska ridas på 3 spår. Efter kurser i long raining för Mr. Holländare är jag osäker - eftersom han hävdar att den ska ridas på 4 spår. Jag varierar nog.. :angel:

Att bära vikt..

Det förändras ju också beroende på i vilken sekvens av steget man är. Det komplicerar ju allting

Hmm det är ju Udo Bürger som skriver om detta med böjgång - och jag tycker han förklara det bra. Skall se om jag kan översätta och pedagogisera det...

Han menar att framdelen som är skapad att bära vikt har en naturlig fjädring i och med att frambenen inte sitter ihop med skelettet i övrigt med en led - utan framvagnen hänger ju i en slinga av muskler.

Skall bakdelen bära vikt så måste den börja fjädra, annars så blir påfrestningen på lederna för kraftig. Bakbenen måste alltså hållas i ett böjt tillstånd när de belastas - fjädra /svikta = böjgång= början till samling

Eftersom detta medför en stor ansträngning så kommer 90 procent av alla hästar motsäga sig uppgiften :D

Och om man undrar över hur stor ansträngning det är så kan man ju gå några varv med sviktande ben själv och då inte räta ut knälederna helt :angel: - Piaff och piruett kan kanske jämföras med kosackdans - prova :angel: (min anm) Udo föreslår att man skall göra knäböjningar olika djupt för att testa.

Detta blir extra jobbigt för att de muskler som får göra jobbet egentligen inte är designande för det ( de är inte hållningsmuskler som tål mjölsyra utan rörelsemusker utan förstärkning av senstråk)

Eftersom det är så jobbigt - så kommer de flesta hästar att sträva efter att hålla höft - has och knä så raka som möjligt under belastning = stolpig gång

Udo menar att bakbenens muskler har två uppgifter
* att transportera kroppen framåt ( skjutkraft)
* att stabilisera det belastade ( böjda:angel: ) benet

sedan kan man lägga till moderna studier i mekanik och tillägga att det ben som befinner signärmast under tyngdpunkten bär mest vikt , med tillägget att det förändras; beroende på hur många ben som är i marken under just den sekvensen

DÄRFÖR tror jag inte det kan förklaras i enkla förklaringsmodeller - det benet bär mest....

Utan de olika bakbenen har olika uppgifter beroende på vad som krävs av dem

Gast är ju jättelogisk när hon säger att vilket bakbens som främst sysslar med att transportera kroppen framåt = skjutkraft

Sedan vill jag mena att det sätter störst ansträning på det ben som måste belastas längst tid i böjt tillstånd Och givetvis hur djuuupt det benet böjs.
Så länge hästen är böjd så måste det yttre knäa längre och djupare - för att det andra skall nå fram

Men om störst ansträngning också är = bära mest vikt procentuellt skall jag inte svära på :D förmodligen inte

Sedan så arbetar ju olika muskler - extensorer transportera hästen rakt fram - och när vi skal sidvärts måste ju även abdukterna in.

( extend = sträcka ut)
Abducera =föra ut från kroppen ( tänk abdikera :D )

Då minns jag inte helt galet då. :D

Jag har tidigare lärt mig att öppna ska ridas på 3 spår. Efter kurser i long raining för Mr. Holländare är jag osäker - eftersom han hävdar att den ska ridas på 4 spår. Jag varierar nog.. :angel:

SRS rider även på 4 spår

Då minns jag inte helt galet då. :D

Om du går in på nicholn. se ( har jag för mig) - så kan du läsa att det inte går att sidböja i bröstkorgen alls - det som händer är en förskjutning av skulderbladen

Det verkar finnas en "sanning" för varje smak...

Eller så gäller det att hålla sig till den senaste reviderade upplagan av "sanningen"

Om du går in på nicholn. se ( har jag för mig) - så kan du läsa att det inte går att sidböja i bröstkorgen alls - det som händer är en förskjutning av skulderbladen

Det verkar finnas en "sanning" för varje smak...

Eller så gäller det att hålla sig till den senaste reviderade upplagan av "sanningen"

Inte för att det spelar mig någon som helst roll - jag bara böjer så gott jag å hästen kan.. :angel:

Men, det måste ju finnas ett riktigt och sant svar på frågan - med plats för individuell variation såklart. Jág tycker att men kan se när hästen kliar sig på ett bakben tex - att det inte böjer sådär vansinnigt i ryggen. Ska kolla lite noggrannare i morrn..

det jag undrar är om ni tycker att öppnan är en öppna värd sitt namn-får samlande effekt om den inte är på tre spår, då menar jag mer åt framdelen innanför spåret

Inte för att det spelar mig någon som helst roll - jag bara böjer så gott jag å hästen kan.. :angel:

Men, det måste ju finnas ett riktigt och sant svar på frågan - med plats för individuell variation såklart. Jág tycker att men kan se när hästen kliar sig på ett bakben tex - att det inte böjer sådär vansinnigt i ryggen. Ska kolla lite noggrannare i morrn..

Ungefär så kommenterade Podhajsky den forskningen :rofl:
Om man tar kunskap från människa så tror jag att en stillastående häst inte sidböjer så mycket ( iaf inte ett havblod :D - nordisar är mycket rörligare) - men som sagt ihop med andra aspekter...

Det som hindrar konkret sidböjning i bröstryggen är ju faktiskt revebenen...

men

det enda man kan vara säker på - är att vi inte vet så mycket :D

det jag undrar är om ni tycker att öppnan är en öppna värd sitt namn-får samlande effekt om den inte är på tre spår, då menar jag mer åt framdelen innanför spåret

på en volt menar du?

Jag menar nog att om possitionen får hästen att belasta bakbenet böjt så får det en samlande effekt.

Rent sådär logiskt så borde ju en sådan öppna osm gast refererade till där pannan cirkalde runt en mittpunlkt vara extrem jobbig om benen skall vara böjda

Nu Kaffe..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar