skolförvirring

Sv: skolförvirring

Han menar att framdelen som är skapad att bära vikt har en naturlig fjädring i och med att frambenen inte sitter ihop med skelettet i övrigt med en led - utan framvagnen hänger ju i en slinga av muskler.

detta motsäger sig allt jag lärt mig i min ridkarriär!:p:eek: eller har du skrivit fel?
jag tänker helt tvärtom, frambenen har inga vinklade leder och INGEN naturlig fjädring, frambenet sätts ner rakt, medan bakbenen har flera vinklar därför är bakbenen mycket bättre lämpade till att bära vikt-dvs ryttaren, utan att ta skada av det.

jag tänker mig att huvudsyftet med själva ridningen är att hästen flyttar mer och mer vikt på sina bakben, just för att de är bättre lämpade att bära ryttaren. och naturligtvis är det oerhört viktigt att ha koll på tyngdpunkten och diverse bakben mm vilket ben som tränas till att sträckas fram mot den- för det är där som vikten ligger och där som ryttarens och hästens tyngdpunkt ska sammanfalla.

han tänker nog ett steg längre

Hästen är ju inte gjord att ridas :angel:

Den bär av naturen den största delen av sin vikt på framdelen - medan motorn sitter bak, och fjädringen sitter där i upphängningen i framvagnen....
Hästen är ju kostruerad för att vara häst - inte bära ryttare

Sedan att hästen inte funkar att ridas med vikten på framdelen det är en annan sak - steg två liksom.

Ja de flesta är nog ense att huvudsyftet med Dressyren är att flytta över vikten bakåt ( jämnare fördelning) Men för att det skall gå - och för att den skall kunna / vilja svikta med de leder som finns bak - så måste ryttaren lyckas få hästen att sluta låsa bakbenet - när det belastas.

Många är överens om att - få hur :D

Några är överens om att prio1 är att få igång en liten svikt....

Senast ändrad av en moderator:

Jag har svårt att tro att hästarna inte skulle kunna böja vid höfterna utifrån det jag själv har sett på "akrobathästar"! :p
Men rent fysiologiskt vet jag inte vad om faktiskt böjs...

Som vid behandling när ET´n trycker på en/två punkter vid ryggen och får hästen böja igenom hela ryggraden maximalt (upplever jag det som iaf iom att det är mycket mer böjning än jag trott att en hästrygg kan ha! :p ) så vrids innerhöften fram rejält i samband med det och jag upplever det som att hela ryggen får en jämn böj...

Angående det där med om det är möjligt att korta innersidan utan att länga yttersidan så tycker jag det rent teoretiskt borde gå -MEN då borde ju hästen få en massa onödiga spänningar, kortare insida än nödvändigt och ingen riktig böjning? För då spänner den ju båda sidor...

Jag har tidigare lärt mig att öppna ska ridas på 3 spår. Efter kurser i long raining för Mr. Holländare är jag osäker - eftersom han hävdar att den ska ridas på 4 spår. Jag varierar nog.. :angel:

Ska och ska... I TR står säkert att öppnan SKA vara trespårig (jag har inte TR vid datorn just nu). Men då är frågan vilken "trespårighet"?

Den där tvärningen är så pass stor att en framhov och en bakhov är i samma spår,

eller

den där tvärningen är så pass liten att en bakhov går i ett spår mellan framhovarna.

Och ja, en så pass stor tvärning så att hästen går på fyra spår är också en möjlighet.

Det jag har fått lära mig av min AR-tränare är i alla fall att det är inte tvärningens storlek som är det viktiga, utan att jag som ryttare sjäv kan känna och variera tvärningen, efter dagsform och behov.

Jag kan nog villigt erkänna att jag oftast så här års, när vi inte är i så stor gång än efter vintern har den lilla trespåriga tvärningen i öppnan, men lägger in ett par steg av den andra trespåriga då och då. Fyrspårig tvärning i öppna för mig är inte att föredra, då min dam tar varje chans att ramla ut med bogar och andra utstickande delar. :rofl:

Ska och ska... I TR står säkert att öppnan SKA vara trespårig (jag har inte TR vid datorn just nu). Men då är frågan vilken "trespårighet"?

Den där tvärningen är så pass stor att en framhov och en bakhov är i samma spår,

eller

den där tvärningen är så pass liten att en bakhov går i ett spår mellan framhovarna.

Och ja, en så pass stor tvärning så att hästen går på fyra spår är också en möjlighet.

Det jag har fått lära mig av min AR-tränare är i alla fall att det är inte tvärningens storlek som är det viktiga, utan att jag som ryttare sjäv kan känna och variera tvärningen, efter dagsform och behov.

Jag kan nog villigt erkänna att jag oftast så här års, när vi inte är i så stor gång än efter vintern har den lilla trespåriga tvärningen i öppnan, men lägger in ett par steg av den andra trespåriga då och då. Fyrspårig tvärning i öppna för mig är inte att föredra, då min dam tar varje chans att ramla ut med bogar och andra utstickande delar. :rofl:

Ja, jag har då ingen aning om vad som står i TR. Den trespåriga öppnan är enligt Maestro Cedersköld som jag red för en gång i tiden. Litar helt på att han kunde sin sak... ;) Trespårig för honom innebar att inner bak och ytter fram går på samma spår och det kör jag med.
I tömkörningen blir det nog oftare på 4 spår eftersom jag då har svårare att kontrollera hästen - och min tvärar gärna. :angel:

Ja, det kan ju hända att jag blandat ihop höfter och ryggrad :o
Men jag ska kolla igen efter den där bilden och vad som står.

Lite OT: min häst är däremot oerhört rörlig i ryggen -åt andra hållet- dvs han är en :devil: på att skjuta rygg. Enligt massören är han mjuk som en 2-åring i ryggen trots att han är 17. Kanske min också är en "akrobathäst"... :bump:

Jag skall försöka ta mig ur förvirringen....

Först att tro att det går att korta insidan utan att länga utsidan är befängt. Så den diskussionen kan vi hoppa.

Jag har varit i en liknande diskussion om ifall det går att höjja och sänka ryggen samtidigt - och försökte påpeka att det inte går att öppna en dörr åt två håll samtidigt :confused:

Så det släpper vi

jag måste tänka på angående att bära vikt - för det finns så många variabler att ta hänsyn till

Nej du det släpper vi inte alls. Det är framdelen man ska kontrollera
och hästen ska inte släppa ut yttersidan utan kunna komprimera inner ändå. Om den går på 3 spår blir inte böjningen stor. På öppnabilden som Lusidor la in så är tex baken ju innanför:confused:
Hästen ska flytta in framdelen en bit, böja runt innerskänkel men har bakdelen kvar på spåret. Böjer man den som på en liten volt är det en annan sak men inte öppna:o Då går baken inte längre på rakt spår.

KL
Försöker läsa ikapp.
Lusidors bilder är bra, men jag undrar om det inte ska vara så i slutan att även bogarna ska vara i rät vinkel mot väggen?
Eller har jag fått det om bakfoten?

Nej du det släpper vi inte alls. Det är framdelen man ska kontrollera
och hästen ska inte släppa ut yttersidan utan kunna komprimera inner ändå. Om den går på 3 spår blir inte böjningen stor. På öppnabilden som Lusidor la in så är tex baken ju innanför:confused:
Hästen ska flytta in framdelen en bit, böja runt innerskänkel men har bakdelen kvar på spåret. Böjer man den som på en liten volt är det en annan sak men inte öppna:o Då går baken inte längre på rakt spår.

Tack, då slapp jag ställa den diagnosen. Det var ungefär vad jag också såg. :bow:

Ja, jag skulle vilja ha den lite mer vinkelrät mot väggen (bogen), lite mer böjd runt inner o ställd. Frambenen ska ju gå kvar på spåret.

Senast ändrad av en moderator:

Oj vad det skrivs, måste läsa lite.

tänker ju att öppna inte är bundet till en viss grad av tvärning utan kan växla beroende av böjningens grad o vad man håller på med i träning.
Den blev svag ja, gjorde den så färgad av diskussionen med "öppna o sluta TÄNK".

och slutan skrev jag väl att jag gjorde två o funderade på vad som är mer rätt. lägger in fler.
Här är frambenen rakt på spåret o pannan hamnar innanför pga böjningen. Svag tvärning, sluta "tänk".. (för att slippa diskussioner om förböjning o övertvärning eller nåt)
teckningar007.jpg

han tänker nog ett steg längre

Hästen är ju inte gjord att ridas :angel:

Den bär av naturen den största delen av sin vikt på framdelen - medan motorn sitter bak, och fjädringen sitter där i upphängningen i framvagnen....
Hästen är ju kostruerad för att vara häst - inte bära ryttare

Sedan att hästen inte funkar att ridas med vikten på framdelen det är en annan sak - steg två liksom.

Ja de flesta är nog ense att huvudsyftet med Dressyren är att flytta över vikten bakåt ( jämnare fördelning) Men för att det skall gå - och för att den skall kunna / vilja svikta med de leder som finns bak - så måste ryttaren lyckas få hästen att sluta låsa bakbenet - när det belastas.

Många är överens om att - få hur :D

Några är överens om att prio1 är att få igång en liten svikt....

Jo tänker man efter så kan man ju undra varför vi människor envisas med att sitta och åka runt på djur...:angel: vad ska det vara bra för?:D

nämen, som du säger, i naturligt tillstånd bär hästen vikt på frambenen och bakbenen är påskjutande. men när det kommer en ryttare på ryggen förändras hela jämvikten och om hästens bakben och rygg inte skolas till att bära upp ryttaren så hamnar för mkt vikt fram. det är ju just det vi strävar efter, att träna hästen till att inte ta skada av att bli riden.

som man ser så har alla olika vägar att gå, du tex pratar om svikten och att inte låsa bakbenen, men andra tänker i andra banor men vill samma sak. jag tror på att succesivt skola vardera bakben och därigenom- när hästen är tillräckligt stark för att orka vinkla bäckenet mera( där halva steg och piaffen kommer in) så kommer hasvinklingen. Jag håller med, det är lätt att säga hur det ska va, men att verkligen göra rätt och veta varför man gör saker, det kan ibland va lite eftersatt...

Skulle vara intressant hur du : enligt din prio 1 arbetar fram svikt, hur ser din utb.trappa ut?:)

Därmed har jag inte sagt att framdelen är gjord att bära ryttarens vikt...[/I] nej, jag läste lite dåligt, du menar ju att den utan ryttare bär vikt fram

På öppnabilden som Lusidor la in så är tex baken ju innanför
Så om hästen har smala höfter så ändrar det graden av tvärning?;)
nej skämt åsido, men jag kollade bara på mittlinjen genom hästen då jag drog linjen, graden av tvärning. och slarvade dit några hovar, så att de inte stämmer med TR det är nästan ofrånkomligt.

Syftet var att få lite input i hur mkt vikt som hamnar över respektive bakben i öppna eller sluta, oavsett tvärningsgrad!
-Alltså, vilket ben som i stort aktiveras mer än det andra, hur vi än beskriver aktiveringen.

och vi får väl förutsätta att vi snackar om en häst som är kapabel att vinkla sina leder i bakbenet och inte stolpar sig fram, hänger på bogarna o tappar utsidan.

På denna blir halsen lite för böjd, tycker jag, lite mer yttertygel och bättre ställning:idea:

Men, jag ritade en så jämn kurva jag kunde, även om bröstryggen inte böjs lika starkt så blir helheten ju ändå jämnt kurvad, och då måste ju halsen böjas lika mkt som resten (läs -höfterna), och bara avslutas i samma stöllning som böjen på kroppen.
(petimeterkolla inte bilderna, de är gjorda ur skallen o inte efter korrekt förlaga!:o)

och om framhovarna är parallella med väggen kommer halsen väl in en sån bra bit?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar