skolförvirring

Sv: skolförvirring

Men, jag ritade en så jämn kurva jag kunde, även om bröstryggen inte böjs lika starkt så blir helheten ju ändå jämnt kurvad, och då måste ju halsen böjas lika mkt som resten (läs -höfterna), och bara avslutas i samma stöllning som böjen på kroppen.
(petimeterkolla inte bilderna, de är gjorda ur skallen o inte efter korrekt förlaga!:o)

och om framhovarna är parallella med väggen kommer halsen väl in en sån bra bit?

Förstår inte riktigt hur du menar att halsen måste böjas som på bilden. Halsen ska vara rakare hästen ska ju ha huvudet i rörelseriktningen. Om halsen är böjd hindras hästen att arbeta rätt.

Cristobal: Ja, den bilden såg bättre ut! Står även att man stabiliserar utsidan.

Nu spånar jag bara.

Är det då käpprätt åt skogen stt påstå att hästen ska vara jämnt böjd i hela kroppen.
är det enbart bålen som ska böjas och halsen vara helt rak?
Det var alltså därför mitt ritande blev knas, då pannan kom innnanför!

och så det där med ställning.
Om höfterna är ställda, bålen böjd, ska inte hals och nacke bli en förlängning av den kurvan, oavsett tygelinverkan.

jag tänker då jag sitter på hästen att jag vill rida den ut mot yttertygeln, men ställningen ska skapas av böjningen i bålen, och alltså kan innertygeln hänga i princip fritt då hästen är korrekt böjd och självbärig.
Och då den är helt i balans och bär sig kan båda tyglarna vara loss utan att störa hästens form o balans.

Nu spånar jag bara.

Är det då käpprätt åt skogen stt påstå att hästen ska vara jämnt böjd i hela kroppen.

Om höfterna är ställda, bålen böjd, ska inte hals och nacke bli en förlängning av den kurvan, oavsett tygelinverkan.

jag tänker då jag sitter på hästen att jag vill rida den ut mot yttertygeln, men ställningen ska skapas av böjningen i bålen, och alltså kan innertygeln hänga i princip fritt då hästen är korrekt böjd och självbärig.
Och då den är helt i balans och bär sig kan båda tyglarna vara loss utan att störa hästens form o balans.

Eeh den är ju jämnt böjd i hela kroppen på Cristobals bild , böjer du mer i halsen blir den förböjd och så tappar du ytterbogen och hela ihopkopplingen med bakbenen.

Nu spånar jag bara.

Citerar ur Bo Tibblin, Ridlära, 2002, s 158.

"Att på rätt sätt rida skolan öppna hör till det svåraste i dressyrridningen. Ändamålet med öppna är att gymnastisera hästens bakdel och öka dess bärande förmåga. Det är ett av de viktigaste hjälpmedlen för att öka hästens samling."

"Vid en hastig blick kan skänkelvikning längs långsidan och öppna se mycket lika ut. Men det är mycket stor skillnad på dessa bägge rörelser. I skänkelvikningen tväras hästen med rak bål och rides sidvärts längs långsidan med överkorsande såväl bak- som framben. Bakbenen går på spåret och frambenen innanför. I öppna rör sig hästen efter samma linje men nu åstadkommer vinkeln mot spåret (långsidan) med hjälp av böjning i hästens bål. Bakbenen kommer att gå kvar på spåret utan att korsa varandra. Genom böjningen i bålen kommer frambenen att hamna innanför spåret och det inre kommer fortfarande att korsa det yttre."

s. 159 -

"Övandet av öppna kan lämpligen påbörjas med att ryttaren rider "med bogen innanför spåret". Man fortsätter att rida rakt fram längs långsidan, men för samma hjälper som används vid inridning på en volt förs framdelen genom böjning in en aning innanför spåret. Denna böjning ska inte vara större än att inre bakfoten går mitt emellan framfötternas spår. Böjningen utformas lämpligen genom att ryttaren vid långsidans början lägger en volt med ca 8 m diameter. Bjuder hästen motstånd i denna volt kommer den att göra det i sidvärtsrörelsen också, varför ryttaren i så fall ska bli kvar på volten till dess hästen "accepterar" den. När hästen då återkommer till spåret förs framdelen åter in på volten, som om ytterligare en volt skulle ridas, men när tvärningen motsvarar den önskade fortsätter ryttaren i stället längs långsidan."

Det står med andra ord inget direkt om böjning i halsen där, bara att det påminner om skänkelvikning... Men roligt med det sista stycket är ju att första raderna är den där "lilla trespåriga öppnan" som jag skrev om igår.

Senast ändrad:

Citerar ur: Louise Nathorst, Dressyr med Lussan, 2001, s 104-

"Skolorna, först och främst öppna, kan påbörjas när hästen i grundutbildningen fått så mycket styrka och smidighet att den orkar utföra dessa utan att det påverkar balansen eller gångarterna negativt. Hästen måste ha en bra framåtbjudning, den ska ha stabil takt och vara lösgjord från kroppsliga och mentala spänningar. Den ska ha uppnått en bra jämvikt när den rör sig på böjda spår och gå lätt och villigt undan för båda skänklarna i skänkelvikning."

"I öppna är hästen ställd och böjd ifrån rörelseriktningen. Den rör sig med bakdelen på spåret och framdelen innanför. i en klassisk öppna är tvärningen som åstadkommes genom hästens böjning, så stor att hästen går på tre spår sett framifrån eller bakifrån. Bakbenen följer alltså spåret, till exempel långsidan, och hästen är böjd genom hela sin längdaxel. Det inre frambenet kommer att korsa det yttre som går på samma linje som inre bakbenet.
Med en häst som fått kontinuerlig och systematisk träning och har blivit riktigt smidig i kroppen kan böjningen ökas något. Kvaliteten i rörelsen i övrigt får inte gå förlorad. Man kan då acceptera att den tvärar något mer, så att avståndet mellan inre bak och yttre fram tillåts bli cirka en hovbredd och därmed bildas fyra spår."

"Man kan börja öva öppna när hästen fått en så bra balans att den i en bra grundform och med bibehållen schwungfull gång kan utföra alla rörlesler ur lätt klass inklusive flytande skänkelvikningar för lätta hjälper."

Sen hoppar jag ner lite i en beskrivning om förberedande övningar till öppna...

"En tredje förberedande övning är att rida hästen en halv eller en hel långsida och låta den vara ställd inåt. Då är det viktigt att inre tygeln verkligen lösgör hästen i nacken för att åstadkomma ställning och inte förhåller. Lägg sedan till en böjning i bålen och rid därmed något som kan kallas "bogen innanför spåret". Tvärningen blir då så stor att inre bakbenet går mellan frambenens spår, sett rakt framifrån."

Backar även till kapitlet om skänkelvikning, s 99

"Skänkelvikning är en sidvärtsrörelse. Det betyder att hästen inte längre ska gå rakt fram på ett spår, utan flytta sig åt sidan och korsa över inre benparet framför och förbi det yttre. I skänkelvikningen ska hästen vara rak i kroppen men ställd i nacken ifrån rörelseriktningen och röra sig sidvärts undan för inre skänkeln."

Min Kyra dressyrbok försvann i garderoben någon gång den kalla vinter 1847, tror jag... :o eller om det är dammråttorna som käkat upp den. Förmodligen hittar jag den när jag börjar gräva... tre meter in och två dm ner, fyra dm till vänster...

Om någon annan har de tillgänglig, kanske ni kan skriva några citat ur den också. Bara att ha som diskussionsmaterial.

Nej du det släpper vi inte alls. Det är framdelen man ska kontrollera
och hästen ska inte släppa ut yttersidan utan kunna komprimera inner ändå. Om den går på 3 spår blir inte böjningen stor. På öppnabilden som Lusidor la in så är tex baken ju innanför:confused:
Hästen ska flytta in framdelen en bit, böja runt innerskänkel men har bakdelen kvar på spåret. Böjer man den som på en liten volt är det en annan sak men inte öppna:o Då går baken inte längre på rakt spår.

Nu mellanlandar jag bara här - jag skall ivääg.

Men det du och axel hävdar är en fysisologisk omöjlighet.

Omhästen kortar insidan komerm det påverka ställningen i lederna vilket kommer att påverkar utsidan = längs

Det handlar om antagonister

ja man flyttar inframdelen i en öppna - men du du kan ju gå ur en öppna in i en sluta eftersom böjningen är den samma.

Använd Cristobals teckningar från Müsler istället för Lusidors.

Återkommer

Hästen är ställd från rörelseriktningen i nacken och böjd i bålen. Precis som det SKA vara i en öppna

I skänkelvikning ska hästen vara ställd i nacken från rörelserikningen, rak i bålen.

När man läser böcker, eller rider för instruktör, får man ju hela tiden lära sig att yttre tygel ska hindra hästen från att förböja sig i halsen. Jag vet inte HUR ofta jag fått örsprång av mina instruktörer, vare sig det varit på ridskolan, eller för AR-instruktör... :rofl:

Min Kyra dressyrbok försvann i garderoben någon gång den kalla vinter 1847, tror jag... :o eller om det är dammråttorna som käkat upp den. Förmodligen hittar jag den när jag börjar gräva... tre meter in och två dm ner, fyra dm till vänster...

Om någon annan har de tillgänglig, kanske ni kan skriva några citat ur den också. Bara att ha som diskussionsmaterial.

Min Kyrabok är utlånad sen länge, tyvärr:mad:

Men nu när det påstås att hästen ska länga utsidan i en öppna, vilket jag inte har lärt mej :cool: och det jag skrev ifrågasattes så sökte jag och hittade detta på en hemsida där Kyra ger råd.:idea: (man får inte göra reklam eller länka så jag skriver av det lilla jag hinner just nu. )

Alltså även till Fredrik:

Öppna
Tänk på att hästen ska korta inre sidan och inte länga yttre sidan i rörelsen. När hästen är böjd är det ytterskänkeln som driver och yttertygeln som förhåller.

Jag vet att många bukefalister tolkar dessa regler stenhårt att man inte får länka till hemsidor. Men jag som moderator kan informera alla om att i medlemsreglerna som jag förutsätter att ni har läst, står det att man får använda länkar som fördjupning på egna utförliga beskrivningar. Så jo, man får använda länkar. Men inte enbart länkar, utan även egen text och förklaring.

Mvh

IngelaH
moderator

Kyra har såklart stenkoll på biomekaniken! ;)
Hennes övningar är väldigt pedagogiska. Men själv skulle jag inte vilja följa hennes filosofier helt. T ex med tanke på rekommendationen att öva sluta genom att gå från sluta till skänkelvikning sen sluta.

Motivering: För hästen är givetvis skänkelvikningen lättare än slutan. Tycker det är onödigt stor risk att hästen får skänkelvikningsstyle även i den betydligt jobbigare slutan, och mer logiskt att först gå från en böjd rörelse för att först hitta böjning innan man går över till slutan.

Jag vet att många bukefalister tolkar dessa regler stenhårt att man inte får länka till hemsidor. Men jag som moderator kan informera alla om att i medlemsreglerna som jag förutsätter att ni har läst, står det att man får använda länkar som fördjupning på egna utförliga beskrivningar. Så jo, man får använda länkar. Men inte enbart länkar, utan även egen text och förklaring.

Mvh

IngelaH
moderator

Det är en annan diskussion men faktum är att länkar flera gånger plockats bort när det varit till andra "hästsidor" trots att det varit helt enligt reglerna vad gäller fördjupning. Så det är inte alls så enkelt

Tack för länken.
Det är ju det som gör att man kan samla hästen o inte bara rida vidare i arbetstrav- att man har den kvar på ytter o sen böjer den.

Att den börjar att sätta sig lite.

Man spänner pilbågen mer:idea:

Senast ändrad:

Hästen är ställd från rörelseriktningen i nacken och böjd i bålen. Precis som det SKA vara i en öppna

I skänkelvikning ska hästen vara ställd i nacken från rörelserikningen, rak i bålen.

När man läser böcker, eller rider för instruktör, får man ju hela tiden lära sig att yttre tygel ska hindra hästen från att förböja sig i halsen. Jag vet inte HUR ofta jag fått örsprång av mina instruktörer, vare sig det varit på ridskolan, eller för AR-instruktör... :rofl:

Ja - halsen är ju inga problem att böja, men bålen...

Om man istället rider med en rak hals o bara ställd i nacken- då hamnar man lättare rätt. Att bara göra ledande tygeltag o hålla om med inner o hålla ytter på plats.
I båda dina citat är ju stor grad av böjning inte det viktigaste, utan att det som sker- blir rätt.

Helt sant, men det gäller troligtvis främst den sidan som börjar på H och slutar på N, som är en hästcommunity, som konkurrerar med bukefalos. Så det KAN ha sina rutiga och randiga skäl.

Mvh

IngelaH
moderator

Kyra har såklart stenkoll på biomekaniken! ;)
Hennes övningar är väldigt pedagogiska. Men själv skulle jag inte vilja följa hennes filosofier helt. T ex med tanke på rekommendationen att öva sluta genom att gå från sluta till skänkelvikning sen sluta.

Motivering: För hästen är givetvis skänkelvikningen lättare än slutan. Tycker det är onödigt stor risk att hästen får skänkelvikningsstyle även i den betydligt jobbigare slutan, och mer logiskt att först gå från en böjd rörelse för att först hitta böjning innan man går över till slutan.

Ja om man vil betona böjningen väldigt mycket så tänker man nog som du gör.
Men om man vill ha kontroll över var man har alla delar, för att få den samlande effekten, så tänker jag annorlunda och tycker det där växlandet är bra:idea:

Jag följer nog Kyras rekommendationer eftersom jag har förtroende för hennes kunnande. Men sen kan man ju inte bara sitta själv och göra och kanske hamna fel då är det ingen idé, man behöver ju andra ögon som ser:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Så sant, så sant.... Men det står heller ingenstans att öppnan ska ridas samlad, eftersom att exempelvis den gröna hästen i grunden inte vet vad samling är, utan att öppnan ska stärka och utveckla samlingen. Men det kan iofs vara bristande läsförståelse från mig...

"Samlande rörelser är framför allt öppna, sluta och förvänd sluta, vilka gemensamt kallas skolor. Ändamålet med dessa skolor är att gymnastisera hästens rygg och bakdelsmuskulatur så att den orkar föra över mer av vikten bakåt och därmed avlasta framdelen, varvid bogrörelsen lir friare. Hästen ska också uppnå sådan styrka och smidighet i bakenens ledgångar att den orkar ta emot den ökade belastningen och samtidigt öka på den påskjutande kraften." Bo Tibblin, Ridlära, 2002, s 156

Och där brukar vi också bli oense emellanåt. :D Även om jag har förklarat att jag rider skolorna för att stärka min häst till samling, ett benpar i taget. Skolorna leder för mig hästen till samling.

Senast ändrad:

Det ÄR ju en skitbra övning, men man behöver inte använda den för ngt allena. tycker att den kan fylla fler syften.

Rider sk. vikning för att lösgöra bog o bakben samt en check av rakriktningen o liksidigheten.
Skolorna mer för lösgörande i bålen.
Styrkan räknar jag in i all ridning. Vissa saker som är jobbigare tar jag i liten dos.

Så tänker jag.:bump:
'
Såg din redigering nu.

Men det han menar är just att det är ett redskap. man måste hjälpa den till att få mer vikt bak- via parader.
En häst som är megastark i rygg o bakdel samlar sig inte heller per automatik- i min värld.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar