skolförvirring

Sv: skolförvirring

OK.
Kyra har ju fel då:crazy:

Har man ridit så, så känner man vad som händer.
Sen kan man jämföra med teckningar o gungbrädor i det oändliga- utan att förstå:crazy:

klart att utsidan blir ngt längre, men den måste hållas ihop- lite block o taljafunktion. Släpper du lika mkt som du böjer-ingen vidare anspänning av bågen.

Sen är det här en fas i utbildningen.
När hästen klarar av detta så behövs det mindre o mindre hjälper- "nästan bara sätesridning" -den bär sig mer bak o behöver inte samma support från sin ryttare.

Jag förstår precis hur du menar och håller med

Kan man länga överlinjen utan att underlinjen kortas?
Om jag böjer en varmkorv åt något håll måste ju ena sidan bli längre o andra kortare. För mig ett fysiskt axiom.
Men man vill ju inte ha den där utskjutande bogen, så den får man passa på.
På Müselers bilder ser man ju också att strecket för frambene/bogarna inte är helt vinkelrätt mot väggen, utan det ser lite ut som att hästen är böjd där också.

OK.
Kyra har ju fel då:crazy:

Har man ridit så, så känner man vad som händer.
Sen kan man jämföra med teckningar o gungbrädor i det oändliga- utan att förstå:crazy:

klart att utsidan blir ngt längre, men den måste hållas ihop- lite block o taljafunktion. Släpper du lika mkt som du böjer-ingen vidare anspänning av bågen.

Sen är det här en fas i utbildningen.
När hästen klarar av detta så behövs det mindre o mindre hjälper- "nästan bara sätesridning" -den bär sig mer bak o behöver inte samma support från sin ryttare.

Nej men du missförstår Kyra

Och block och talja

och "bågen" då den handlar om dorsalt - ventralt plan - och inte lateralt

Kan man länga överlinjen utan att underlinjen kortas? Nej :D
Om jag böjer en varmkorv åt något håll måste ju ena sidan bli längre o andra kortare. För mig ett fysiskt axiom. Ja :laugh:
men här behöver man inte hålla sig till naturlagarna :angel:

Men man vill ju inte ha den där utskjutande bogen, så den får man passa på. Det yttertygeln gör är ju att hidra ryggraden att rotera så att vikten inte ramlar på ytterbogen.

På Müselers bilder ser man ju också att strecket för frambenen/bogarna inte är helt vinkelrätt mot väggen, utan det ser lite ut som att hästen är böjd där också.

Det är ju samma böjning i skolorna - det är ju placeringen som skiljer
Om jag minns rätt så skall bäckenet vara vinkelrät i öppnan - och pannan i slutan - då stämmer ju Müslers bilder.

Just i det här fallet blir ju terminologin petitesser - men ute i den dagliga ridningen så kan kunskaper om vad som faktiskt sker och hur - hindra att man ber hästen om saker den omöjligt kan klara :o- vilket ju leder till tråkig spänning

Vilket inte är helt ovanligt :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Just i det här fallet blir ju terminologin petitesser - men ute i den dagliga ridningen så kan kunskaper om vad som faktiskt sker och hur - hindra att man ber hästen om saker den omöjligt kan klara :o- vilket ju leder till tråkig spänning

Vilket inte är helt ovanligt :crazy:

Mycket tänkvärt!:bow:

Vissa saker är helt enkelt smaksak och frågan om metoder som passar ändamålet - annat är fysiskt omöjligt..
Synd att det inte läggs mer vikt på såna fysiska detaljer tidigt på t ex ridskolor (inte alltför sällan som knappt ridlärarna verkar ha koll på den biten!). Kommer ihåg det där suckandet "usch, är det teori NU IGEN!?" när det i själva verket känns som för lite relevant teori! :p

*Knapplån*

Får jag komma med en skolbanan?

20152277.jpg

Japp, banan på fönsterbrädan är ju en ganska bra grej, att tänka öppna och sluta med. Fönstret är ridhusväggen.

Ett par öron, man, pannlugg i ena änden och lite svanstagel i andra änden, så vips, har vi skapat oss en skolbananhäst. :banana:

20152278.jpg

Peta in "framdelen" och håll bakdelen på spåret - öppna. Peta in "bakdelen" och håll framdelen på spåret - sluta.

FÖRLÅT!!! :rofl::rofl::rofl: Jag kunde inte låta bli, jag var bara tvungen att använda en sån där bildmetafor, som min underbara AR-instruktör har.

Nej men du missförstår Kyra

Och block och talja

och "bågen" då den handlar om dorsalt - ventralt plan - och inte lateralt

O nu kom det svårbegripliga termer :bow:

Det är ju böjningen som är redskapet, men sen är det ryttaren som måste hjälpa den till samling genom att hålla ihop yttersidan på rätt sätt.
Menar förresten inte att yttersidan blir längre, utan det är för att förhindra längning av den som den hålls i schack- för att få korrekt böjning o även samling.

Du har nog missat att jag tränar för en av Kyras fd favoritelever som även jobbat hos Pedersen- andrahandsinfo omsatt till praktik- under övervakning- så ja. Jag är ganska säker på att det är så Kyra menar.

Jag tycker att det är skrämmande att det rent generellt är så stort ointresse för rörelemekanik.
Inom Grenarna där människor är atleter så görs rörelseanlayser ner på petimeter nivå.

Medan ridningen till stor del byggs på en massa antagandet.

Angående yttersidan så tycker jag att det är Kardinalfelet hos alla på låg nivå att bara släppa ramen där. - så den får absolut inte glömmas bort om man vill ha en rak häst.

Men å andra sidan när ryttarna kommmit en bit så ser man å andra sidan hästar som är helt fastlåsta på yttertygeln elelr båda :crazy: - och det funkar ju inte heller
Lagom är bäst.

Om man studerar müselers bidler så kommer det ge sig av sig själv - om man alltid har sina axlar i samma posstion som hästens bogar så blir insidan kortare och yttersidan längre i ryttarens ram- halt naturligt

Ja håller med om att vissa saker skiljer i teknik - och tycke och smak - men hästkroppens konstruktnion kan man inte diskutera bort

Åhå, du menar en sån där spiralfjäder?

KL Tänkte då jag gick i hagen nyss på hur sittbenen ju åker uppåt/nedåt också, så det är många rörelser som ska samverka i en skola - mycket stora möjligheter till att låsa o fastna på alla möjliga sätt...

Men för en sådan amatör som jag så är det roligt o spännande med dessa nördiga diskussioner, kan bli glad av att tänka på dem, när som helst, även fast vi iblamd är sura eller så...

Att omsätta i praktiken är ju det roliga

Jä*ligt fina bananer - vad kostar de idag?

Växlandet gör vi ju ändå, bara det att jag personligen tycker det är "farligt" att blanda ihop skänkelvikningar med skolor just av anledningen jag skrev, finns så mycket annat att växla mellan. Hålla koll på kroppsdelarna kan man ha fokus på ändå!

Ibland blir bästa resultatet att just blanda en skola med skänkelvikning.

Man kan ju säga som såhär , rid en tvär diagonalsluta i galopp eller i trav för den delen så blir det nog lättare att förstå vad som menas med att inte utsidan skall längas ut. Vad som händer är att du inte kommer fram till punkten , inte i sluta iallafall.
Eller ta saxen för den delen - skitsvår och man blir alltid för sen.:crazy:

De är svindyra! Äkta Paintoriginal ju! Men du kan få dem signerade för 2500 stycket. Vill du ha ram till 5000 stycket... :angel: Annonserar snabbt, innan moderator är på plats... :p

Ang. saxen som jag inte tränat på så mkt, men där fick jag goda tips av tinne- vad man ska tänka på.

T.ex att fortsätta flytta bakdelen ngt språng/ steg för att inte hamna före med den vid byte av riktning- alt få ett snett byte. Att inte heller ställa om innan, utan precis.

Sen lär sig hästen vad som komma skall o blir mer med på noterna.
en jättebra övning för att lära sig att bli kvick själv.

Det är ju när man ska rida hästen rak- som det avslöjar sig om det är bra eller inte.
Att rida med ngn form av böjning är ju lätt.
Som Malinigbg skrev- att stoppa bakkärran åt ngt håll- är ju vad hästen föredrar.
att trampa på rakt/ lika- är konsten

Ja, det vill jag lova. :rofl:

KL
Här talas om väggen osv men prova utan väggen:angel: En diagonal är ingenting jämfört med en rak linje genom tex ridhuset helt utan stöd av vägg. Har fått rida så på träning och blivit filmad rakt fram o bakifrån:o Även i öppna o sluta på samma linje:cool:
Har ingen sladd till datorn än, annars kunde jag lagt upp valda delar, som underhållning :rofl::rofl: Man får hålla tungan rätt i mun:angel:. Otroligt nyttigt, jag rekommenderar det.

Ang öppnan o in och utsida så kommer vi kanske inte längre nu. Jag tycker det har getts bra förklaringar och jag tycker det dels hjälpte mej att rida öppna, när jag fick till mej detta , dels tycker jag det är väldigt logiskt och tror inte heller varken kyra eller den duktiga ryttare som förklarade för mej är ute och cyklar :bow:

Jo det är befängt att tro att man kan korta insidan utan att länga utsidan - för; antagonister till de muskler som sidböjer åt vänster är de muskler som sidböjjer åt höger :o
Antagonisten måste släppa efter.
Vilket syns tydligt på Müselers teckningar.

Men släpper man för mycket skjuter hästen ut bogen

Insidan kortas, utsidan är varken längre (eller kortad för den delen), så får du böjning. De är då inte lika långa utan ytter längre.

Precis som axel skrev får du ju inte samlingen om du låter den länga ut utsidan. Pilbågen. Det blir ingen fjong som du brukar säga.

Axlarna är i position som bogarna. Men du låter den inte länga ut den sidan, inte cykelstyre, det är skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.