Sv: skolförvirring
Jag gick tillbaka i tråden för att läsa lite beskrivningar på hur man övergår från öppna till sluta - hittade inte så mycket men hittade detta...
Nu missförstår du nog lite igen, det handlar inte om korrigerande hjälper utan det handlar om att ta hand om ytter och insidan för att hästen skall behålla sin ram i samlingen, jag förstår faktiskt inte den här mentaliteten där folk tror att hästen klarar av allt det där själv för det gör den INTE, böjer du till vänster måste du på något sätt ta hand om högersidan för att inte hästen skall gå ut till höger det kan vara högerbog eller höger bak osv.
Det som skrämmer mig mest är att när hästen går ut till höger så tycker vissa ridstilar att "så skall det se ut" och därmed en tvärsäkerhet om att det där är rätt när hästen egentligen är helt sne
Det är skitsvårt att böja en häst och väldigt jobbigt för hästen därför blir det nästan löjeväckande och skrattretande när man läser att man enbart kan böja med sittbenen och ingen annan hjälp och tro att det räcker.
Förmodligen knapplån
jag tycker du absolut du har rätt
För det räcker inte med banantanken
Att hästen är "böjd" - den måste ju vara rak i rörelsen också för att den skall gå att samla.
Flash uttrycker att den skall bära lika mycket med båda bak - men jag menar att det handlar om att hästen inte skall luta vare sig fram eller bak - eller åt något håll. När den har bäckenet i vågplan som på Anky bilden först då kan den börja gå sidvärts på riktigt ( detsamma gäller givetvis framdelen)
Utan ovanstående rakhet så blir den oregelbunden - och kommer inte att kunan börja svikta bak
Det har ju med ryggradens förmåga att rotera att göra - böjjer man helt utan ytterhjälper så böjer hästen inte - utan den roterar _bara_ framdelen - och då kan aldrig vikten förkjutas bakåt.
Jag tycker att det händer när man försöker böja hästen med inner tygeln istället för att flytta in framdelen och länga utsidan.
Men innan man flyttar in framdelen så måste man ju redan ha kortat hästens underlinje
- så att övningen kan bli ytterligare samlande och inte bara en inflyttad framdel
Däremot så är det system jag är skolad i systematiskt
De formande hjälperna _är_ sittben och axlar - men sedan finns det rakriktande hjälper också - vilka skapar den ram du pratar om som utgörs av begränsingar med hjälp av tygelar och skänklar, samt vikten....
Ingen häst klampar ju glatt i en "skola" bara för att man format och placerat den där man vill ha den - man måste ju övertyga den att det är faktist så där jobbigt den skall gå - och inte på nåt lättare sätt.
Då behövs ju bla yttertygeln för att säga; jo - där bak skall vikten vara. och likaså behövs vikten för att se till att bäcken och manke inte tippar
De rättande reflexer som du beskriver som att ytterskänkel behövs upplever jag själv; som mest förekommande om man inte fått tag i rätt böjande reflex - det har mycket med vikthjälp och genosmläpplighet i sitsen attgöra.
Problem med böjning tycker jag nästan alltid orsakas av brister i ryttarens sits - och ett litet för stadigt tag i tygeln...
En häst i obalans helt enkelt