skolförvirring

Sv: skolförvirring

Tack för länken.
Det är ju det som gör att man kan samla hästen o inte bara rida vidare i arbetstrav- att man har den kvar på ytter o sen böjer den.

Att den börjar att sätta sig lite.

Man spänner pilbågen mer:idea:

Det kan jag gå med på dvs att den inte länger ut utsidan utan kortar insidan FÖR ATT hästen har samlat sig och satt sig mer. Länger den ut utsidan hela tiden kan den aldrig bli mer samlad även om utsidan naturligtvis måste vara längre än insidan i böjningen men att det är insidan som kortar sig och inte utsidan som man länger ut. 2 helt olika saker faktiskt.

Eller ?
 
Sv: skolförvirring

Det kan jag gå med på dvs att den inte länger ut utsidan utan kortar insidan FÖR ATT hästen har samlat sig och satt sig mer. Länger den ut utsidan hela tiden kan den aldrig bli mer samlad även om utsidan naturligtvis måste vara längre än insidan i böjningen men att det är insidan som kortar sig och inte utsidan som man länger ut. 2 helt olika saker faktiskt.

Eller ?

Nu är förvirringen total :D


Och jag har tre sidor att läsa ikapp.


grunder i biomekanik....;

Muskler reglerar ställningen i en led

viss leder är som en dörr - där blir det antingen eller. ( tänk knä tex)

Vissa andra leder går i flera plan - tex är lederna i ryggen

De fyra planen är medialt ------lateralt ( in mot mitten ----ut från mitten)

Dorsalt ---ventralt ( mot ryggen ----------mot magen.)


Dessa plan kan liknas vid en gungbräda - antingen är den neutral - eller pekar åt något håll - en gungbäda viker man inte på mitten - liksom :angel:


Likaså fungerar lederna i de olika planen

Ryggraden kan motsvara navet i gungbrädan och varje led har sitt eget nav.

SidBöjning sker i medialt - lateralt plan - hästen kan inte korta två sidor samtidigt på samma satt som gungbärdan ofelbart åker upp på ena sidan om man trycker ned den på den andra. :o

Hästen kan färemot upplevas mer kompimerad om man tar med i beräkningen det andra planet - ventral dorsalt - men inget har hänt med skelettetes läng - bara dess form/hållning
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

Om man länger utsidan är det +-0. cykelridning
Om man kortar insidan är ju utsidan längre än insidan ändå.
 
Sv: skolförvirring

Om man länger utsidan är det +-0. cykelridning
Om man kortar insidan är ju utsidan längre än insidan ändå.

Ja precis. Så har jag fått det förklarat eftersom det påverkar hur man tänker när man rider rörelsen. :idea: Sen är inte hästen samlad från dag ett men det handlar om vad man arbetar mot.
 
Sv: skolförvirring

Tycker inte att en gungbräda kan jämföra sig med en häst.
självklart handlar det om att uppnå samling.
En häst som då får hjälp med att samla sina bakbensleder o höjer rygg o manke för ju en kortare understödsyta- blir kortare i sin längd från mun till bakhovar.

hur spänner man annars pilbågen?

Har även tänkt på jämförelsen med SRS ridning.
Det är väl bara Lippizaners där o de har ju inte den bästa av gångarter o lätthet. Däremot för avancerad samling- starka hästar.

Tror inte att det går ihop med den tyska beridarutbildningen- riktigt.
 
Sv: skolförvirring

Nu är förvirringen total :D



SidBöjning sker i medialt - lateralt plan - hästen kan inte korta två sidor samtidigt på samma satt som gungbärdan ofelbart åker upp på ena sidan om man trycker ned den på den andra. :o

Hästen kan färemot upplevas mer kompimerad om man tar med i beräkningen det andra planet - ventral dorsalt - men inget har hänt med skelettetes läng - bara dess form/hållning

Ja fullkomligt förvirrande, så i en piaff så är den ena sidan i sin fulla längd medans den andra sidan är jättekort , jag vet inte hur den skulle få under båda bak om den inte kan korta båda sidorna samtidgt :confused:

:rofl:

Du fattar nog hur jag menar
 
Senast ändrad:
Sv: skolförvirring

Ja precis. Så har jag fått det förklarat eftersom det påverkar hur man tänker när man rider rörelsen. :idea: Sen är inte hästen samlad från dag ett men det handlar om vad man arbetar mot.
Nej, men det är här man får "grepp om " hästen o kan börja använda skolan som det redskap för samling som det är.
 
Sv: skolförvirring

Ja precis. Så har jag fått det förklarat eftersom det påverkar hur man tänker när man rider rörelsen. :idea: Sen är inte hästen samlad från dag ett men det handlar om vad man arbetar mot.

Det begripar jag. Men det Kyra menar är ju att man inte skall länga utsidan _istället för_

Det är ju ett allvarligt fel att inte ha en utsida - att bara släppa den.

Men det är ju också ett allvarligt fel att inte ge hästen plats att böja sig på utsidan. Det står om i massor av böcker - om inte tränaren upptäcker det.

Det står tom att att om man rider på kandar att man måste vicka på handen så att stången tillåter hästen att länga utsidan

Det står också att böjningen skall vara jämn i hel hals och ryggkotpelare: Det är också omöjligt att böja bara bålen utan halsen. Böjningen i skolorna skall om jag inte missminner mig motsvara böjningen på en 6 metersvolt? ( har för mig jag kolalt upp det en gång tidigare)

Så hela hästen är böjd i en öppna men den skall också placeras rätt i förhållande till det spår den färdas på. Lusidors var inte rätt där men annars ganska lika Müseler

jag skall leta rätt på min länk

Det går heller inte att bara böja framtill - utan att höften påverkas - det finns en massa reflexer i kroppen som rgelerar vad som sker.

Det är iten så lätt att förklara saker för någon - ibland måste man ha lite baskunskap för att förstå vad folk menar - som i fallet kyra här ovan - släppa yttertygeln och låta hästen skjuta ut bogen är inte öppna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

Ja fullkomligt förvirrande, så i en piaff så är den ena sidan i sin fulla längd medans den andra sidan är jättekort , jag vet inte hur den skulle få under båda bak om den inte kan korta båda sidorna samtidgt :confused:

:rofl:

Du fattar nog hur jag menar

Ja det gör jag :D

Fast ni verkligen är helt av banan :rofl:

- det som kortar sidorna i piaffen är inte dubbel sidböjning utan den den ventrala flexionen - vilken "sätter ihop hästen"

Men jag förstår _hur_ du tänker och menar - och egentligen tänker du ju inte konstigt jag - vill bara ha en tekniskt korrekt beskrivning
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

skolorna och böjning - Müsler

KopiaavMseler.jpg


Det är ju samma böjning - det som skiljer är ju placeringen i förhållande till linjen

och samma böjning som i en volt - men en rätt stor

Zettl har jättbra bilder och övningar med olika övergångar

Både 6 och 10 metersvolter

Tyvärr har jag ingen scanner
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

Ja fullkomligt förvirrande, så i en piaff så är den ena sidan i sin fulla längd medans den andra sidan är jättekort , jag vet inte hur den skulle få under båda bak om den inte kan korta båda sidorna samtidgt :confused:

:rofl:

Du fattar nog hur jag menar

Fast tanken bakom det är ju att man vill ha ryggen lång och avslappnad på BÅDA sidor när man rider piaff (eller rakt öht).
Att det är det som är målet med böjningen - lära hästen länga ut en sida i taget för att det är betydligt enklare än att länga ut båda samtidigt utan fulkrökar i ryggraden.

Vill man ha ryggen kort - då funkar ert koncept.
 
Sv: skolförvirring

Ja om man vil betona böjningen väldigt mycket så tänker man nog som du gör.
Men om man vill ha kontroll över var man har alla delar, för att få den samlande effekten, så tänker jag annorlunda och tycker det där växlandet är bra:idea:

Jag följer nog Kyras rekommendationer eftersom jag har förtroende för hennes kunnande. Men sen kan man ju inte bara sitta själv och göra och kanske hamna fel då är det ingen idé, man behöver ju andra ögon som ser:idea:

Min "vardagstränare" har instruerat en salig blandning med bl a Kyra-övningar. Dissar dom gör jag absolut inte, snarare så utnyttjar man det som man kan ha nytta av men undviker det man misstänker kommer få "fel" effekt utifrån ekipaget. Så är det väl iofs med allt! :p
Växlandet gör vi ju ändå, bara det att jag personligen tycker det är "farligt" att blanda ihop skänkelvikningar med skolor just av anledningen jag skrev, finns så mycket annat att växla mellan. Hålla koll på kroppsdelarna kan man ha fokus på ändå!

Olika fungerar för olika, tycker såna här diskussioner (bland annat) är bra för att reda ut vad man själv prioriterar och varför/varför inte, en övning kan ge väldigt bra effekt eller väldigt dålig effekt beroende på vilket syfte man har och vad man lägger fokus på!
 
Sv: skolförvirring

Fast tanken bakom det är ju att man vill ha ryggen lång och avslappnad på BÅDA sidor när man rider piaff (eller rakt öht).
Att det är det som är målet med böjningen - lära hästen länga ut en sida i taget för att det är betydligt enklare än att länga ut båda samtidigt utan fulkrökar i ryggraden.

Vill man ha ryggen kort - då funkar ert koncept.

Det var ett skämt vilket du inte verkade fatta :grin:
 
Sv: skolförvirring

Men det han menar är just att det är ett redskap. man måste hjälpa den till att få mer vikt bak- via parader.
En häst som är megastark i rygg o bakdel samlar sig inte heller per automatik- i min värld.

Det här är en bra poäng. Man måste ju fortfarande kunna rida hästen till samling även om den är stark. Samtidigt så tycker jag det brukar hänga ihop lite - skolorna kommer inte bli särskilt samlande förrän man börjar få koll på pusselbitarna, och när man har det borde det även bli lättare att hålla dom pusselbitarna utanför skolorna.

Och "fuskar" man och rider böjt mest hela tiden så blir det ännu lättare att hålla samlingen man fått från skolorna! ;)
 
Sv: skolförvirring

Inte alls befängt-
.

Jo det är befängt att tro att man kan korta insidan utan att länga utsidan - för; antagonister till de muskler som sidböjer åt vänster är de muskler som sidböjjer åt höger :o
Antagonisten måste släppa efter.
Vilket syns tydligt på Müselers teckningar.

Men släpper man för mycket skjuter hästen ut bogen

KL

Intressant är att det som inte ska gå dvs böja i länden - finns det en muskel som gör :o :o :o

Morvan Morr

Tänkte på detta med sidböjning - en hsät som ligger ned fast har huvudet upp - om du förstår - den är ju rätt rejält böjd i ryggen... :crazy:
 
Sv: skolförvirring

Min "vardagstränare" har instruerat en salig blandning med bl a Kyra-övningar. Dissar dom gör jag absolut inte, snarare så utnyttjar man det som man kan ha nytta av men undviker det man misstänker kommer få "fel" effekt utifrån ekipaget. Så är det väl iofs med allt! :p
Växlandet gör vi ju ändå, bara det att jag personligen tycker det är "farligt" att blanda ihop skänkelvikningar med skolor just av anledningen jag skrev, finns så mycket annat att växla mellan. Hålla koll på kroppsdelarna kan man ha fokus på ändå!

Olika fungerar för olika, tycker såna här diskussioner (bland annat) är bra för att reda ut vad man själv prioriterar och varför/varför inte, en övning kan ge väldigt bra effekt eller väldigt dålig effekt beroende på vilket syfte man har och vad man lägger fokus på!
Hur menar du med farligt?
Det är ju jättebra att växla mellan dessa o då hålla koll på rakriktningen.Även att man inte förböjer den i halsen.
Det är ju när man ska rida hästen rak- som det avslöjar sig om det är bra eller inte.
Att rida med ngn form av böjning är ju lätt.
Som Malinigbg skrev- att stoppa bakkärran åt ngt håll- är ju vad hästen föredrar.
att trampa på rakt/ lika- är konsten
 
Sv: skolförvirring

Hur menar du med farligt?
Det är ju jättebra att växla mellan dessa o då hålla koll på rakriktningen.Även att man inte förböjer den i halsen.
Det är ju när man ska rida hästen rak- som det avslöjar sig om det är bra eller inte.
Att rida med ngn form av böjning är ju lätt.
Som Malinigbg skrev- att stoppa bakkärran åt ngt håll- är ju vad hästen föredrar.
att trampa på rakt/ lika- är konsten

Jag skrev det som sagt i inlägget innan till Flashlight; eftersom skolorna väl utfört är betydligt jobbigare än skänkelvikningar upplever jag risken stor att hästen blir mer åt skänkelvikshållet även i slutan.
Att det finns de som kan rida dessa växlingar bra tvivlar jag inte på, men nu tänker jag för min egen hästinlärnings-pedagogiks skull. Skulle hellre lägga in annan kombination med rakriktning emellan om man känner att man vill öva skolor i kombination med rakriktning. Typ som någon annan skrev förut(?) - sluta innanför spåret utan vägg, rakrikta, sluta i andra böjningen. Nu är det överkurs för min del, men själva syftet rent allmänt! :p
 
Sv: skolförvirring

Jo det är befängt att tro att man kan korta insidan utan att länga utsidan - för; antagonister till de muskler som sidböjer åt vänster är de muskler som sidböjjer åt höger :o
Antagonisten måste släppa efter.
Vilket syns tydligt på Müselers teckningar.
OK.
Kyra har ju fel då:crazy:

Har man ridit så, så känner man vad som händer.
Sen kan man jämföra med teckningar o gungbrädor i det oändliga- utan att förstå:crazy:

klart att utsidan blir ngt längre, men den måste hållas ihop- lite block o taljafunktion. Släpper du lika mkt som du böjer-ingen vidare anspänning av bågen.

Sen är det här en fas i utbildningen.
När hästen klarar av detta så behövs det mindre o mindre hjälper- "nästan bara sätesridning" -den bär sig mer bak o behöver inte samma support från sin ryttare.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp