skolförvirring

Sv: skolförvirring

Det är ur svag öppna- öppnatänk.

det är inte konstigare än att man ska vända tillbaka- pytteliten volt tillbaka- det blir ju att man rider runt- just för att byta riktning eller 360 grader.

När man efter galoppiruettarbetet börjar rida halvpiruetter så är det viktigaste att den bibehåller takten. centreringen tar man sist o inte alltid.
Det är annars lätt att hästen tycker att det är enklare att sluta galoppera o istället börja häva sig runt- då är det inte längre en galoppiruett. Det är oxå anledningen till att man inte utgår från sluta- det kan då oxå bli risk att den börjar kasta ut rumpan- mellandelsvändning- med vikt på frambenen.

Jag tycker det liknar lite slutatänk i inledningen av den här piruetten.
vad säger ni om den som diskussionsunderlag?

http://www.youtube.com/watch?v=659jBfIBJyo&feature=related

och här får de jobba med öppna i vänstervarvet för att vara förberedda och kunna samla hästen rak innan piruetten, då den själv kommer in i sluta -sitter problemet i hästens styvare vä bak??

Tränaren säger oxå att högra varvet är bättre, fast då är slutan svårare.
På slutet jobbar de med arbetspiruetter.

http://www.youtube.com/watch?v=h8okjxHV2E0&feature=related

Sedan är det ju kul med lite ar-piruett oxå, på slutet.
http://www.youtube.com/watch?v=uOEwPavtGv8&feature=related

har fortfarande svårt att se hur mkt det underlättar själva piruetten förutom centreringen, med utgång ur öppna, då riktningen då drivs framåt av inner bak, för att sedan vända runt samma bakben.
men det här bidrog nog inget vidare till diskussionen. är lika förvirrad jag!:D

Här övergår bent från öppna till diagonalsluta. och ser ut att göra som jag nog gör. fast man kunde ju försöka låta bli att peka ut så tydligt med innerstigbygeln.. Så dä kan vi se ut oxå även om det inte är tänkt så! Skönt att "master" viftar med tårna han med!
han far hit o dit med sina skänklar, men ser ändu ut att sitta i balans på sin lösgjorda flyttbara häst tycker jag..:confused: eller?

http://www.youtube.com/watch?v=YtDEWcBz1X4&feature=related

Det är ur svag öppna- öppnatänk.

det är inte konstigare än att man ska vända tillbaka- pytteliten volt tillbaka- det blir ju att man rider runt- just för att byta riktning eller 360 grader.

När man efter galoppiruettarbetet börjar rida halvpiruetter så är det viktigaste att den bibehåller takten. centreringen tar man sist o inte alltid.
Det är annars lätt att hästen tycker att det är enklare att sluta galoppera o istället börja häva sig runt- då är det inte längre en galoppiruett. Det är oxå anledningen till att man inte utgår från sluta- det kan då oxå bli risk att den börjar kasta ut rumpan- mellandelsvändning- med vikt på frambenen.

Jag tror jag är med! :idea:

På Lusidors första film tycker jag faktiskt att det ser ut som hästen kommer ur svag öppna, inte sluta. Men det är svårt att avgöra med säkerhet pga vinkeln filmen är tagen från.

Den första kommer in i svag öppna.
Kameran står inte rakt framför.

I den andra övar de mest på att samla en kort bit med rak häst. o utan att använda benen- sparkstöttingen.
Att kunna reglera med bakdelen tagen eller ngt in med fram.

Mannen säger ju attdet svåra inte är exakt centrering, utan att bibehålla takten, lösgjordheten o samlingen.- att den inte fastnar.

Den 3 galopperar ju knappt o tappar takt.. fin piaff gör den.
De utgår ju från volt. Jämför energin o lättheten i fram med häst på film 1.

Den 4-e.

Om det är så man ska rida:confused:- utan böjning i bålen- förstår jag varför man tycker att innerskänkeln är oväsentlig.:idea:
av det kommer ingen samling. Svårt med en sån häst oxå.

Senast ändrad:

Jag kollade på de sista stegen stegen in mot piruetten, där ser man ju hästens insida och inner bak på en rät linje mot kameran, lite tvärande innan den börjar vända -slutatänk..
Att man förbereder med att rida öppna för att få hästen på plats om det behövs, men sedan riktar om några steg i sluta innan man börjar vända är väl en annan sak.
Jag ser en vändning ur ett par steg sluta jag. En riktningsförändring en bit innan så hästen hinner ställa om sig för att påbörja piruetten, inte börja ur öppna.

tjejen som rider för bent rider väl tydligt i sluta ett par steg innan hon vänder?

och jag tycker att bents häst är böjd i bålen. hur kan man annars skymta innerhöften bakom ryttaren o hästens böjda hals i slutan?

Den 3 galopperar ju knappt o tappar takt.. fin piaff gör den.
De utgår ju från volt. Jämför energin o lättheten i fram med häst på film 1.
Ja det är stor skillnad, men det är rätt stor skillnad i hästmaterialet oxå.
Den sista kanske har mycket mer att hämta ur än vad de nått fram till där.
Man får väl tänka lite utifrån vad för häst ryttaren sitter o jobbar med. Den sista ser rätt styv ut i sin rygg tycker jag. låst i rörelsen, inget flow som den första har.

jag tycker nog också att film 3 - hon som rider för bent i galopppiruett-utgår från en sluta. tycker det är rätt logiskt- det är det yttre bakbenet som träder in mot tyngdpunkten i piruetten och då är det ganska naturligt att placera hästen i sluta då man redan har bakbenet på plats. piruetten blir en "extrem" sluta

Jag kollade på de sista stegen stegen in mot piruetten, där ser man ju hästens insida och inner bak på en rät linje mot kameran, lite tvärande innan den börjar vända -slutatänk..
Att man förbereder med att rida öppna för att få hästen på plats om det behövs, men sedan riktar om några steg i sluta innan man börjar vända är väl en annan sak.
Jag ser en vändning ur ett par steg sluta jag. En riktningsförändring en bit innan så hästen hinner ställa om sig för att påbörja piruetten, inte börja ur öppna.

Nej hon inleder ur öppnatänk, det är en svår vinkel men tänk att du sitter på den, så "ser" du hur hon placerar den, om du förstår hur jag menar:confused:

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker nog också att film 3 - hon som rider för bent i galopppiruett-utgår från en sluta. tycker det är rätt logiskt- det är det yttre bakbenet som träder in mot tyngdpunkten i piruetten och då är det ganska naturligt att placera hästen i sluta då man redan har bakbenet på plats. piruetten blir en "extrem" sluta

Det är ju bara det att innerbak då befinner sig utanför hästkroppen och du kan ju försöka vända runt innerbak i den positionen så får du se vart du hamnar :idea:

Alltså det löser sig automatiskt när man väl börjar rida piruetter själv skulle jag säga, då blir det rätt logiskt att man måste utgå från öppnatänket om man vill ha en centrerad piruett.

Ja, det där är jag med på!
Det jag har svårt att se framför mig eller känna framför mig är hur man rider en galoppöppna för att sedan gå in i en piruett - då måste man ju "byta riktning".

Egentligen inte

En piruett är ju en extremt liten volt - och öppna öppnar ju en volt.

Nu rider inte jag såmånga galopp - piruetter på min nordis :angel:

Men de som har koll - menar ju att de viktigaste hjälperma är att vända för vikt och "yttertygel" dvs flytta in bogen.

Skrittpirutter däremot rider jag och principen är ju densamma

Synd att Gast tappade sugen - det var intressant i all fall

Senast ändrad av en moderator:

KL
Nej nu jädrar är det bara att gå ut och träna, så man kan förstå och vända o vrida på saken på riktigt!:D

Ja öppna på volt finns och jag undrar om det inte blir framdelsvändning om man får ner den till riktigt liten volt:confused:
Men är rätt virrig jag med av de olika diskussionerna.

Ja det är just det att med tvärning bak är det förmodligen sk vikn för många som säger att det är så plättlätt med tvärningen bara hästen är loss i länden:cool: Det är ett starkt skäl att inte tvära att det blir gärna sk vikning och alltså lättare, ja, men det är inte längre en öppna.

(Pratar inte om personer nu, utan generellt)

Vad är vitsen med att tvära bak?

Delvis KL
OCh ang att vilja förstå så är det kanske något alla ska tänka på innan man rusar ut och avgår ur diskussionerna stup i kvarten när det blir olika åsikter:o

Jag vet mycket lite om öppna på volter - små volter spec. däremot är det intressant att lära.

Angående det sista så har ju alla sin egen subjektiva upplevelse av vad som händer.

Det är ju ingen närvaroplikt...
Själv var jag och red en stund:D. Liksom jag har andra sysselsättningar. Jag kan inte vara här jämnt

Sedan är det ju också så att detta är ett internetforum - det finns ingen plikt att diskutera med någon - vill man ha svar från alla så får man ju tänka på hur man ropar - det gäller ju överallt i livet.

Andra människor är inte tillbehör som skall finnas tillgängliga
- de är egna människor - och gör vad de vill.
Och låter sig inte manipuleras - utan bestämmer själv

Fri vilja :bump:

Här övergår bent från öppna till diagonalsluta. och ser ut att göra som jag nog gör. fast man kunde ju försöka låta bli att peka ut så tydligt med innerstigbygeln.. Så dä kan vi se ut oxå även om det inte är tänkt så! Skönt att "master" viftar med tårna han med!
han far hit o dit med sina skänklar, men ser ändu ut att sitta i balans på sin lösgjorda flyttbara häst tycker jag..:confused: eller?

http://www.youtube.com/watch?v=YtDEWcBz1X4&feature=related

Jag har läst någonstans att hjälpgivningen i sluta är att vrida innerhöften utåt - någonstans där tappade jag intresset för AR

Sedan om man tittar på Bents häst så har den inte börjat med "böjgång" det är stolpigt med bakbenen - och därför blir det ointressant för mig

Likaså den bruna den försvarar sig med styva bakben.

mer hinner jag inte kommentera - jag skall rida....

Ha det bra :laugh:

I "Another Horsemanship" av J-C Racinet (bland annat? har för mig att jag även sett det på annat håll) finns illustrationer på detta.
Om man centrerar en bakdelsvändning -minskar volten till maximal centrering, då blir det en piruett. En maximalt centrerad öppna blir till slut en framdelsvändning fast mer samlad sådan om det utförs rätt än en klassisk framdelsvändning - precis som en skrittpiruett ur bakdelsvändning brukar bli mer samlat än en klassisk bakdelsvändning iom att man får bättre koll på hur bakbenen förflyttas.

Har alltså hört detta både från AR-hållet och klassiskt franskt.

Fast jag tror jag börjar greppa tänket angående öppna/piruetter, att man tänker mer som "liten volt tillbaka" för att göra det enklare för ryttaren?
För visst, att gå från en bakdelsvändning känns rent spontant betydligt mer krävande. Kan dock tänka mig att det finns en tanke bakom det också - lättare utifrån den skolningsstrategin/mer logiskt utifrån de hjälper man ger, eller kanske att man fokuserar på kvalitén även om det blir svårare?

Egentligen inte

En piruett är ju en extremt liten volt - och öppna öppnar ju en volt.

Nu rider inte jag såmånga galopp - piruetter på min nordis :angel:

Men de som har koll - menar ju att de viktigaste hjälperma är att vända för vikt och "yttertygel" dvs flytta in bogen.

Skrittpirutter däremot rider jag och principen är ju densamma

Synd att Gast tappade sugen - det var intressant i all fall

Jag gör volter, volt tillbaka och piruetter i detta tänk. Och jag rider för en Bentinspirerad AR-tränare, så att säga att Bents idéer ÄR si och så och att då tappa lusten, är bara att sätta skygglappar på sig och se det man VILL se.

Jag brukar tänka öppna när jag går in i böjningen och den tanken gör att jag får sitsen o balansen, där jag och min dam vill ha den. Sen någonstans mitt i, går jag då vidare i piruetten med slutatänket och på så vis får jag sits och balans, där jag och min dam vil ha den.

Men för mig har det blivit en sån där dold kunskap, som är svår att sätta ord på. Det bara är "så jag gör"... :o

Senast ändrad:

Kl

Tänkte återgå till det några sa om att inte länga yttersidan men korta innersidan.

jag tänker som att det alltid måste hända något i den motsatta sidan.
att ju mer minus på insidan, desto mer plus på utsidan.
och har man begränsat med pluspoäng på utsidan kan inte insidan korta sig så mycket heller.
Känns självklart, men då folk som verkar vara kunniga säger något annat måste man ju tänka till!
Vad säger ni andra??
Böjningen är ju grunden till det vi diskuterar lixom.. Om man ska kunna reda ut några begrepp.:laugh:

teckningar008.jpg

och om man spånar på bilder..
Visste inte hur jag skulle illustrera hur vikten förläggs i olika övningar.. så ignorera det gråa fältet eller förklara så jag fattar vad jag tänker..:confused:

Om den här hästen går på volt åt vänster så bär båda bak lika, men då den förflyttar sig framåt längs spåret i slutaposition skjuter den en större del vikt framför ytter bak, som får både bära och transportera fram en lite större andel vikt.
(bli inte arga, säger som jag lärt mig bara!)
teckningar006.jpg

och samma i öppna, har en lite större del vikt "över" sitt inre bakben som driver på med lite mer häst (vikt) att balansera upp då hästen rör sig i riktning framåt, böjd i öppnaposition.
teckningar010.jpg

Blev lite ställd av att teckna slutan, för då bogarna var i nitti grader mot väggen var det knappt en sluta och pannan riktad lite inåt.
Med pannan nitti grader mot väggen blir ju frambenens spår litegrann tvärande också..?
Hur ska man förhålla sig till väggen eg?

Ja, det där är väl rimligt.

Det jag klurar på är en bild (=teckning!!) som finns på sust. dressage - om jag inte minns fel ser det på den bilden ut som (och jag tror det står om det också) - att hästen inte kan böja sig i höften... Ska se om jag får tid å rota fram det, eller någon annan kanske vet/minns?? :D

Tillägg: jag svarar på Lusidors inlägg nr 301 här.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar