skolförvirring

Sv: skolförvirring

Jag gillar inte när det blir bråk och otrevligt på forumet - men jag svarar ändå - det rä ju _din_ erfarenhet, av var _du_ är.

I den tyska så förhatliga Dressyren så håller man handen still och gör det med rumpan.

Gapskratt. Du är otrolig! :rofl:

Men det är ju inte säkert att hästen kan bära upp sig själv utan inverkan, är den skitfin i sina rörelser och bara jobbar på med bra bakben och överlinje av "sig själv" behöver man ju mest bara åka med i balans.

Men tänker mig min arab, enbart sittandes i balans slänger hon sig gärna på bogarna, pga att musklerna i bakben och rygg kan vara rätt korta.
Då tänker jag, korrigera genom att med lagom inverkan behålla balansen bakåt, eller låta henne springa på med vikten hängandes på innerbogen än sladda med baken och vara allmänt isär och bara sitta fint?
En balansgång, vill rida med så effektiv o pedagogisk inverkan så den stund jag sitter däruppe blir rätt, hästen använder kroppen så bra den kan, men utan att behöva använda någon speciell muskelkraft eller bli ansträngd (håll ihop saker som vill isär) faller hästen ur ramen ideligen så är det bara att hoppa av och jobba med problemet på annat sätt.

Korrigerar nog mest med sits o skänkel, för att rama in bakbenenoch iom det få mjukare sökande mun.

Menar vidare att, den hästen rör sig SÄLLAN bra i hagen. Men är finast efter ett bra litet ridpass. Lär in det rätta rörelsemönstret igen och återupptäcker den kropp hon haft som ung o fräsh.
Får känna att benen bär och ryggen håller. Kommer ur dåliga mönster.

Men för den skull, att man inverkar så hästen jobbar bra, betyder inte att jag vill behöva JOBBA till häst, hålla om, korrigera och rida så det känns jobbigt.
Då hästen hittar balansen vill jag i den bästa världen kunna släppa efter på ramen och åka med en bit.
men för att hästen ska hitta balansen menar jag att det kanske krävs mer än en bra balans som ryttare (även om det är en förutsättning..)

Bjuder på en bild på mor och son i sluta. Kanske inte så samlad, :p men med syfte att hitta tillbaka till ursprungsfrågan.

fl08087pb.jpg

Om någon till äventyrs undrar hur jag gör, så håller jag med Gast!:D

provade igår att sitta å utsidan och göra som fredrik sa. Men hästen är nog för inrotad i det system han är van vid, för böjningen gick förlorad direkt och jag fick börja korrigera med hand och innerskänkel.

Så då det funkar med mindre hjälper att böja för sitsen fortsätter jag ett tag till.

Någon tränare får lotsa o se vad som blir fel om jag ska prova att ändra taktik.

red öppnalängs vägen.
Eftressom jag inte har en bomsadel får jag sitta på inner sittben och innnerlåret. kan inte borra ner sittbenet i ryggen o trycka undan den lixom..
Hästen formas i sidan och så för jag fram innerhöft och riktar "magfokus dit vi ska och axlar efter tvärningen på öppnan.

har så långa ben o smal häst så underskänklarna når inte hästen:crazy:, nuddar med vaden om hästen behöver formas ur mer eller aktiveras i inner bak.

Övergår till diagonalsluta med att rikta om tyngdpunkten med innerskänkeln, lixom öppnar upp där och släpper fram hästen, bjuder den att gå efter den riktning som innerskänkeln pekar.
Allså, det ska ju inte synas, mer tramp i stigbygeln och lite lättad kontakt mot hästen. men sitter ändå kvar i insidan för att behålla böjningen...
Lägger an ytterskänkeln om hästen inte kommer med med ytterbak utan glömmer det bakom sig.
Det brukar vara en svårare sida, så bättre hållet behövs ofta inte ytterskänkeln, men svårare hållet kan den behövas tydligt för att få med bakbenet.

Upplever inte att det blir svårt att kliva åt sidan för att jag sitter på insidan, öppnar ju upp med skänkeln och släpper fram i diagonalslutan..

Kan man säga att i öppnan pekar inner sittben fram och fram.. och i diagonalslutan fram och åt färdriktningen, åt sidan.
Lixom ritar ut riktningen.
I vänsteröppnan pekar sittbenet lite rakt norrut och i övergången mot diagonalsluta ändrar det riktning mot nordväst...
Då kommer vikten lite åt insidan och utsidan ryggen blir fri att höjas och släppa in ytter bak.

Vill ha känslan av att ytter bak mer kommer in, och lite mindre skjuter ifrån.
För jag vill hellre ha mer bärighet i slutan, och mindre tarantellakliv åt sidan.
Mindre fokus på jättekliv o mer på mjukhet och samling.
kanske för att jag har en storstegad häst..
Har man en kompaktare häst som inte tar ut steget kanske det blir annat fokus!!

Angående att vi var överens i om att sittbenen skulle vara parallella med hästens höfter i böjning.
I öppnan ville du ju flytta tillbaka inner sittben :crazy:
Hästen är ju böjd i öppnan...

Jag håller med dig där. Jag är inte överens med mig själv där, och funderar mkt på just den saken i öppnan.

Angående 3 års test

Om man skall få bra poäng så måste man ha hästen i en sådan balans så att den inte hackar. Den måste också jobba mycket bättre över ryggen om den skall få en rättvis bedömning av sina gångarter.
Så det räcker nog inte ens för ett 3 årstest

Du missförstår mig. Jag menar att man inte kan bedöma det färdiga resultatet varken i ett treårstest eller ett väpnarprov. Om jag kom och såg ett unghästtest och utifrån det skapade mig en uppfattning om svår dressyrekipage så skulle nog min bild bli lite skum.

Det är såklart helt olika krav för de olika testen eftersom vi (som jag skrev) har helt olika utbildningsvägar.

Alltså - jag känner inte dig - och det gäller ju inte bara dig alls - men jag blir så konfunderad över att man är tvärsäker på att det som inte finns i den egna erfarenhetsbasen - det existerar inte ens.:confused:

:rofl:Dagens bästa kommentar! Look who's talking, eller som vi sa när jag var liten "Spegel!"

För övrigt är jag inte ett dugg tvärsäker, framgår inte det? Jag är tvärtom väldigt osäker, och sökande. Om jag var helt säker på att jag hade rätt så skulle det inte vara någon mening med att diskutera saken med någon.

Om hästen är beroende av tygeln - så är den inte korrekt utbildad och får då minus för det.
Och i mitt exempel handlar det om en häst med minimal utbildning och tidigare ägare som bara flåridit i skogen. Självklart är han inte korrekt utbildad, det är liksom det som är poängen.

Det finns en värld utanför Sundbyberg...
Och en värld utanför Stockholm;) Vad finns det för intressant i Sundbyberg, förutom Sveriges största tygaffär?

Aldrig i livet

Att vinkla bäckenet framåt görs med muskler som låser höftleden

- vilket låser ryggen - blockerar bakbenen
( det är alldeles för lätt att göra ändå)

Angående vikten i rörelseriktningen; så kan vi använda oss at hästens balanserande reflexer - flytta vikten en centimeter i sidled och hästen kommer följa efter . ( om utgångspunkten är i balans.

I öppnan läggs vikten en aning ut över ytterbog det görs genom att flytta bröstkorgen en aning, i volten flyttas vikten en aning innåt, och i också slutan innåt men mer bredvid bakdelen

Tänk hur du vill att hästen skall "fånga upp dig"

Visst är jag med på "Flytta bröstkoregn" men tänk ett steg längre. Hästen har ju inte kontakt med din bröstkorg, utan med ditt säte. Så hur du flyttar din bröstkorg överförs till hästen genom ditt säte, och genom hur du flyttar bäckenet.
Eftersom jag är fysiker så är jag rätt säker på att inga krafter kan överföras genom tomma intet.

Om någon till äventyrs undrar hur jag gör, så håller jag med Gast!:D[/QUOTE]

:bow::bow::bow::bow::bow:

Skönt att vara överens med någon!
Gast

*Knapplån*

Konstigt att vissa användare faktiskt har hållit sig ifrån den här tråden länge, ända tills den börjat spåra ur och sen diskuterat allt mellan himmel och jord utom öppnor och diagonalslutor, trots att flera användare försökt få tillbaka den i trådskaparens diskussionsämne.

KAN INTE TRÅDEN FÅ GÅ TILLBAKA TILL ÄMNET NU, LÅSER JAG DEN.

PUNKT SLUT!!!

Off-topic förresten, Jag ska ut en sväng i eftermiddag och rida lätt i AR... då jag med min balans lättare får min häst till avslappning då, där jag senare kan sätta mig och komma till den ridning som det är tänkt.

Senast ändrad:

Jag undrar om det inte är så att många inom AR sätter likhetstecken mellan "tryck" och "spring".

Jo det är nog vanligt. jag vill ha tryck bakifrån, uppåt och fram, inte för fort så bärigheten inte hänger med i kliven. Skulle vara superglad om araben börjar hitta igen den gamla stoora traven med bärighet och driv

För övrigt, förlåt avvikandet från trådens ämne, men lättridning är svårt. Jag har själv en tendens att luta mig framåt men har ändå på något sätt lyckats krångla ned ändan i sadeln och inverkar med sätet. Jag försöker i alla fall att vara så följsam jag kan, på min "gröna" unga dam funkar det i alla fall.
brukar tänka fram med mage o höfter, stanna med resten, inte rida lätt med framåtkastat överliv. Men i den superhala bomlösa utan stöd lyckas den jättelånga hästen kasta fram mig i svaga ögonblick och då känns det lättare att bli kvar där och inte störa, än att ofta tappa balansen då det kränger, för det stör ju oxå.

Om det är mig du menar så får du gärna vända till mig direkt. Skulle vara bra om det i fortsättningen angavs tydligt vilka trådar som enbart får handla om ursprungsämnet. Har sett många trådar som svävar ut åt olika håll...

*Knapplån*

Konstigt att vissa användare faktiskt har hållit sig ifrån den här tråden länge, ända tills den börjat spåra ur och sen diskuterat allt mellan himmel och jord utom öppnor och diagonalslutor, trots att flera användare försökt få tillbaka den i trådskaparens diskussionsämne.

PUNKT SLUT!!!

Det är väl inget större problem med den här tråden? Visst svävar den ut, men enbart det är väl inget skäl att låsa en tråd?
Jag tycker det är en intressant tråd, och det är ju jag som har skapat den. Jag skulle bli väldigt besviken om den inte fick fortsätta.

Fast jag välkomnar alla nya diskuterare att lägga ut sin version av en korrekt riden övergång mellan öppna och diagonalsluta. Det är lite fegt att bara säga att man håller med ngn annan:p Det är nyttigt att tänka efter och sätta ord på sin egen känsla och ridning.

Lägger till:

Jag villl poängtera att jag inte pratar om dina bilder eller att jag har synpunkter där, utan jag syftar enbart på hur du förklarar i texten.
Det du skrivit tidigare om hur olika det kan vara att ena dagen är hästen si och nästa helt annorlunda, dvs går av sej själv i skolor mm så kanske det lika väl handlar om hur du rider de olika dagarna - också:confused:

OK, här kommer ett mycket klumpigt försök:

har inte ridit skolor alls på ett tag nu och av förklarliga skäl går nuvarande träning mest ut på att träna övergångar samt ridning rakt fram och på stora böjda spår. Men, i alla fall, jag sitter här och försöker tänka hur jag gör. I öppna försöker jag sitta på ytter sittben för att följa med i rörelseriktningen, jag har kontakt på ytter tygel för att reglera vägen, alltså inte tappa linjen, jag använder ytter skänkel för att aktivera och be om samling, inner skänkel formar, inner tygel ställer (men är försiktig överhuvudtaget med inner tygel när jag rider). När jag ställer om till sluta så använder jag nog höfterna i första hand. Är skitdålig (ursäkta språket:o) på att förklara och jag har alltid haft svårt för slutorna. I början var jag fixerad vid böjning, men det har blivit bättre sedan jag börjat tänka att jag ska föra med mig hästen mha ytter skänkel, medan inner skänkel formar. Mitt problem i slutorna har ofta varit att jag vill/gör för mycket. Senast jag tränade skolor hade jag förmånen att få låna en välutbildad häst där det räckte att mha sätet och MYCKET lätt ytter skänkel lägga hästen i slutan och sedan sitta still tills jag ville avsluta och rida rakt fram igen. Det var nyttigt, försöker behålla den känslan! ;)

Det är nyttigt att tänka efter och sätta ord på sin egen känsla och ridning.

Ja, det håller jag med dej om! Man kan få många aha-upplevelser, både ang vad man egentligen gör och alternativ att prova.:idea:

Jag har redan beskrivit:)

Och en värld utanför Stockholm;) Vad finns det för intressant i Sundbyberg, förutom Sveriges största tygaffär?

LORRY!!!!!

;)

.......det är ett citat från en sketch från TV serien Lorry

Och jo det finns en värld utanför - jag blir nyfiken på Gast. För det har jag ingen erfarenhet av.

Däremot det som faller under "Been there - done that - bought the T shirt" - det behöver jag inten vara så nyfiken på. Dvs det finns ju redan bland erfarenheterna - jag har provat - och förkastat pga av att jag hittar ngt som fungerar bättre. Och det kommer förmodligen hända igen.

Men det är nog inte så troligt att jag går tillbaka till ngt jag upplevde som en återvändsgränd :)

Senast ändrad av en moderator:

Visst är jag med på "Flytta bröstkoregn" men tänk ett steg längre. Hästen har ju inte kontakt med din bröstkorg, utan med ditt säte. Så hur du flyttar din bröstkorg överförs till hästen genom ditt säte, och genom hur du flyttar bäckenet.
Eftersom jag är fysiker så är jag rätt säker på att inga krafter kan överföras genom tomma intet.

Visst är det så - det är därför det går att sitta på utisidan men belasta insidan.

Det handlar inte om att lägga vikten utåt* - utan om att hitta balansen därifrån (av flera skäl)

* Om tesen är hästen följer vikten - så blir det ju ingen sluta om man lägger den utåt bakåt

Måste iväg......

*Knapplån*

PUNKT SLUT!!!

Off-topic förresten, Jag ska ut en sväng i eftermiddag och rida lätt i AR... då jag med min balans lättare får min häst till avslappning då, där jag senare kan sätta mig och komma till den ridning som det är tänkt.

Detta var verkligen dagens roligaste inlägg.
Först STORA förmaningen om att återgå till trådens verkliga ämne och sen kör du en egen off-topic...:o:rofl:

Nej men det är ju bra om man har provat på själv det man tvärsäkert uttalar sej om som att det är fakta. Om man INTE provat själv kan man skriva "jag har lärt mej", "jag har hört, "min tränare säger" osv. Du har ju uttalat dej ang lättridning och sadlar på ett sätt som enligt min erfarenhet inte stämmer, så då börjar man undra lite hur du kan vara så tvärsäker. Bara därför jag kommenterade.

För att återgå till trådens fråga: Hur rider du diagonlasluta ur öppna?

jag sitter till att börja med på inner sittben med något tillbakadragen axel. det enda som jag egentligen ändrar från öppnan är att ytterskänkeln börjar inverka i varje steg ( om det behövs)istället för inner. yttertygeln ligger kvar mot halsen för att flytta framdelen på diagonalen. åså måste jag vara tydlig med att verkligen sitta på inner sittben, har lätt för att vrida mig och smyga över på ytter. :grin: nu när jag funderar lite undrar jag om jag förutom inner sittben sitter kvar på samma sätt som i öppnan. har för mig att man ska föra "magtrakten" lite inåt för att förstärka slutakänslan. ---
det är lättare att veta vad man gör när man sitter på hästen faktiskt:D

Tack för din beskrivning!
Ja, det är verkligen bra att fundera ibland, vad gör jag egentligen:confused: Och då kan man också komma på att prova att göra mer eller mindre av något eller något annorlunda, när man läser andras beskrivningar:idea:, tycker jag (bäst att skriva det:p)

Jag har som jag skrev innan lättast att tappa yttertygelns inverkan tyvärr. Mest är det en koordinatiosnfråga, det är inte min starka sida:crazy: Men det har blivit bättre sen jag började att först rikta in hästen i rörelseriktningen:o sen resten, innan gjorde jag gärna allt på en gång i inledningen av slutan och tappade då lätt rörelseriktningen......

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar