Sv: skolförvirring
provade igår att sitta å utsidan och göra som fredrik sa. Men hästen är nog för inrotad i det system han är van vid, för böjningen gick förlorad direkt och jag fick börja korrigera med hand och innerskänkel.
Så då det funkar med mindre hjälper att böja för sitsen fortsätter jag ett tag till.
Någon tränare får lotsa o se vad som blir fel om jag ska prova att ändra taktik.
red öppnalängs vägen.
Eftressom jag inte har en bomsadel får jag sitta på inner sittben och innnerlåret. kan inte borra ner sittbenet i ryggen o trycka undan den lixom..
Hästen formas i sidan och så för jag fram innerhöft och riktar "magfokus dit vi ska och axlar efter tvärningen på öppnan.
har så långa ben o smal häst så underskänklarna når inte hästen
, nuddar med vaden om hästen behöver formas ur mer eller aktiveras i inner bak.
Övergår till diagonalsluta med att rikta om tyngdpunkten med innerskänkeln, lixom öppnar upp där och släpper fram hästen, bjuder den att gå efter den riktning som innerskänkeln pekar.
Allså, det ska ju inte synas, mer tramp i stigbygeln och lite lättad kontakt mot hästen. men sitter ändå kvar i insidan för att behålla böjningen...
Lägger an ytterskänkeln om hästen inte kommer med med ytterbak utan glömmer det bakom sig.
Det brukar vara en svårare sida, så bättre hållet behövs ofta inte ytterskänkeln, men svårare hållet kan den behövas tydligt för att få med bakbenet.
Upplever inte att det blir svårt att kliva åt sidan för att jag sitter på insidan, öppnar ju upp med skänkeln och släpper fram i diagonalslutan..
Kan man säga att i öppnan pekar inner sittben fram och fram.. och i diagonalslutan fram och åt färdriktningen, åt sidan.
Lixom ritar ut riktningen.
I vänsteröppnan pekar sittbenet lite rakt norrut och i övergången mot diagonalsluta ändrar det riktning mot nordväst...
Då kommer vikten lite åt insidan och utsidan ryggen blir fri att höjas och släppa in ytter bak.
Vill ha känslan av att ytter bak mer kommer in, och lite mindre skjuter ifrån.
För jag vill hellre ha mer bärighet i slutan, och mindre tarantellakliv åt sidan.
Mindre fokus på jättekliv o mer på mjukhet och samling.
kanske för att jag har en storstegad häst..
Har man en kompaktare häst som inte tar ut steget kanske det blir annat fokus!!