Sv: skolförvirring
Håller med om det här, förutom att jag skulle vilja tillägga att "svårt" oftast bara sitter i vårt eget huvud - hästar har nog bättre koll på kroppen utan ryttare på ryggen som sabbar koordination och balans! Ett samlat galoppombyte t ex är inte svårt för en häst. Det svåra blir när en ryttare får för sig att be hästen om det utan att veta vad h*n snackar om eller ens är ute efter!
Svårt och jobbigt är skilda saker för mig.
Svårt ger en förvirrad känsla där man inte vet vilken väg man ska ta för att hitta den rätta feelingen och genomföra det man tänkt.
Jobbigt betyder bara att man ligger och töjer på gränsen för hästens styrka och måste tänka till hur höga krav i MÄNGD man bör ha.
KVALITE däremot är ju beroende av hästens fysik, att den är rörlig och kordinerad och lydig nog att följa ryttaren.
Håller med om det här, förutom att jag skulle vilja tillägga att "svårt" oftast bara sitter i vårt eget huvud - hästar har nog bättre koll på kroppen utan ryttare på ryggen som sabbar koordination och balans! Ett samlat galoppombyte t ex är inte svårt för en häst. Det svåra blir när en ryttare får för sig att be hästen om det utan att veta vad h*n snackar om eller ens är ute efter!