skolförvirring

Sv: skolförvirring

Svårt och jobbigt är skilda saker för mig.
Svårt ger en förvirrad känsla där man inte vet vilken väg man ska ta för att hitta den rätta feelingen och genomföra det man tänkt.
Jobbigt betyder bara att man ligger och töjer på gränsen för hästens styrka och måste tänka till hur höga krav i MÄNGD man bör ha.
KVALITE däremot är ju beroende av hästens fysik, att den är rörlig och kordinerad och lydig nog att följa ryttaren.

Håller med om det här, förutom att jag skulle vilja tillägga att "svårt" oftast bara sitter i vårt eget huvud - hästar har nog bättre koll på kroppen utan ryttare på ryggen som sabbar koordination och balans! :p Ett samlat galoppombyte t ex är inte svårt för en häst. Det svåra blir när en ryttare får för sig att be hästen om det utan att veta vad h*n snackar om eller ens är ute efter! :p

För att ta ett exempel - jag har aldrig ridit en riktig piaff. Men eftersom jag har en teoretisk grund för hur man hjälpmässigt kan ta sig dit, och en hum om hur känslan ska vara eftersom jag iaf testat lite halva steg, så skulle jag inte tycka själva momentet i sig är svårt. På en häst som är redo för det vill säga. Inte heller på en häst som inte är redo för det, men jag har "respekt" för momentet - och hästen - på så vis att jag inte skulle be hästen om det förrän jag vet att vi har förutsättningar för att utföra det med lätthet.

Jaha du, det förutsätter ju att hästen fungerara helt enligt mallen men vad gör du om den inte gör det ? Då hjälper ingen teorikunskap i hela världen.

Inte? Trodde det var en del av planen! ;)
Om grunderna sitter kommer piaffen vara lätt - förutsatt att man gör den "lätt". Så skulle det inte funka får man ta hjälp av "spegel" för att hitta bristen och lösa knuten i grunden.
Det är inte momenten som är svåra, det är vägen dit!

Inte? Trodde det var en del av planen! ;)
Om grunderna sitter kommer piaffen vara lätt - förutsatt att man gör den "lätt". Så skulle det inte funka får man ta hjälp av "spegel" för att hitta bristen och lösa knuten i grunden.
Det är inte momenten som är svåra, det är vägen dit!

Förstod väl nästan att du skulle svara något sådantdär. Men ok då förstår jag din ståndpunkt i det hela lite bättre.

Liite bitter är jag nog, ja, men det är nog för att jag har rätt höga krav på mig själv och hamnar lite i ett dilemma mellan den där pressen man lägger på sig själv men försöker att inte överföra till hästen...(ställa för höga krav) :crazy: om man alltid strävar framåt och aldrig är nöjd betyder ju det att man aldrig kan titta tillbaka och vara nöjd med det man åstakommit. Om man har som krav att en övning ska vara nära perfekt för att "räknas", då utför man alltså inte ens övningen på vägen dit - de kanske ÅR som man får träna innan det sitter ordentligt.?

Du missförstår lite. Jag är ofta nöjd utan att det är perfekt. Vägen är också målet, man jobbar med delmål hela tiden, det var det jag menade i tiidgare inlägg. Det är stegen framåt som är delmål och gör att man kan känna sej nöjd. VIsst är det grunderna som ska sitta först, men dem jobbar man alltid med. Ja, det tar år innan man kan rida en bra sluta tex. Som Fredrik skrev kommer de också först i msv, av en orsak.....

Om någon påstår att skolorna inom AR skulle anses "lättare" just för att man börjar med dom tidigare så vill jag bara påpeka att det förmodligen finns en anledning till att en del nybörjare får sitta och traggla skolor i skritt i flera år innan de kommer vidare! :angel:

Då är det ju konstigt att flera i denna diskussion säger att det är så lätt:confused:

Samtidigt - det är lätthet man strävar efter. Ofta gör vi ryttare det för svårt får oss. Om det mentala tycker att något är svårt så låser vi oss själva. Ju svårare ryttaren tycker en rörelse är - desto tyngre kommer ridningen bli.
Däremot krävs det såklart bättre grunder ju svårare rörelser man vill utföra för att kunna utföra dom med lätthet.

Självklart är grunderna det viktiga för att ens komma vidare. Det håller jag med om.
Men jag förstår inte ditt resonemang om lätthet. Jag blir inte minsta låst mentalt för att jag har respekt för svårigheterna i ridning. Varför skulle man bli det? Det handlar mer om att få mer och mer kunskap och insikter och det är positivt, det gör att man kommer vidare. Ja det är ett mål att det ska gå med lätthet men det betyder fortfarande inte att det inte är en komplicerad rörelse som inte kommer att gå av sej själv......Visst kan man känna sej totalt obegåvad vissa pass:cool: men det brukar lyckligtvis kännas bättre andra pass.

Även till Lusidor och elbereth:

Om du ska lära dej gå på lina så hoppar du väl inte upp på en lina och försöker gå:eek: Du börjar i nån annan ände och lär dej grunderna får att nå dit att du klarar att balansera på linan. Då har du en chans att klara av det. Hoppar du upp direkt lär du trilla ner ganska snabbt och inse att du inte KAN.
I ridning kan man sitta och inbilla sej att man kan, och tycka KÄNSLAN är så rätt fast man troligen skullle druttat ner direkt om det vore en lina. (Ja det har jag inbillat mej också många gånger).

När jag säger att det är svårt för hästen beror det inte på problem hos hästen. Du kan (antar jag) inte utföra vilka gymnastiska övningar som helst utan att träna dej för det. Man kan jämföra med yogaövningar. Vissa ser väldigt enkla ut att göra och man kan göra dem fast man är otränad, tror man. Men om det ska göras på det sätt som är avsett och som har avsedd effekt så krävs mycket mer
av dej, i styrka koordination, mm. Det måste du träna upp och lära dej hitta. Det betyder inte att du har en massa fysiska problem i botten. Att göra rörelserna som du TROR om du ser den först ger inget. Det är plättlätt. Men det är när man sätter ihop delarna i kroppen det blir svårt. Men när du hittar hur det ska göras så är det en helt annan rörelse än du trodde. (yogan alltså:))

Sorry för alla liknelser men jag vet inte hur jag ska få fram annars, vad jag menar........:cool:

Även till Lusidor och elbereth:

Om du ska lära dej gå på lina så hoppar du väl inte upp på en lina och försöker gå:eek: Du börjar i nån annan ände och lär dej grunderna får att nå dit att du klarar att balansera på linan. Då har du en chans att klara av det. Hoppar du upp direkt lär du trilla ner ganska snabbt och inse att du inte KAN.

Ja det håller jag då med om, trodde du inte det?

Jaha du, det förutsätter ju att hästen fungerara helt enligt mallen men vad gör du om den inte gör det ? Då hjälper ingen teorikunskap i hela världen.

Det är väl det som är problemet med alla ridläror

- Ingen häst fungerar enligt mallen:crazy:

Jag har inte träffat ngn i alla fall

För övrigt tycker jag det vore roligt om tråden kunde återgå till ursprungsfrågan, alltså hur gör du för att övergå från en öppna längs långsidan till en sluta längs diagolnalen?

Fredrik, flashlight, fio med mera som inte har bidragit med sin version, kan ni inte göra det? Jag är verkligen intresserad.

Jag har bidragit med min version - ganska utförligt tom.

Jag har bidragit med min version - ganska utförligt tom.

Ja det ser jag nu, ursäkta!

"Om hästen är ställd, utriden på yttertygeln , böjd, ngt samlad före öppnan -mer samlad av den.
Så ser jag till att sitta på ytterbak - lägger om vikten och använder ytter som sidförande - och då bör samlingen i diagonlaslutan bli snäppet bättre.
Även om fokus ligger på dessa hjälper så kan man inte släppa de andra"

Det är helt klart att vi har helt olika tänk, intressant!
Vad betyder "lägga om vikten"? Och hur gör du i din kropp när du sitter på ytterbak?

När jag säger att det är svårt för hästen beror det inte på problem hos hästen. Du kan (antar jag) inte utföra vilka gymnastiska övningar som helst utan att träna dej för det. Man kan jämföra med yogaövningar. Vissa ser väldigt enkla ut att göra och man kan göra dem fast man är otränad, tror man. Men om det ska göras på det sätt som är avsett och som har avsedd effekt så krävs mycket mer
av dej, i styrka koordination, mm. Det måste du träna upp och lära dej hitta. Det betyder inte att du har en massa fysiska problem i botten. Att göra rörelserna som du TROR om du ser den först ger inget. Det är plättlätt. Men det är när man sätter ihop delarna i kroppen det blir svårt. Men när du hittar hur det ska göras så är det en helt annan rörelse än du trodde. (yogan alltså)
Hm, jo, då min häst som i bästa skick dansar fram i samlade gångarter stelnar till, då kan ingen elitryttare i världen rida fram en avspänd, vacker sluta eller öppna, vare sig i skritt eller trav.

jag går inte med på att ALLT sitter i vår kropp och teknik.
De måste kunna röra sin kropp rätt för att det ska kännas lätt för ryttaren.

Har man aldrig upplevt ridningen som lätt ( inte lätt som i lätt att komma fram till, utan som lätt i känslan, utan ansträngning, harmoniskt och vackert) kanske man aldrig suttit på en helt rörlig balanserad häst..??!!

jag rider inte övningar som känns svåra. Då gör jag saker som hästens kropp behärskar och sedan töjer vi på gränsen och hittar vägar mot bättre rörelse och fysik. Så vips kommer dansen fram då det släpper.

har testat att köra rejäl teknik som kräver kondis, styrka o precision oxå, för att se om det skulle vara rätt väg, men det talar hästarna så tydligt om att då börjar det lukta kadaverdisciplin och tvång.
Då är risken stor att man glömmer hur det rätta känns och sänker ribban för vad som är acceptabel mängd muskelkraft/teknik (tvång) gentemot hästen.

De har finare o finare inställning till arbete då de får visa var deras dagsform tillåter och så litar de på mig att jag kan lägga nivån för varje dag och inte går över gränsen och förfular rörelserna till någon krystat och knöligt.

För övrigt tycker jag det vore roligt om tråden kunde återgå till ursprungsfrågan, alltså hur gör du för att övergå från en öppna längs långsidan till en sluta längs diagolnalen?

Fredrik, flashlight, fio med mera som inte har bidragit med sin version, kan ni inte göra det? Jag är verkligen intresserad.

I öppnan ska hästen skjuta sig sidvärts med inner bak. Framdelen ska vara innanför spåret.
För att uppnå detta tar jag halvhalter på inner hand och för tillbaka inner axel. Min vikt placerar jag något åt höger, dvs i rörelseriktningen. Ytter tygel reglerar halsen böjning. Förböjer halsen faller bogen ut.
För att övergå till diagonalslutan måste hästen förändra sin rörelseriktning säg från vänster öppna till vänster diagonalsluta.
Den ska behålla sin vänsterböjning från öppnan men jag måste ändra position genom att föra fram inner axel (som för galopp). Det som skiljer från galoppen är att jag som ryttare har min vikt mot inner bakben - vikten i rörelseriktningen. Hade jag velat galoppera hade jag lagt min vikt mot ytter bakben. Genom denna rotation av mina axlar och förändringen av min balanspunkt så ändrar hästen balanspunkt och börjar följa min vikt åt vänster. Jag brukar tänka att ytter bak på hästen rör sig på en minidiagonal genom mina sittben mot den punkt dit vi ska.
För att säkerställa att hästen börjar skjuta mer med höger bakben tar jag en halvhalt på höger tygel.
Ett sätt som fungerar för mig.
Gast

fast det kan visst vara svårt. Inte alla hästar KAN göra snygga samlade rörelser i hagen då de leker.

man kan ju ofta se en markant skillnad i rörelsemönster i hagen mellan en häst som inte funkar i ridningen och sedan då de lossat upp kroppen.

Min som exempel...
PICT4502.jpg

Mot för den tiden då han var konstant låst i sin rygg.. -den bakre..
fullrulle.jpg

tror ofta att vi ibland överfokuserar på vår betydelse.
-och nedvärderar en ryttare som rider på en tråkig häst, sätt den ryttaren på en fungerande skolad häst o kolla hur den inverkar där.

-Är det högst värde i att kunna få ur hästar saker trots att det tar emot, eller är det ganska ok att rida snällt och ta det steg för steg med hjälp av andra metoder för att få hästen rörligare innan man jobbar på sin styrka på gymmet..:crazy:?
Hur väl vi än anstränger oss så måste hästen ju kunna utföra rörelserna.
och skolor kräver faktiskt en stor dos rörlighet!! Ju mer samlat dessutom styrka kombinerat med rörlighet.

Eftrsom jag ser det som lite mer komplicerat då...

Mitt tänk är det klassiska att alltid sitta i samma rörelse som hästen.
det innebär på böjd häst axlarna parallella med bogar och höfter med höfter.

Det innerbär fram med ytter axel så fort hästen är böjd, hjälpen är lyft vrid ( du hade med vrid)
och fram med inner sittben så fort hästen är böjd ( eller snarare detta är de böjande hjälperna oavsett riktning; volt, öppna, sluta ):cool:

Detta kommer medföra en lätt välvning av ryggen på ryttaren*, på samma sätt som en korrekt böjd häst har en lätt välvning i sidled= båda dansar samma dans :idea:
Nu har häst och ryttare samma balans. :banana:

Tänk dig då att du dansar balett och skall "vispa" i luften med ditt vänsterben - vad gör du då -jo du förankrar stadigt ditt höger ben i marken.
I en diagonal sluta åt vänster - så håller hästen balansen från högerbenet och vispar med vänsterbenet ut från kroppen.

Man hjälper den således om man kan centrera sig själv runt samma ben som den själv:)
Det handlar ofta om att räta upp sig lite extra. så att man sitter på samma ben som bär och balanserar - och hur man kommer dit beror på ens egen grundsnedhet - jag fokuserar olika beroende på vilket varv.

Sedan så följer ju hästen vikten - jag hittar balansen från det bakbenet - men om jag flyttar bröstkorgen en aning i rörelseriktningen så är jag med hästen i rörelserikntingen

Se öppna skola trådarna. det finns logik och konsekvens i det klassiska systemet.

* detta med länden kommer skita sig i ryttarens svåra varv. De flesta ryttare viker sig i midjan och glider en aning åt höger - de kommer då få fel välvning i sin länd i höger varvet och hästen kommer få problem med böjningen där. Det märks på svårigheter i öppna och galopp i höger varv.

Sedan detta med att alltid sitta i rörelsen.

Jag har sett ett väpnarprov.

Om man skall rida skolor godkänt på det klassiska viset så måste hästen behålla sin takt, den får inte hacka och den måste röra sig mycket mer över ryggen och vara i jämvikt tom - flytta vikten bakåt och då krävs det att den alltlid är i 100% balans och det kräver att ryttaren alltid är i 100% balans - och som de insiktsfulla i tråden skriver - det är man inte :crazy:

Och därför blir det hack och andra fel.

(smileys för lättläst)

Senast ändrad av en moderator:

Intressant - ( jag blir nyfiken på din skola - vem av fransoserna? )

jag tycker att när skolan råkar blri bra :angel: så känner man den där skjutkraften också

Vikten i rörelseriktningen, det ska jag suga på ett tag:idea:

Vikten _alltid_ i röreleseriktningen.

I det klassiska systemet så är det samma böjande hjälper bara vikten avgör rikningen ( volt,öppna,sluta) och det handlar om bröstkorgen 2 cm hit eller - målet var ju få och små hjälper ;)

Visst, skjutkraften är oerhört viktig för att det ska bli bra. En del kallar det för energi och det är ju också på sitt sätt riktigt men jag vill precisera det till att det är energin att flytta sig dit man ska som är det viktiga. Energi kan lika gärna betyda uppåt.
Saknas skjutkraften blir det gärna att hästen drar sig sidvärts med ytter bog i öppnor. Likaså vid förböjning och avsaknad av samling. I slutan blir det inte tillräckligt sidvärts om skjutkraften saknas.
Jag har själv problem ibland med en av mina som har lätt för samling, det kan bli svårt att balansera samlingen mot skjutkraften där. Jag tror att det är därför som jag har blivit så uppmärksammad på att båda behövs. Har man problem med samlingen så märks det inte lika tydligt att det är en kombination som är viktigt.
Vilken fransman? Tja, egentligen flera. Både antika och moderna men det jag har fallit för är att det bygger på hästens vilja att utföra saker och att viljan inte går att tvinga fram. Tvingar man fram saker blir det inte lika bra och vackert som när hästen gör det för att han tycker att ryttaren kom med en bra idé!
Gast

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar