skolförvirring

Sv: skolförvirring

Det innerbär fram med ytter axel så fort hästen är böjd, hjälpen är lyft vrid ( du hade med vrid)
och fram med inner sittben så fort hästen är böjd ( eller snarare detta är de böjande hjälperna oavsett riktning; volt, öppna, sluta ):cool:

Ja och amen :D så långt talar vi samma språk.

Tänk dig då att du dansar balett och skall "vispa" i luften med ditt vänsterben - vad gör du då -jo du förankrar stadigt ditt höger ben i marken.
I en diagonal sluta åt vänster - så håller hästen balansen från högerbenet och vispar med vänsterbenet ut från kroppen.

Man sitter alltså alltid på det bärande bakbenet, är det det du menar?
Det är där vi skiljer oss. Det ska jag fundera på!

Jag har sett ett väpnarprov.

Om man skall rida skolor godkänt på det klassiska viset så måste hästen behålla sin takt, den får inte hacka och den måste röra sig mycket mer över ryggen och vara i jämvikt

I ett väpnarprov är det inte meningen att skolorna ska var perfekta. Ett väpnarprov är ett prov för ryttaren, där man visar att man har förstått hur man kan påverka hästens kropp, och klarat av att utbilda hästen till att förstå hjälperna. Framförallt är det inte meningen att hästen måste vara samlad. Tvärtom är det fokus på "fram och ned"-form.
Man kan jämföra det med ett 3-åringstest, där man visar att hästen kan grunderna. Det är bara det att utbildningstrappan är så komplett olika att grunderna är väldigt olika definierat.

Vikten _alltid_ i röreleseriktningen.

I det klassiska systemet så är det samma böjande hjälper bara vikten avgör rikningen ( volt,öppna,sluta) och det handlar om bröstkorgen 2 cm hit eller - målet var ju få och små hjälper ;)

Jag kommer att tänka på det klassiska problemet med en ung obalanserad häst, den försöker hitta balansen genom att springa ifatt tyngdpunkten, istället för att samla upp sig och flytta sin tyngdpunkt till ryttarens tyngdpunkt.
Jag har just nu en extrem sån häst, som helt tappar konceptet när man släpper stödet på tygeln. Han kan bara inte balansera sig då.

På något sätt så tycker jag att det känns lite på samma sätt att jobba efter tesen att hästen ska följa vikten, att hästen på ngt sätt frå springa ifatt ryttarens tyngdpunkt hela tiden, fast mkt mindre märkbart än med en unghäst.

Om man skall rida skolor godkänt på det klassiska viset så måste hästen behålla sin takt, den får inte hacka och den måste röra sig mycket mer över ryggen och vara i jämvikt tom - flytta vikten bakåt och då krävs det att den alltlid är i 100% balans och det kräver att ryttaren alltid är i 100% balans - och som de insiktsfulla i tråden skriver - det är man inte

Och därför blir det hack och andra fel.

Ja, precis! Det är ju där det kommer att visa sig, om inte annat, vilken kvalité det är ¨på rörelsen....

Kl

hur jag gör?

Jag vet inte exakt :cool: men i stort sett.

Jag vänder in ur öppnan med huvudet i nya rörelseriktningen, och sen:
* tillbaka m ytter axel som varit mer framme i öppnan,
* fram ngt med innerhöft
* vikten ngt i nya rörelseriktningen
* ytter tygel (lätt halvhalt och reglerar ställn o böjning )
* ytterskänkel (ngt bak, får med baken),
* inner skänkel är framåtdrivande och aktiverar inner bak.
* innertygel ställer o böjer

Ja i vilken ordning kan jag inte helt svara på, tyvärr är det väl så att det ofta kan variera ngt, och att jag upptäcker :o vad som saknas efter några steg. Det är mycket som ska fungera ihop, för egen del är det ofta yttertygeln jag får hålla kolla på, när det hackar, tex.

Målet är att behålla samma energi, samma takt o tempo i alla gångarter. Det är detta vi tränar på bla.

Lusidor:
Det är skrämmande vilka fördomar du har om klassisk dressyr och om de hästar som andra än du rider:eek: Du tror att vi andra sitter och mer eller mindre plågar hästarna till olika rörelser som skulle gå lätt som en plätt om vi bara fattade lika mycket som du:eek: Orkar inte ens svara på det.:crazy:

Ja, precis! Det är ju där det kommer att visa sig, om inte annat, vilken kvalité det är ¨på rörelsen....

Kl

"hur jag gör?

* inner skänkel är framåtdrivande och aktiverar inner bak. "

Så kan jag också göra, men vet du vad! I ett helt annat syfte, jag gör det för att förstärka effekten av ytter tygel! För att påverka ytterbaks skjutkraft!
Men jag är också väldigt noga med att separera hand och skänkel och kan på det sättet inverka med handen utan att förstärka den! Vill jag aktivera inner bak tar jag en halvhalt på inner hand eller använder ytter skänkel. Men i slutan vill jag abslut inte inverka på inner bak för då kommer i alla fall mina hästar att gå åt andra hållet!
Gast

Undrar om "flytta fram tyngdpunkten" kan översättas med "vinkla bäckenet framåt"?:idea:

Lusidor:
Det är skrämmande vilka fördomar du har om klassisk dressyr och om de hästar som andra än du rider Du tror att vi andra sitter och mer eller mindre plågar hästarna till olika rörelser som skulle gå lätt som en plätt om vi bara fattade lika mycket som du Orkar inte ens svara på det.
hehe, man läser hur man vill!;) En del tar åt sig andra hetsar inte upp sig över mina inlägg, känner att alla har väl "rätt" att filosofera över sina erfarenheter.

Säger inget om hur andra rider, spånade bara på alla kommentarer om att man måste efterlikna en elitidrottare för att kunna/orka hänga med i en bra skola på hästryggen. Lite fånigt tycker jag!
Menar att om hästen gör rätt så känns det lätt.
Att komma dit är däremot inte lätt!

Det är ju en konst att låta bli det man inte är redo för oxå. Att inse dagens begränsningar o nöja sig. -För att behålla lättheten.
Men samtidigt våga gå framåt och prova då det är lämpligt.
jaja, ska sluta svamla. Blir bara otydligare...

När jag säger att det är svårt för hästen beror det inte på problem hos hästen. Du kan (antar jag) inte utföra vilka gymnastiska övningar som helst utan att träna dej för det. Man kan jämföra med yogaövningar. Vissa ser väldigt enkla ut att göra och man kan göra dem fast man är otränad, tror man. Men om det ska göras på det sätt som är avsett och som har avsedd effekt så krävs mycket mer
av dej, i styrka koordination, mm. Det måste du träna upp och lära dej hitta. Det betyder inte att du har en massa fysiska problem i botten. Att göra rörelserna som du TROR om du ser den först ger inget. Det är plättlätt. Men det är när man sätter ihop delarna i kroppen det blir svårt. Men när du hittar hur det ska göras så är det en helt annan rörelse än du trodde. (yogan alltså:))

Om man borser från styrkan och smidigheten som krävs- den *måste* man såklart träna upp om den inte redan finns - så är ju nästa steg koordination och teknik. Men det är ryttaren som ska lotsa hästen rätt!
Lite som dans - även för mig som inte dansar går det att hänga med en som är duktig på att föra, utan att trassla in fötterna alltför mycket! :)
Då kräver det såklar en del i fokus, koordination, teknik och känsla hos ryttaren för att vara duktig på att föra. Men just det där mentala - att det är lätt, det tror jag är viktigt att försöka förmedla till hästen för att få ridningen bli "lätt" istället för tung.
Jag tycker inte skolorna är särskilt svårt när hästen lärt sig flytta framdelen i sidled för lite motstånd i innertygeln alt. en halvhalt, när hästen är bra böjd, avslappnad och i såpass balans att den kan följa sitsen (tänker ffa på tyngdpunkten). Det känns hundra gånger svårare att få till böjningen bra än att sen ur det rida en hyfsad öppna - på så vis tycker jag öppnan i sig är "enkel". Å andra sidan så inom AR använder man ibland ett par stegs öppna eller sluta för att förbättra böjningen. Då kommer skolan i sig förmodligen inte bli särskilt bra, men hjälper det till att förbättra grunderna så är ju det guld!

tror ofta att vi ibland överfokuserar på vår betydelse.
-och nedvärderar en ryttare som rider på en tråkig häst, sätt den ryttaren på en fungerande skolad häst o kolla hur den inverkar där.

-Är det högst värde i att kunna få ur hästar saker trots att det tar emot, eller är det ganska ok att rida snällt och ta det steg för steg med hjälp av andra metoder för att få hästen rörligare innan man jobbar på sin styrka på gymmet..:crazy:?
Hur väl vi än anstränger oss så måste hästen ju kunna utföra rörelserna.
och skolor kräver faktiskt en stor dos rörlighet!! Ju mer samlat dessutom styrka kombinerat med rörlighet.

Jag håller helt klart med om att hästens fysik är viktig, särskilt för hur "lättriden" man kommer uppleva den. Har ju själv gått från att knappt funderat på skolorna en period till att *poff* nästan fått dom gratis när något släppte i hästen! :d i jämförelse mot hur det kändes tidigare alltså.
Å andra sidan så har ju inte det så mycket med ridningen att göra. Jag tror inte på att "rida hästen frisk", jag tror på att förebygga att hästen blir ofräsch genom ridningen men tillrättandet/läkandet får skötas på annat sätt än från hästryggen.

Nu verkar ju du liksom jag inte utgå ifrån att alla hästar är 100% friska, fräscha, spänningsfria och rörliga i sina kroppar. Och ibland vill man ju rida hästen även om den inte är 100%, den behöver ju inte vara halt eller ha ont utan kanske bara ha lite taskig rörlighet och då skulle jag inte klandra någon som vill lösgöra sin häst. Men då får man räkna med att så länge något i det fysiska är knas kommer man få nöja sig med halvbra. :crazy: inte be om mer än det hästen kan ge utan att man i princip måste tvinga/pressa den dit!

Angående att vi var överens i om att sittbenen skulle vara parallella med hästens höfter i böjning.
I öppnan ville du ju flytta tillbaka inner sittben :crazy:
Hästen är ju böjd i öppnan...

Angående 3 års test

Om man skall få bra poäng så måste man ha hästen i en sådan balans så att den inte hackar. Den måste också jobba mycket bättre över ryggen om den skall få en rättvis bedömning av sina gångarter.
Så det räcker nog inte ens för ett 3 årstest.

Den skall ju givetvis eftersom den är en unghäst, gå framåt nedåt - och den skall gå relativt stadigt ( igen det är ingen vits att visa upp en häst riden om den inte får godkänt på ridprovet, den måste kunna visa upp sina gångarter under ryttare ) Och det handlar inte om flashig gång utan mer om grundbalans

Jag kommer att tänka på det klassiska problemet med en ung obalanserad häst, den försöker hitta balansen genom att springa ifatt tyngdpunkten, istället för att samla upp sig och flytta sin tyngdpunkt till ryttarens tyngdpunkt.
Jag har just nu en extrem sån häst, som helt tappar konceptet när man släpper stödet på tygeln. Han kan bara inte balansera sig då.

På något sätt så tycker jag att det känns lite på samma sätt att jobba efter tesen att hästen ska följa vikten, att hästen på ngt sätt frå springa ifatt ryttarens tyngdpunkt hela tiden, fast mkt mindre märkbart än med en unghäst.

Om man har bättre kontroll på sin egen tyngdpunkt - så behöver inte heller en unghäst springa ifatt sin tyngdpunkt.

Därför ber man ryttarna göra en överstrykning för att visa att hästen går i egen balans.

Alltså - jag känner inte dig - och det gäller ju inte bara dig alls - men jag blir så konfunderad över att man är tvärsäker på att det som inte finns i den egna erfarenhetsbasen - det existerar inte ens.:confused:

Igen detta med tyngdpunkten - har du egen kroppskontroll så placerar du din tyngdpunkt ovanpå hästen - då behövs det inte springa ifatt ngt....

Om hästen är beroende av tygeln - så är den inte korrekt utbildad och får då minus för det.

Det finns en värld utanför Sundbyberg...

Senast ändrad av en moderator:

Undrar om "flytta fram tyngdpunkten" kan översättas med "vinkla bäckenet framåt"?:idea:

Aldrig i livet

Att vinkla bäckenet framåt görs med muskler som låser höftleden

- vilket låser ryggen - blockerar bakbenen
( det är alldeles för lätt att göra ändå)

Angående vikten i rörelseriktningen; så kan vi använda oss at hästens balanserande reflexer - flytta vikten en centimeter i sidled och hästen kommer följa efter . ( om utgångspunkten är i balans.

I öppnan läggs vikten en aning ut över ytterbog det görs genom att flytta bröstkorgen en aning, i volten flyttas vikten en aning innåt, och i också slutan innåt men mer bredvid bakdelen

Tänk hur du vill att hästen skall "fånga upp dig"

Om man borser från styrkan och smidigheten som krävs- den *måste* man såklart träna upp om den inte redan finns - så är ju nästa steg koordination och teknik. Men det är ryttaren som ska lotsa hästen rätt!
Lite som dans - även för mig som inte dansar går det att hänga med en som är duktig på att föra, utan att trassla in fötterna alltför mycket! :)
Då kräver det såklar en del i fokus, koordination, teknik och känsla hos ryttaren för att vara duktig på att föra. Men just det där mentala - att det är lätt, det tror jag är viktigt att försöka förmedla till hästen för att få ridningen bli "lätt" istället för tung.
Jag tycker inte skolorna är särskilt svårt när hästen lärt sig flytta framdelen i sidled för lite motstånd i innertygeln alt. en halvhalt, när hästen är bra böjd, avslappnad och i såpass balans att den kan följa sitsen (tänker ffa på tyngdpunkten). Det känns hundra gånger svårare att få till böjningen bra än att sen ur det rida en hyfsad öppna - på så vis tycker jag öppnan i sig är "enkel". Å andra sidan så inom AR använder man ibland ett par stegs öppna eller sluta för att förbättra böjningen. Då kommer skolan i sig förmodligen inte bli särskilt bra, men hjälper det till att förbättra grunderna så är ju det guld!

Vem pratar om "tungt":confused:

Nej jag håller inte med om att det är lätt med korrekta skolor. Men du, lusidor och elbereth har väl kommit så mycket längre........

Håller med Fredrik här:

Alltså - jag känner inte dig - och det gäller ju inte bara dig alls - men jag blir så konfunderad över att man är tvärsäker på att det som inte finns i den egna erfarenhetsbasen - det existerar inte ens.

Så kan jag också göra, men vet du vad! I ett helt annat syfte, jag gör det för att förstärka effekten av ytter tygel! För att påverka ytterbaks skjutkraft!
Men jag är också väldigt noga med att separera hand och skänkel och kan på det sättet inverka med handen utan att förstärka den! Vill jag aktivera inner bak tar jag en halvhalt på inner hand eller använder ytter skänkel. Men i slutan vill jag abslut inte inverka på inner bak för då kommer i alla fall mina hästar att gå åt andra hållet!
Gast

Jag tycker nog innersk är viktig för att allra främst verka framåtdrivande så att man håller rörelseriktningen.(funderade när jag red)
Den är också som du säger en förstärkning av ytter tygel, och på så sätt med och reglerar tvärningen och böjningen.
Allt samverkar, och hjälperna verkar också på mer än ett sätt.

Vem pratar om "tungt":confused:

Nej jag håller inte med om att det är lätt med korrekta skolor. Men du, lusidor och elbereth har väl kommit så mycket längre........

Ryttare tycker det är svårt eller att det är mycket att hålla i huvudet = ryttare blir spänd, har lättare för att bli låst och mer "tafatt" istället för att lugnt och vältimat lotsa hästen. Hästen blir "tung" på ett eller annat sätt.
Mao- JAG pratar om "tung"! ;) För finns inte lättheten ser jag det egentligen inte heller som korrekt, finns inte lättheten finns obalans och/eller spänning i varierande grad.

Visst, absolut inte underskatta vad som KRÄVS för att kunna rida en bra skola. Det har egentligen inget att göra med huruvida det är bra om ryttaren har inställningen att det är lätt eller inte.
Så snart man vid själva ridningen tycker något är svårt kommer det märkas på hästen. Känns rätt oundvikligt att det blir så då och då, men målet borde ju vara att faktiskt kunna rida i lätthet? Först då det kan bli en vacker dans! :)

Igen detta med tyngdpunkten - har du egen kroppskontroll så placerar du din tyngdpunkt ovanpå hästen - då behövs det inte springa ifatt ngt....
fast är det så enkelt?
Tycker att det ena gången är himlans svårt för hästen att bära upp sig själv och behövs en hel del korrigering i balansen ( om man ändå vill rida med viss styrsel och kontroll över övningar o fart..) medans en annan gång kan man dirigera, åka med och mest låta bli att störa.

beror väl på hur bra bärighet den förfogar över i sin kropp.
men alla andras hästar kanske har full rörlighet jämt och dansar fram bara ryttaren håller ihop sina lekamen och slutar störa. bara behöver sitta rätt så gör hästen allt skitbra!:laugh:

Det är ganska intressant om än skitirriterande då man vill ha rutin på saker, att ha en korsishäst som kan växla från katastrof till dröm på några dagar hit och dit.

man får lixom en hel massa olika hästar i en o samma, som visar hur det är då det blir rätt och även tydligt visar hur jädra omöjligt saker o ting blir då det stelnar till lite.
Man blir inte inkörd i ett hjulspår iaf!

men alla andras hästar kanske har full rörlighet jämt och dansar fram bara ryttaren håller ihop sina lekamen och slutar störa. bara behöver sitta rätt så gör hästen allt skitbra!:laugh:

Ja till stor del är det så, om du lägger till ridningen också, dvs att lyckas ha tajmingen och känslan rätt. Det är där det brister, dvs i ridningen. De flesta friska fräscha hästar går bättre med skickligare ryttare. Det är där de största hindren sitter. Vare sig du vill/kan se det eller inte.

Det ska inte behövas slitande och tvingande (som du förutsätter) vet inte var du får sånt ifrån? Hästar går inte i skolor av sej själva tex man måste visa var de ska gå, men det har ingenting med slitande och tivngande att göra:confused:

Synd att du har så tråkiga erfarenheter av ridning i ditt liv att du fortfarande lever i fördomar som färgar varenda diskussion du är inne i. Du dömer ut ridning som du faktiskt inte tycks ha en aning om och du tycks tro att varenda häst är full av svåra skevheter. Öppna ögonen och ta in lite mer av världen.

Ja till stor del är det så, om du lägger till ridningen också, dvs att lyckas ha tajmingen och känslan rätt. Det är där det brister, dvs i ridningen. De flesta friska fräscha hästar går bättre med skickligare ryttare. Det är där de största hindren sitter. Vare sig du vill/kan se det eller inte.
Ja men självklart går en häst bättre med en skicklig ryttare.

men sedan kommer andra saker till som gör livet lite mindre okomplicerat.:laugh:
Tex så anser en rätt duktig och hästkunnig kiropraktor att de (dressyr) hästar hon behandlar som rids av tekniskt skickliga ryttare döljer problem och blir lite "falska" i sitt kroppsspråk.. De har ofta djupt liggande grejor, kan vara små saker, men h*n anser det skitvanligt på hästar som kollas upp av H*n att man rider hästar genom teknik förbi deras bekvämlighetszon så att de musklar sig och använder delar som eg inte känns ok att använda i den graden.
Resultatet blir inte en bättre häst eg, utan en som kanske ser bättre ut, gör svåra grejor, men ändå inte har den där absoluta lättheten i sin rörelse.

och den människan lever inte i en fantasivärld! behandlar kanske 2000 hästar per sommar... hade räknat noga förra säsongen.
Det ska inte behövas slitande och tvingande (som du förutsätter) vet inte var du får sånt ifrån? Hästar går inte i skolor av sej själva tex man måste visa var de ska gå, men det har ingenting med slitande och tivngande att göra
Jo, men jag menar inte slitande och tvingande.
En skicklig ryttare kan men små medel övertyga (visa?) en häst och med sin starka ram hålla den KVAR i rörelser och en form som den kanske eg inte är riktigt bekväm i.
Den ryttaren har inte en massa i handen eller håller hårt om hästen, men hästen känner ju att det inte finns andra utvägar än att följa instruktioner sas.
Inte fel eg, man vill väl ha en lydig häst, men ridning med friare ram visar ju tydligt vart det vill blubba ut och påvisar tydligare vart HÄSTENS svagheter ligger.

Synd att du har så tråkiga erfarenheter av ridning i ditt liv att du fortfarande lever i fördomar som färgar varenda diskussion du är inne i. Du dömer ut ridning som du faktiskt inte tycks ha en aning om och du tycks tro att varenda häst är full av svåra skevheter. Öppna ögonen och ta in lite mer av världen.

Hrm, har ännu inte undersökt många hästar helt utan skevheter/spänningar som är ridna ett tag.. Brukar finnas en heel del. Som måste ridas ihop/fram/ pareras för att döljas.
Jo några har varit skitfina i kroppen, men inte ridits av någon superryttare. inte ryttaren som skapat välmåendet alltså! (även om man såklart kan gymnasticera till en häst i stor grad med lätt och effektiv ridning!)
Den bästa dressyrhästen var i jämförelse inte den finaste muskulärt. Snarare tvärt om. och det visade sig i längningarna. var en broiler i samlade rörelser, men såg rätt tung ut då ryttaren slappnade av och "glömde rida"
men i längningarna hackade det och spänningarna i ena bogen och länden visade sig tydligt.
bara ett exempel. lever inte heller i en fantasivärld, utan i en ganska komplicerad värld där det inte finns några så enkla svar som vissa andra har!:angel:

Vikten _alltid_ i röreleseriktningen.

I det klassiska systemet så är det samma böjande hjälper bara vikten avgör rikningen ( volt,öppna,sluta) och det handlar om bröstkorgen 2 cm hit eller - målet var ju få och små hjälper ;)

Om man nu ska ha rumpan på ytter o sen luta överkroppen- även om det kanske handlar om 2 cm- vilket är svårt att mäta- blir man sned.
sitt rakt istället o visa vägen med vikthjälper.

Är hästen ställd ifrån rörelseriktingen ska inte vikten vara ditåt.
Vi har haft den här diskussionen förr, där det blandades in kisseriet, skärpet, tuttarna o överkroppen- alla åt olika håll- bibehåll bålstabiliteten istället:idea:

Senast ändrad:

fast är det så enkelt?
............

Ja det är så enkelt och så svårt :crazy:
Som bekant så kan hästen allt i hagen.....
Hjälpgivningen behövs - med den är grädden på moset.

Sedan blandar du ihop - i nästa inlägg - tekniskt skickliga ryttare - och de med bra koordination - det behöver alls inte vara samma ryttare.....
Det finns mycket under solen

Tycker att det ena gången är himlans svårt för hästen att bära upp sig själv och behövs en hel del korrigering i balansen ( om man ändå vill rida med viss styrsel och kontroll över övningar o fart..) beror väl på hur bra bärighet den förfogar över i sin kropp.

Jag gillar inte när det blir bråk och otrevligt på forumet - men jag svarar ändå - det rä ju _din_ erfarenhet, av var _du_ är.

Jag är iten säker på vad du menar med korrigeringar - de flesta korrigerar med bettet. Och det är ju en känd sanning att "handen korrigerar för vad bäckenet/sitsen inte klarar av".

Ingen häst dansar fram för att ryttaren sitter rätt - men att sitta rätt är förutsättningen - för att inte behöva korrigera.

Många ryttare korrigerar hästen för sådant de själva är orsaken till :o

Ju bättre koordination med bålen så hamnar man inte den situatonen att man måset korrigera med handen. Har man hamnat där har man brustit i det man gör med sitt bäcken och torso. Rider man i huvudsak med sitt bäcken och torso så hinner man känna långt innan det finns behov av att "korrigera"

I den tyska så förhatliga Dressyren så håller man handen still och gör det med rumpan.

Tappar hsäten balansen - så hjälper man den tillbaka till balans - med sin egen balans - om man själv har det :crazy:

Skall man rida unghäst så bör man nog ha så bra balans att man kan hjälpa hästen till balans - så den slipper flänga runt på bogarna.

Det innebär inte att man rider perfekt men att man håller sig inom hästens ramar - den bjuder på det den klarar, så länge den orkar.

det säger mig min erfarenhet av att rida in hästar och rida unghästar.

Nja jag föredrar när hästen får med sig rygg och bakkärran - så jag fokuserar på det klassiska sättet istället. :p

Det sättet fungerar för mig och min tränare (GP nivå) och min häst som är hel
- jag ser inget behov av att byta

Sorry

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar