elbereth
Trådstartare
Sv: skolförvirring
Ja och amen så långt talar vi samma språk.
Man sitter alltså alltid på det bärande bakbenet, är det det du menar?
Det är där vi skiljer oss. Det ska jag fundera på!
I ett väpnarprov är det inte meningen att skolorna ska var perfekta. Ett väpnarprov är ett prov för ryttaren, där man visar att man har förstått hur man kan påverka hästens kropp, och klarat av att utbilda hästen till att förstå hjälperna. Framförallt är det inte meningen att hästen måste vara samlad. Tvärtom är det fokus på "fram och ned"-form.
Man kan jämföra det med ett 3-åringstest, där man visar att hästen kan grunderna. Det är bara det att utbildningstrappan är så komplett olika att grunderna är väldigt olika definierat.
Det innerbär fram med ytter axel så fort hästen är böjd, hjälpen är lyft vrid ( du hade med vrid)
och fram med inner sittben så fort hästen är böjd ( eller snarare detta är de böjande hjälperna oavsett riktning; volt, öppna, sluta )
Ja och amen så långt talar vi samma språk.
Tänk dig då att du dansar balett och skall "vispa" i luften med ditt vänsterben - vad gör du då -jo du förankrar stadigt ditt höger ben i marken.
I en diagonal sluta åt vänster - så håller hästen balansen från högerbenet och vispar med vänsterbenet ut från kroppen.
Man sitter alltså alltid på det bärande bakbenet, är det det du menar?
Det är där vi skiljer oss. Det ska jag fundera på!
Jag har sett ett väpnarprov.
Om man skall rida skolor godkänt på det klassiska viset så måste hästen behålla sin takt, den får inte hacka och den måste röra sig mycket mer över ryggen och vara i jämvikt
I ett väpnarprov är det inte meningen att skolorna ska var perfekta. Ett väpnarprov är ett prov för ryttaren, där man visar att man har förstått hur man kan påverka hästens kropp, och klarat av att utbilda hästen till att förstå hjälperna. Framförallt är det inte meningen att hästen måste vara samlad. Tvärtom är det fokus på "fram och ned"-form.
Man kan jämföra det med ett 3-åringstest, där man visar att hästen kan grunderna. Det är bara det att utbildningstrappan är så komplett olika att grunderna är väldigt olika definierat.