skolförvirring

Sv: skolförvirring

Om man rider en öppna ut på långsidan ur hörnet och sen vill övergå till en diagonalsluta, hur ändrar ni era hjälper/vikt/sittben/riktning?

Spinnoff på slutatrådan, jag blev nyfiken på svaret eftersom det är så olika åsikter om hur man gör.

Det som gör det till en sluta, är ju egentligen allt det som man man gjorde innan öppnan - som gjorde öppnan till en öppna.

Sedan verkar ju alla ha sina egna sittbens ideer - och därmed postioner.

Om hästen är ställd, utriden på yttertygeln , böjd, ngt samlad före öppnan -mer samlad av den.

Så ser jag till att sitta på ytterbak - lägger om vikten och använder ytter som sidförande - och då bör samlingen i diagonlaslutan bli snäppet bättre.
Även om fokus ligger på dessa hjälper så kan man inte släppa de andra

Det finns väldigt många saker att tappa på vägen till en korrekt diagonalsluta.

jag tror inte man kan kontrollera hela hästen med några få hjälper - hästen kommer förr eller senare hitta på ett sätt att slinka ut.
och utvecklas man som ryttare så kommer man vara tvungen att lära sig hantera flera sådan trix

Senast ändrad av en moderator:

Du tänker fel här.
Man ska inte sitta på yttre, utan på det inre- för böjningen- alltid åt det hållet hästen är ställd åt.
Sen är det med betoning åt det hållet- i första hand ska man sitta rakt över hästen- vikthjälp..

Det räcker sen med att man har axlarna o blicken- dit man ska- om det är en rörelse där hästen är ställd o böjd I rörelseriktningen.

Du tänker fel här.
Man ska inte sitta på yttre, utan på det inre- för böjningen- alltid åt det hållet hästen är ställd åt.
Sen är det med betoning åt det hållet- i första hand ska man sitta rakt över hästen- vikthjälp..

Det räcker sen med att man har axlarna o blicken- dit man ska- om det är en rörelse där hästen är ställd o böjd I rörelseriktningen.

Jag tänker likadant som du ang sittben, men undrar om det inte är ett missförstånd på sätt och vis. Om man lätt hamnar inåt måste man kanske tänka på ytter sittben för att sitta kvar rakt över hästen:idea: Det kanske är därför Fredrik tänker så i slutan? Ibland får man ju tänka mer på sånt man själv brukar missa:o Man får ha tänk som påminner, så att säga. Jag har också en del sånt......

Sitta på ytter är ett bra tänk för att motverka inåtlutandet som man ofta ser på ridbanan. Att sitta på ytter är en förutsättning för att kunna böjja en häst, annars lutar den bara.

Jamen om man sitter rakt över hästen sitter man ju på ytter:)

En sån bra förklaring!!! Det var väl inte du som vrmed på en kurs på Gotland förra veckan???

Jag tänker likadant som du ang sittben, men undrar om det inte är ett missförstånd på sätt och vis. Om man lätt hamnar inåt måste man kanske tänka på ytter sittben för att sitta kvar rakt över hästen:idea: Det kanske är därför Fredrik tänker så i slutan? Ibland får man ju tänka mer på sånt man själv brukar missa:o Man får ha tänk som påminner, så att säga. Jag har också en del sånt......

Nej det är inte därför som Fredrik tänker så.

Det för att inte blockera det inre bakbenet

Bentböjning - han resonerar som så att den muskel man belastar mest drar ihop sig = böjer hästen.

men vad han inte tänker på då är att ryggmusklern visserligen sidoböjer men de sträcker ju också ( extensorer) Det innebär att de sänker ryggen :crazy:

Så böjer man genom att belasta insidan av ryggen så trycker man automatiskt ut bogen och få hästen att luta innåt - man tar isär den istället för att sätta ihop den :o.

Man vill altså inte aktivera insidans ryggmuskler på det sättet.
istälelt vill man ge den sidan fri så att ryggen kan ge efter uppåt - när det inre bakbenet kommer in - därför sitter man på ytter. Lyckas man så sitter en heller inte fast i insidan

Det är fullt möjligt att "sitta på ytter" och ändå lägga vikten innåt.
jag gillar inte uttrycket "trampa mer i inner" - det är en för ospecifik instruktion. En del gör som de gör i fältsists - de flyttar överdelen en aning innåt, och en del trycker ned inner foten - det är stor skilland i effekt på hästen

Nej det är inte därför som Fredrik tänker så.

Det för att inte blockera det inre bakbenet

Bentböjning - han resonerar som så att den muskel man belastar mest drar ihop sig = böjer hästen.

men vad han inte tänker på då är att ryggmusklern visserligen sidoböjer men de sträcker ju också ( extensorer) Det innebär att de sänker ryggen :crazy:

Så böjer man genom att belasta insidan av ryggen så trycker man automatiskt ut bogen och få hästen att luta innåt - man tar isär den istället för att sätta ihop den :o.

Man vill altså inte aktivera insidans ryggmuskler på det sättet.
istälelt vill man ge den sidan fri så att ryggen kan ge efter uppåt - när det inre bakbenet kommer in - därför sitter man på ytter. Lyckas man så sitter en heller inte fast i insidan

Det är fullt möjligt att "sitta på ytter" och ändå lägga vikten innåt.
jag gillar inte uttrycket "trampa mer i inner" - det är en för ospecifik instruktion. En del gör som de gör i fältsists - de flyttar överdelen en aning innåt, och en del trycker ned inner foten - det är stor skilland i effekt på hästen

Nej inte Bentböjning, :crazy:

Men om man sitter rakt över hästen så blockerar man inte inner och sitter även på ytter:idea:
Man ska ju bara ytterst lite förskjuta vikten inåt, det räcker eg med det som blir av att man rider i rörelseriktningen med kroppen.
Hästen blockeras av om man tynger ner för mycket inåt eller drar i innertygeln och böjer halsen. :cool:

Sen behövs ju allt annat, innerskänkel som aktiverar innerbak och även är framåtdrivande, innertygel som ställer, yttertygeln som reglerar ställn o böjning, ytterskänkeln som får med bakdelen i tvärningen. Har säkert glömt nåt...

Det är inte "mitt sätt", utan är välbeprövat av många många genom många årtionden- som kommit fram till att det behövs.
För att få till samling krävs en aktivitet i båda bakbenen o i slutan tvärar den med bak- p g a böjningen.

Vet ju inte, men TROR att ditt sätt inte skulle få godkänt- av de som är skickliga själva. En aktivering av bukmusklerna får en respons i bakbenet- jmf kittlig häst som kosparkar.

Man kan som sagt sitta hemma o tycka att allt är bra, fast det är åt skogen fel.:crazy:
tycker man att korrekta skolor är lätta att rida, så är det sannolikt fel sätt- som Fio skrev. Har sett många som fått lära om helt o hållet- inkl. jag själv:angel:

Jag kanske läser för mkt mellan raderna här men jag känner det som om du totalsågar mitt sätt att rida utan att ens ha sett mig, eller vet ngt om mig. Jag är ingen skogsryttare som aldrig ser en instruktör:D

Jag är inte heller så intresserad av vad som är rätt eller fel, utan av olika tankesätt.

Och så är jag nyfiken på vilka du tycker är skickliga?

Sedan verkar ju alla ha sina egna sittbens ideer - och därmed postioner.
Så sant så! Visst är det härligt att det ändå funkar för många?

jag tror inte man kan kontrollera hela hästen med några få hjälper - hästen kommer förr eller senare hitta på ett sätt att slinka ut.
och utvecklas man som ryttare så kommer man vara tvungen att lära sig hantera flera sådan trix

Här får jag nog delsvis motsäga. Visst får man lära sig fler korrigerande hjälper ju mer man lär sig och ju fler hästar man rider, men målet på en välutbildad häst måste vara att minimera antalet hjälper.
Tex med samling, jag håller på att lära min pålle att bära mer med magen, och nu behöver han rätt mkt hjälp, men jag vill befästa hans kroppsform så att jag inte ska behöva ge en understödjande hjälp för att han ska bibehålla den. Likadant med böjning, och för den delen olika gångarter eller skolor.
När vi går över till ex trav så får jag ju ge en hjälp om det, men jag ska inte behöva bibehålla den för att traven ska fortsätta.
Fast när jag tänker på det så är väl en del av skickligheten hos en bra ryttare just i att kunna korrigera saker innan de ens har hänt :D

Jag känner typ 3 ryttare som överhuvudtaget är kapabla att sitta rakt på en häst. Gemena man gör det inte så vi får sikta på ytter istället så hamnar vi åtminstone inte såååå mkt inåt :idea:

Nej jag bara generaliserar:angel:

har haft den diskussionen med många- även ponny EM-deltagare- som just tyckte att det var "bara", som sen har fått rejält med bassning av tysk tränare.

Jag känner typ 3 ryttare som överhuvudtaget är kapabla att sitta rakt på en häst. Gemena man gör det inte så vi får sikta på ytter istället så hamnar vi åtminstone inte såååå mkt inåt :idea:

:rofl: Det var ju det jag skrev innan men Fredrik sa att det inte var så:D För den tanken förstår jag, behöver själv en del såna i ridningen:angel:

När vi går över till ex trav så får jag ju ge en hjälp om det, men jag ska inte behöva bibehålla den för att traven ska fortsätta.

Om hästen är framme för hjälperna behövs eg nästan inget alls för övergång halt eller skritt -trav. Vet knappt ens vad jag gör:o Något är det, tycker jag nästan bara tänker trav - måste känna efter :confused:
Är den det inte = en annan sak.

Varför fokuserar du på magen:confused:

Jag red din häst.... det gick inget bra... red även kallblodshoingsten (kommer inte ihåg vad den hette)

Med den kommentaren låter det som att du tycker att de flesta (förutom de där fyra) lutar inåt, inte för att det skulle vara någon biomekanisk fallgrop som är så ruskigt svår att låta bli att falla i, utan för att "det ska vara så just nu".. Menar du att det är någon modenyck att hänga inåt?

Delvis KL
Tycker den här tråden känns lite som om "nu anstränger vi oss för att misstro och söka fel"

I stället för att söka bra vägar till stärkande lösgörande övningar.

och så, en häst som inte har lätt för en grej hittar ju som bekant på alla möjliga och omöjliga sätt att slinka undan. Men varför inte fokusera på den optimala hjälpgivningen på en häst som är redo för uppgiften och tex bjuder på skolor i lätthet, utan att behöva passas på i varenda hörn av kroppen o kräva teknik av högsta graden för att stanna kvar i arbetet.

Det låter nu som om det ska vara så jädra svårt att det är omöjligt för en vanlig dödlig att öht uppleva en korrekt sluta.
och det är det väl om man har en häst som har svårt att utföra den eller man inte kan få rörelsen ur sin egen kropp -hindrar hästen.

Slås av hur många hästar som inte är fullt ut rörliga så att det kan få kännas lätt för ryttaren däruppe.
För en ledig rörlig och mjuk häst ska väl INTE kännas svår i de rörelser man gör?!

De kan flåsa, frusta och ta i så det sprutar energi, men det ska inte behöva kännas svårt däruppe om det är rätt o bra.

En dansare kan svettas floder av ansträngning men ändå röra sig så lätt att partnern inte känner en gnutta motstånd eller svårighet att följa i dansen!
Finns det motstånd i rörelsen hackar det någonstans och det finns mer att jobba på i kroppen.

jag anar en liten ovilja att se att det kan kännas lätt för andra, och fokus på de egna styrkorna o svagheterna som om det vore en mall för alla andra...

Det låter nu som om det ska vara så jädra svårt att det är omöjligt för en vanlig dödlig att öht uppleva en korrekt sluta.
och det är det väl om man har en häst som har svårt att utföra den eller man inte kan få rörelsen ur sin egen kropp -hindrar hästen.

För min del har jag varit "bortskämd" med hästar som har väldigt lätt för sidvärtsrörelser öht och när jag säger att det är svårt beror det inte på hinder hos hästen. Hästen är både mjuk rörlig och välgymnastiserad:) Det har mina andra varit också. Inga skeva stela, orörliga hästar. Det svåra sitter inte där.
Hos mej själv finns en hel del ja absolut, jag får vakta mej själv.

Men det svåra är precis som bla gast sa, att få med samlingen och inte bara flytta bak tex. Att rida skolan i alla gångarter utan att tappa takt eller tempo.

Nej, det är inte OMÖJLIGT för en vanlig dödlig, vem sa det? Men det är inte så lätt som bla du nu vill säga, och det tror jag beror på att du kanske inte riktigt ännu vet vad en korrekt sluta innebär.:confused: Tror du skulle förstå annars vad som är svårigheterna.

Att få till några steg i skritt då och då är inte vad jag talar om nu i alla fall.

OCh nej, det är inte pga mode som de flesta inte sitter rakt över, det gör nog inte du heller, de alllra flesta tenderar att belasta snett åt ngt håll, vare sig man är medveten om det eller inte.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.