skolförvirring

Sv: skolförvirring

Med den kommentaren låter det som att du tycker att de flesta (förutom de där fyra) lutar inåt, inte för att det skulle vara någon biomekanisk fallgrop som är så ruskigt svår att låta bli att falla i, utan för att "det ska vara så just nu".. Menar du att det är någon modenyck att hänga inåt?

Delvis KL
Tycker den här tråden känns lite som om "nu anstränger vi oss för att misstro och söka fel"

I stället för att söka bra vägar till stärkande lösgörande övningar.

och så, en häst som inte har lätt för en grej hittar ju som bekant på alla möjliga och omöjliga sätt att slinka undan. Men varför inte fokusera på den optimala hjälpgivningen på en häst som är redo för uppgiften och tex bjuder på skolor i lätthet, utan att behöva passas på i varenda hörn av kroppen o kräva teknik av högsta graden för att stanna kvar i arbetet.

Det låter nu som om det ska vara så jädra svårt att det är omöjligt för en vanlig dödlig att öht uppleva en korrekt sluta.
och det är det väl om man har en häst som har svårt att utföra den eller man inte kan få rörelsen ur sin egen kropp -hindrar hästen.

Slås av hur många hästar som inte är fullt ut rörliga så att det kan få kännas lätt för ryttaren däruppe.
För en ledig rörlig och mjuk häst ska väl INTE kännas svår i de rörelser man gör?!

De kan flåsa, frusta och ta i så det sprutar energi, men det ska inte behöva kännas svårt däruppe om det är rätt o bra.

En dansare kan svettas floder av ansträngning men ändå röra sig så lätt att partnern inte känner en gnutta motstånd eller svårighet att följa i dansen!
Finns det motstånd i rörelsen hackar det någonstans och det finns mer att jobba på i kroppen.

jag anar en liten ovilja att se att det kan kännas lätt för andra, och fokus på de egna styrkorna o svagheterna som om det vore en mall för alla andra...

:bow: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv Lusidor!

*Knapplån*

Det börjar kännas som att jag snart kommer få skriva att jag kommer låsa alla såna här diskussioner, eftersom många absolut ALDRIG kommer ta åt sig av vad andra "med en viss åsikt" har att säga, HUR länge alla än försöker argumentera så att andra förstår.

Utan "här har alla rätt till en egen mening bara den överensstämmer med ***"

Jättekul och demokratiskt? - NEJ!!!

Skärp er nu!

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Så sant så! Visst är det härligt att det ändå funkar för många?

Här får jag nog delsvis motsäga. Visst får man lära sig fler korrigerande hjälper ju mer man lär sig och ju fler hästar man rider, men målet på en välutbildad häst måste vara att minimera antalet hjälper.
Tex med samling, jag håller på att lära min pålle att bära mer med magen, och nu behöver han rätt mkt hjälp, men jag vill befästa hans kroppsform så att jag inte ska behöva ge en understödjande hjälp för att han ska bibehålla den. Likadant med böjning, och för den delen olika gångarter eller skolor.
När vi går över till ex trav så får jag ju ge en hjälp om det, men jag ska inte behöva bibehålla den för att traven ska fortsätta.
Fast när jag tänker på det så är väl en del av skickligheten hos en bra ryttare just i att kunna korrigera saker innan de ens har hänt :D

Nu missförstår du nog lite igen, det handlar inte om korrigerande hjälper utan det handlar om att ta hand om ytter och insidan för att hästen skall behålla sin ram i samlingen, jag förstår faktiskt inte den här mentaliteten där folk tror att hästen klarar av allt det där själv för det gör den INTE, böjer du till vänster måste du på något sätt ta hand om högersidan för att inte hästen skall gå ut till höger det kan vara högerbog eller höger bak osv.

Det som skrämmer mig mest är att när hästen går ut till höger så tycker vissa ridstilar att "så skall det se ut" och därmed en tvärsäkerhet om att det där är rätt när hästen egentligen är helt sne :mad:

Det är skitsvårt att böja en häst och väldigt jobbigt för hästen därför blir det nästan löjeväckande och skrattretande när man läser att man enbart kan böja med sittbenen och ingen annan hjälp och tro att det räcker.

De kan flåsa, frusta och ta i så det sprutar energi, men det ska inte behöva kännas svårt däruppe om det är rätt o bra.

jag anar en liten ovilja att se att det kan kännas lätt för andra

Tycker inte alls det handlar om det, utan saken är att det kan kännas lätt pga det är helt fel och att folk i allmänhet har väldigt svårt att se och känna den där skillnaden.
Det är ju inte så att inom AR är det plättlätt och inom vanlig dressyr är det väldigt svårt men det är ju ungefär så diskussionerna går. Jag som ridit båda vet att det underskattas grovt i en av inriktningarna.

Öppna och sluta är ju samlande rörelser och det kräver sin gymnastik för hästen att utföra böjning och det kräver att hästen är helt rak och att påstå att det är lätt är att leva i en utopi.

Fio har redan svarat. och du kom ju fram till samma svar själv egentligen

och det är det som är grejjen - med bättre inverkan så kommer aldrig korrigernaden hjälper att behövas.

Jag vet iten vem du varit på kurs för -men allting går att sälja med mördande reklam. Eller skitsnack (om vanlig Dressyr) snarare.

Tex att det blir så många korrigerande hjälper

Ha roligt på din resa. När man kommer frammåt ett snäpp i sin ridning - så är det väldigt lätt att tro att man är "framme"

Men för varje gång det händer så inser man hur lång vägen är kvar

Det är skitsvårt att böja en häst och väldigt jobbigt för hästen därför blir det nästan löjeväckande och skrattretande när man läser att man enbart kan böja med sittbenen och ingen annan hjälp och tro att det räcker.

KL

Nej sittbenen (liksom de flesta hjälper) är ju "the icing of the cake" Hittar inte utrycket på svenska. Men en tårta är ju så mycket mer än glasyren.

Bara lite glasyr på en tallrik ser ju fånigt ut.

Jag skulle säga att tårtan inte består av en enorm massa hjälper och deffinitivt inte korrigerande - utan en stadig ram - grund - vilket bottnar helt i rytatrutbilningen - bla sitta på mitten som ingen gör naturligt.
Och eftersom ryttaren inte siter på mitten så kommer skolorna se olika ut -, men är man inte van att känna av mitten så kommer man inte ens märka olikheterna.

Jag har respekt för att alla är där de är på sin resa, även glädjeruset i den första pusselbiten ( been there done that)

Men vad skall man säga - alla utryck är lätta att säga - men svåra att göra.

Tex swingande rygg slänger sig många med nu, man verkar all tro man får som ett brev på posten - snarare kan man få det som ett kvitto efter åratals arbete med att hitta mitten som ryttare.

Utan det släpper inte hästen till ryggen på det sättet.
En swingande rygg är heller INTE lätt at sitta på

LUSIDOR - Visst är det så att en häst som är i balans - känns lätt och "utan motstånd" - men vägen dit är inte lätt.

Jag tycker det är en balansgång.

Om man har behov att tillrättavisa alla som man anser var anybörjare - så är det ju nåt som är fel. Alla har ju sin resa och alla har varit i början på den - och alla har rätt till sin eufori och glädje över ridningen.

Å andra sidan när enbit på väg - blir norm - då känns det knasigt

Sedan varför skulel det var lättare att få två individer att dansa följsmat - när det är så svårt att lära sig dansa själv.

Det tar många år av timmars träning att bli en bra dansare - eller ens en okey. Varför skulle ridning vara lättare?

Och detta med balans - det är ju ngt som dansaren strävar efter hela tiden inegnt tillstånd som uppnås en gång för alla

Jamen det är ju så det ÄR, alla lutar, det verkar vara det normala nu liksom.

Nja "alla" viker sig skulle jag säga - och det har nog alltid varit ett problem i alla tider. Ett av många andra.

Sedan så skulle jag vilja ta bort ALLA. För ryttare har olika koordinationsproblem - och de ser ofta olika ut beroende på vilket varv.

Koordination är svårt

men generalisera är lätt :p

Senast ändrad av en moderator:

Folk måste ju få ha lite andra defenitioner också än det du fått lära dig är "svingande rygg" som exempel?
För vissa är öppna, sluta m.m. helt enkelt fotförflyttningen och som Gast var inne på så är det såklart krävande ju mer kvalitet man kräver i det. Är det fotförflyttningsmässigt en korrekt skola och man har konstruktiv nytta av den på de vis man vill ha nytta av en skola, då kallar jag det fortfarande för skola som ett samlingsbegrepp. Känns ganska underförstått att bara för att man kan utföra ditt och datt betyder det inte att man inte har utrymme att förbättra det och få ut ännu större effekt! :idea:

Svingande rygg är lite mer abstrakt upplever jag det som när du skriver som du gör - för mig spelar det egentligen ingen roll om ryttaren sitter rakt för att få en svingande rygg då det går att få till även utan ryttare på ryggen! ;)

Man blir så lätt negativ när det börjar spåra in på såna här petigheter känner jag - är sitsen inte perfekt och ryttare + häst inte 100% raka så kommer inget vettigt komma ur ridningen (är så jag uppfattar det). Så vi andra ska bara stilla tiga och inse att vi inte kan något alls, vare sig öppna, sluta, diagonalsluta eller få till en svingande rygg? :crazy:

Även om jag personligen vet att jag och hästarna brister en del i grunderna och aldrig får till något till 100% perfekt vill jag gärna inbilla mig att vi kan utföra NÅGOT! ;) Annars skulle de senaste ca 9 månadernas träning vara helt bortkastat- vi kan ju inget! :rofl:

Men nu låter du väldigt bitter:rofl:

Ingen är 100 procent hela tiden även om det kan låta så kanske ibland :angel:

Men man har MÅL och de målen är så korrekt som möjligt.

Om man ser till definitioner av skolor så är det ju inte fotförflyttningen:confused: Visst kan du hitta den utan ett uns samling eller balans, men varför då?
Är det detta som är så lätt när en del skriver om skolorna?

Det är mkt mer än så. Ingen är väl där att det är 100 procent. Men frågan är vad man strävar mot.
Om man skriver att det är plättlätt med skolor så är det inte korrekta skolor, utan något annat. Man kan drömma om att det en gång ska bli plättlätt om man vill, men jag tror inte att det nånsin blir det. :cool: Jodå, hästen kan säkert med tiden lätt utföra det man begär, men det kommer fortfarande att krävas att man har koll på alla delar, som ryttare. Kraven på hästen ökar också, man begär mer, och det ställer högre krav på ryttaren, i sin tur.
Det är INTE lätt. Även om det förhoppningsvis ser lätt ut för den som ev tittar på, i bästa fall........

Du tränar ju varje dag för att bli lite bättre hela tiden, eller hur? I alla fall gör jag det. Varför skulle man behöva vara framme för att det är värt mödan? Vem tror du är det? Du jobbar med små pusselbitar som sen ska bilda en helhet nån gång. Det gör jag också. Vad vi sen har för väg kan ju skilja, jag vill ha med grunder som balans, takt lösgjordhet innan jag tycker att jag kan förvänta ok skolor ens. Jag kan flytta bog eller bakdel i lösgörande syfte, men det är inte en ok skola utan vissa grunder.

Att en korrekt skola är svår och jag inte kan uppnå en 100 procent perfekt sluta är väl inget skäl att ge upp:eek:

Visa mig en ryttare som inte viker sig. Med vika sig menar jag inte det basala som att hamna på utsidan av en häst på volten , utan jag menar att sitta mitt på en rakriktad häst.
Jag kan det INTE mer än 2 sekunder i veckan eller nått, men det är jäkligt kul att försöka :D

Hm

jag tänkte på det i dag - att skolorna kommer ju först i medelsvår.

Jag kan tycka att det kan vara lite disrespekt mot dem som faktiskt tagit sig till - och rider medelsvår på en godkänd procent (behöver ju inte vara på tävling för det. Kan ju vara på träning också bara det uppvisar en viss kvalitet) att mena detta är en baggis - det fixar jag

Jag säger igen - självklart skall alla få gå sin väg och vara rusiga av lycka när man börjar hitta sin ridning, och jag har inget behov att att trycka ned andra som inte kommit så långt. Envar får göra sin upptäckter i sin egen takt - övertygad som jag är att det finns alltför många kvar för mig att upptäcka.

men någosntans i allt det här så finns det en levande varelse - jag tror den vinner mycket på att den som sitter ovanpå - har en stor respekt för uppgiftens storlek.

Attityden till uppgiften påverkar attityden till hästen.
och därmed hanteringen av hästen.

Inser man hur svårt det är är man mindre benägen på att lägga orsaken till misslyckandena på hästen.

och även om man så säger hundra gånger - Jag skyller aldrig på hästen :angel:
Så är det precis det man gör - när man ständigt försöker korrigera hästen - och inte lägger fokus på att korrigera sig själv

det är bara att läsa vilket inlägg som hellst här på buke - (möjligen med undantag av ovanstående då) , frågan ställs alltid - Hur skall jag få hästen att.... jag har aldrig hört -hur skall JAG göra

Jag blir faktistk ofta beklämd - det är lätt att vara "kompetent" tillsammans med någon som inte tillåts framföra sin syn på saken :devil:

Inte Morr - utan *ledsen i ögat*

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen är framme för hjälperna behövs eg nästan inget alls för övergång halt eller skritt -trav. Vet knappt ens vad jag gör:o Något är det, tycker jag nästan bara tänker trav - måste känna efter :confused:
Är den det inte = en annan sak.

Varför fokuserar du på magen:confused:

För att han behöver träna magmuskerlna så han orkar bära upp ryggen och samla sig mera. Synd att man inte kan be honom göra situps, det skulle nog sett roligt ut!

Kul att man kan bjuda på ett skratt :idea:
Du är välkommen att studera min hästs böjning om du har vägarna till Gotland, kunde vara intressant :)

Ha roligt på din resa. När man kommer frammåt ett snäpp i sin ridning - så är det väldigt lätt att tro att man är "framme"

Men för varje gång det händer så inser man hur lång vägen är kvar

Och jag som trodde jag var perfekt nu så jag kunde börja med golf istället :idea:

För att han behöver träna magmuskerlna så han orkar bära upp ryggen och samla sig mera. Synd att man inte kan be honom göra situps, det skulle nog sett roligt ut!

Fast ryggen kommer ur att du får den att jobba bakifrån, (bland annat, den behöver ju också vara rak) och då tränas magmusklerna automatiskt. Det finns ingen anledning att fokusera på magen om du inte vill ha bort stor mage förstås och då är ju galopp bra.:idea: En stor mage är ju inte underlättande för hästen, så en sån bör man ju jobba på att få bort.

Tycker inte alls det handlar om det, utan saken är att det kan kännas lätt pga det är helt fel och att folk i allmänhet har väldigt svårt att se och känna den där skillnaden.
Det är ju inte så att inom AR är det plättlätt och inom vanlig dressyr är det väldigt svårt men det är ju ungefär så diskussionerna går. Jag som ridit båda vet att det underskattas grovt i en av inriktningarna.

Öppna och sluta är ju samlande rörelser och det kräver sin gymnastik för hästen att utföra böjning och det kräver att hästen är helt rak och att påstå att det är lätt är att leva i en utopi.
Jag är pga de varierande o rätt "normala" krämpor mina hästar har fullt medveten om hur många sätt en häst tar till för att undvika arbete.
men de stunder av fysisk förmåga, smidighet och ren energi som hästarna ändå ibland (rätt ofta numera) låter mig uppleva visar att då de är redo för uppgiften KÄNNS det lätt.

Har jag pressat på i den stund de inte är redo, skulle det kännas precis så svårt som det är för hästen att utföra det.

Svårt och jobbigt är skilda saker för mig.
Svårt ger en förvirrad känsla där man inte vet vilken väg man ska ta för att hitta den rätta feelingen och genomföra det man tänkt.
Jobbigt betyder bara att man ligger och töjer på gränsen för hästens styrka och måste tänka till hur höga krav i MÄNGD man bör ha.
KVALITE däremot är ju beroende av hästens fysik, att den är rörlig och kordinerad och lydig nog att följa ryttaren.

tror visst det går att böja enbart med sitsen.
Men absolut inte på vilken häst som helst när som helst.
De måste ha balans och styrka och rörlighet, och vara mentalt närvarande.

Sedan så har vi ju olika talang för ridning såväl som dans.
En del styr runt mekaniskt, oinspirerande men korrekt på dansgolvet. Andra kan improvisera och låta känslorna uttryckas genom kroppen. De har kontakt med alla muskler och balans och taktkänsla.
Vem är skojigast att både dansa med o se på?

Även om AR har fallgropar för den som inte snabbt som ögat hittar känslan o tekniken, tycker jag den tillåter en skön mängd med spontanitet och initiativ åt båda håll.
Lyssnar mer på hästen än förr och kan hitta en glädje i träningen även då det är svårare i kroppen.
Mycket fokus på personlig utveckling genom ridningen på nåt vis!
Det är mitt mål iaf förutom att få glada vackra hästar!!

Men nu låter du väldigt bitter:rofl:

Ingen är 100 procent hela tiden även om det kan låta så kanske ibland :angel:

Liite bitter är jag nog, ja, men det är nog för att jag har rätt höga krav på mig själv och hamnar lite i ett dilemma mellan den där pressen man lägger på sig själv men försöker att inte överföra till hästen...(ställa för höga krav) :crazy: om man alltid strävar framåt och aldrig är nöjd betyder ju det att man aldrig kan titta tillbaka och vara nöjd med det man åstakommit. Om man har som krav att en övning ska vara nära perfekt för att "räknas", då utför man alltså inte ens övningen på vägen dit - de kanske ÅR som man får träna innan det sitter ordentligt.? Nej, jag har hellre snällare defenitioner -men att man har i åtanke att ju bättre grunder och känsla för momentet - desto bättre kommer momentet/rörelsen bli. Oftast är det ju grunderna som är svårast att få till.

Men man har MÅL och de målen är så korrekt som möjligt.

Om man ser till definitioner av skolor så är det ju inte fotförflyttningen:confused: Visst kan du hitta den utan ett uns samling eller balans, men varför då?
Är det detta som är så lätt när en del skriver om skolorna?

Det är mkt mer än så. Ingen är väl där att det är 100 procent. Men frågan är vad man strävar mot.
Om man skriver att det är plättlätt med skolor så är det inte korrekta skolor, utan något annat. Man kan drömma om att det en gång ska bli plättlätt om man vill, men jag tror inte att det nånsin blir det. :cool: Jodå, hästen kan säkert med tiden lätt utföra det man begär, men det kommer fortfarande att krävas att man har koll på alla delar, som ryttare. Kraven på hästen ökar också, man begär mer, och det ställer högre krav på ryttaren, i sin tur.
Det är INTE lätt. Även om det förhoppningsvis ser lätt ut för den som ev tittar på, i bästa fall........

Du tränar ju varje dag för att bli lite bättre hela tiden, eller hur? I alla fall gör jag det. Varför skulle man behöva vara framme för att det är värt mödan? Vem tror du är det? Du jobbar med små pusselbitar som sen ska bilda en helhet nån gång. Det gör jag också. Vad vi sen har för väg kan ju skilja, jag vill ha med grunder som balans, takt lösgjordhet innan jag tycker att jag kan förvänta ok skolor ens. Jag kan flytta bog eller bakdel i lösgörande syfte, men det är inte en ok skola utan vissa grunder.

Att en korrekt skola är svår och jag inte kan uppnå en 100 procent perfekt sluta är väl inget skäl att ge upp:eek:

Om någon påstår att skolorna inom AR skulle anses "lättare" just för att man börjar med dom tidigare så vill jag bara påpeka att det förmodligen finns en anledning till att en del nybörjare får sitta och traggla skolor i skritt i flera år innan de kommer vidare! :angel:
Läste också på en instruktörs hemsida att hon beräknade att det tar ca ett halvårs effektiv träning (av ryttaren) innan man befäst känslan av en skola, t ex öppna. Sen ett halvår dedikerat till nästa skola. Osv. Om jag inte minns fel så var det i samband med praktik = något man normalt förknippar med mer "effektiv" träning.?

Samtidigt - det är lätthet man strävar efter. Ofta gör vi ryttare det för svårt får oss. Om det mentala tycker att något är svårt så låser vi oss själva. Ju svårare ryttaren tycker en rörelse är - desto tyngre kommer ridningen bli.
Däremot krävs det såklart bättre grunder ju svårare rörelser man vill utföra för att kunna utföra dom med lätthet.

Men så får man ju inte bli så överfokuserad på sig själv.
det är ju en häst man sitter på, och den har ju egna egenskaper pga exteriör, utbildningsbakgrund och fysik.
Så känslan måste väl i så fall befästas på flera fullt ut fungerande hästar så man kan sträva efter att arbeta framtida hästar mot samma känsla. Eller träna hjärnan att skapa en målbild och känsla som man gissar är rätt, och jobba mot den.

Man kan ju inte tro att det går att trolla fram det perfekta bara genom fokusering. Det måste ju få komma då alla ingredienser finns där.
Annars blir det lika svårt som att äta soppa med kniv...

men någosntans i allt det här så finns det en levande varelse - jag tror den vinner mycket på att den som sitter ovanpå - har en stor respekt för uppgiftens storlek.

Attityden till uppgiften påverkar attityden till hästen.
och därmed hanteringen av hästen.

Och det här menar jag är både och - om ryttaren har för stor resekt för uppgiften (mao tycker att den är svår) kommer hästen tycka uppgiften är svår. Om ryttaren har inställningen att det är en baggis som man kan leka fram så har man åtminstone den mentala biten på plats - sen bör man såklart ha någon sorts plan och strategi för hur man ska få hästen göra det man ville och få den tycka det är lika enkelt.
Respekt på så vis att man inte börjar med skolorna det första man gör på en grön häst innan grunderna sitter eller innan ryttaren själv har koll på lättare pusselbitar först - men inte respekt på så vis att man tycker momentet är "svårt".
Har man inställningen att något är svårt skulle jag låta bli att göra det öht tills man rensat huvet lite. Annars kommer ridningen (som jag skrev i förra inlägget) bli tung - man börjar korrigeringsrida vare sig det behövs eller ej och kanske börjar hindra omedvetet istället för att känna känslan av rörelsen i hela kroppen.

Inser man hur svårt det är är man mindre benägen på att lägga orsaken till misslyckandena på hästen.

Det håller jag med om. Men det handlar snarare om att vara en vettig hästmänniska överlag än särskilda moment tycker jag.

Man kan ju inte tro att det går att trolla fram det perfekta bara genom fokusering. Det måste ju få komma då alla ingredienser finns där.
Annars blir det lika svårt som att äta soppa med kniv...

Nej nej, krävs strategi också som sagt! Vet man vägen dit och hur man vill få känslan -att man kan visualisera även inlärningen av momentet- då upplever man det i regel lättare mentalt.
Oftast är det när man inte riktigt vet hur man ska komma dit eller vet vad man strävar efter för känsla som det blir svårt.? Och då är man ju uppenbarligen inte "mentalt redo" för momentet.

För att ta ett exempel - jag har aldrig ridit en riktig piaff. Men eftersom jag har en teoretisk grund för hur man hjälpmässigt kan ta sig dit, och en hum om hur känslan ska vara eftersom jag iaf testat lite halva steg, så skulle jag inte tycka själva momentet i sig är svårt. På en häst som är redo för det vill säga. Inte heller på en häst som inte är redo för det, men jag har "respekt" för momentet - och hästen - på så vis att jag inte skulle be hästen om det förrän jag vet att vi har förutsättningar för att utföra det med lätthet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar