Skola munnen?????

Sv: Skola munnen?????

Har jag också hört, undrar vad det betyder.. Kanske att man ska få hästen att acceptera bettet eller nått, jag bara gissar :D
 
Sv: Skola munnen?????

Det handlar helt enkelt om att utbilda hästen att förstå vad man vill med tygelns signaler.

Hästen ska dels lära sig att söka framåt - neråt när man ger efter på tygeln. Den ska söka kontakt med bettet när man länger tygeln, samtidigt som den välver överlinjen.

Sedan ska den lära sig att korta sig utan motstånd men utan att släppa kontakten när man kortar tygeln, och att ställa i nacken när innertygeln är kortare än yttertygeln.
 
Sv: Skola munnen?????

Men det kan ju inte vara specifikt AR?

Utan gälla i princip all grundridning.
 
Sv: Skola munnen?????

Vad menar AR-folket med det?
Törs inte fråga på "deras" forum:eek: :devil:

Det blir väll en bättre diskussion om du ställer frågan hos *dom* :D men så tråkigt att det blir *vi* o *dom*.....

Skulle önska att *grunden* i all hästhantering vore så pass lika att vi slapp *vi* o *dom*..... oberoeende dress-hopp-AR :cry:
 
Sv: Skola munnen?????

Visst, men när vi många ggr är så långt ifrån varandra.
De nämner oxå "lösgöra munnen"?
 
Sv: Skola munnen?????

*kl*
Jag flyttar tråden till Barock då det är där frågeställningen hör hemma.

/Den elaka moderatorn på dressyr ;)
 
Sv: Skola munnen?????

Visst, men när vi många ggr är så långt ifrån varandra.
De nämner oxå "lösgöra munnen"?

Jag försvarar ej något läger men är vi det ?

Lösgöra munnen...hm för mig låter det som att hästen skall följa med tygeltagen :confused:

Kanske är det så att vi bara andvänder andra ord till samma saker ibland.....definitionssvårigheter....
 
Sv: Skola munnen?????

Bettet används som en hjälp att koordinera samtliga hjälper-hela hästen ska påverkas, inte bara munnen.'
Är det därför som man ofta har en skarp stång, för att hästen ska lyda?
Ser sällan ställda hästar, utan med böjd hals o rak kropp.

En häst som är lösgjord kan vara ställd med bara sätet o skänklarna.
Tror att en som är skapligt duktig innan man börjar med Ar, har bättre timing o kan ta vara på vissa BRA delar ur AR-kan få ett bättre resultat än en som tror att klassisk ridning handlar om att dra o sparka samtidigt.

Om målet är att rida i slowmotion o inte ens kunna göra rena byten a la Bent, så är det OK.

Krass Ja!
Väntar med spänning på att se ngn rida bra GP a la AR.
 
Sv: Skola munnen?????

Bettet används som en hjälp att koordinera samtliga hjälper-hela hästen ska påverkas, inte bara munnen.'
Är det därför som man ofta har en skarp stång, för att hästen ska lyda?
Ser sällan ställda hästar, utan med böjd hals o rak kropp.

Väntar med spänning på att se ngn rida bra GP a la AR.

:bow:

Självklart får man ej en korrekt ställning i nacken utan hjälp av ytterhjälperna....vill själv se en häst som rids med stång o enhandsfattning ställa i nacken utan att få hela halsen *ställd*
 
Sv: Skola munnen?????

Håller med.

Min arbetskamrat som började mer AR fick lära sig nån slags skakning i handen för att "lossa" i munnen:confused: Vibrera liksom i handleden:confused: Såg ut så när hon visade i alla fall, mnen jag har inte sett henne rida. Hon tyckte det var jättebra. Tror nog jag skulle få problem om jag gjorde så på hästen:crazy:

Vet inte om det kan var det som avses med "lösgöra munnen". Får fråga henne igen, det här var ett tag sen så jag minns inte exakt hur hon beskrev det. De rider för en som numera bara tränar AR-folk men förr dressyr.
 
Sv: Skola munnen?????

Det där med att vibrera har jag åxå hört, red några lektioner för en AR/klassisk tränare på en medryttarhäst jag hade, och där var det mkt med att vibrera med handen så fort man fick lite "motstånd" (läs kontakt) med munnen. Man skulle även rida med handen väldigt högt och med ngt glappande tyglar.
 
Sv: Skola munnen?????

Håller med.

Min arbetskamrat som började mer AR fick lära sig nån slags skakning i handen för att "lossa" i munnen:confused: Vibrera liksom i handleden:confused: Såg ut så när hon visade i alla fall, mnen jag har inte sett henne rida. Hon tyckte det var jättebra. Tror nog jag skulle få problem om jag gjorde så på hästen:crazy:

Vet inte om det kan var det som avses med "lösgöra munnen". Får fråga henne igen, det här var ett tag sen så jag minns inte exakt hur hon beskrev det. De rider för en som numera bara tränar AR-folk men förr dressyr.

Tyvärr är det så illa att man lär ut så för att lösgöra innersida och då främst att motverka ett icke önskvärt stöd i innertygeln på många tradionella ridskolor idag :devil:

Inte konstigt att jag ej platsar på ridskolor :angel:

Tom att en strömsholmsutbildad ridlärare lärde ut galopppiruett genom att man skulle rida innanför fyrkanten och då förvänd g. vända mot väggen.......det är så man baxnar :cry:

Våra älskade fyrfotade vänner får tyvärr ta smällarna när man vänder sig till s.k *proffs* = tränare och betalar dyra pengar för så subjektiva utlärningssätt.

DET ÄR INTE LÄTT ATT VETA VART MAN SKA VÄNDA SIG :devil: ursäkta att jag skriker men så är det !!
 
Sv: Skola munnen?????

Jag kan inte tillräckligt för att blanda mig i, men jag saknar argumentering för eller mot att "vispa grädde" med innertygeln. Själv har jag bara testat en gång på en häst som hängde sig på tygeln, och den släppte (konstigt va...) direkt.
Men, som sagt, varför skulle det inte vara bra?
 
Sv: Skola munnen?????

Jag kan inte tillräckligt för att blanda mig i, men jag saknar argumentering för eller mot att "vispa grädde" med innertygeln. Själv har jag bara testat en gång på en häst som hängde sig på tygeln, och den släppte (konstigt va...) direkt.
Men, som sagt, varför skulle det inte vara bra?

Man vill få ett jämt stöd i bägga tyglarna och *biter* hästen tag i innertygel är det bättre att rida den till yttersidan, innerskänkel till den diagonala ytter istället (på voltspår naturligtvis)
 
Sv: Skola munnen?????

Bettet används som en hjälp att koordinera samtliga hjälper-hela hästen ska påverkas, inte bara munnen.

Stämmer. Det går inte att skola munnen isolerat.

Är det därför som man ofta har en skarp stång, för att hästen ska lyda?

Nej, man har stångbett för att det har en annan funktion än tränsbett. Sen kan jag tycka en hel del AR-utövare lägger på stång för tidigt. Då blir det förstås ännu svårare att skola munnen, eftersom hästen lär sig att lufsa runt och böja på nacken.

Ser sällan ställda hästar, utan med böjd hals o rak kropp.

Tyvärr ett mycket vanligt fel inom AR. Men jag har aldrig hört Bent förespråka några förböjda hästar.

En häst som är lösgjord kan vara ställd med bara sätet o skänklarna.

...och man eftersträvar inom AR att hästen ska ha kommit så långt innan man rider på blank stång. Det innebär dock inte att inte munnen behöver skolas. Likväl som man kan påverka munnen genom att rida hästen bakifrån, kan man påverka resten av hästens kropp genom att arbeta munnen. När man kör eller arbetar på töm/från marken/på långa tyglar finns ju inte heller de hjälper du nämner.

Väntar med spänning på att se ngn rida bra GP a la AR.

Jag med!
 
Sv: Skola munnen?????

Tack för ett utförligt o sakligt svar:bow:
Tror att många utövare av Ar misstolkar det lika mkt som den klassiska ridningen
 
Sv: Skola munnen?????

Tom att en strömsholmsutbildad ridlärare lärde ut galopppiruett genom att man skulle rida innanför fyrkanten och då förvänd g. vända mot väggen.......det är så man baxnar :cry:

Anders Lindgren lär ut att man skall inför förberedande av galoppiruetter galoppera emot väggen och sedan vända för att hästen skall lära sig att bromsa upp, Det är väl typ samma sak??
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 859
Senast: lingonben
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 932
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp