Som jag fått lära mig så är stången till för ramändring, inte ställning/böjning. Böjning görs för sitsen, yttertygeln avgör graden/ramen. Hästen ska söka kontakten med handen, inte tvärt om. Om innertygeln är mer sträckt än yttertygeln så har hästen inte sökt bettet korrekt och därmed är "bågen" borta. Kapson/tränsbett finns för att överbrygga utbildningssteget mellan arbetet vid hand där vi bygger hästens styrka och elastisitet utan att kunna inverka med sitsen, och uppsutten skolning där vi kan inverka med sits och tyngdpunkt. I en fas kan vi alltså pilla med innertygeln på tränset för att påminna hästen om att söka yttertygeln. Pilla med, inte hålla!En nyfiken fråga eftersom vi verkar vara lärda enligt helt olika skolor. Om du rider på en hand på stången, inverkar du inte alls med handen? För jag tänker att om du använder handen blir det ju en inverkan på någon tygel? Förklara gärna, jag tycker det här är superintressant!
Edit: att hålla tyglarna med en hand betyder inte att man inverkar liksidigt. Att spänna/krama med ett eller annat finger gör stor skillnad i munnen på hästen, även små omvinklingar i handleden gör stor inverkan. Handen ska aldrig föras bakåt, den kan däremot följa med sätet bakåt om man kortar ramen. (Dvs sätet kortar, hästen sätter sig och handen följer med bakåt/uppåt.).