Ja, jo, jag kan KANSKE köpa hans resonemang, känner personligen att i ett läge där stressen förmodligen är extrem hos både häst och ryttare så kanske det inte är läge att ovanpå det tillfoga hästen smärta?? Men jag har ju självklart inte heller varit i strid med häst! Lite samma resonemang, dock, som de som anser att man minsann MÅSTE ha spö med sig när man rider ut, av säkerhetsskäl, vilket jag heller aldrig förstått.Enligt gubben som skrev detta , en gammal gubbe, som dock inte varit i strid med häst får man väl förmoda. Så för att överrösta övriga stimuli i en strid och panik. Dvs jag tänker helt fräckt förmoda att han tänker sig ngt i stil med Helgstrand och ont på riktigt. Men kanske då också tänker sig att det handlar om liv och död (för häst och ryttare) och ändamålet helgar medlen i ett sådant tillfälle. (alltså säger igen att jag rider inte med mina ponnysporrar om jag kan undvika det själv (vilket iofs delvis beror på att jag får horribel sits av det, eftersom jag är kass på att faktiskt använda dem för att "förfina hjälperna" snarare än förstärka dem btw.)
Mer att hålla reda på! Dock ska sägas att jag aldrig ridit på kandar, bara på pelham med dubbla tyglar. Och jag är gräsligt ovan vid det, föredrar enkla tyglar oavsett bett. Och kan egentligen inte se varför det inte skulle gå lika bra att rida på tränsbett med enhandsfattning?Varför det? Alltså inte dubbla tyglar och en hand? Jag tycker det känns lite flimsigt med enkla tyglar och en hand. Men jag har nog inte ridit på kandar med en hand, bara med två, en hand pelham.