Det har nuddats vid i tråden, men det som intresserar mig mest när det kommer till forskningen om pain face, är om man i framtiden kan skilja på ansiktsuttryck vid smärta, vid obehag/psykiskt obehag, och vid ansträngning. Dvs hur ser en orolig men smärtfri häst ut, hur ser en ångestfylld men smärtfri häst ut, osv. Jag tror (!) ju att uttrycken har ganska stora likheter men att det säkert finns skillnader som forskningen inte har upptäckt ännu. Sedan
tror (men erkänner glatt att jag hade fel om det kommer en bra studie) jag det kan finnas uttryck för bara ansträning utan obehag, de kanske är de mest intressanta uttrycken att hitta.
Angående pain face eller icke pain face vid träning så är min uppfattning att vi inte ska avfärda uttryck där hästen ser obekväm ut som koncentration innan vi faktiskt har något belägg för att det ÄR koncentration. Tänk OM det inte är koncentration/anstränging? Sedan håller jag med
@SiZo om att "obekväm-ansikte" (dvs allt som ser jobbigt/obekvämt/smärtsamt ut) lite då och då inte är så stor anledning till oro, men majoriteten under ett helt program eller ridpass tycker jag känns mycket tveksamt.
Mina högst anekdotiska och amatörmässiga erfarenheter är ju att om hästen ser obekväm/pain face-ig ut under ansträngade arbete är det ibland frustration, ibland att det gör mer eller mindre ont (tänk skitjobbigt-ont), ibland att jag ger motstridiga signaler (dvs frustration). Efter massa rannsakande, testande, provande tills jag hittar rätt sätt att be om/utföra/stärka upp/whatever, då brukar det där obekväma uttrycket försvinna. Det säger ju mig att de BEHÖVER inte se obekväma ut bara för att de anstränger sig. Det gäller oavsett träningsmetod, R+ eller R-.