Jo du verkar ju göra mer så som jag kan förstå träningen och det låter som ganska normal hästträning, men det var inte det jag frågade omAlltså, du kan inte verka en hov utan att hålla i den. Men det är väldigt lätt att märka när hästen vill ställa ner. Och att träna R+ betyder INTE att du inte får röra hästen, det är stolligheter.
En del hästar är ok med att använda hovstöd, och det kan du klicka in ganska lätt med hovtarget på en sån häst. Vill du bygga in max autonomi kan du använda antingen hovstöd, en matta eller en nosdutt (typ lock, boll, whatever) som startsignal. Dvs, hästen får lov att välja att ställa sig redo och hovis kör inte igång förrän hästen säger "ok, jag står i position, nu kör vi".
Men det blir ingen bra verkning utan att hålla i hoven, och det finns inget syfte med att försöka träna till det heller.
Att man tränar med positiv förstärkning betyder INTE att man aldrig rör hästen.
För någon annan i tråden sa att om du trycker/rör vid/smeker tex på hästens bog, den flyttar sig och du belönar, genom att sluta "trycka"/smeka/röra vid men även genom att ge en morot så är det ändå R-. Så om du då tar i benet och hästen gör en antydan till att lyfta, du släpper, och ger en morot är det rimligen R-.
Det du skriver ovan är inte alls konstigt för mig, men enligt det andra skrivit här skulle det ändå vara R- om du med handen visat vad du vill innan du belönat. Att taktilt visa vad man vill, sluta när hästen gör det man vill och sedan belöna (och sedan när beteendet är befäst belöna mer sällan*) är ju bara en variation på helt vanlig normal hästträning och inridning, sedan ages.
(*Enligt principen att en belöning som kommer ibland är mer förstärkande än en belöning som kommer alltid. En princip som inte verkar gälla längre iofs. Utan nu måste du alltid ge en morot för en viss respons, direkt, hela hästens liv.)
Så som jag förstått att folk arbeter med R+ enligt Bukefalos måste du utan att röra hästen åstadkomma att den lyfter ett ben och sedan belöna benlyftet. Tex att du får att hästen sträcker sig efter moroten och då måste lyfta hoven, du klickar, ger moroten och förr eller senare förstår hästen att den får lyfta hoven. Du får inte dra i en grimma eller ngt. Det är inte ok att tex fysiskt hindra hästen att äta grannens tulpaner utan du måste locka med någonting som är godare osv.
Senast ändrad: