En del av förklaringen är ju säkert det jag sade, dvs "concentration face", eller rätt och slätt ansträngning när hästen gör en krävande övning (jag tycker ju att jag ser samma sak även hos hästar som rids).Personligen tillhör jag dem som hittills ännu inte hört en förklaring jag tycker låter rimlig till tex de bakåtstrukna öronen och i mina ögon spända ansiktsuttrycken som visas vid en del arbete med hästarna fria. Jag gillar inte heller när hästar rids eller arbetas fria från marken utan huvudlag med nosen invikt. Jag är övertygad om att hästar kan tränas på sätt de inte uppskattar även om de är fria från rent fysiskt tryck som ex ett huvudlag kan utgöra. Och tar därför inte sådant "som bevis" för att bara för att det förekommer i någon sorts frihetsdressyr så är det inte kopplat till någon negativ känsla för hästen.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "nosen invikt", om det gäller bara nosen eller om du även menar när hästen samlar sig i "frihet". Jag tycker nog att ska vi rida på hästarna, så behöver vi lära dem hur de bäst bär oss utan skador och det är ju genom att aktivera bukmuskulaturen och "lyfta" överlinjen. Det går att göra både med och utan utrustning och både med R+ och R- men någonstans behöver vi nog, om vi vill göra lite mer avancerade saker med hästen än att skritta runt i skogen, faktiskt påverka hästens form och sätt att använda sina muskler.
Sen är det absolut så att hästar kan fås att göra saker de inte uppskattar oavsett de har utrustning på sig eller inte. Men jag tror inte att vi alltid ska tro att hästen ogillar det den gör för att den har annat ansiktsuttryck under ansträngning än i avslappning. Det går liksom inte att göra krävande saker samtidigt som man är fullständigt mentalt och fysiskt avslappnad - varken för hästar eller människor.