Sv: Skola munnen?????
Någon som tävlar menar du ? på GP-nivå ?
Det finns det redan någon som gör.
Någon som tävlar menar du ? på GP-nivå ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns det redan någon som gör.
Det är många som missuppfattar en ganska stor del av AR. Bettet används som e extra hjälp när inte sitsen funkar.. alltså bettet kommer i andra hand. Och bettet och kapsonen(kapsonen ska senare inte behöva användas då man senare rider på blank stång.)
Om det är som du säger så har de helt enkelt tappat böjningen. hästen ska vara ställd och böjd.
Ja det klart att om man redan ridit ett tag så har du lite bättre timing men det är svårt att gå över från klassiskt till AR eftersom man är ganska stel och inte använder kroppen på samma sätt och man har ofta svårt att släppa taget.
Men om man börjar med AR när man börjar rida så har du ingen erfarenhet av annan ridning som de som ridit engelskt innan. de rider oftast lite Ar och lite engelskt eftersom de lätt går över till engelskt när man inte ve vad man ska göra.
Men klassiskt har jö en utbildningsstege som komplitteras med tävlingklasser där bettet följer den svårighetsgrad man har kommit till.......
Hur tillämpas detta i AR och hur kan man motivera en ryttare som ej kan rida o lösgöra genom sätet vilket är mycket svårt tom i klassiskt att ej gå upp till den blanka stången ??
Hur ställer du i nacken utan att andvända yttertygeln ?
Vad menar du med att man skulle vara *stel* ?
Jag kan förstå att man har svårt att släppa taget om tygeln då jag har provat att rida Western .... har ej kontakt med hästens mun där heller men tyvärr de ekipage jag såg på Western träningen hade samma tendens att gå i *slowmotion* med milslångt avstånd emellan bak och framdel.....
Men om jag ej missminner mig så har Bent en klassiskt utbildning i grunden och har på nära håll sett AR träning där tränaren i fråga oxå var klassiskt grundskolad och satt upp på sina elevers hästar och red mer klassiskt med diogonala hjälper med tagen kontakt med bettet utan att berätta för eleven om detta......en svår balansgång för eleven som sen satt upp o ej fick samma effekt av sin * AR * ridning som sin tränare.....
*knapplån*
Det optimala för mig är att hästen lyssnar på en förhållning på ett tränsbett.Angående stången / böjningen så använder jag personligen bara stång om det är extra viktigt att hästen snabbt lyssnar på halvhalter (på ett vanligt tränsbett blir det inte alls samma effekt att man bara snabbt behöver höja handen något, utan det blir lätt en dragkamp om hästen inte lyssnar).
Är upplärd med att man INTE byter till ett skarpare bett för det.
Många ggr så har hästen lyssnat men effekten har en liten fördröjning. Det är därför som man inte ska dra, utan en snabb kram o eftergift o vb göra en till.
Det är här som timingen inte finns, när man inte vet exakt hur mkt, länge o vilken effekt man är ute efter.
Ett vanligt fel till är att man är snabb o driver hästen framåt- tappar då den samling som man har fått.Men om man kan rida hästen på vanligt bett så törs den ta stöd eller följer tygelns längd så kan man rida den så i alla gångarter.En annan anledning till att jag kan plocka fram stången är som variation, för bara den "finns där" påverkar den en annan del av ryggen än t ex bettlöst eller tränsbett. En häst som är stel i bakre delen av ryggen kan få ganska bra stretching med bara ett skrittpass på stång med långa tyglar... (Vilket säger en del om hur skarpt det är också).
Tycker att det är OK att överböja för lösgörningen, men när man ska börja att samla hästen bör man ha liten böjning/ tvärning för att den har lättare att bära upp sig med bägge bakbenen, än bara ett.Angående böjningen föredrar jag att göra det på bettlöst, dvs sidepull eller bitless bridle. Nu brukar ju kusen/kusarna i regel vara så vana vid "ställningen" att de i regel lyssnar på handpositionen och sittbenet mer än själva tygeltagen, så korrigering från tyglarna blir mest om de börjar spänna sig eller tappa böjningen.
Angående halsens böjning så är jag snarare paranoid på att bogen skjuter ut så jag har hellre en häst med väldigt lite böjd hals och koll på bogarna (eftersom det är den biten som oftast felar för mig i "böjningen") som utgångsläge, sen blir det lite mer böjning genom hela hästen i skolor där det är lättare att hålla koll på att hästen är böjd, annars skiter sig hela skolorna ju.
Galoppen är av naturliga orsaker lättare att samla, därför tycker jag att det är schysstast mot hästen att börja bygga upp styrkan där.
I galoppen har den bägge bakbenen gåendes framåt- samtidigt- lättare att sätta sig där än i traven där den särar på benen-diagonalt.
Undrar om ngn fattar det där sista
Det optimala för mig är att hästen lyssnar på en förhållning på ett tränsbett.
Är upplärd med att man INTE byter till ett skarpare bett för det.
Många ggr så har hästen lyssnat men effekten har en liten fördröjning. Det är därför som man inte ska dra, utan en snabb kram o eftergift o vb göra en till.
Det är här som timingen inte finns, när man inte vet exakt hur mkt, länge o vilken effekt man är ute efter.
Ett vanligt fel till är att man är snabb o driver hästen framåt- tappar då den samling som man har fått.Men om man kan rida hästen på vanligt bett så törs den ta stöd eller följer tygelns längd så kan man rida den så i alla gångarter.
Tycker att det är OK att överböja för lösgörningen, men när man ska börja att samla hästen bör man ha liten böjning/ tvärning för att den har lättare att bära upp sig med bägge bakbenen, än bara ett.:
Galoppen är av naturliga orsaker lättare att samla, därför tycker jag att det är schysstast mot hästen att börja bygga upp styrkan där.
I galoppen har den bägge bakbenen gåendes framåt- samtidigt- lättare att sätta sig där än i traven där den särar på benen-diagonalt.
Undrar om ngn fattar det där sista
Tillägg: men så "samlar" jag sällan hästen medvetet, den samlar sig snarare själv av att man får bra koll på bogar och höfter i förhållande till varandra, lyssnar bra och är avslappnad. Jag prioriterar rakriktningen, avslappningen och balansen före samling, även om detta ofta leder till samling.
Jag har aldrig sett Bent rida live. men jag har för mig att han inte bryr sig om hästen byter fram eller bakförst men jag tycker det är fel för då har man inte fått med sig bakbenet så där anser jag att han gör fel.