Skola munnen?????

Sv: Skola munnen?????

Jag har aldrig sett Bent rida live. men jag har för mig att han inte bryr sig om hästen byter fram eller bakförst men jag tycker det är fel för då har man inte fått med sig bakbenet så där anser jag att han gör fel. pepinopre har jag inte sett bara på bild. så där ska jag inte uttala mig alls. jag vill att hästen ska byta bak och det gör dom där jag praktiserar också.

Inlägget du har skrivit under vet jag inte vad du försöker förklara. är det öppna eller sluta eller bara böjning eller nått alls av dem? och det om rakriktning fattar jag inget av vad det är du försöker få fram. kan du ta det lite tydligare eller på annat sätt skulle jag bli glad:)
 
Sv: Skola munnen?????

det undrar jag oxå. varför skulle man vilja det överhuvudtaget?...
jag har aldrig hört talas om nån som rider helt Ar men Kristian v krusenstierna elelr va han heter tycker att de har att hämta av Ar har jag läst nånstans. annars vet jag ingen.
 
Sv: Skola munnen?????

Det är många som missuppfattar en ganska stor del av AR. Bettet används som e extra hjälp när inte sitsen funkar.. alltså bettet kommer i andra hand. Och bettet och kapsonen(kapsonen ska senare inte behöva användas då man senare rider på blank stång.)

Men klassiskt har jö en utbildningsstege som komplitteras med tävlingklasser där bettet följer den svårighetsgrad man har kommit till.......
Hur tillämpas detta i AR och hur kan man motivera en ryttare som ej kan rida o lösgöra genom sätet vilket är mycket svårt tom i klassiskt att ej gå upp till den blanka stången ??

Om det är som du säger så har de helt enkelt tappat böjningen. hästen ska vara ställd och böjd.

Hur ställer du i nacken utan att andvända yttertygeln ?

Ja det klart att om man redan ridit ett tag så har du lite bättre timing men det är svårt att gå över från klassiskt till AR eftersom man är ganska stel och inte använder kroppen på samma sätt och man har ofta svårt att släppa taget.

Vad menar du med att man skulle vara *stel* ?
Jag kan förstå att man har svårt att släppa taget om tygeln då jag har provat att rida Western .... har ej kontakt med hästens mun där heller men tyvärr de ekipage jag såg på Western träningen hade samma tendens att gå i *slowmotion* med milslångt avstånd emellan bak och framdel.....

Men om man börjar med AR när man börjar rida så har du ingen erfarenhet av annan ridning som de som ridit engelskt innan. de rider oftast lite Ar och lite engelskt eftersom de lätt går över till engelskt när man inte ve vad man ska göra.

Men om jag ej missminner mig så har Bent en klassiskt utbildning i grunden och har på nära håll sett AR träning där tränaren i fråga oxå var klassiskt grundskolad och satt upp på sina elevers hästar och red mer klassiskt med diogonala hjälper med tagen kontakt med bettet utan att berätta för eleven om detta......en svår balansgång för eleven som sen satt upp o ej fick samma effekt av sin * AR * ridning som sin tränare.....
 
Sv: Skola munnen?????

*knapplån*

Angående stången / böjningen så använder jag personligen bara stång om det är extra viktigt att hästen snabbt lyssnar på halvhalter (på ett vanligt tränsbett blir det inte alls samma effekt att man bara snabbt behöver höja handen något, utan det blir lätt en dragkamp om hästen inte lyssnar). Det optimala vore såklart att man först skolar hästen till att lyssna 100% på tygelförhållningar och sits, men sen finns det ju fallen som VET precis vad man vill men gärna slipper undan arbetet innan de kommit så långt att de är lösgjorda i hela ryggen :p
En annan anledning till att jag kan plocka fram stången är som variation, för bara den "finns där" påverkar den en annan del av ryggen än t ex bettlöst eller tränsbett. En häst som är stel i bakre delen av ryggen kan få ganska bra stretching med bara ett skrittpass på stång med långa tyglar... (Vilket säger en del om hur skarpt det är också).

Angående böjningen föredrar jag att göra det på bettlöst, dvs sidepull eller bitless bridle. Nu brukar ju kusen/kusarna i regel vara så vana vid "ställningen" att de i regel lyssnar på handpositionen och sittbenet mer än själva tygeltagen, så korrigering från tyglarna blir mest om de börjar spänna sig eller tappa böjningen.
Angående halsens böjning så är jag snarare paranoid på att bogen skjuter ut så jag har hellre en häst med väldigt lite böjd hals och koll på bogarna (eftersom det är den biten som oftast felar för mig i "böjningen") som utgångsläge, sen blir det lite mer böjning genom hela hästen i skolor där det är lättare att hålla koll på att hästen är böjd, annars skiter sig hela skolorna ju. :p
 
Sv: Skola munnen?????

Men klassiskt har jö en utbildningsstege som komplitteras med tävlingklasser där bettet följer den svårighetsgrad man har kommit till.......
Hur tillämpas detta i AR och hur kan man motivera en ryttare som ej kan rida o lösgöra genom sätet vilket är mycket svårt tom i klassiskt att ej gå upp till den blanka stången ??

AR har ju också en (eller kanske flera beroende på vilken filosofi man följer?) utbildningstrappa. Men den är riktad till hästens träning snarare än ryttaren. Sen är det upp till ryttaren eller helst ryttarens tränare att avgöra vilken utrustning som passar ryttaren bäst. Generellt sett inte stång i ett tidigt stadie, bara för hand där man har lättare att hålla koll på sin egen balans och kropp =svårare att göra illa hästen.
Blank stång är såvitt jag vet väldigt ovanligt bland "nybörjare" inom AR eller bland de som kommit en bit också för den delen. Använder man stång är det oftast kombinerat med tränsbett eller ridkapson. På ett sätt är det ju också en "senväg" att börja alltför sent med stången eftersom man som ryttare ska lära sig rida med dubbla tyglar. Men stången ska knappt användas.



Hur ställer du i nacken utan att andvända yttertygeln ?

Man kan egentligen inte ställa hästens nacke utan att påverka innerhöften. Och antingen kan man påverka innerhöften bara genom att sitta på inre sittbenet eller så kan man få hästen avslappnad i nacken, vilket du inte behöver yttertygeln till. Egentligen känns det svårare om man använder yttertygeln för då är det lätt att man blockerar hästen så den t ex får svårare att vrida höften.
Första steget är alltså sitsen, andra steget att lirka lite i innertygeln för att få hästen slappna av i nacken.


Vad menar du med att man skulle vara *stel* ?
Jag kan förstå att man har svårt att släppa taget om tygeln då jag har provat att rida Western .... har ej kontakt med hästens mun där heller men tyvärr de ekipage jag såg på Western träningen hade samma tendens att gå i *slowmotion* med milslångt avstånd emellan bak och framdel.....

Läste igenom det här för dåligt för att kunna kommentera, men generellt sett så ju saktare man går när man använder rätt muskler, desto jobbigare är det! Sen är det MYCKET lättare att få alla petiga pusselbitar på plats om hästen går sakta och i bra balans än om hästen har snabbare tempo. Huruvida man har kontakt med hästmunnen eller inte måste vara ganska individuellt. Milslånga avstånd mellan fram-och bakdel får man ta från början (på väldigt gröna hästar inom AR) för hellre det än att hästen spänner ihop ryggen. Rygglinjen ska ALLTID vara lång även när hästen samlar sig. Som mål alltså, självklart kan det bli spänningar innan man kommit till målet ;)


Men om jag ej missminner mig så har Bent en klassiskt utbildning i grunden och har på nära håll sett AR träning där tränaren i fråga oxå var klassiskt grundskolad och satt upp på sina elevers hästar och red mer klassiskt med diogonala hjälper med tagen kontakt med bettet utan att berätta för eleven om detta......en svår balansgång för eleven som sen satt upp o ej fick samma effekt av sin * AR * ridning som sin tränare.....

Det där blev jag bara förvirrad av :p generellt sett kan man säga att allt som ger önskat resultat är bra, dock kan det ju vara bra att veta vad man prioriterar så hjälperna inte "hindrar" det man själv prioriterar i första hand.
 
Sv: Skola munnen?????

Ah just det, ett tillägg! :idea:
Som utgångsläge använder man ju inte yttertygeln mer än i förhållningar där man använder båda, men om hästen "fuskar" på så vis att den spänner sig i yttersidan kan det ibland vara bra att använda även yttertygeln. Man vill ju att den ska länga yttre sidan av både hals och rygg, gör den inte det för att den är spänd så kan det vara bra att ta kontakt och försöka få hästen avslappnad/eftergiven även i den sidan. Eller för att korrigera i vissa situationer.

Vissa kanske ser yttertgeln som "tabu" men de flesta tänker nog som så att man använder de hjälper som behövs för stunden på just den häst man sitter på, med sitsen som första utgångsläge och med vissa "standardhjälper" och när inte de fungerar tar man till det som fungerar.
 
Sv: Skola munnen?????

Nu blir jag inte klok på vad i min text du undrar över. men apropå rakriktning så avr det med anledning av att evis skrev att hon flyttar ut bogen när hon går in i slutan o hänvisade till att man flyttar in framdelen istället för bakdelen.
Jag menade att man endast flyttar på framdelen då baken inte spårar.

Är det mer klart nu? svårt det här:crazy:
 
Sv: Skola munnen?????

*knapplån*

Angående stången / böjningen så använder jag personligen bara stång om det är extra viktigt att hästen snabbt lyssnar på halvhalter (på ett vanligt tränsbett blir det inte alls samma effekt att man bara snabbt behöver höja handen något, utan det blir lätt en dragkamp om hästen inte lyssnar).
Det optimala för mig är att hästen lyssnar på en förhållning på ett tränsbett.
Är upplärd med att man INTE byter till ett skarpare bett för det.
Många ggr så har hästen lyssnat men effekten har en liten fördröjning. Det är därför som man inte ska dra, utan en snabb kram o eftergift o vb göra en till.
Det är här som timingen inte finns, när man inte vet exakt hur mkt, länge o vilken effekt man är ute efter.
Ett vanligt fel till är att man är snabb o driver hästen framåt- tappar då den samling som man har fått.
En annan anledning till att jag kan plocka fram stången är som variation, för bara den "finns där" påverkar den en annan del av ryggen än t ex bettlöst eller tränsbett. En häst som är stel i bakre delen av ryggen kan få ganska bra stretching med bara ett skrittpass på stång med långa tyglar... (Vilket säger en del om hur skarpt det är också).
Men om man kan rida hästen på vanligt bett så törs den ta stöd eller följer tygelns längd så kan man rida den så i alla gångarter.
Angående böjningen föredrar jag att göra det på bettlöst, dvs sidepull eller bitless bridle. Nu brukar ju kusen/kusarna i regel vara så vana vid "ställningen" att de i regel lyssnar på handpositionen och sittbenet mer än själva tygeltagen, så korrigering från tyglarna blir mest om de börjar spänna sig eller tappa böjningen.
Angående halsens böjning så är jag snarare paranoid på att bogen skjuter ut så jag har hellre en häst med väldigt lite böjd hals och koll på bogarna (eftersom det är den biten som oftast felar för mig i "böjningen") som utgångsläge, sen blir det lite mer böjning genom hela hästen i skolor där det är lättare att hålla koll på att hästen är böjd, annars skiter sig hela skolorna ju.
Tycker att det är OK att överböja för lösgörningen, men när man ska börja att samla hästen bör man ha liten böjning/ tvärning för att den har lättare att bära upp sig med bägge bakbenen, än bara ett.

Galoppen är av naturliga orsaker lättare att samla, därför tycker jag att det är schysstast mot hästen att börja bygga upp styrkan där.

I galoppen har den bägge bakbenen gåendes framåt- samtidigt- lättare att sätta sig där än i traven där den särar på benen-diagonalt.

Undrar om ngn fattar det där sista:crazy:
 
Sv: Skola munnen?????

Helt rätt. Det är samma sak som gäller all ridning, men uttrycket används nog oftare inom AR.
 
Sv: Skola munnen?????

Det optimala för mig är att hästen lyssnar på en förhållning på ett tränsbett.
Är upplärd med att man INTE byter till ett skarpare bett för det.
Många ggr så har hästen lyssnat men effekten har en liten fördröjning. Det är därför som man inte ska dra, utan en snabb kram o eftergift o vb göra en till.
Det är här som timingen inte finns, när man inte vet exakt hur mkt, länge o vilken effekt man är ute efter.

Tro mig, om jag känner att min timing är för dålig (på en ny häst t ex) så använder jag INTE stång. Stången kräver mycket mer konsekvens och timing för att hästen inte ska bli orolig i munnen och gå emot. Bra timing innebär att man bara använder tyglarna när hästen är i balans. En häst som ännu inte är satt i balans eller "stolpar iväg" behöver tydligare hjälper. Då KAN stången vara ett alternativ eftersom man bara behöver ta en gång, inte segdragande eller dragkamp.
På en häst som är i balans men som inte är stadig nog att hålla den själ utan behöver hjälp när den håller på att förlora strukturen och balansen kan det också vara bra att bara behöva ta ett kort tygeltag (då mycket mindre synligt) samma sak där, eftersom hästen inte är lika mottaglig för tygelhjälperna när den är på väg att förlora balansen, men hinner man korrigera den innan den tappat balansen helt för att hästen lyssnar snabbt kan man få en häst som lyckas hålla bra balans en längre stund (beroende på ryttarens timing).

Och bara för att klargöra en sak; jag rider bara på stång (kombinerat med kapson) när jag skrittjobbar eller jobbar för hand, när det kommer till trav/galopp känner jag mig inte tillräckligt stadig själv för att jobba på stång mer än om det är en häst som är såpass välskolad att jag inte behöver korrigera en massa för att behålla balansen i hästen.

Ett vanligt fel till är att man är snabb o driver hästen framåt- tappar då den samling som man har fått.Men om man kan rida hästen på vanligt bett så törs den ta stöd eller följer tygelns längd så kan man rida den så i alla gångarter.

Jag driver bara hästen framåt när den stannar och vägrar gå :crazy: t o m när jag ska börja trava driver jag snarare "uppåt" än framåt... Och största delen av tygeltagen tas i ridkapson eller sidepull, dessa ska de inte ta stöd i :p kusarna som jag ridit har gått bra på t ex bara kapson också vad gäller att söka sig framåt/nedåt, den nuvarande går ungefär lika "bra" med alla betslingar, dock sämre på vanligt tränsbett eftersom den tycker det är obekvämt.

Tycker att det är OK att överböja för lösgörningen, men när man ska börja att samla hästen bör man ha liten böjning/ tvärning för att den har lättare att bära upp sig med bägge bakbenen, än bara ett.:

Jag överböjer gärna kroppen på hästen för att lättare se vilken kroppsdel som felar om jag känner att den inte går bra. överböjer halsen gör man säkert omedvetet någon gång, eller att hästen gör det själv utan att man tänker på det när man är fullt fokuserad på resten av kroppen, men jag tycker det känns bättre att inte överböja halsen då hästen lätt blir låst. Men det där är ju individuellt, vissa hästar kan behöva överböjas för att ryggen ska komma upp, andra går bäst om de är nästan raka.

Galoppen är av naturliga orsaker lättare att samla, därför tycker jag att det är schysstast mot hästen att börja bygga upp styrkan där.

I galoppen har den bägge bakbenen gåendes framåt- samtidigt- lättare att sätta sig där än i traven där den särar på benen-diagonalt.

Undrar om ngn fattar det där sista:crazy:

Och skritt, som är den gångart jag mest tränar på, är det näst bästa efter galopp! ;) Hästen jag rider nu blir inte så mycket och regelbundet tränad som den skulle behöva, därför kommer vi inte riktigt vidare till galoppen. Det är en f.d. travare som är allmänt lite ojämn och behöver mycket "hjälp" för att inte snedbelasta sig. Ju högre gångart desto snabbare och exaktare måste man vara med korrigeringar för att ens få ett-ett par bra galoppsprång. Ser ingen mening med att göra något halvdant i galopp innan hästen är bra i skritt och trav :p i traven blir det mest övergångar än så länge, även de är ganska jobbiga för kusen när de blir bra, men just för att minska risken för snedbelastning gör vi det oftast ur en böjd position där man känner väldigt tydligt om hästen t ex trycker in med bogen.

Tillägg: men så "samlar" jag sällan hästen medvetet, den samlar sig snarare själv av att man får bra koll på bogar och höfter i förhållande till varandra, lyssnar bra och är avslappnad. Jag prioriterar rakriktningen, avslappningen och balansen före samling, även om detta ofta leder till samling.
 
Senast ändrad:
Sv: Skola munnen?????

jaha men då fattar jag.. jag har inte läst hela tråden bara det du skrivit till mig.. borde kanske sagt det.. Nu förstår jag iaf vad vi pratar om hehe:D men vart menade hon att hon flyttar bogen i en sluta? framdelen ska ju gå kvar på spåret eller menar du när hon går från öppna in i sluta?
 
Sv: Skola munnen?????

Tillägg: men så "samlar" jag sällan hästen medvetet, den samlar sig snarare själv av att man får bra koll på bogar och höfter i förhållande till varandra, lyssnar bra och är avslappnad. Jag prioriterar rakriktningen, avslappningen och balansen före samling, även om detta ofta leder till samling.

Menar du att den travaren som du beskriver (och även i annat forum?) samlar sig i skritt :confused: Eller hur menar du?

Hänger nog inte mycket med i hur du resonerar alltid. Självklart pritoriterar man rakriktning osv, men menar du att det leder till samling på den häst du beskriver?

Är det samma som du tycker det är svårt att sitta korrekt på också?
 
Sv: Skola munnen?????

Kristian red förr för Tinne, men har de senaste åren ridit för K.
Hur kan du ha missat det?
 
Sv: Skola munnen?????

Jag har aldrig sett Bent rida live. men jag har för mig att han inte bryr sig om hästen byter fram eller bakförst men jag tycker det är fel för då har man inte fått med sig bakbenet så där anser jag att han gör fel.

Du anser att han gör fel fast du aldrig har sett hur man gör? Intressant... :devil:

Bent vill ha rena byten. Däremot brukar han ta upp på sina teorilektioner hur man korrigerar om hästen byter bak först respektive fram först, som ett exempel på hur öppna och sluta påverkar hästens kropp på olika sätt. En häst som byter först bak kan man korrigera genom att byta från öppna till öppna, en som byter först bak kan man korigera genom att byta från sluta till sluta. Det kanske är det du har hört, men missuppfattat grovt.
 
Sv: Skola munnen?????

Det som Bent gör- är att hästen byter ett halvt steg efter- som hästar som lärs över bom gör-hoppbyten.
Det är mkt svårare att få bukt på, än om den är efter ett eller flera steg.
 
Sv: Skola munnen?????

Då måste han ha börjat med det nu, de åren jag åkte på hans kurser var det rena byten som gällde.
 
Sv: Skola munnen?????

Han kanske är bättre på att lära ut. Sen har jag bara sett den prickiga.
 
Sv: Skola munnen?????

Jag har aldrig heller hört att han haft en AR tränare eller vem det skulle vara isåfall men han skrev nånstans att han var intresserad av AR och att man borde plocka lite från Ar.. mer än så kommer jag inte ihåg.
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 859
Senast: lingonben
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 933
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp