Skola munnen?????

Sv: Skola munnen?????

Tack för ett utförligt o sakligt svar:bow:
Tror att många utövare av Ar misstolkar det lika mkt som den klassiska ridningen

Det är sant. Tyvärr är standarden på AR-tränare varken hög eller jämn. Det finns duktiga tränare, men det finns också de som börjar undervisa utan att ha särskilt mycket på fötterna., och det är också ofta de som står för de extrema grejerna.
 
Sv: Skola munnen?????

Jag har aldrig använt hjälptyglar och det funkar för mig.
 
Sv: Skola munnen?????

Anders Lindgren lär ut att man skall inför förberedande av galoppiruetter galoppera emot väggen och sedan vända för att hästen skall lära sig att bromsa upp, Det är väl typ samma sak??

Hmmm, fattar inte nu. :confused: Om hästen ska förberedas för galoppiruett så är den väl väldigt samlad redan i de sista stegen och då kan väl inte bromsa upp vara ett så stort problem att det måste göras emot väggen. Om man rider mot väggen riskerar man att hästen står emot en aning och det är väl inte önskvärt?
 
Sv: Skola munnen?????

Hmmm, fattar inte nu. :confused: Om hästen ska förberedas för galoppiruett så är den väl väldigt samlad redan i de sista stegen och då kan väl inte bromsa upp vara ett så stort problem att det måste göras emot väggen. Om man rider mot väggen riskerar man att hästen står emot en aning och det är väl inte önskvärt?

Jo det är det övningen gick ut på att den skall stå emot och vänta på ryttarens vändande signal.
 
Sv: Skola munnen?????

Men när hästen står emot tänker den ju bakåt och det vill man väl inte i en piruett? :confused:

Det jag egentligen mest inte fattar är att den ska behöva gå mot en vägg för att fås att vänta på en signal, vändande eller annan, när den kommit så långt att man tänker på att träna piruetter i galopp?

Men det är kanske lite OT i den här tråden i o f s.
 
Sv: Skola munnen?????

Det får du fråga Anders Lindgren om ;) Jag vet inte hur han har tänkt. Jag kommer inte ihåg tanken bakom men jag kan friska upp minnet igen men det tar någon dag.
 
Sv: Skola munnen?????

Man gjorde likadant med sk. vikning utmed långsidan- huvudet mot väggen.
Antagligen för att inte bromsa via tygeln
 
Sv: Skola munnen?????

ja annars har han vissst skrivit en bok så jag får väl masa mej till bibblan och kolla om jag är riktigt nyfiken, det kanske står där.;)
 
Sv: Skola munnen?????

Ja, men det kommer jag ihåg att jag har fått göra, men det var längesen. Tänkte faktiskt på det nyligen av nån anledning och undrade om man inte gör så längre, vet inte ens varför jag kom att tänka på det.:confused:
 
Sv: Skola munnen?????

Bettet används som en hjälp att koordinera samtliga hjälper-hela hästen ska påverkas, inte bara munnen.'
Är det därför som man ofta har en skarp stång, för att hästen ska lyda?
Ser sällan ställda hästar, utan med böjd hals o rak kropp
En häst som är lösgjord kan vara ställd med bara sätet o skänklarna..

ad jag vet används inte stång till att böja hästen i AR, rider man på blank stång så måste man väl kunna ställa hästen med sätet.
 
Sv: Skola munnen?????

Ja, men att tränga med handen så att den böjer sig i halsen, kallar inte jag för böjning.
 
Sv: Skola munnen?????

Bettet används som en hjälp att koordinera samtliga hjälper-hela hästen ska påverkas, inte bara munnen.'
Är det därför som man ofta har en skarp stång, för att hästen ska lyda?
Ser sällan ställda hästar, utan med böjd hals o rak kropp.

En häst som är lösgjord kan vara ställd med bara sätet o skänklarna.
Tror att en som är skapligt duktig innan man börjar med Ar, har bättre timing o kan ta vara på vissa BRA delar ur AR-kan få ett bättre resultat än en som tror att klassisk ridning handlar om att dra o sparka samtidigt.

Om målet är att rida i slowmotion o inte ens kunna göra rena byten a la Bent, så är det OK.

Krass Ja!
Väntar med spänning på att se ngn rida bra GP a la AR.

Det är många som missuppfattar en ganska stor del av AR. Bettet används som e extra hjälp när inte sitsen funkar.. alltså bettet kommer i andra hand. Och bettet och kapsonen(kapsonen ska senare inte behöva användas då man senare rider på blank stång.) placerar hästens huvud. Nej man har inte en stång för att hästen ska lyda. Stången hjälper hästen att söka framåt neråt eftersom den verkar neråt till skillnad från tränsbett som verkar uppåt.
Om det är som du säger så har de helt enkelt tappat böjningen. hästen ska vara ställd och böjd.
En häst som är lösgjord ska kunna ställas och böjas enbart med sätet inte skänklarna eftersom de är tillför att placera hästens bakben.
Ja det klart att om man redan ridit ett tag så har du lite bättre timing men det är svårt att gå över från klassiskt till AR eftersom man är ganska stel och inte använder kroppen på samma sätt och man har ofta svårt att släppa taget.
Men om man börjar med AR när man börjar rida så har du ingen erfarenhet av annan ridning som de som ridit engelskt innan. de rider oftast lite Ar och lite engelskt eftersom de lätt går över till engelskt när man inte ve vad man ska göra.
Målet är absolut inte att rida i slowmotion och orena byten. Min erfarenhet är tvärtom.
 
Sv: Skola munnen?????

tränga? man böjer inte hästen genom att dra i innertygeln. och dessutom verkar stången neråt.
 
Sv: Skola munnen?????

Det är många som missuppfattar en ganska stor del av AR. Bettet används som e extra hjälp när inte sitsen funkar.. alltså bettet kommer i andra hand. Och bettet och kapsonen(kapsonen ska senare inte behöva användas då man senare rider på blank stång.) placerar hästens huvud. Nej man har inte en stång för att hästen ska lyda. Stången hjälper hästen att söka framåt neråt eftersom den verkar neråt till skillnad från tränsbett som verkar uppåt.
En avspänd o lösgjord häst söker sig dit själv.
Tränsbettets halvhalter hjälper då hästen att tippa bakåt, inte framåt.

Om det är som du säger så har de helt enkelt tappat böjningen. hästen ska vara ställd och böjd.
Om du tittar på bilderna på stegen är hästen böjd i halsen, ej ställd i nacken.
En häst som är lösgjord ska kunna ställas och böjas enbart med sätet inte skänklarna eftersom de är tillför att placera hästens bakben. Men sätet placerar ju just hästens bakben.
Ja det klart att om man redan ridit ett tag så har du lite bättre timing men det är svårt att gå över från klassiskt till AR eftersom man är ganska stel ???? dina egna erfarenheter kanske inte använder kroppen på samma sätt och man har ofta svårt att släppa taget.Det är det kanske för lite av, men jag ser Ar-ryttare som rider som om de är ute o kör barnvagnMen om man börjar med AR när man börjar rida så har du ingen erfarenhet av annan ridning Men ändå kan man uttala sig om att AR är det enda rätta o börja med skolor som aldrig verkar samlande.som de som ridit engelskt innan. de rider oftast lite Ar och lite engelskt eftersom de lätt går över till engelskt när man inte ve vad man ska göra. Det är ju precis tvärtom.
Målet är absolut inte att rida i slowmotion och orena byten. Min erfarenhet är tvärtom.
Det som jag sett när Bent rider den prickiga är i SM.
Pepinopres bytesbild är ett likadant orent byte.
 
Sv: Skola munnen?????

Många använder den mot halsen /bogen för att flytta ut den istället för att flytta in rumpan.
Man har missuppfattat att man rakriktar hästen genom att placera framdelen på bakdelen.
När man rider ur öppnan tar man tillbaka framdelen.
 
Sv: Skola munnen?????

Anders Lindgren lär ut att man skall inför förberedande av galoppiruetter galoppera emot väggen och sedan vända för att hästen skall lära sig att bromsa upp, Det är väl typ samma sak??

Nu vet jag ej vem Anders är och hur han motiverade övningen men den övningen jag såg *krängde* man hästen från en som jag anser AR-s *skolgalopp = fyrtakt utan energi i vändningen genom en ledande innertygel utan förvarning.......man kan jö undra vad den hästen tänkte när väggen satt nästan i pannan på den och hur nu inlärningssättet skulle gå vidare till en arbetspiruett eller fristående piruett kan man undra men nu OT.....
 
Sv: Skola munnen?????

Man gjorde likadant med sk. vikning utmed långsidan- huvudet mot väggen.
Antagligen för att inte bromsa via tygeln

Den övningen fick jag göra för en känd äldre tränare nu så sent som förra året och motiveringen var att få igång bakdelen nu i trav o för att sen göra övergång för ytterhjälper till skritt o ställa om o gå in i en bakdels.vänd .... det var en bra övn !
Hästarna började riktigt trampa runt i bakdels.vänd el skritt piruett om man nu vill kalla den det.
Kände själv att man arbetade mer med ytterhjälperna utan att *bromsa* med inner :)
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 859
Senast: lingonben
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 951
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp