Skola munnen?????

Sv: Skola munnen?????

Hur man gör? nej hur Han gör ;) men som sagt så har jag hört att han byter fram först och det tycker jag är fel. och varför förklarade jag i tidigare inlägg.

Men i det som du beskriver från öppna till öppna och sluta till sluta... om att korrigera och så.. vilket tycker du är rätt då? för här beskriver du hur man ska korrigera båda och det gör man väl bara när nått är fel? eller har jag missuppfattat det?
Dessa uttryck har jag aldrig hört så missuppfattat grovt det kan jag inte ha gjort;)
Fast nu ser jag att du skrivit hur man gör för att korrigera bak på båda.. jag antar att en är vid byte fram först?
Som sagt har jag bara sett han rida på sina videor och där har juag för mig att han byter fram först.. inte säker dock.
 
Sv: Skola munnen?????

Är du säker på att det var AR det handlade om? Det var ju en artikel i Hästmagazinet för ungefär två år sedan när KvK hade ridit för Júlio Borba, där KvK tyckte att det fanns en hel del att hämta där. Men Borba är inte AR.
 
Sv: Skola munnen?????

Gör du rena byten varje gång?

Människan är perfektionist och allt ska vara så perfekt hela vägen till GP.
Fort ska det gå (som allt annat i denna värld) eftersom det är bråttom att tävla. Perfekt ska det vara även om det är på hästens bekostnad.

Om människor hade sett till hästens bästa och försökt att utbilda sig själva att samarbeta med hästen istället för att tvinga hästen att göra något den redan kan. Då hade många hästar som tvingast in en form skonats idag.

Jag har hört så många dressyr ryttare säga att hästen känns lösgjord och bra dom 5 sista minuterna av ridpasset. Då har dom flugit runt i galopp (hästen har sparkat i väggen ett antal gånger) och balanstrav i 40 minuter.

Jag undrar då hur har dom andra 40 minuterna kändes:cry:
Hästen är förmodligen spänd (annars skulle ryttaren tycka att det kändes bra) och arbetas i full fart i 40 minuter om dagen på en volt sen undrar man varför hästen går sönder?

Det finns sätt att lära sig rida på det ska kännas bra redan ifrån början. Man ska inte behöva bli svettig efter ett ridpass. Det är hästen som ska arbeta.

Jag har inte sett många hästar som är raka och går i den form som TR förespråkar.

Hästarna knäpper av i nacken och blir överböjda och utövar rörelserna mekaniskt.
 
Sv: Skola munnen?????

Fast halvhalter gör man ju med sätet, inte handen. :confused:

Nja... Man kan såklart ha olika metoder, och första steget är såklart att försöka få hästen i balans med en stadig sits (halvhalter är egentligen inget jag "gör" eftersom utgångsläget är så sakta och balanserat att hästen alltid ska vara redo för det man vill) och att man spänner magmusklerna lite när jag ska sakta ner, men hjälper inte det förstärker jag med handen. Eller i de lägen där jag känner att hästen är på väg att "falla ur" och behöver korrigera snabbt, eller om hästen är så ur balans redan att den inte kommer lyssna på små hjälper.
 
Sv: Skola munnen?????

Menar du att den travaren som du beskriver (och även i annat forum?) samlar sig i skritt :confused: Eller hur menar du?

Hänger nog inte mycket med i hur du resonerar alltid. Självklart pritoriterar man rakriktning osv, men menar du att det leder till samling på den häst du beskriver?

Är det samma som du tycker det är svårt att sitta korrekt på också?

Jag förstår att det låter förvirrat, för det är inte alltid jag tänker på samma häst när jag skriver. Man rider ju inte ALLTID samma häst vettu! ;)

Eftersom jag tagit till mig metoden "finslipa en gångart innan man går vidare till nästa" så självklart han hästen samla sig i skritt, med tanke på hur mycket man tränat på just skritten. Min förra häst samlade sig så gott som jämnt, alltså som utgångsläge och var väldigt känslig för hjälperna men hade lätt att falla ur böjningen om man inte påminde honom (vilket visade sig mer när man skulle börja trava, eftersom han tappade allt mer eller mindre om han tappade böjningen, när det var bra däremot gick han i väldigt samlad trav). Den kusen hade jag inte "svårt att sitta på" mer än att han kunde bli ostadig i traven när han tappade böjningen och att jag själv ibland fick vara övertydlig när han t ex flyttade över mig till ena sidan.

Den jag rider nu bara sporadiskt, har egentligen bara jobbat för hand och därefter ridit två gånger) har jag såklart svårare för. Dels är det inte min häst (sen 3 år tillbaka) och dels hade jag knappt ridit sen jag sålde min egen häst för över ett år sen.
Den hästen är väldigt ojämn på så vis att den behöver mycket hjälp för att gå jämnt, inte stolpa iväg i snabbare takt med frambenen än bakbenen/inte spänna ryggen osv. Dessutom är den såklart van vid andra hjälper än jag brukar ge.
Den kan samla sig men får egentligen ingen effekt av det om man inte har resten av pusselbitarna. Och den är inte direkt arbetsvillig med tanke på att den är ojämn (då känns det extra viktigt att jobba den jämn i muskulaturen).
på den hästen rider jag inte gärna med stång mer än just ett kortare skrittpass på långa stångtyglar just för stretchingens skull (är spänd i ett bakben och bakre delen av ryggen) och från början använde jag stången när jag jobbade för hand men när jag kom till traven bytte jag till grimma.
 
Sv: Skola munnen?????

Vet du att för mej låter det ännu mer förvirrat nu:crazy:

Den är riden två gånger men samlar sej?

Du "strechar" med hjälp av stångbett på den?

Nej jag ger nog upp men kanske nån annan förstår bättre och kan hjälpa dej.
 
Sv: Skola munnen?????

Jag blir också lite förvirrad, precis som Flashlight. Jag håller nog på att gå in i "julide" nu, pust...:angel:

Jag förstår hur du menar med att behöva förstärka med handen om hästen inte lyssnar på sätet vid avsaktning, men jag skulle inte använda ett stångbett till det.

Sedan undrar jag också, precis som föregående talare: samlar sig trots riden 2 ggr? :confused: Jag kanske missuppfattar. Förklara gärna. ;)
 
Sv: Skola munnen?????

Vet du att för mej låter det ännu mer förvirrat nu:crazy:

Den är riden två gånger men samlar sej?

Du "strechar" med hjälp av stångbett på den?

Nej jag ger nog upp men kanske nån annan förstår bättre och kan hjälpa dej.

Jag är bara medryttare, JAG har bara ridit den två gånger (inte totalt sett men i år om man säger så) sen har den ju sin ägare som rider regelbundet.

"Stretchar med hjälp av stångbett" tja, så skulle man kunna uttrycka det, men inte riktigt så rutinmässigt som det låter med tanke på att jag knappt ridit den nu. Min generella tanke med stångbettet är dock att i det här skedet kan man inte använda det till mycket annat. Ju mer stretching hästen får i sitt stelare bakben och i bakre delen av ryggen, ju jämnare kommer den kunna jobba och ju mer avslappnad i ryggen kommer den bli. Men givetvis är det inte bettet som är huvudmetoden för det.

Jag behöver inte "hjälp" jag förklarade min syn på böjning och stångbett. ;)
 
Sv: Skola munnen?????

Jag kan inte tillräckligt för att blanda mig i, men jag saknar argumentering för eller mot att "vispa grädde" med innertygeln. Själv har jag bara testat en gång på en häst som hängde sig på tygeln, och den släppte (konstigt va...) direkt.
Men, som sagt, varför skulle det inte vara bra?

Därför att vispar du bara loss hästen i munnen så knäpper den av.
Du måste påverka bakbenen så att hästen trampar in dem under sig i stället för att kunna spjärna emot i tygeln.
 
Sv: Skola munnen?????

Ja, visst måste baken vara med... Det var nog nästa instruktion jag fick av den tränaren, så du har alldeles rätt.
Det är väl detta som gör det så svårt att skriva om saker man provat, att de rycks ur sammanhang, och ibland kanske det behövs oortodoxa metoder för att nå specifika delmål?
Och jag misstänker att grädden kan vispas på ett ändamålsenligt sätt i vissa specifika situationer. Men det är vad jag tror...
 
Sv: Skola munnen?????

Det tror inte jag, fast kanske med en elvisp....??
 
Sv: Skola munnen?????

Som lite kommentar till tygeltagsdiskussionen:

Det beror nog lite på vad man har för "grundfilosofi". En del vill alltid ha så små hjälper som möjligt, andra sätter emot lika mycket som hästen sätter emot så att säga (spänd och tungjobbat häst = stora/tydliga hjälper; mjuk, balanserad och lättjobbad häst = väldigt fina hjälper) och säkert de som gärna ger ganska tydliga hjälper oavsett vilken häst man sitter på.
Kör man enligt metoden "sätta emot lika mycket som hästen" kan man nästan behöva hacka med tyglarna om hästen är riktigt spänd i halsen/nacken. Slappnar den inte av där kommer den ju aldrig kunna avancera och bli lätt i hjälperna (dock inte med stång, bara för att förtydliga). Om hästen trycker in med bogen betyder det också ofta att den spänner halsen rätt rejält, istället för att då tänka "flytta tillbaka bogen" kan man få bättre resultat av att tänka "slappna av i halsen". Men på en riktigt stum häst kan det ta 10 gånger så lång tid att småkrama och lätta än att "hacka" men även där med eftergift och såklart inte riktiga ryck utan upp till den grad att man inte rubbar hästens hals/nacke (på så vis märker man också hur mycket man behöver ta, på en RIKTIGT stum/spänd häst kan man ta rätt rejält utan att den "reagerar", på en som bara har liite spänt kan det räcka med att krama mjukt).

Eftersom hästen garanterat jobbar bättre även med bakdelen om den är avslappnad i rygglinjen (hals och nacke också inräknat) kan jag inte se att man på något sätt gör den en otjänst genom att med tyglarna manipulera till avslappning?
Att med stång helt enkelt hålla emot i tyglarna för att få den kröka på nacken är däremot något som känns riskabelt. Alldeles för lätt att den knäcker av. Ska man absolut "flexa" nacken på hästen (få avslappning i ryggen genom att lägga tryck i munnen och be om eftergift) känns det som hundra gånger bättre att göra det på ett så mjukt bett som möjligt och framförallt utan hävstång. Då känner man ju också lättare i handen om man får önskat resultat eller om hästen bara kröker på nacken.

Att man skakar i en stång däremot är väl mest för att förtydliga en förhållning? När man gör en halvhalt på inre fram så att säga så ska ju hästen flytta tillbaka bogen, tar hästen inte förhållningen är det bussigare att skaka än att rycka, och bussigare att se till att få igenom hjälpen än att låta hästen komma undan med det och börja lyssna sämre på stången. Då kan det börja krävas STORA signaler och det är inte kul på en stång :crazy:
 
Sv: Skola munnen?????

Hur gör du med en häst som trampar under sig bra med höger bak och sämre med vänster men ändå ofta tar tag i högertygeln? Där handlar det inte om att samma sidas bakben inte trampar under. Vore intressant att höra tankegången.
 
Sv: Skola munnen?????

Hur gör du med en häst som trampar under sig bra med höger bak och sämre med vänster men ändå ofta tar tag i högertygeln? Där handlar det inte om att samma sidas bakben inte trampar under. Vore intressant att höra tankegången.

Jag har erfarenhet av skadade hästar där man kunnat se sambandet med orsak o verkan.
I dessa fall har skador bak gått diagonalt fram.....dvs en häst med svagt eller skadat vä bak ( orsak ) känner man tar tag i hö tygel ( verkan )
Dessvärre har jag oxå haft en låsning i vä bog där hästen oxå gett verkan i hö tygel......visst är det kul med hästar ! ;)

Svårt att ge dig några tips på övningar så du sakta bygger upp det vä b.benet men är det inga fysiska hinder kan du ha mycket hjälp av en duktig ET så du i uppbyggnaden följer upp och förebygger skador.
Lite *tvång* har du framför dig men hitta ett sätt att få din häst att arbeta med det svagare benet utan bråk.
Svaga öppnor på hemväg när du rider ut så får du hjälp med framåtbjudning kanske ;)
 
Sv: Skola munnen?????

Hur gör du med en häst som trampar under sig bra med höger bak och sämre med vänster men ändå ofta tar tag i högertygeln? Där handlar det inte om att samma sidas bakben inte trampar under. Vore intressant att höra tankegången.

Då gör jag som så att jag konstaterar att om hästen tar tag i tygeln så bär den inte bak.

Skulle den trampa under sig som du skriver så skulle den inte ta tag i den sidas tygel.

Därför skulle jag arbeta med att få den att bära lika mycket vikt med bägge bakbenen.

Detta handlar ju om en viss samling, det gör det i alla lägen då hästen ska lägga vikt bak, även om den bara ska gå i jämvikt.

För att få både sig själv och ryttarens tyngd i jämvikt så flyttar den bak en del av den totala vikten.

Jag tar hjälp av igångsättningar och avbrott då jag kräver att hästen ska lyssna på mina hjälper på ett snabbt och uppmärksamt sätt. Det får alltså inte ta "en kvart" innan det händer något för då hinner hästen börja dra benen bakom sig.

Skolor är en väldigt bra hjälp på vägen också som jag använder mig mycket av i både lösgörande och samlande syfte.
 
Sv: Skola munnen?????

Som lite kommentar till tygeltagsdiskussionen:

Det beror nog lite på vad man har för "grundfilosofi". En del vill alltid ha så små hjälper som möjligt, andra sätter emot lika mycket som hästen sätter emot så att säga (spänd och tungjobbat häst = stora/tydliga hjälper; mjuk, balanserad och lättjobbad häst = väldigt fina hjälper) och säkert de som gärna ger ganska tydliga hjälper oavsett vilken häst man sitter på.
Kör man enligt metoden "sätta emot lika mycket som hästen" kan man nästan behöva hacka med tyglarna om hästen är riktigt spänd i halsen/nacken. Slappnar den inte av där kommer den ju aldrig kunna avancera och bli lätt i hjälperna (dock inte med stång, bara för att förtydliga). Om hästen trycker in med bogen betyder det också ofta att den spänner halsen rätt rejält, istället för att då tänka "flytta tillbaka bogen" kan man få bättre resultat av att tänka "slappna av i halsen". Men på en riktigt stum häst kan det ta 10 gånger så lång tid att småkrama och lätta än att "hacka" men även där med eftergift och såklart inte riktiga ryck utan upp till den grad att man inte rubbar hästens hals/nacke (på så vis märker man också hur mycket man behöver ta, på en RIKTIGT stum/spänd häst kan man ta rätt rejält utan att den "reagerar", på en som bara har liite spänt kan det räcka med att krama mjukt).

Eftersom hästen garanterat jobbar bättre även med bakdelen om den är avslappnad i rygglinjen (hals och nacke också inräknat) kan jag inte se att man på något sätt gör den en otjänst genom att med tyglarna manipulera till avslappning?
Att med stång helt enkelt hålla emot i tyglarna för att få den kröka på nacken är däremot något som känns riskabelt. Alldeles för lätt att den knäcker av. Ska man absolut "flexa" nacken på hästen (få avslappning i ryggen genom att lägga tryck i munnen och be om eftergift) känns det som hundra gånger bättre att göra det på ett så mjukt bett som möjligt och framförallt utan hävstång. Då känner man ju också lättare i handen om man får önskat resultat eller om hästen bara kröker på nacken.

Att man skakar i en stång däremot är väl mest för att förtydliga en förhållning? När man gör en halvhalt på inre fram så att säga så ska ju hästen flytta tillbaka bogen, tar hästen inte förhållningen är det bussigare att skaka än att rycka, och bussigare att se till att få igenom hjälpen än att låta hästen komma undan med det och börja lyssna sämre på stången. Då kan det börja krävas STORA signaler och det är inte kul på en stång :crazy:

Jag har inte läst hela den här tråden så om jag missuppfattat ngt får du korrigera mig.
Men ang. ditt resonemang ovan så undrar jag:

vad är det som innebär ett likhetstecken mellan att hästen ger efter och att den är avslappnad? jag har väldigt svårt att se framför mig en ärligt avslappnad häst som resultat till att man tar i den hårt.
att den ger efter är en sak. avslappnad i min värld är en annan.
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 859
Senast: lingonben
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 932
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp