Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.
Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?
Jag tänker på oss som arbetar där, ska inte vi få tillgång till hjärtstartare pga detta?
Hur är det på era jobb (även andra jobb menar jag), finns hjärtstartare?
Har ni koll på vart de finns annars i er närhet?
Någon som har en egen t om? Någon som behövt använda en?
Jag funderar även över munskydd när man gör inblåsningar, någon som har, vart har ni köpt? Blir (en av) årets julklapp(ar) från mig tror jag.
Som flera redan påtalat är det ett anmärkningsvärt beslut som är oetiskt och möjligen även olagligt. Jag hade lyft frågan uppåt med i första hand MAS och möjligen företags-/kommunjurist. Har det i konsekvensens namn utgått påbud att inte starta manuell HLR på någon vårdtagare heller? Eller kollega?då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.
Jag sa till chefen att jag hör vad du säger, men jag tycker inte det var ett bra svar. Nu var inte detta chefens beslut, såklart, utan från högre instans. Men vad tycker ni?
Vi har hjärtstartare seda något år tillbaka. Litet kontor.Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.
Jag tänker på oss som arbetar där, ska inte vi få tillgång till hjärtstartare pga detta?
Jag funderar även över munskydd när man gör inblåsningar, någon som har, vart har ni köpt? Blir (en av) årets julklapp(ar) från mig tror jag.
Även om vissa äldre ju blir 0-HLR behöver ju inte alla boende vara det men som du även påpekar; personalen då?!? När jag var vikarie på LAH (palliativ vårdavd.) fanns det ej någon fast det ju gör det på alla andra avdelningarna på sjukhuset.
Hemtjänsten jag var fast anställd vid har hjärtstartare på enheten. De andra arbetena har inte funnits någon.
Vi har hjärtstartare på jobbet och har gått flera kurser. Tittade på hjärtstartare registret här har vi två stycken på äldreboende som alltid finns tillgängliga.
Tänkvärt! Tack för tipset.Vi blev visade pocketmasker på kursen men tydligen är de lite krångliga att använda så kursledaren rekommenderade att man övade några gånger med den, samt att man byte ut den då och då eftersom plasten torkade.
Vi har hjärtstartare. Sitter i entrén på det äldreboende som vår hemtjänstgrupp utgår ifrån.
Alla äldre både på boendet och i egna hemmet har uppgett vilka livsuppehållande insattser de vill ha eller avstå. Det står några knapptryck bort i allas jobbtelefoner.
Personligen kan jag tycka att det borde finnas på alla större arbetsplatser. Att inte använda på de boende är en sak men den kan ju vara märkt t.ex. "Endast personal" eller så får respektive boendes dörr/rum vara märkt med om hjärtstartare får användas eller ej.
Vi har en i samma byggnad, en trappa ner. Jättekonstigt argument från din chef!
Det var ju ett uselt argument av flera skäl. Även de äldre på boendet bör ha tillgång till hjärtstartare. Det är inte acceptabelt att fatta generella beslut om HLR för äldre på särskilda boenden utan det ska fattas baserat på välgrundad medicinsk bedömning, den enskildes prognos och den enskildes vilja. Att fatta generella beslut av det slag som din chef gör strider mot den enskildes rätt till självbestämmande. Fullkomligt oacceptabelt, oetiskt och olagligt!
Det där bör du ta vidare till ansvariga vid kommunen.
Vi har en i entrén på jobbet (äldreboende).
För att inte tala om TS arbetagivare...vill inte ta tag i ett jobbigt etiskt problem så man riskerar personalens liv istället, snyggt!
Jag bor väldigt lantligt men vi har ett äldreboende i byn och där finns en hjärtstartare.
Och det informeras det om både i affären och på byns facebooksida.
Angående TS chefs märkliga argument för att inte ha hjärtstartare.
Vi har ca 150 vårdtagare i hemtjänsten och endast FYRA har avböjt livsuppehållande insattser.
Hur det ser ut på de fyra avdelningarna på boendet vet jag inte men det är ju där de oftast hamnar sen. Några kanske ändrar sitt val men de som vill ha hjälp är i solklar majoritet. Lägger man sen till att det ska vara en säker arbetsplats och tryggt för anhöriga att besöka så blir argumentet jättekonstigt. Och dåligt!
Jag ifrågasätter det etiska i att INTE ge dem möjligheten att få en hjärtstartare. De lever faktiskt fortfarande.
Som flera redan påtalat är det ett anmärkningsvärt beslut som är oetiskt och möjligen även olagligt. Jag hade lyft frågan uppåt med i första hand MAS och möjligen företags-/kommunjurist. Har det i konsekvensens namn utgått påbud att inte starta manuell HLR på någon vårdtagare heller? Eller kollega?
På min arbetsplats, ett mellanstort sjukhus, finns ett stort antal hjärtstartare både på vårdavdelningar och mottagningar och ute i allmänna utrymmen. De patienter som har 0 HLR har personalen koll på, det finns inga generella oklarheter eller etiska spörsmål öht kring användning av hjärtstartare i övrigt. Trillar någon ihop så kör vi, tills ansvarig läkare eventuellt beslutar annorlunda.
I min kommun finns hjärtstartare bl.a. utplacerade på just äldreboende med dygnetruntbemanning just för att de ska vara tillgängliga.
Som svar på ursprungsfrågan: Ja, det finns hjärtstartare på mitt jobb (skola) och vi får regelbunden utbildning i HLR.
Anhöriga på ett äldreboende kanske man vill återuppliva liksom. Eller dom som kommer med varor. Eller chefen själv? Det finns stor vits med att ha hjärtstartare på ett äldreboende där det rör sig mycket människor.Tänkvärt! Tack för tipset.
Tack för alla svar!
Skönt att det inte bara är jag som tyckte att svaret var skitskumt. Och av era svar ser man ju att det finns på andra äldreboenden. Jag ska absolut ta detta vidare. Har redan tagit upp det med min lärare i skolan (läser till uska) och vi ska prata om det i skolan på tis när vi faktiskt passande nog ska ha HLR.
Och det går att komma åt den dygnet runt för personal jobbar hela tiden.Anhöriga på ett äldreboende kanske man vill återuppliva liksom. Eller dom som kommer med varor. Eller chefen själv? Det finns stor vits med att ha hjärtstartare på ett äldreboende där det rör sig mycket människor.
Anhöriga på ett äldreboende kanske man vill återuppliva liksom. Eller dom som kommer med varor. Eller chefen själv? Det finns stor vits med att ha hjärtstartare på ett äldreboende där det rör sig mycket människor.
Om de boende blivit bedömda av läkare att ha vårdbegränsningar (inte ge HLR) bör ju det framgå tydligt. Det har ju inte med åldern att göra, utan hur individen skulle klara av en HLR med allt vad det innebär. Detta måste bedömmas individuellt.Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt jobb och att vi inte kan ha någon, då jag jobbar på ett äldreboende och det då blir en etisk fråga om man ska använda denna på de boende eller ej.