Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Attans vilken otur. Tappskor är inte roligt. Jag skulle kolla med hovis om Pojken kan gå barfota och sen köpa ett par barfotaboots som du kan använda när du rider. En rasp att hålla efter kanterna är också bra att ha. Förhoppningsvis kan han gå barfota bak om du rider på mjuka vägar och bara ha boots fram.

Jag använder easyboots till båda mina hästar och tycker att det funkar bra. Så himla skönt att slippa oroa sig för tappskor hela tiden och hästarna kan gå i blötare hagar också utan att man behöver bli nojig.

Ja jag ska höra med honom bara han knäpper på sin telefon och svarar på mitt sms :crazy:

Är easyboots bra? Dom sitter kvar på hästen och så när man är ute och rider? vad kostar dom på ett ungefär??

Får hoppas vi får nån ordning snart....Jag vill ju rida ;) Men får bli promenad i dag så matte får motionera lite också...kan ju hon behöva också...

Tycker dom funkar bra. Har tappat dom några gånger men min häst är inåttåad och skruvar hovarna så ibland lyckas han skruva av dom. Viktigt att man hittar rätt storlek. Epicen är lite mer förlåtande i storlek eftersom man kan justera vajern. Gloven passar rundare hovar. Gäller att mäta noga och helst ska måtten ligga i överkant av tabellen.

Jag har handlat från dom här två ställena.
Googla på easyboot.nu och silvershopen.

Har Epic och Glove modellen.

Trött efter träningen och gamla tanten har mycket att lära om :crazy:. Jag FÅR inte sitta och tjuvhålla i innertygeln!!!! Hur lätt är det att ändra sig efter alla år.....

Ja jag har googlat lite och kollat och det är ju en djungel av olika modeller och sorter...ska bara få tag på hovis och rådfråga honom och okejar han så får jag väl börja mäta och kolla ännu noggrannare.
Självklart skulle jag ju fastna för ganska dyra boots...renegade bootsen Jade färgade skulle inte sitta fel om vi skulle kunna använda sånna.

Visst är det typiskt :p

Har ju bara testad dom från EB men renegade ser intressanta ut...men dyra!

Om han har ganska rund hovform borde easyboot epic sitta bra. Hade såna på smockan, mest vid ridning men någon gång i hagen (jag broddade mina). Jag tyckte de satt sämre på mer ovala hovar. Det finns sprintar att trä igenom om man är orolig att knäppet ska gå upp. De är svåra att sätta på plats i början, men när man lärt sig tekiken går det fort.
Boa-boots prövade jag men jag tyckte de var klumpiga.

Häxan och hennes kompis sover inne inatt eftersom vi ska bygga om hagen lite imorgon. Sen blir det nog en skogstur innan vi skickar ut dem igen.

Jo han har ganska runda hovar...får se om det kanske finns nån i närheten här som har så jag får prova nån sort innan jag bestämmer mej...

Om du väljer epicen så ska du ha en comfortpad 12 mm i den. Det gör så att strålen får arbeta när booten är på. I Gloven så kan man inte ha mer än en 6 mm sula.

Om han har väldigt runda hovar så kan man beställa ett provkit av Gloven för att verkligen hitta rätt storlek. Är värt att lägga dom pengarna på det i stället för att köpa fel storlek.

Idag har jag vänt på dagsordningen och städat hemma först innan jag åker till jobbet. Skönt när man kan styra sig själv. Sen blir det till la Stada för inhandling av mat och diverse onyttigheter :D

Jag har också haft easyboot, sålde mina epic i förra veckan faktiskt men har sparat ett par boots ifall att någon tappar en sko. :)

Jag har kunnat rida i alla gångarter med mina utan några problem, var med om att min valack tappade en sko en endaste gång. Jag tycker att de fungerar kanon, som någon skrev tidigare så är epicen lättare att justera än många andra modeller på boots.

Ja om hovis okejar att han kan gå barfota så kanske man får börja med lite billigare modell så man vet om det är något för oss.
I kväll när jag var upp och kollade hade han brutit av delar av hoven där sömmen suttit förut så jag vet inte om hovis har så värst mycket att spika i när han kommer :crazy: så vi kanske inte har så mycket att välja emellan :grin:

*kl*
Igår var jag och min kompis + hästarna med om en olycka, jag är glad att jag klarade mig med en uppskrapad arm!
Vi var på väg hem, då fick plötsligt Acke iden att det skulle gå i 380, så han satte av i den värsta galoppen jag varit med om i hela mitt liv, ändå har jag varit med om ett antal vansinnesgalopper :grin:
Jag försökte allt, drog allt jag orkade, drog i en tygel, inget funkade han verkade inte märka mig överhuvudtaget!
Hatar att behöva dra i hästen, men vad ska man göra när det är full sken, mot en nerförsbacke :crazy:
Han skenade ner för en backe och jag trodde hans framben skulle gå av, och jag försökte bara BROMSA, det är ett under att han inte gick omkull i nerförsbacken, när han kom ner ut på asfaltsvägen så kastade jag mig av och skrapade upp hela armen i asfalten ( hade t-shirt :grin: :crazy: :cry: )
Den här vansinniga skenturen pågick i ca en halv kilometer så..

Men huvva! Hoppas allt gick väl med pållen också, låter inte alls som en höjdare...

Hualigen vad otäckt. Skenande hästar är inte roligt. Tur att du klarade dig undan med skrapsår men de kan göra tillräckligt ont iaf.

Jag har varit ute på en helt underbar mullelullerunda i skogen. Evigheter sen jag red i fårskinnssadeln och eftersom vi hade träning i går tyckte jag att ett slapparpass i skogen var vad vi behövde. Helt perfekt väder med lite bris och lagom varmt.
Kan inte förstå de ryttare som aldrig rider i skogen eller ytterst sällan. Jösses vad man får se mycket. Var bara 7 meter från ett rådjur och sen såg jag något jag aldrig sett förut. På vägen framför mig satt en mård och glodde lite misstänkt på mig innan den skuttade ner i diket igen.

Det är något man inte får se på ridbanan eller i ridhuset det! :)

Han var också okej, som tur var!
Men jag var ju på hoppträning igår med Bamse! Det gick riktigt bra och han skuttade över hindrena lätt som en plätt, lilla Bamseplutten!
Jag är så glad att jag har honom, han är alltid så positiv och glad, och såå samarbetsvillig och pigg på att lära sig nya saker! :D :love:
Nu skulle vi ju "lära" honom att hoppa, eftersom han aldrig har hoppat förut, så vi hoppade bara små pytte hinder på ca 30/40 och bommar, men man måste ju börja någonstans!

Det där såg ju väldans trevligt ut det :)

Själv blev jag väldigt hoppsugen ;) Hoppas hovis kommer snart så jag också får hoppa :D

Då får du allt ha nån som fotar så vi får se bilder! Pojken är ju så duktig på att hoppa! :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 098
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 763
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar