Jag har ett barn och vill inte ha fler, men det som är mest jobbigt är att omgivningen inte kan sluta tjata om fler barn. Min mamma t ex, hon lyssnar inte på det örat när jag säger att det inte blir fler barn. Andra människor säger "NU vill du inte ha fler, men vänta bara!!". Min flicka är 3 år och min sambo och jag är verkligen helt överens om att bara ha ett barn. Men det spelar verkligen ingen roll vad man säger, folk slutar inte tjata ändå... "När är det nu dax för nr 2??". Känns som om man MÅSTE ha minst två barn för att ha en "normal" familj. Jag är jättenöjd med bara ett.... Det kommer bara att kretsa kring henne, säger folk. Ja, det är klart, men om jag hade haft två barn så hade det kretsat kring bägge. Är det bättre då liksom? Hon kommer att bli bortskämd, säger andra. Ja, förmodligen, men frågan är om jag kommer att skämma bort henne mer än om jag hade haft två barn. Kanske, men det är ju MITT problem! När hon får sin första cykel t ex, så kanske (jag säger kanske...) man kan köpa henne en lite finare cykel eftersom man bara har ett barn att köpa cykel till, men varför skulle det vara fel?? Men jag VET ju att folk kommer att säga att hon är bortskämd då.... Och visst, hon kommer aldrig att veta hur det är att ha ett syskon. Kan kännas taskigt ibland. Men vi tror att detta är det bästa för just vår familj och det kanske man kan förklara för henne sen när hon blir äldre.