Skillnaden mellan ett eller två barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Jag förstår vad du säger, men det borde väl gå att hitta föreningar utan föräldraengagemang?! Men det beror kanske på var man bor... Jag har själv varit med i föreningar o dyl (som varit ideella) och mina föräldrar har aldrig varit så särskilt engagerade (vi fick skjuts ibland men för det mesta fick vi ta bussen - speciellt eftersom mina föräldrar är allergiska och mina intressen djurinriktade). Hur klarade sig ideella föreningar förr i tiden?

Något jag märkt (i andra sammanhang) är att om man tackar ja till styrelseengagemang o dyl blir man oftast medryckt på fler engagemang... Jag brukar tacka nej till sånt där (bostadsrättsföreningsjobb etc), för det innebär oftast merjobb på saker man inte är intresserad av.

Och så MÅSTE man ju inte ha fritidsaktiviteter till barnen varje dag...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Jag tror att detta med att det uppfattas som så jobbigt med barn nummer två ofta hänger ihop med att det skall skaffas barn så himlans tätt. Det är skrämmande med föräldrar som inte orkar med att ha "bägge" barnen på en gång - såg flera skäckexempel när min son gick hos dagmamma - endel föräldrar hämtade bara sitt ena barn och väntade tills förälder nummer 2 kommit hem innan det andra barnet hämtades, för att de helt enkelt inte pallade - det tycker jag är riktigt, riktigt illa. Men jag tror också att det hängde ihop med för hög ambitionsnivå och barnen väldigt tätt.
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Ideella föreningar klarade sig då som nu - på de få eldsjälar som är engagerade ! Övriga åker/åkte räk-macka !
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Jag läste en undersökning en gång, om skilsmässor.

Det visade sig att flest par skiljer sig efter barn nummer två, och innan detta barn fyllt 2 år.

Det kan ju betyda dels att människor försöker lappa ihop ett redan dåligt förhållande med ytterligare ett barn, men det kan ju också innebära att 2 barn är jobbigare än många kanske förväntat sig?

Har tyvärr ingen källhänvisning, och det var nog 2 år sedan jag läste detta.
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

cirkus skrev:
Ideella föreningar klarade sig då som nu - på de få eldsjälar som är engagerade ! Övriga åker/åkte räk-macka !

Det kan nog ligga en hel del i det där.... :smirk:


För övrigt så håller jag med dig i det du skriver i ditt andra inlägg också. Jag minns hur jag irriterade mig på vissa föräldrar när jag hade mina gick på dagis. Alltså, helt seriöst, så fanns det dom som lämnade sina barn på dagis fast dom var lediga bara för att det var så skönt att få vara själv.. Jaha..ööhh...jag kanske är dum, men varför har dom skaffat barn?? Inte för att umgås med dom iaf!! :mad:

Jag har 4.5 år mellan mina bara för att dom skulle få känna att jag hade tid bara för dom också. När tvåan kom så var lillen så stor att han utan problem gick ut och lekte med kompisar utan att jag måste vara med hela tiden. Dessutom älskade han sagor som liten, så när det skulle ammas så passade jag alltid på att läsa lite för honom samtidigt.. :love:
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Madick skrev:
Jag som tvåbarnsmamma uppfattar ofta enbarns föräldrar som rätt "hypade" och tycker allt är så jobbigt (inte alls, bäst att säga). Jag vet själv hur jag var med första. Sen när tvåan kom insåg man hur jäkla soft man hade det med bara en :angel:

Känner igen mig :smirk:
Men jag trodde inte heller att det skulle bli en picknick att ha två så små barn (storasyster är 1 år och 9 mån, lillasyster är tre månader).
Skillnade är stor med att ha ett barn och ha två. När man har ett barn kan man vila när barnet gör det och det är lätt(are) att ge barnet den uppmärksamhet det kräver. När man har flera barn kan det ibland kännas som om man skulle vilja dela sig i två bitar för att kunna tillgodose två barns behov samtidigt.
Men för det så tror jag inte att barnen mår dåligt! Livet är ju så att man inte alltid får det man vill eller får det på en gång.
Att vårda sin relation till sin partner tror jag inte har så mycket med hur många barn man har, utan hur väl man kan kommunicera med varann och förstå varann.
Ekonomiskt har jag inte sett någon skillnad än, men lillasyster kostar ju inte många kronor extra nu. Vi får se sen när båda börjar kosta liter mer...

// K
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Kajo skrev:
Att vårda sin relation till sin partner tror jag inte har så mycket med hur många barn man har, utan hur väl man kan kommunicera med varann och förstå varann.
// K

:bow: :bow: Kunde inte sagt det bättre själv!! :bow:
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

cirkus skrev:
Ideella föreningar klarade sig då som nu - på de få eldsjälar som är engagerade ! Övriga åker/åkte räk-macka !

Ärligt talat tycker jag ibland att det är föreningarna som åker räkmacka på föräldrarna... Ridskolor (t ex) tar ju betalt för sin verksamhet (rätt mycket dessutom) och de är ju företag som alla andra (utan vinstintresse) - att företagsformen är ideell förening har ju inget med föräldrarna att göra. Tvärtom borde det finnas bra sätt att lönsamt driva ideella föreningar eftersom de inte har några ägares vinstintresse.
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Men en ridskola kostar ju skjortan + halva armen att driva och är ju helt beroende av statliga bidrag + sponsorpengar.

Och har man då, som vår ridskola, inga sponsorer :( så finns det ju inte så mycket att välja på. Vill man arrangera tävlingar så är det upp till föräldrar med tävlande barn, tycker jag. Det ligger ju liksom i deras intresse också att tävlingarna öht blir av.
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Förlåt oss, No 1, det känns som att vi håller på och spårar ur här.. :crazy:
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Det gör absolut ingenting :) !!

Jag tycker diskussionen är hur intressant som helst!
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Alternativet är ju att ridskolorna anställer folk till cafeteria och som funktionärer - då blir det sannerligen en sport för de rika....

Det är samma sak med fotboll och hockey (det jag har erfarnhet av) vill man att ungen skall hålla på så får man stå i kiosk och sitta i båset och allt vad det nu kan vara - annars blir det så förbaskat dyrt
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Madick skrev:
JAG har svårt att förstå varför så många inte prioriterar barnen när de är små. Jobbar heltid, övertid och lång resväg och barnen går 10-11 timmar på dagis. När hinner de träffa föräldrarna? Varför har man då skaffat barn, undrar jag.

Jag dömer ingen, utan har bara väldigt svårt att förstå. Många som gör så skulle dessutom gott kunna prioritera borta t.ex utlandsresor, båtar, dyra bilar osv. och kunna jobba mindre. Självklart finns det alltid de som inte har något val, men när det finns alternativ förstår jag inte varför man prioriterar bort umgänget med sina barn...

Jag undrar precis detsamma!
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Det är en jätteintressant diskussion. Inte för att jag är någon moderator :angel: men jag tycker vi fortsätter den i den andra tråden som handlar om samma sak, så får den här tråden fortsätta handla om vad som skiljer ett och två barn (förutom antalet ;) ).
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Yamaha skrev:
Det kan nog ligga en hel del i det där.... :smirk:


För övrigt så håller jag med dig i det du skriver i ditt andra inlägg också. Jag minns hur jag irriterade mig på vissa föräldrar när jag hade mina gick på dagis. Alltså, helt seriöst, så fanns det dom som lämnade sina barn på dagis fast dom var lediga bara för att det var så skönt att få vara själv.. Jaha..ööhh...jag kanske är dum, men varför har dom skaffat barn?? Inte för att umgås med dom iaf!! :mad:

Tja, inte vet jag, men inte kräver alla aktiviteter man kan hålla på med som barn föräldrarnas tid i den omfattningen? När jag var liten red jag (föräldrarna ställde upp och skjutsade), gick i kommunala musikskolan (krävde ingenting av föräldrarna), sjöng i kyrkokör (krävdes heller inget av föräldrarna), tränade friidrott (krävdes ingenting av föräldrarna), och sedan, när jag blev 14-15, tränade jag istället fäktning och aerobics, vilket inte heller krävde något av föräldrarna. Det var aldrig ens tal om att sälja lotter etc. Kostnaden för träningen bars istället av avgifter.

Även nu, som vuxen ridskoleryttare, så krävs det inte av föräldrar som inte rider på ridskolan själva att de ska hjälpa till på tävlingar etc. Ofta är föräldrar vars barn tävlar där ändå, för att titta, men det är ju frivilligt.
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

cirkus skrev:
Alternativet är ju att ridskolorna anställer folk till cafeteria och som funktionärer - då blir det sannerligen en sport för de rika....

Det är samma sak med fotboll och hockey (det jag har erfarnhet av) vill man att ungen skall hålla på så får man stå i kiosk och sitta i båset och allt vad det nu kan vara - annars blir det så förbaskat dyrt

Men jag förstår inte varför föräldrarna måste hjälpa till? Räcker det inte med de större barnen och de vuxna ridskoleryttarna?
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

No1 skrev:
Har två heltidsarbetande föräldrar tid att både 1. ge sina båda barn den uppmärksamhet som krävs samt 2. vårda relationen OCH 3. låta sina egna indivder och egon få "tillräcklig" uppmärksamhet dvs värdefull egen tid?

Jag tycker att det vore intressant att vända på frågorna - att se dem ur ett barnperspektiv:

- Är det en avgörande faktor om man jobbar heltid eller deltid, eller kan det finnas andra faktorer som spelar in när man mäter harmoni/ekonomi?
- Får ett barn mer uppmärksamhet än fler barn (totalt sett och enskilt)?
- Hur räknar man den uppmärksamhet som syskon ger varandra? Kan den värdesättas på något sätt?
- Blir tiden mindre för för föräldrarna att vårda sin relation om de har fler barn?
- Hur värderar man "egen tid"?

/Cecilia :)
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

No1 skrev:
Jag har som nöje och hobby att studera och analysera andra människor ;) och nu funderar jag över följande:

Jag har uppfattningen om att familjer med endast ett barn verkar ha det ganska "soft".
Familjer med ett barn verkar GENERELLT ha det lite mer "harmoniskt" (mindre stress, mer ekonomi, större möjlighet till semester/egentid/tid att investera i kärleksrelationen dvs par till ett barn verkar duktigare på att se varandra=sundare relation?)på alla plan medan just skaffandet av barn nummer två verkar öka friktionen och skapa mer obalans?

Har två heltidsarbetande föräldrar tid att både 1. ge sina båda barn den uppmärksamhet som krävs samt 2. vårda relationen OCH 3. låta sina egna indivder och egon få "tillräcklig" uppmärksamhet dvs värdefull egen tid?

Hur upplever ni skillnaden mellan att ha ett barn kontra två?
Förändrade tillökningen relationen mellan dig och din respektive?
Om JA, hur?

Den största omställningen (tycker jag!) var när första barnet kom!
Vi har fem barn som idag är 8, 10, snart 14, 15½ och snart 18.
Idag spelar inte ålderskillnaden någon roll, då (blivande) 18-åringen och 8-åringen kan "bråka" och tjafsa, likväl som 10-åringen och 8-åringen gör!
När det tredje barnet föddes hade vi alltså en på 20 månader och en som skulle fylla 4. När barn nummer 4 kom, var de andra knappt 4,
5½ och 7½.
Jag upplever inte att det var problem att få tiden att räcka till, så var och en fick det de behövde! Håller däremot med någon som skrev ang. när barnen blir äldre; det är då det ibland kan köra ihop sig! Visst, det handlar om att prioritera, och det får naturligtvis barnen också lära sig!
Jag har bara jobbat heltid en kort period efter att 5:e barnet fötts, just nu studerar jag, och min man har haft väldigt oreglebundna arb. tider, så jag har haft ansvaret till 99%.
Allt går, bara en fråga om planering och prioritering! (tycker jag i alla fall!)
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Jag har en kompis som anser att det blev mindre stress när barn nr 2 kom. Barnen är 1 och 3 år. Hon kunde få mer tid till hemmet då pojkarna lekte med varandra. Det var tuffare innan med ett barn då det barnen ville ha uppmärksamheten från sin mamma hela tiden då han var rastlös och inte ville leka själv, mindre tid för hemmet då.

Givetvis ska man leka mycket med sina barn, eller de kan vara med och städa, men jag tror att ett syskon bara är bra för barnet.
Jag börjar känna panik nu när min flicka snart fyller 4 år och inte har någon jämnårig syskon, jag tror det är bra för dom.
 
Sv: Skillnaden mellan ett eller två barn?

Livet med ett barn var en räkmacka, inser jag så här i efterhand ;) Jag var helt fokuserad på vår förstfödde, men han var kolugn och nöjd så när jag väntade nummer två tänkte jag kaxigt att om man bara är en bra förälder så får man så här lugna och glada barn... :o

Barn nummer två var sin storebrors raka motsats - sjövild, ofta arg och dessutom väldigt skrikig. Alla rutiner pulvriserades och jag kom ner på jorden illa kvickt. Jag insåg att barn faktiskt föds med personlighet och fick plötsligt full förståelse för andra föräldrar med barn som låg på golven i affärerna och skrek. Mitt första barn har ALDRIG gjort så men jäklar vad tvåan har varit duktig på att få utbrott! :eek:

Eftersom kaos uppstod när tvåan föddes gjorde tredje barnet ingen skillnad på den punkten. Har man två barn kan man lika gärna ha tre, var det någon som sade, och till viss del stämmer det faktiskt.

Idag tycker jag att de föräldrar jag känner som bara har ett barn kan blåsa upp småsaker till gigantiska mått. Med flera barn tvingas man prioritera och ta det viktigaste först. Samtidigt måste det vara lyxigt att vara ensambarn. Sonen suckade härom dagen och önskade att han vore just befriad från syskon, fast då handlade det nog mer om att syskonlösa kompisar får mer och dyrare saker, som nyaste mobiltelefonen osv. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 027
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 690
Senast: fejko
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 037
Senast: cirkus
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 149
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp