Sv: Skänkelvikning
Min feldenkraispedagog säger att överrörlig är ett annat ord för "för svag i mothållande muskulatur". Det är lite intressant, tycker jag. En häst ska kunna hålla ihop sin kropp, starkt och energiskt, i en skänkelvikning tycker jag.
.
Det är mer komplicerat än så
Att vara generellt överrörlig handlar om att lederna tillåter för stor rörlighet i relation till vad som är stabilt Dvs hästen eller människan har så stor rörlighet att den kan slå knut på sig själv
När Naprapater och läkare kollar rölighet på mig - så säger de SLUTA SLUTA SLUTA - när jag böjer mig bakåt
Likaså så kan jag sitta på rumpan och ha axeln i glovet, och när jag ligger på rygg ha skuldrorna i govet och ha ha bäckenet mer än högställt - på väg att ligga på mage med bäckenet. Gummikvinna mao.
Och mig kan man knappast kalla svag?
Generell rörlighet är att vara skapt smidig som en katt.
Nordis är överrörlig - han vänder på en väldigt mycket smalare gång än ett halvblod som är som en planka - i jämförelse
och inte heller Nordis är svag?
men vi båda behöver jobba väldigt mycket med muskler för att stabilisera oss på ett annat sätt än en mindre vinglig konstruktion
( kanske därför vi båda har det oxå)
Sedan kan man vara kompensatiorisk överrörlig - är man stel i flera leder övertöjs den led som går att röra - det är inte bra det ger pålagringar
Vården vill gärna träna upp den övrrörliga leden - men den slutar att begöva vara överrörlig så fort det går att röra de mer låsta lederna
det som begänsar rörlighet är
A konstruktion
B ligamentens stramhet ( knäna tex blir mer stabila ju mer de belastas)
(Vrickade fötter tappar sin stabilitet)
C musklernas längd (Vältränade människor får kortare stramare muskler - inte bra för de områden med minst muskelmassa får överta rörligheten och blir överbelsastade)
En häst som har stor rörlighet behöver alltså extra mycket styrka för att inte kasta runt sin tyngdpunkt som du brukar beskriva motsatsen till att hålla ihop sig. Vi båda har haft stooora problem med just skänkelvikning. Vi har hittat den styrkan i andra övningar