Skänkelvikning

Sv: Skänkelvikning

Tack för defenitionen, ger lite mer grepp om det hela! :bow: Lustigt nog skulle jag definera en "rakriktad" häst på nästan exakt samma sätt bara med ett par tillägg.
Om man utgår från det blir det nog i ännu högre grad väldigt individanpassat vad som är lösgörande. Eftersom vissa muskler ofta är kortare än andra på olika hästar, att det är något/några detaljer som begränsar och väldigt olika vad som lösgör just DEN ett snäpp till.

Nån gång i en grå forntid lyckades vi på detta forum formulera något i stil med att hästen är lösgjord när den slutar jobba mot oss och bara jobbar med oss.

Nån gång i en grå forntid lyckades vi på detta forum formulera något i stil med att hästen är lösgjord när den slutar jobba mot oss och bara jobbar med oss.

en formulering som förvisso stämmer men bara till en viss nivå, eftersom den blir relativ anser jag.
om det bara handlar om det du skriver ovan, så beror det ju på vad ryttaren vill, vad den förväntar sig, och vad som sker under passet.
isåfall skulle det, rent tekniskt sett, vara möjligt att ha en per definition lösgjord häst som travar runt fyrkantsspåret för att ryttaren säger att den vill detta, och hästen lyder : )

Lösgjordhet, eftersom det gäller både den fysiska och den psykiska aspekten är ju betydligt mer än ovan.
Lösgjordhet för mig, är när hästen är mentalt avspänd och fysiskt kapabel, att VARA mentalt avspänd. Dvs ryttaren möjliggör den psykiska avspänningen, samtidigt som kroppen har förmåga (genom rätt förutsättningar, hästens förmåga, styrka osv - samt ryttarens förmåga) att utan att det tar emot, utföra rörelser genom kroppen, oavsett vad dessa rörelser är. Kunna använda kroppen oavsett vad som ombeds den av ryttaren, på ett lätt och harmoniskt sätt, för att ryttaren har möjliggjort för hästen att använda kroppen på rätt sätt, under de förutsättningar hästen har.

Min feldenkraispedagog säger att överrörlig är ett annat ord för "för svag i mothållande muskulatur". Det är lite intressant, tycker jag. En häst ska kunna hålla ihop sin kropp, starkt och energiskt, i en skänkelvikning tycker jag.
.

Det är mer komplicerat än så

Att vara generellt överrörlig handlar om att lederna tillåter för stor rörlighet i relation till vad som är stabilt Dvs hästen eller människan har så stor rörlighet att den kan slå knut på sig själv

När Naprapater och läkare kollar rölighet på mig - så säger de SLUTA SLUTA SLUTA - när jag böjer mig bakåt

Likaså så kan jag sitta på rumpan och ha axeln i glovet, och när jag ligger på rygg ha skuldrorna i govet och ha ha bäckenet mer än högställt - på väg att ligga på mage med bäckenet. Gummikvinna mao.

Och mig kan man knappast kalla svag?

Generell rörlighet är att vara skapt smidig som en katt.

Nordis är överrörlig - han vänder på en väldigt mycket smalare gång än ett halvblod som är som en planka - i jämförelse

och inte heller Nordis är svag?

men vi båda behöver jobba väldigt mycket med muskler för att stabilisera oss på ett annat sätt än en mindre vinglig konstruktion:grin:
( kanske därför vi båda har det oxå)

Sedan kan man vara kompensatiorisk överrörlig - är man stel i flera leder övertöjs den led som går att röra - det är inte bra det ger pålagringar

Vården vill gärna träna upp den övrrörliga leden - men den slutar att begöva vara överrörlig så fort det går att röra de mer låsta lederna

det som begänsar rörlighet är

A konstruktion

B ligamentens stramhet ( knäna tex blir mer stabila ju mer de belastas)
(Vrickade fötter tappar sin stabilitet)

C musklernas längd (Vältränade människor får kortare stramare muskler - inte bra för de områden med minst muskelmassa får överta rörligheten och blir överbelsastade)

En häst som har stor rörlighet behöver alltså extra mycket styrka för att inte kasta runt sin tyngdpunkt som du brukar beskriva motsatsen till att hålla ihop sig. Vi båda har haft stooora problem med just skänkelvikning. Vi har hittat den styrkan i andra övningar

Skänkelvikningen i sig är inte en samlande rörelse, den töjer bara. Och varför töja ut rörelsen mer än vad man behöver så man kan få en överrörlig häst. Min åsikt är inte säker på att det stämmer. Hur upplever du skänkelvikningen balanserande?
Samling och rakrikning är ju inte samma sak. Även en ställd häst kan vara väl samlad men kanske inte tillräckligt stark för att orka bära lika mycket på båda bakbenen.

Helan Det vet jag faktiskt inte men skulle tro det. Varför utföra en rörelse som inte stärker hästen? Samling=styrka.

DEn här teorin att stärka en sida i taget - är väl bra i för sig - men om hästen verkligen skal bära vikt bak - så skall den ju de facto lyfta framdelen och hur skall den orka det om den alldrig någonsinn fått träna på det :crazy:

Hästen består inte av bakben allena. och varför i hela friden - om man tränar ett i taget - varför skulle hästen iten orka - om det andra är med och hjälper till :confused:

Hästar som tränas "ett ben i taget" brukar ha bakben som broilers men inga muskler alls i överlinjen - och än mindre i underlinjen som måste orka stabilisera hästen om den skall använda överlinjen

Skänkelvikning är en jättebra övning för att lära sig känna när hästen undviker att använda bak till att bära genom att ramla på den diagonala bogen

Ännu bättre till att ha koll på att bakdeleb verkligen är med - och inte bara sladdar efter lite hur som

( jag vet att jag är efetr - men det är för få roliga trådar - så man får väl försöka ruska liv i en gammal :rofl: )

Läste i nya numret av Ridsportförbundets tidning att skänkelvikning är en lösgörande övning. I vilken grad kan det vara lösgörande då hästen är helt rak i kroppen förutom lite ställning i nacken?

Den lösgör de muskler som är med och håller ihop hästen i samling. dvs adduktorer och abduktorer :p

Det är viktigt att e hålls fräscha så de kan göra sitt jobb

som jag skrivit förut är det nyttigt för ryttaren att hitta dessa också

*kl*

Inte för att det tillför diskussionen något egentligen, men igår övade vi på skänkelvikningar! :D
För första gången på väldigt länge (förutom att det blivit skänkelviknings-aktig rörelse enstaka steg i korrigeringssyfte emellanåt). Förstår tanken med att skänkelvikningen förbättrar rakriktningen eller ffa hindrar från att ta vikten på bogen/-arna istället för man kände tydlig skillnad sen när jag skulle försöka rida hästen "rak" efter skänkelvikningen! :)

Den lösgör de muskler som är med och håller ihop hästen i samling. dvs adduktorer och abduktorer :p

Det är viktigt att e hålls fräscha så de kan göra sitt jobb

som jag skrivit förut är det nyttigt för ryttaren att hitta dessa också

Tack för svaret, äntligen nåt konkret!!:bow:

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·
Dressyr Jag misstänker att det är jag som gör något knas, men kan inte komma på vad? I skänkelvikning så hästen är korrekt ställd i nacken...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 577
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar