Skänkelvikning

Sv: Skänkelvikning

Men då är vi tillbaka igen vid frågan vad som krävs för att man ska kunna kalla en öppna en öppna och så vidare?

Nej egentligen inte (i det jag svarade axel iaf).
Om man har höga kriterier för att rörelserna måste vara likt det vi har som mål för en rörelse i dressyren - då utgår vi ifrån något som är "onaturligt" (bära en ryttare i det här fallet) och att hästen liksom skulle ta med det i beräkning i rörelsen. Slutsatsen med det resonemanget bör bli att alla rörelser -"korrekt" utförda- är konstruerade av människan. :idea:

Om man däremot sänker sina krav och bortser från att hästen ska ta med en ryttare på ryggen i beräkningen av sina rörelser, utan ser till rörelsen i sig (fotförflyttning ffa) så kan man börja utgå ifrån vilka rörelser som är naturliga. Med det får jag nog sätta punkt för jag personligen har inte så bra koll på vad hästarna inte uppvisar i det fria, däremot vet jag en del jag har sett! :)
För jag tänkte ungefär som axel- är skolorna verkligen naturliga? Och fick se mig själv motbevisad iom att jag hör till kategori nummer två som inte räknar med att hästar rör sig i hagen som om de hade en ryttare på ryggen! ;)

Min kuse gjorde det t ex i timtal när han skiljts från sina kära ston - sprang utåtböjd i förvänd öppna med bakbenet närmast staketet tydligt framträdande mot tyngdpunkten.

Fast en häst i en hage som gör en öppna längs med staketet gör det inte "i frihet". Det är själva konflikten mellan hästens vilja att springa någonstans och staketets begränsande som gör att hästen rör sig som den gör.

Ska man nu tala om vad hästar gör i frihet ska man studera dem när de inte är vid staketet.

Hur ofta ser vi öppnor, slutor och skänkelvikningar gjorda av hästar i full frihet, t.ex. i mitten av en hage? Jag säger inte att det inte existerar, men jag kan inte påminna mig att jag sett det...

*KL*

Det finns ju skänkelvikning och skänkelvikning här...

Man kan ju göra skänkelvikningen till en spektakulär tävlingsrörelse, och då blir det större steg i sidled och den snedbelastning ni är så rädda för.

Eller så kan man göra en praktiskt skänkelvikning för att hjälpa rakriktningen och få upp bålstabiliteten, och då behöver man inte nödvändigtvis tvära så himla mycket.

Utöver det som har sagts innan så tycker jag att skänkelvikningen är en bra övning för att hjälpa ryttaren att sätta sig rakt över en häst som skjuter över ryttaren åt ena hållet.

En fråga till dig och Jegra som har ägnat er åt AR tidigare, och som är väl utbildade båda två.

Hur är er hjälpgivning i skänkelvikningen? När jag red VD tyckte jag att hjälpgivingen var knepig med hjälper och mothjälper. Sidförande hjälp, moverkande på andra isdan och sedan fråmåtdrivande hjälp gjorde skänkelgivningen motsägelsefull för mig. Sen, hur behåller ni kroppen helt rak då enbart nacken ska ställas?

Vilka fallgropar har ni träffat på? Alltså, vad är de vanligaste misstagen man som ryttare gör?

Anledning till min fråga är att jag inte har ridit skänkelvikning på så länge och nu med AR-tänket så rider jag mycket mer med sätet och bålen än med skänklarna och händerna. Hur skulle en skänkelvikningshjälpgivning se ut från AR-perspektiv?

Jag hoppas ni förstår hur jag tänker. :)

Kan inte låta bli:o

Man delar upp hjälperna. Flyttar åt sidan med sidförande några steg, sen rakt fram- lägger till ytter o upprepar. Man behöver då inte ge flera hjälper samtidigt- man lär hästen att förstå en hjälp i taget.
Det viktigaste är att inte flytta den så mkt att den "faller" åt sidan, utan i första hand behåller takt o tempo. Att den bibehåller sin balans.

Felet som man oftast gör är att ytterbog ramlar iväg. Att då rida rakt fram håller den på plats. Vi icke AR gör ju dessutom en eller flera avstämningar, vilket oxå gör att den är kvar i balans o kan därmed rida på mer med både energi o mer tvärning- så småningom.

Vi icke AR gör ju dessutom en eller flera avstämningar, vilket oxå gör att den är kvar i balans o kan därmed rida på mer med både energi o mer tvärning- så småningom.

Vi AR-ryttare gör också avstämningar! Balans och harmoni är huvudspåret för min ridning iaf! :idea:

Eftersom du inte själv ridit AR så kanske du inte heller förstår min fråga varför jag med glädje ser fram mot svar från Svea eller Jegra! Kanske de säger samma sak, vi får se! :)

Något jag har funderat över i skänkelvikningen på sistone är att när jag fostrades på ridskola fokuserades det på bakdelen i skänkelvikningen. Det var den man flyttade.

Nu känner jag snarare att det är bogarna jag flyttar och låter flyta in i en skänkelvikning. Rumpan hänger med (förhoppningsvis), då jag låter sittbenet tala om för hästen att den också ska flytta sig.

Bara en reflektion.

Sen, hur behåller ni kroppen helt rak då enbart nacken ska ställas?

Sitter rakt över hästen, tar bara precis så mycket i innertygeln som krävs för att få en ställning i nacken. Överböjer hästen får man först lätta på innertygeln, men man kan också ev. lägga till lite ytterskänkel för att räta ut bålen.

Vilka fallgropar har ni träffat på? Alltså, vad är de vanligaste misstagen man som ryttare gör?

Begär för många steg; sitter snett; viker sig i innersidan; hänger i innertygel; har inte koll på ytterbogen; klämmer med skänklarna hela tiden; drar bak innerskänkel; tar i för mycket; lär inte hästen sidförande skänkelhjälp.

O.s.v. Man kan göra miljoner fel i en skänkelvikning om man inte har en häst om lärt sig sidförande, framåtdrivande och förhållande hjälper samt om inte ryttaren förstår vikten av att sitta rakt över hästen och att hjälper ges i ett steg i taget och inte kontinuerligt.

Hur skulle en skänkelvikningshjälpgivning se ut från AR-perspektiv?

Skänkelvikning på en hand på en häst som följer alla hjälper:

Vänd in från mitten på kortsidan, ta med ytter axel, sitt rakt (du vill ju inte ha någon böjning), när du är rakt på medellinjen bibehåller du yttertygeln mot halsen och låter rörelsen i din höft peka diagonalt samtidigt som du lägger till inner skänkel just som hästen lyfter inner bak.

Var noga med att yttertygeln fångar upp rörelsen när bakbenet förs diagonalt in under hästen. Efter några steg upphör du med sidförande hjälp och lägger till ytterskänkel just som ytter bak lyfts samtidigt som du rätar upp bogarna något (inte för mycket).

Efter några steg rakt fram återgår du till skänkelvikningen, enklast genom en liten halvhalt för att göra hästen uppmärksam på att du kommer be om en ny riktning.

Så skulle jag nog rida den på en häst som är AR-utbildad. Det tar dock bort en av de egenskaper vi glömt ta upp som gör skänkelvikningen så bra - möjligheten att öka hästens bogfrihet genom att i den sidförande rörelsen just som hästen lyfter ytter fram göra en ledande tygelhjälp kombinerat med att innerskänkeln ser till att inner bak följer med i rörelsen.

Om hästen har problem att följa alla hjälper rids skänkelvikning bäst på två händer och träns, kandar eller med kapson för att man ska kunna korrigera alla problem med att hästen inte tar förhållningen, inte lyssnar på skänkeln och faller ut med ytterbogen (som axel ju nämnde som ett av de absolut vanligaste problemen).

Nu drar jag till Öland och lyxhelg så jag komme inte kunna svara förrän vi kommer hem, så ni vet...

Fast en häst i en hage som gör en öppna längs med staketet gör det inte "i frihet". Det är själva konflikten mellan hästens vilja att springa någonstans och staketets begränsande som gör att hästen rör sig som den gör.

Ska man nu tala om vad hästar gör i frihet ska man studera dem när de inte är vid staketet.

Hur ofta ser vi öppnor, slutor och skänkelvikningar gjorda av hästar i full frihet, t.ex. i mitten av en hage? Jag säger inte att det inte existerar, men jag kan inte påminna mig att jag sett det...

Ja man får kanske skilja på "utan inverkan från ryttare" och "naturligt". Nog för att jag tror att samma situation kan uppstå även om det inte är människo-konstruerade situationer men jag har inte heller någon aning om hur vanligt det är.

Begär för många steg; sitter snett; viker sig i innersidan; hänger i innertygel; har inte koll på ytterbogen; klämmer med skänklarna hela tiden; drar bak innerskänkel; tar i för mycket; lär inte hästen sidförande skänkelhjälp.
Det där känns igen! Eftersom hjälperna och reflektionern på övningen är komplicerade är det lätt att glömma vissa av misstagen.
O.s.v. Man kan göra miljoner fel i en skänkelvikning om man inte har en häst om lärt sig sidförande, framåtdrivande och förhållande hjälper samt om inte ryttaren förstår vikten av att sitta rakt över hästen och att hjälper ges i ett steg i taget och inte kontinuerligt.
Allt detta har vi koll på, dessutom har AR-ridningen lärt mig känslan av att sitta rätt över hästen. Det är betydligt bättre nu än förr!
Skänkelvikning på en hand på en häst som följer alla hjälper:

Vänd in från mitten på kortsidan, ta med ytter axel, sitt rakt (du vill ju inte ha någon böjning), när du är rakt på medellinjen bibehåller du yttertygeln mot halsen och låter rörelsen i din höft peka diagonalt samtidigt som du lägger till inner skänkel just som hästen lyfter inner bak.

Var noga med att yttertygeln fångar upp rörelsen när bakbenet förs diagonalt in under hästen. Efter några steg upphör du med sidförande hjälp och lägger till ytterskänkel just som ytter bak lyfts samtidigt som du rätar upp bogarna något (inte för mycket).

Efter några steg rakt fram återgår du till skänkelvikningen, enklast genom en liten halvhalt för att göra hästen uppmärksam på att du kommer be om en ny riktning.

Så skulle jag nog rida den på en häst som är AR-utbildad. Det tar dock bort en av de egenskaper vi glömt ta upp som gör skänkelvikningen så bra - möjligheten att öka hästens bogfrihet genom att i den sidförande rörelsen just som hästen lyfter ytter fram göra en ledande tygelhjälp kombinerat med att innerskänkeln ser till att inner bak följer med i rörelsen.
Jag ska testa och se hur det känns att rida skänkelvikning nu när jag mha AR fått betydligt bättre ridkänsla än vad jag hade förr. Ska bli kul att känna hur det känns nu när det gått en bra tid sedan sist. :)

Om hästen har problem att följa alla hjälper rids skänkelvikning bäst på två händer och träns, kandar eller med kapson för att man ska kunna korrigera alla problem med att hästen inte tar förhållningen, inte lyssnar på skänkeln och faller ut med ytterbogen (som axel ju nämnde som ett av de absolut vanligaste problemen).
Nu rider jag på vanligt tränsbett och med två händer så jag tror jag har vettig utrustning för att prova detta. :) Både jag och häst fungerar bra på tränsbett och vi har inte fått indikationer från tränare att testa annat eftersom min häst söker sig så fint framåt-nedåt. Dessutom har vi nog många övningar kvar innan vi ska upp mot de högre skolorna. ;)

Nu drar jag till Öland och lyxhelg så jag komme inte kunna svara förrän vi kommer hem, så ni vet...
Tack för ditt svar och trevlig resa! :laugh:

Hur är er hjälpgivning i skänkelvikningen? När jag red VD tyckte jag att hjälpgivingen var knepig med hjälper och mothjälper. Sidförande hjälp, moverkande på andra isdan och sedan fråmåtdrivande hjälp gjorde skänkelgivningen motsägelsefull för mig. Sen, hur behåller ni kroppen helt rak då enbart nacken ska ställas?

Innan jag går in i skänkelvikningen förbereder jag hästen genom att ta en halvhalt på båda tyglarna. Det hjälper till att förebygga att ytterbogen trillar iväg. Dessutom hjälper det hästen att förstå att innerskänkeln nu betyder "gå åt sidan" mer än "kliv framåt med inner bak".

Samtidigt som jag tar halvhalten så ber jag hästen att flytta sig åt sidan med innerskänkeln. Så fort hästen flyttar sig slutar jag att inverka. Den sidförande innerskänkeln ska inte ligga i konstant, utan bara ge signal när hästen slutar flytta sig åt sidan. Ambitionen är att inge behöva ha någon motverkande hjälp.

Jag sitter rakt över hästen, men försöker låta "kulan i magen" rulla i den riktning som jag vill flytta hästen.

Om hästen inte går tillräckligt framåt så har det prioritet över sidoförflyttningen, och jag rider ett par steg rakt fram.

Ett bra knep för att se till att bogen leder i rörelsen är att inleda skänkelvikningen på en linje där hästen är i en bra position. Om man t ex rider innanför spåret och ska skänkelvika till spåret så är det bra att styra in hästen på en linje mot spåret innan man börjar flytta i sidled. Då är ju bogen redan i position att leda rörelsen, och det blir lite lättare.

Vad gäller att hålla kroppen rak när endast nacken ställs så är det en intressant fråga. Hästen kan ju inte vara spikrak i kroppen i skänkelvikning eftersom den korsar över med sitt inre bakben, vilket innebär att den måste föra fram inner höft. Så den blir ju svagt böjd, och den har en innersida och en yttersida i rörelsen. Däremot ska den vara rak i det avseendet att den bär lika med båda kroppshalvorna, och inte skjuter ut ytterbogen.

Det är viktigt att alltid rida in hästen på den linjen, dit den ska innan man inleder flyttningen sidvärts (jag tror du menade så också men inte helt säker på hur du menade där)

Allmänt, inte svar till Svea:

Sen blir yttersidan väldigt viktig att hålla koll på. Just därför är det så viktigt att tänka att man rider hästen rak, det är möjligt att det blir någon liten böjning i praktiken, jag är dålig på sånt, men man får aldrig aldrig tänka böjning utan ska sträva efter att hästen är rak i kroppen, annars tror jag att det lätt blir tokigt.

Vill även lägga till att om man ska rida skänkelvikning första gången på länge så kan det vara lämpligt att dela upp allt till att börja med och rida några steg sidvärts räta ut och sen några steg sidvärts igen, och att sen lägga till ställningen när man känner att hästen villigt flyttar,

En bra övning är att rida skänkelvikning bara en bit in, sen rakt fram, ställa om och rida tillbaka ut till spåret, rakt fram och in några meter igen. För att ha kontroll över vad man gör kan man säga att man rider in till andra lampraden (i taket, bra då får man titta upp också:idea:) Beroende på hur många lamprader man har och hur dom sitter förstås, men för att ha en linje att följa. Sen kan man rida in från starx efter hörnet, komma ut vid nästa bokstav, och sen fortsätta rida "mellan bokstäverna"

Om man vill kan man även ställa koner som kontroll men just i såna här övningar tycker jag att linjer är bättre än koner. Det ger en häst som är lösgjord och som lätt följer ryttaren, det ska helst vara så lätt att den enbart följer bäckenets/sätets singaler, (som svea beskrev bra)
Man kan variera tvärningen och därmed antalet man får in på en långsida, det är väldigt nyttigt och ofta svårast att ha ens vag tvärning och en lång sträcka man ska rida svagt tvärning ut till spåret till exempel. Vä'ldigt lätt att komma ut för tidigt pga för mycket tvärning.

Senast ändrad av en moderator:

Ja man får kanske skilja på "utan inverkan från ryttare" och "naturligt". Nog för att jag tror att samma situation kan uppstå även om det inte är människo-konstruerade situationer men jag har inte heller någon aning om hur vanligt det är.

Det jag menade med "naturliga skolor" är att det är inte alls ovanligt att se en häst röra sig böjd rakt fram i hagen, kalla det för "dubbla spår" om ni vill. Har ni inte sett det har ni inte tittat ordentligt! Även hästar som springer bredvid varandra springer gärna något böjda.. Precis som en hund också gärna springer i nån sorts sluta när man rastar den! Dvs jag envisas med att tycka att fyrfota djur har en naturligare fallenhet för att böja sig än att vara rak! Och inte att gå på tvären....Sedan att vi har konstruerat dressyrrörelserna är ju såklart korrekt, men just öppna, sluta, passage, piruetter bygger på rörelser som finns i hästens register vilket INTE skänkelvikning och framdelsvändning gör.(Vilket gör att man kan diskutera nyttan med dem) Sedan att vårt kriterie för tex passage ser annorlunda ut än hästens showtrav i hagen betyder ju ändå inte att rörelserna inte påminner om varandra!
Att anpassa hästen för att den ska kunna bära ryttaren är ju just vad dressyr går ut på, och jag tror benhårt att vi just därför måste träna upp muskler på hästen som den annars inte använder/eller som samverkar med och därför kan en helt konstgjord rörelse vara effektiv. Inom andra idrotter har man ju upptäckt att man måste träna helt andra muskelgrupper för att kunna utföra en god prestation. En sprintlöpare tex måste träna massor av styrkelyft för att bygga överkroppen o armarna för att de musklerna hjälper benens styrka och frekvens. Genom att bara träna benmuskler och hastighet blir de långsammare! Här ligger vi ju efter inom ridsporten jämfört med humanidrott, vi vet ju knappt vilka muskler som samverkar och har betydelse i en så enkel fråga som "hur hästen gör när den går i balans". De tränare som säger att de vet, tror jag inte ett skvatt på, allt är bara gissningar, en del bättre och en del sämre.

Tack för din beskrivning. Jag har prövat och tränat skänkelvikning på vägar nu innan isen smält från ridbanan. Och jag har upptäckt att den övningen påminner väldigt mycket om min "startkoll" inför ett ridpass där jag rider hästen böjd på en volt och ökar och minskar volten mha tramp i stigbygeln. Den övningen tränar upp min position på hästen - att sitta mitt över hästen trots att den är böjd. Nu rider jag rakt fram och ställer nacken, håller hästen rakt och trampar i stigbygeln i rörelseriktningen. Det funkar suveränt! Kul att kombinera med skolorna på grusvägen. :D

Läste i nya numret av Ridsportförbundets tidning att skänkelvikning är en lösgörande övning. I vilken grad kan det vara lösgörande då hästen är helt rak i kroppen förutom lite ställning i nacken? Är det för att det inre benparet korsar framför de yttre? I så fall blir hästen lösgjord i bog och länd, men inte så mycket i övriga delar av kroppen. För mig är en lösgörande övning mer komplex och innefattar större delar av kroppen.
Jag vet att många som rider akademisk dressyr som helt undviker skänkelvikningen, av vilken anledning gör ni inte det? Skulle vara kul att höra vad ni har för tankar om detta.
Hmm. Om man är RIK utbildad borde man veta varför- om man nu inte bara har hoppat:confused: eller varit sjuk eller på annat sätt frånvarande under just den träningen;)

Om pedagogiken ska ha ngn nytta bör man veta hur o varför.

Senast ändrad:

Hmm. Om man är RIK utbildad borde man veta varför- om man nu inte bara har hoppat:confused: eller varit sjuk eller på annat sätt frånvarande under just den träningen;)

Om pedagogiken ska ha ngn nytta bör man veta hur o varför.

Dina personliga påhopp mot mig är både tråkiga och irriterande och jag börjar undra vad du är för en udda figur som inte kan acceptera och diskutera på ett normalt sätt.

Min fråga handlar inte om jag kan göra en skänkelvikning eller vilka hjälper som används. Frågan är bland annat, om du läser noga, "I VILKEN GRAD DEN ÄR LÖSGÖRANDE" . Inte huvuvida den är lösgörande eller inte, för det vet jag redan. Du kanske kan svara eftersom du sitter inne med så ofantligt mycket kunskap. Exakt VILKA muskelgrupper fungerar den lösgörande på? Hur många % av kroppen blir lösgjord? Sen ville jag också veta varför de som rider AK ofta undviker denna övning. Jag har fått trevliga och bra svar av flera andra här inne. Varför kan inte du göra på samma sätt??

Jag undrar självklart eftersom du har klargjort dina "meriter" o då ställer mig frågande till själva frågan.

Den används- som du kanske vet- på unga hästar för att lära sig sidvärts o att ryttarna får rida med både samsidiga hjälper samt övriga.

Du gör ofta trådar där du inte själv skriver hur du gör- som om du sitter inne med facit.

Förstog att du numera ratar sk. vikningen, men den är en god början för hästen i sin utbildning.

Man behöver inte börja med något som är svårt för hästen, utan man stegrar kraven med åren- genom olika övningar- omväxling för hästen.

Hur kan du tro att man kan räkna på %????
Det beror väl på HUR den utförs o vilka egenskaper ekipaget har inkl. kunskaper.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·
Dressyr Jag misstänker att det är jag som gör något knas, men kan inte komma på vad? I skänkelvikning så hästen är korrekt ställd i nacken...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 577
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar